handdator

Visa fullständig version : Inclein DB press eller Inclein flyes


ToughLove
2011-04-07, 13:31
Hej, jag är fundersam över om jag ska köra Inclein DB press eller Inclein DB flyes. jag kör nu Inclein DB press som första 8-6reps 5set, sen bänkpress 8-6reps 5set och sen ?... anledningen till att jag vill köra Inclein så mycket är för att lägga mer stress på över partiet

Nitrometan
2011-04-07, 13:42
Incline stavas det. Lutande brukar man säga på svenska.

Såvida du inte menar Incledon förstås.

Pawen
2011-04-07, 14:35
Incline dB press i första hand. Flyes är bara en kompletterande övning för bröst. Personligen skippar jag flyes förutom ytterst sällan och satsar på hantelpress/bänkpress istället.

Du kan köra bänkpress, hantelpress följt av lutande bänkpress efter eller i vilken ordning du själv föredrar.

ToughLove
2011-04-07, 16:13
Incline stavas det. Lutande brukar man säga på svenska.

Såvida du inte menar Incledon förstås.

du måste ha tråkigt *screwy*

ToughLove
2011-04-07, 16:14
Incline dB press i första hand. Flyes är bara en kompletterande övning för bröst. Personligen skippar jag flyes förutom ytterst sällan och satsar på hantelpress/bänkpress istället.

Du kan köra bänkpress, hantelpress följt av lutande bänkpress efter eller i vilken ordning du själv föredrar.

Jo, jag är mest ute efter massa just nu med tanke på att jag inte hållt på så länge, men är det okej att köra incline DB press 2 gånger? på samma pass som jag beskrev ? eller kroppen kanske vänjer sig för fort då ?

Pawen
2011-04-07, 16:35
Jo, jag är mest ute efter massa just nu med tanke på att jag inte hållt på så länge, men är det okej att köra incline DB press 2 gånger? på samma pass som jag beskrev ? eller kroppen kanske vänjer sig för fort då ?

Det är helt okej, men om det känns bättre så variera. Jag skulle personligen bara köra en övning med lutning av dem 3. Men det är helt upp till dig, lycka till med byggandet :)

Proxy
2011-04-07, 16:47
Incline Dumbbell press kan man aldrig få för mycket av. Utan tvekan den bästa övningen för bröst i mitt tycke.
Jag tycker att det låter bra så som du har. En plan press, en incline press, och en fly, ev. även en decline press eller fly.

Grotesk
2011-04-07, 18:00
du måste ha tråkigt *screwy*

Du ska nog snarare vara tacksam att Nitrometan rättar dig. Han är högst ödmjuk, trots att han är ifrån Karlskrona. :thumbup:

mn8eii
2011-04-07, 18:13
Lutande hantelpress brukar jag personligen lägga in i mina pass emellanåt. I teorin så ser jag det anatomiska underlaget för att det skulle innebära mer aktivering av de övre muskelfibrerna. I praktiken är jag dock mer tveksam. Ju mer du lutar upp desto mer kommer främre delen av m. deltoideus att kopplas in och det kan till och med innebära att övre delen av m. pectoralis major faktiskt aktiveras mindre än i en plan bänkpress. Vore intressant att se EMG-mätningar på detta, vid vilken vinkel axlarna kopplas in så mycket att aktiveringen av övre bröstmuskeln minskar.