handdator

Visa fullständig version : Jag gäspar. Jämnt.


prOtotype
2011-04-07, 08:38
Vad kan det bero på?
Har insett att det nog kan uppfattas som lite otrevligt när man sitter och pratar med folk och gäspar, eller som att man är lite lat när man gäspar mycket på jobbet.

Jag har ganska dålig kondis. Kan sånt påverka?

Morrris
2011-04-07, 08:42
Epic stavning. Du gäspar för att få mer syre. Bättre kondition är alltid en bra idé.

Nitrometan
2011-04-07, 08:44
Inte ojämnt då?

prOtotype
2011-04-07, 08:46
Dålig syresättning leder uppenbart även till järnkapacitet som en oxé

Nitrometan
2011-04-07, 08:50
Du kanske kan öva upp din syresättning. Det kanske inte bara är kondisen som begränsar?

Så att du kan jobba som en oxé. De kan dra en plog eller vagn eller så hela dagen. Har du nånsin sett en andfådd oxé som gäspar?

MrHyde
2011-04-07, 09:07
Upplever du dina möten med folk och ditt jobb som stressigt? Kan vara att du börjar andas lite med bröstet ist för magen och på så vis för i dig lite sämre med syre som kroppen försöker kompensera med gäspningar.

Edit: det enklaste sättet att (i detta fall) bota det är att tänka på att andas jämnt och någorlunda lugnt med magen.

rajjan_dammit
2011-04-07, 11:25
Du gäspar för att få mer syre.

Är det fastställt nu att det är anledningen?

hejhopp79
2011-04-07, 11:36
Sannolikt, ja.

Ytlig bröstandning. Dålig sömn är ju också ett uppenbart alternativ.

shut teh face
2011-04-07, 12:26
Jag brukar ibland gäspa typ 20-30 ggr irad när man ska sova, sjukt störande, tror de varit såhär de dagar man varit jättetrött. Men det går ju inte direkt fortare att somna om man ska gäspa en kvart.

prOtotype
2011-04-07, 12:40
Sannolikt, ja.

Ytlig bröstandning. Dålig sömn är ju också ett uppenbart alternativ.

Jag försöker ofta andas med magen. Tidigare kunde jag inte göra det då jag var tvungen att fokusera på att trycka in magen för att få ut luften och det blev väldigt drygt. Sen jag började träna lite vakuum så kommer det naturligt och det känns inte så sannolikt att detta skulle vara anledningen.

Jag sover ofta lite för lite, typ 6h per natt. Den här veckan har jag försökt få lite mer sömn (7-7.5h/natt) och märker att jag nu är HELT död på mornarna och gäspar ännu mer. Typ om jag sover 6h så kan jag oftast vara ganska pigg när jag vaknar. Nu är jag så att jag ställer klockan på 20 min snooze och jag hinner inte ens vända mig innan klockan ringer igen.

prOtotype
2011-04-07, 12:49
Du kanske kan öva upp din syresättning. Det kanske inte bara är kondisen som begränsar?

Så att du kan jobba som en oxé. De kan dra en plog eller vagn eller så hela dagen. Har du nånsin sett en andfådd oxé som gäspar?

Hur övar man enklast upp den? Jag avskyr konditionsträning

hidden
2011-04-07, 14:30
Hur övar man enklast upp den? Jag avskyr konditionsträning

Knäböj.