handdator

Visa fullständig version : Hur äta under weekendresa


Gunfire
2011-04-07, 14:27
Det e så att jag och tjejen ska ner till helsingborg till helgen , och har någon tips på vad man kan äta som inte behövs värma? kommer handla :) det ska vara protienrikt. Ja vet att d finns keso,kesella,ost kaka, men några andra tips? kmr ta med mig våg

ThisIsTheOne
2011-04-07, 14:30
Ska du tävla? Om nej, strunta i vågen på en weekend-resa med tjejen.

Beef jerky (http://www.wildman.se/index.php?cat=0&sub=0).

mikaelj
2011-04-07, 14:31
Det e så att jag och tjejen ska ner till helsingborg till helgen , och har någon tips på vad man kan äta som inte behövs värma? kommer handla :) det ska vara protienrikt. Ja vet att d finns keso,kesella,ost kaka, men några andra tips? kmr ta med mig våg

Skärp dig.

bustz0rz
2011-04-07, 14:35
Det här kan ju vara det värsta jag läst här på kolo. Skärp dig, som mikaelj skrev!

Gunfire
2011-04-07, 14:40
Vf?

känns som hela deffen går åt helvete då:S har endå skött d bra i 3 mån

14K
2011-04-07, 14:41
Vf?

känns som hela deffen går åt helvete då:S har endå skött d bra i 3 mån

Du kan omöjligt förstöra en 3 månaders deff på 2-3 dagar. Njut av resan helt enkelt, behöver inte överdriva allt du gör.

Doggeh
2011-04-07, 14:43
Men du kan väll ändå hålla dig borta från skräp (Chips, godis och cola whatevs) ? Se det som en möjlighet att fylla på med kolhydrater och ät mycket kött etc. Skippa vågen, känns så sjukt extremt för en weekend. Men gör som du vill. Jag skulle däremot njuta totalt och äta det som är gott, förutom onödiga saker utan protein.

Gunfire
2011-04-07, 14:44
Ja ska göra det. :) ska köra extra cardio pass på gymmet, fanns gym på hotellet

Gunfire
2011-04-07, 14:46
Doggeh

Man får oftast snålt med kött på resturanger =/

lanzal
2011-04-07, 14:52
Försök att käka buffé då? :P Hitta nåt ställe där ni kan käka buffé så trycker du i dig kött där :D

Gunfire
2011-04-07, 15:05
Försök att käka buffé då? :P Hitta nåt ställe där ni kan käka buffé så trycker du i dig kött där :D

Jag hittade ett turkiskt ställe i malmö ne ja ska ta era råd o skita i vågjäveln :D

annars får d bli mcdonalds, där har dom närningsvärde tabeller

mikaelj
2011-04-07, 15:07
Det enda som händer om du tar med dig vågen är att du hamnar ett steg närmare en ätstörning.

Gunfire
2011-04-07, 15:09
jo ja vet men ja e fet :S vill ej bli fetare, har äntligen börjat närma mig mitt mål

mikaelj
2011-04-07, 15:13
jo ja vet men ja e fet :S vill ej bli fetare, har äntligen börjat närma mig mitt mål

En helg kommer inte göra någon som helst skillnad. Du måste lära dig att leva ditt liv utan att väga varje sak du äter. Eller hur hade du planerat att göra när du bantat klart?

Gunfire
2011-04-07, 15:15
Jag hade tänkt väga allt resten av livet faktiskt, så länge man tränar seriöst.

rooz
2011-04-07, 15:15
jo ja vet men ja e fet :S vill ej bli fetare, har äntligen börjat närma mig mitt mål

Tror jag när jag ser det...

Och jag trodde jag opti-nojjade:D

mikaelj
2011-04-07, 15:16
Jag hade tänkt väga allt resten av livet faktiskt, så länge man tränar seriöst.

Varför?

bug
2011-04-07, 15:18
Varför?

Opti kanske?

Gunfire
2011-04-07, 15:19
Varför?

vill ej riskera att bli tjock igen:)

Har man varit tjock en gång så ska man alltid vara försiktig om man tex bulkar, då e d bra att ha koll på kalorierna o ha litet överskott

mikaelj
2011-04-07, 15:24
Opti kanske?

Nej, inte alls.

vill ej riskera att bli tjock igen:)

Skaffa bättre matvanor så att du inte behöver väga och mäta allt du äter. Hur äter du idag? Har du tendenser till att överäta? Vad överäter du oftast? I vilka situationer överäter du?

Gunfire
2011-04-07, 15:29
Ja har bra matvanor nu, tack vare detta forum så har ja lärt mig mkt.

idag äter jag 2 g protien per kroppsvikt, sen resterande kalorier kmr från kolhydrater o fett... blir mkt kött

nja inte riktigt, men ibland som tex igår så var ja ba sugen att skita i deffen en dag o äta allt :D men jag tänkte om så gjorde ja inte d:) , situationer som ja vill överäta är när ja tex känner mig deprimerad

jenni
2011-04-07, 17:50
Vf?

känns som hela deffen går åt helvete då:S har endå skött d bra i 3 mån

det handlar ju om en helg, då tror jag knappt att du hinner sabba deffen
njut av helgen och ät god mat med flickvännen

förresten, tycker din tjej att det är jobbigt under dina deffperioder?
Jag brukade bli tokig när min sambo deffade ;)

Gunfire
2011-04-08, 06:50
det handlar ju om en helg, då tror jag knappt att du hinner sabba deffen
njut av helgen och ät god mat med flickvännen

förresten, tycker din tjej att det är jobbigt under dina deffperioder?
Jag brukade bli tokig när min sambo deffade ;)

Hm nee... Hon tränar själv,fast fotboll, så hon förstår d här med träning =)

Eddie Vedder
2011-04-08, 06:56
Opti kanske?

Vet inte om du var seriös men nej det är inget jag skulle kalla "opti". ;)

Pretorian
2011-04-08, 07:39
Vad är det där "opti" som ofta nämns eller "opti-noja"?

Gunfire
2011-04-08, 09:00
att allt ska vara optimalt

rooz
2011-04-08, 09:30
att allt ska vara optimalt

Optimalt för vad? helhets välbefinnande eller dietmässigt?

mikaelj
2011-04-08, 09:39
att allt ska vara optimalt

Ens träningsresultat blir inte optimala för att du väger din mat.

Eddie Vedder
2011-04-08, 09:50
Vad är det där "opti" som ofta nämns eller "opti-noja"?

"Opti" är en slangförkortning av "optimalt". Att "opti-nojja" är, enligt mitt sätt att se det, när man lägger ner massa tankekraft och energi på att oroa sig över smådetaljer som är närmast oväsentliga. Typ om en proteindrink bryter fastan, hur länge man måste vänta efter en måltid innan man tar EAA, om man kan jogga då och då utan att förlora muskler eller om man kommer förstöra sin deff under en weekendresa. Exempelvis.

Dreas
2011-04-08, 10:08
Ens träningsresultat blir inte optimala för att du väger din mat.Nee, dock underlättar det rätt bra när man försöker ligga på kcalbalans och har det som en vana att väga direkt man tar fram en skål eller så.

Skålen ska ju fyllas med innehåll, då kan man lika gärna slå på vågen och hälla på där. Tar ju inte någon längre tid.

Till ts säger jag optinoja mindre, en helg gör inget, du förlänger deffen med några dagar men kan njuta en helg. Vad säger tjejen om det här? Såvida du inte tävlar så känns det rätt så överdrivet att inte kunna unna sig en helg med tjejen utan att väga.

mikaelj
2011-04-08, 10:10
Nee, dock underlättar det rätt bra när man försöker ligga på kcalbalans och har det som en vana att väga direkt man tar fram en skål eller så.

Skålen ska ju fyllas med innehåll, då kan man lika gärna slå på vågen och hälla på där. Tar ju inte någon längre tid.

Det är inte hållbart att hålla på så resten av livet. Om du måste väga för att inte överäta har du trasiga matvanor och bör fixa dem igår. Inget annat.

snarlik
2011-04-08, 10:40
Jag kan helt hålla med om att ta med våg på en semester är helt klart överdrivet. Dock tycker jag att det ofta kan vara väldigt praktiskt att väga maten oavsett viktmål då jag många gånger har svårt att bedömma mängder. Exempelvis så väger jag alltid pasta för att jag vet att jag bara vill ha runt hundra gram men om jag ögonmåttar så blir det alltid mycket mer eller mindre. Annars sitter jag där hungrig eller med överbliven pasta som inte riktigt räcker till en matlåda. Miljötänk?

Dreas
2011-04-08, 10:41
Det är inte hållbart att hålla på så resten av livet. Om du måste väga för att inte överäta har du trasiga matvanor och bör fixa dem igår. Inget annat.Nej, jag kommer inte väga mat i resten av mitt liv heller. Fast hur kan du påstå att det inte är hållbart för min del? Skulle det kunna vara, dock inte så troligt.

Nej, jag måste inte väga för att inte överäta. Dock underlättar det vardagen för min del(berör inte setpoint).

Speciellt efter att ha tappat en sjujäkla massa vikt och fått erfara vad fenomenet setpoint kan innebära, de hungerkänslorna var inte att leka med för min del. Utan vågen hade jag gått upp betydligt mycket mer och snabbare kan jag säga.

mikaelj
2011-04-08, 10:42
Speciellt efter att ha tappat en sjujäkla massa vikt och fått erfara vad fenomenet setpoint kan innebära, de hungerkänslorna var inte att leka med för min del. Utan vågen hade jag gått upp betydligt mycket mer och snabbare kan jag säga.

Vad, när och hur mycket äter du nu?

Anton Fräs
2011-04-08, 10:48
Hungerkänslorna är något man måste lära sig att leva med efter en stor viktnedgång. Det är inte ovanligt att obesa människor upplever en hunger som skrider alla gränser i 3-5 år efter viktnedgången är avslutad. Ur eget perspektiv kan jag bara säga att efter min viktnedgång på 45kg skulle jag gärna fortsätta äta 5000-6000 kcal/dagen men det går helt enkelt inte.

Dreas
2011-04-08, 10:50
Vad, när och hur mycket äter du nu?Äter ungefär samma som under deffen fast mer kolhydrater numera. Kvarg, kyckling, köttfärs, grytbitar av olika slag, tonfisk, mjölk, cornflakes, ris, pasta, majonnäs är grunden i kosten. Lax är inte ovanligt heller.

När beror helt och hållet på när jag är hungrig, hur jag går i skolan och när jag tränar.

Äter runt 250g protein, 200-300g kolisar och resten fett. Ligger väl på ungefär 2500kcal på vilodagar och 2800kcal på träningsdagar. Det varierar beroende på vad jag gör under dagen och hur noga jag känner för att vara.