handdator

Visa fullständig version : Kidney bönor .. Linfrön


Thony
2003-11-29, 12:07
Undrar hur man tillagar dessa.. Alltså hur länge ??
Samt närings värdet på¨Kidney bönorna hade inte varit fel att veta...

Tacksam för svar..

King Grub
2003-11-29, 12:16
Så här står det på mitt paket kidneybönor:

Kokanvisning: Skölj bönorna. Blötlägg i rikligt med vatten ca 10 timmar. Häll bort blötläggningsvattnet. Koka i nytt vatten ca 45 minuter.

Okokta bönor per 100 gram: 297 kcal, 22 g protein, 1.5 g fett, 48 g kolhydrater.

Linfrön är inget du "tillagar". Dessa blandar du bara ner den mängd du vill ha i gröt eller i müsli, på fil eller yoghurt, eller i bröddeg. Linfröavkok kan du i och för sig göra, men då är det nog trevligare att använda fröna au naturelle.

Thony
2003-11-29, 17:42
Originally posted by King Grub
Så här står det på mitt paket kidneybönor:

Kokanvisning: Skölj bönorna. Blötlägg i rikligt med vatten ca 10 timmar. Häll bort blötläggningsvattnet. Koka i nytt vatten ca 45 minuter.

Okokta bönor per 100 gram: 297 kcal, 22 g protein, 1.5 g fett, 48 g kolhydrater.
Okey på mina stod det bara skölj av innan tillagning ;=)



Linfrön är inget du "tillagar". Dessa blandar du bara ner den mängd du vill ha i gröt eller i müsli, på fil eller yoghurt, eller i bröddeg. Linfröavkok kan du i och för sig göra, men då är det nog trevligare att använda fröna au naturelle.

Okey, ungefär som ja trodde..Använder det nämigen i havregrynsgröten...

Tack så mkt...snabbt gick det med :hbang:

King Grub
2003-11-29, 17:58
Originally posted by Thony


Okey, ungefär som ja trodde..Använder det nämigen i havregrynsgröten...

Tack så mkt...snabbt gick det med :hbang:

Snabbt? Det tog ju nio minuter! :D

Om det är krossade linfrön du använder: är inte mer än 2-3 matskedar per dag. De innehåller vätecyanidproducerande glykosider, som kan ge nervskador vid för högt intag. Hela linfrön har inte den effekten, men å andra sidan kan du inte ta upp de nyttiga fetterna i dem heller.

aliquis
2003-11-29, 22:07
Gällande bönor föreslår jag en titt på http://www.risenta.se/ där finns nog det du vill veta och lite till.