handdator

Visa fullständig version : Miserabelt dilemma - Deffa eller inte?


desolate
2011-04-06, 21:40
Jag är fast i en ganska obekväm situation som inte har en proper lösning. Kommer beskriva allt i minsta detalj så att ni hajar vinken!

18 år, 178cm~ och väger runt 60kg. Är smal.. för smal. Förutom under naveln, där sticker det ut och är mjukt. Är missnöjd över min kropp - främst min mage och mina smala ben (från knät och ner).
Har en otroligt hög ämnesomsättning, så att gå upp i vikt i mitt nuvarande skick blir för svårt. Låg på 2500kcal/dag i en vecka (följde ett kostschema), men min vikt förändrades inte överhuvudtaget.
Jag har tillgång till gainer. Men detta är inte ett alternativ. Varför? Beskrivs nedantill.

Jag och mat
Är utseendefixerad så det bara ryker om det. Perfektionist till max när det gäller mig själv. Blir otroligt jävla nedstämd om jag får en finne i ansiktet, dock brukar inte just 1-3st små finnar inte spela någon roll..
Mat är en stor faktor till uppkomsten av finnar. Därav är jag väldigt försiktig (nuförtiden) med vad jag äter. Lider av extrem ångest efter att jag har ätit någonting som ökar risken till att få finnar. Har gjort uteslutningsmetoden och jag vet precis vad som till större delen orsakar finnar för min del. Mjölk är en utav dessa. Och jag älskar mjölk. Men jag dricker det inte längre pga detta.
Att börja tänka annorlunda är inget alternativ, såvida jag inte får hjälp av någon psykolog eller dylikt.. Har försökt, men det går inte.
Så även detta hindrar min viktuppgång. Men hur jag än hade käkat, hade jag inte kunnat gå upp i vikt.. Min ämnesomsättning är så bedrövligt hög. Hade jag dock kompletterad min kost med riktigt jävla onyttiga kaloribomb-mål, eller gainer, så hade det fungerat. Saken är den att jag mår illa om jag äter någonting onyttigt. Vill leva en sund och hälsosam vardag - knappt någonting onyttigt involverat. Och gainer ger mig finnar så det bara ryker om det. I ansiktet hade jag faktiskt kunna leva med, då det försvinner eter några dagar efter man slutat att dricka det. Men att få finnar på ryggen är en annan sak.. Sitter länge och bildar ärr när de har försvunnit, som sitter kvar ett tag.

Nu till dilemmat:
Ska jag äta normalt och gymma 3-4 gånger i veckan? Normalt = 2000kcal / dag~
Eller ska jag äta normalt, springa 1-2 gånger om dagen 4-5 gånger i veckan (så att jag ligger på underskott) för att få bort min obehagliga kula under naveln (samtidigt som jag gymmar 3-4 dagar i veckan)?

Sommaren är ju som sagt här snart.. Och jag ska iväg den 19e juni, så jag vill helst ha ett minimalt / fint resultat tills dess. Men sommaren varar ju till augusti, så det ska inte göra så mycket.

Man kan inte punktförbränna fett, det vet jag.. Så att bli av med kulan under magen kanske gör mig ännu smalare.. Men det hade ju varit djävulskt om jag kunde bli det. Är inte överdrivet smal, men jag är smal.. För smal som sagt.

Nykropp
2011-04-06, 21:58
Kula på magen när du väger 60kg på 178cm? Den kan inte vara jättestor. Låter som du är ganska tunn. Kommer verkligen finnarna alltid på grund av vad du äter? Oavsett vad du äter?

Big Sleazy
2011-04-06, 22:05
Du kommer att se mycket bättre ut till sommaren om du bulkar än om du deffar. Det ser mycket bättre ut att inte ha synliga magmuskler och massa än vice versa imo.

desolate
2011-04-06, 22:09
Nykropp: Den är väl inte stor. Men den är stor på min kropp. Den syns tydligt och är otroligt mjuk. Man vill ju ha en hård och inte mjuk mage. Vill nämligen gå runt med uppknäppt skjorta i sommar, och visa min bruna mage. Men det är inget alternativ om kulan är kvar. Och ja, jag är tunn.. Men det är kulan under magen som ger mig mest obehag.
Kan komma med en bild imorgon..

Större delen av finnarna uppstår när jag sover dåligt. Eller tja, dåligt och dåligt. När jag sover länge på morgonen får jag alltid finnar men när jag går upp tidigt får jag aldrig finnar. Så mat är inte den största faktoren - utan det är sömnen. Men jag kommer ihåg att när jag försökte gå upp i vikt (oktober 2010?) så drack jag runt 2l mjölk om dagen. Fick små bölder runt hakan och lite finnar här och där, dock små. Och när jag slutade med mjölk försvann allting! Så även mjölk är en väldigt stor faktor.
Jag får inte finnar av allting jag äter. Men det finns mat som ökar risken till att jag får finnar, eller helt enkelt bara ger mig finnar. Men om jag äter minimalt av någonting som är en stor faktor så ska det väl inte uppstå några finnar.

Big Sleazy: Jo det förstår jag med.. Men saken är den att jag inte kommer kunna gå upp i vikt av att äta mat. Det är isåfall om jag äter 'normalt' och gymmar - att öka i muskelmassa och vikt på det sättet. Men saker förvirrar mig för en del folk säger att man inte kan bygga muskler utan att ligga på ett kaloriöverskott.. men detta är ju i princip omöjligt för mig (nu). Men jag har polare som stannat på samma vikt men ändå fått synligare och större muskler av att gymma.

Paperweight
2011-04-06, 22:11
Är med på Sleazys spår här. Deffar du kommer du antagligen se äckligt undernärd ut med tanke på hur liten du redan är.

Om du bulkar kanske det iaf kommer se ut som du har liite massa, även om det är jättekort tid att bygga nån större mängd muskler på.

Summa summarum: BYGG!

desolate
2011-04-06, 22:15
Hur ska jag bulka utan att kunna ligga på ett kaloriöverskott? Har ju redan sagt att det inte kommer att fungera, för mig. :-(

Fis
2011-04-06, 22:18
Har haft grova problem med finnar, verkligen grova.
Så det är först och främst genetiskt tror jag,
Antingen har man tur och klarar sig ganska fint, sedan så finns de dom som åker på nitlotten och får bölder i hela ansiktet, jag var en av dem. Så var glad att du bara får någon enstaka finne.

Nu när den grova aknen är väck, så har jag testat hur mkt skit som helst, under flera år.
Krämer, ansikts-behandlingar (inte laser) osv. Det ironiska är att när jag slutade med allt så är min hy numera skitfin. Kan också ha o göra me att jag blivit äldre och kommit ifrån tonårsfinnarna.
Maten spelar ingen roll, även enligt läkarna jag pratat med, men främst har jag märkt detta av egna erfarenheter. Det handlar mycket om stress och sömn. Sol är bra också.

Big Sleazy
2011-04-06, 22:24
Det går att som nybörjare bygga lite muskler på kaloriunderskott. Jag förstår inte riktigt vitsen med att träna för att se bättre ut om du helt utesluter att äta mer. Vissa resultat kommer du kanske att få, men ha inga större förhoppningar.

Om du inte vill äta "onyttiga kaloribomber" så får du väl börja äta mer nyttig mat. Lär dig äta mycket och ofta. Köp hem något gott bröd och ös på med smör och ost. Du kommer inte få ut mycket av din träning om du inte äter pojk.

Nykropp
2011-04-06, 22:25
Ge sjutton i att halsa 2l mjölk då. Finns ju annat du kan äta för att gå upp i vikt. Jag tror också på bulk, sikta på nästa sommar.

Big Sleazy
2011-04-06, 22:33
Verkar som att TS redan bestämt sig men vill höra att han kommer lyckas lägga på sig massa utan att äta.

desolate
2011-04-06, 22:44
Fis: Att 'finnar ger choklad' och dylikt, det är ju bara myt. Men det finns ämnen i choklad som ökar risken. Äter man dåligt får man ju även dålig hy. Sen vet jag inte hur det hänger samman men en del matvaror ger mig finnar helt enkelt, och det har jag bevisat för mig själv.
Inte solat på länge, men solade förut. Dyrt som satan nu dock då det förra solariumet stängdes.. Men jag ska börja sola igen. Sover för det mesta bra. Stressad är jag ganska ofta, men jag har knappt några finnar.

Nykropp: Ja jag vet. Men min ämnesomsättning är otroligt hög så jag vet inte riktigt vad jag ska äta, som är billigt.. Inte så att man kan köpa flera burkar tonfisk om dagen och häva i sig t ex. Mjölk är relativt billigt och innehåller 60kcal per dl (röd).

Big Sleazy: Det var iaf något gott att höra. Får börja bygga då!
Brukade äta ofta, och mycket. Men det fungerade som sagt inte då min ämnesomsättning inte vill att jag ska gå upp i vikt (typ).

Saken är den att.. hur ska jag gå tillväga om jag inte kan ligga på ett kaloriöverskott? Alltså 2500 kalorier dagligen är ändå ganska mycket, speciellt för min vikt/längd osv. Då jag gör av med runt 1700 vid vila (när man är vaken).

Paperweight
2011-04-06, 22:50
'finnar ger choklad' lols :D

"hur ska jag gå tillväga om jag inte kan ligga på ett kaloriöverskott?"

Hur menar du?

Fis
2011-04-06, 22:50
Fis: Att 'finnar ger choklad' och dylikt, det är ju bara myt. Men det finns ämnen i choklad som ökar risken. Äter man dåligt får man ju även dålig hy. Sen vet jag inte hur det hänger samman men en del matvaror ger mig finnar helt enkelt, och det har jag bevisat för mig själv.
Inte solat på länge, men solade förut. Dyrt som satan nu dock då det förra solariumet stängdes.. Men jag ska börja sola igen. Sover för det mesta bra. Stressad är jag ganska ofta, men jag har knappt några finnar.

Nykropp: Ja jag vet. Men min ämnesomsättning är otroligt hög så jag vet inte riktigt vad jag ska äta, som är billigt.. Inte så att man kan köpa flera burkar tonfisk om dagen och häva i sig t ex. Mjölk är relativt billigt och innehåller 60kcal per dl (röd).

Big Sleazy: Det var iaf något gott att höra. Får börja bygga då!
Brukade äta ofta, och mycket. Men det fungerade som sagt inte då min ämnesomsättning inte vill att jag ska gå upp i vikt (typ).

Saken är den att.. hur ska jag gå tillväga om jag inte kan ligga på ett kaloriöverskott? Alltså 2500 kalorier dagligen är ändå ganska mycket, speciellt för min vikt/längd osv. Då jag gör av med runt 1700 vid vila (när man är vaken).
Ok, testa att kolla om du kan få något utskrivet. Tex tetralysal eller ery-Max.
Få ordning på din stress. Smeta inte en massa skit i ansiktet, (scrub, återfuktning etc). Du kan kanske få ljusterapi om du går till läkaren, du strålas då av uv-b ljus (tror det är uv-a i vanliga solarier) och det hjälper riktigt bra.

desolate
2011-04-06, 22:56
choklad ger finnar* blev lite fel. Kan inte editera inlägget. :-(

Saunela: Ja man måste ju ligga på ett kaloriöverskott, i stort sätt. Men med min ämnesomsättning så är det föööör svårt.

Fis: Jag har knappt några finnar så det är inget problem. Bieffekterna som kan uppstå av tetrasyl var inte heller så fina, så jag klarar mig bättre utan det. Använder bara 2 produkter, från ACO spotless serien. En facewash med salicylsyra och en återfuktningskräm då jag har ganska torr hud i ansiktet.
Ljusterapi bör väl kosta en massa pengar? Är ganska så 'fattig' just nu..

Paperweight
2011-04-06, 23:00
:thumbup:

Saunela: Ja man måste ju ligga på ett kaloriöverskott, i stort sätt. Men med min ämnesomsättning så är det föööör svårt.

Självklart ska du ligga på ett överskott, det är inte jättelätt för alla. Försök välj engeritätare mat allmänt o släng in nån extra portion mat under dagen? =)

desolate
2011-04-06, 23:07
Saunela: Har inget problem av att äta mycket mat flera gånger om dagen. Men jag vet inte riktigt vad jag ska köra in (för mat). Då jag bor hemma hos morsan och hon har inte alltid pengar till att köpa det jag vill ha.
Jag vill som sagt undvika mjölk. Tonfisk körde jag på innan men det blir ju väldigt dyrt i längden (7-10kr per burk). Äter alltid mycket havregrynsgröt vilket innehåller mycket kalorier, men att äta för mycket mår man bara dåligt av (man tröttnat på det helt enkelt).
Mackor fungerar, med ost och smör. Även skinka, och ägg. Men jag vet inte riktigt hur mycket kalorier jag bör uppnå dagligen för att ligga på 500 i överskott. När jag låg på 2500 gick jag inte upp ett piss, så någonstans runt 2600-3000 kan vara mitt vardagliga kaloriförbruk. Och att komma upp i 3000+ om dagen lär ju bli riktigt jävla kämpigt. Speciellt när man ska ligga på 300 till då man förbränner lite när man tränar också, beroende på aktivitetsfaktorn. :-/

Min bror var smalare än mig i min ålder, han var som ett skelett (nja, nästan). Men nu är han stor som satan. Så jag antar att hans ämnesomsättning var densamma som min, men att den blev normal vid senare ålder. Är det sant att ämnesomsättning blir 'normal' vid 20~ års ålder för de flesta?

EDIT: Ska sova nu. Blev lite sent idag.. Men jag kommer med respons imorgon!

Paperweight
2011-04-06, 23:15
Saunela: Har inget problem av att äta mycket mat flera gånger om dagen. Men jag vet inte riktigt vad jag ska köra in (för mat). Då jag bor hemma hos morsan och hon har inte alltid pengar till att köpa det jag vill ha.
Jag vill som sagt undvika mjölk. Tonfisk körde jag på innan men det blir ju väldigt dyrt i längden (7-10kr per burk). Äter alltid mycket havregrynsgröt vilket innehåller mycket kalorier, men att äta för mycket mår man bara dåligt av (man tröttnat på det helt enkelt).
Mackor fungerar, med ost och smör. Även skinka, och ägg. Men jag vet inte riktigt hur mycket kalorier jag bör uppnå dagligen för att ligga på 500 i överskott. När jag låg på 2500 gick jag inte upp ett piss, så någonstans runt 2600-3000 kan vara mitt vardagliga kaloriförbruk. Och att komma upp i 3000+ om dagen lär ju bli riktigt jävla kämpigt. Speciellt när man ska ligga på 300 till då man förbränner lite när man tränar också, beroende på aktivitetsfaktorn. :-/


Min bror var smalare än mig i min ålder, han var som ett skelett (nja, nästan). Men nu är han stor som satan. Så jag antar att hans ämnesomsättning var densamma som min, men att den blev normal vid senare ålder. Är det sant att ämnesomsättning blir 'normal' när vid 20~ års ålder för de flesta?

Vad man vill äta för mat är ju högst induviduellt eftersom alla gillar olika osv.

http://traningslara.se/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/
Bra läsning ang bulk aka viktuppgång

Läs deffguiden och räkna ut exakt hur mycket kcal du behöver få i dig för att ligga viktstabil sen adderar du 300-500 kcal så kommer du gå upp ~0,2-0,5kg i veckan.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Annars borde väl din bror som varit i samma sits som dig kunna komma med några goda tips?

desolate
2011-04-06, 23:22
Saunela: Ska läsa och kolla igenom det, tack!

Räknade ut det där för några månader sen.. Hamnade på runt 1700. Kollar mer exakt imorgon. Men jag låg alltså på 2500kcal dagligen i runt 8 dagar, och gick ändå inte upp ett dugg. Så min ämnesomsättning måste vara högre. Det där är ju trots den basala förbrukningen, sen har alla individer olika ämnesomsättning. Läste det där om ectomorph osv..

Nja inte direkt. Han började ju äta upp sig och gymma när hans ämnesomsättning blev normal vid 19-20 års ålder eller något. Det var ett antal år sen nu, så jag kommer inte exakt ihåg när!

Big Sleazy
2011-04-06, 23:46
Eller så lärde han sig att äta. Många personer med problem att gå upp i vikt tror att de har en ovanligt hög ämnesomsättning och att de äter hela tiden. I själv verket äter de väldigt lite. På samma sätta som överviktiga glömmer bort va de stoppar i sig och tror att de har jättelåg förbränning.

Åk nu till närmaste affär pojk, gärna willys eller lidl där det är billigt och köp en satans massa nötter och börja äta så ska du se att resultaten i gymmet kommer komma.

vicarious
2011-04-07, 08:05
Eller så lärde han sig att äta. Många personer med problem att gå upp i vikt tror att de har en ovanligt hög ämnesomsättning och att de äter hela tiden. I själv verket äter de väldigt lite. På samma sätta som överviktiga glömmer bort va de stoppar i sig och tror att de har jättelåg förbränning.

Åk nu till närmaste affär pojk, gärna willys eller lidl där det är billigt och köp en satans massa nötter och börja äta så ska du se att resultaten i gymmet kommer komma.

Nötter är ju sämst. Dålig proteinkvalité. Ät mer protein, fetare sorter kanske.

Eddie Vedder
2011-04-07, 10:21
Han började ju äta upp sig och gymma när hans ämnesomsättning blev normal vid 19-20 års ålder eller något.

Det har inte med abnormal ämnesomsättning att göra. Som ung rör man mycket mer på sig i vardagen generellt sett och man växer mer. Att energibehovet är högre är inte onormalt utan fullständigt normalt.

Nötter är ju sämst. Dålig proteinkvalité. Ät mer protein, fetare sorter kanske.

Nötter är ju utmärkt som energipåfyllnad. Proteinkvalitet måste ju inte vara optimal jämt.

Trashcan
2011-04-07, 10:58
Vilket jävla trams. Du har inte hög ämneomsättning, du äter som en liten tjej. Låg på 2500 kcal i en vecka? Testa ett halvår istället. Du lägger inte på dig någon vikt på en vecka.

Tycker det låter precis som om du bara försöker hitta på ursäkter att slippa anstränga dig. Vill du förändra din kropp blir du så illa tvungen att ligga utanför din comfort zone, inte under en vecka, utan under en längre tid räknat i månader eller år.

Edit: För att ge lite konkreta tips kan jag ju dela med mig lite av mina erfarenheter. Har själv svårt att gå upp i vikt, men jag vet att det är enbart för att jag är lat och slarvig med maten. Har långsamt tagit mig från 62kg till 74 kg under några år @ 178 cm. Saker som man får i sig mycket kalorier av är ofta sånt som är lite mer homogent, dvs röror osv. Spaghetti med köttfärssås, pyttipanna, chili con carne... Testa hitta på någon kaloririk drink som du gillar, mixade havregryn, bär, glass, mjölk, grädde, olja är populära ingredienser.
Har också mycket finnar, men det är inget jag störs av. Det enklaste vore ju om du kunde släppa det, men du kan ju testa att fixa något medel mot finnar samtidigt så kanske acenframkallande maten och medicinen kan ta ut varandra.

BigNick
2011-04-07, 16:13
Vilket jävla trams. Du har inte hög ämneomsättning, du äter som en liten tjej. Låg på 2500 kcal i en vecka? Testa ett halvår istället. Du lägger inte på dig någon vikt på en vecka.

Tycker det låter precis som om du bara försöker hitta på ursäkter att slippa anstränga dig. Vill du förändra din kropp blir du så illa tvungen att ligga utanför din comfort zone, inte under en vecka, utan under en längre tid räknat i månader eller år.

Edit: För att ge lite konkreta tips kan jag ju dela med mig lite av mina erfarenheter. Har själv svårt att gå upp i vikt, men jag vet att det är enbart för att jag är lat och slarvig med maten. Har långsamt tagit mig från 62kg till 74 kg under några år @ 178 cm. Saker som man får i sig mycket kalorier av är ofta sånt som är lite mer homogent, dvs röror osv. Spaghetti med köttfärssås, pyttipanna, chili con carne... Testa hitta på någon kaloririk drink som du gillar, mixade havregryn, bär, glass, mjölk, grädde, olja är populära ingredienser.
Har också mycket finnar, men det är inget jag störs av. Det enklaste vore ju om du kunde släppa det, men du kan ju testa att fixa något medel mot finnar samtidigt så kanske acenframkallande maten och medicinen kan ta ut varandra.

Mkt kloka inlägg, speciellt detta, bara att ta till dig. Tycker definitivt inte du ska deffa iaf och i tonåren kan det vara jävligt svårt för många att öka i vikt, låg själv stabilt på 70 kg genom gymnasiet även fast man snitta 3-5 chipspåsar i veckana på den tiden, nu väger jag 91 och kämpar för att gå ner istället (:

desolate
2011-04-07, 22:34
Tack för alla svar. Jag får väl helt enkelt överanstränga mig för att få i mig tillräckligt med kalorier dagligen.. kommer bli extremt kämpigt men men!

desolate
2011-04-07, 23:22
Tänkte även börja motionera 4-5 gånger i veckan. Alltså dra ut och springa intervaller eller bara jogga i mitt egna tempo i runt 45min. Detta är dock en ganska dålig ide va? Då jag måste äta ännu mer för att kompensera för de kalorierna jag förbrukade när jag var ute och joggade..
Men att dra ut och jogga de dagarna man inte gymmar? 3-4 dagar i veckan.. Fortfarande samma dilemma där. Men jag känner att jag behöver det, och att min kondition behöver slipas.

Vad tycker ni?

Onigiri
2011-04-08, 05:36
Ät och träna som du mår bra av, skit i siffror ;)

eiri
2011-04-08, 06:21
Om jag förstår rätt så "bulkade" du i en vecka med 2500kcal per dag?, hur mycket hade du förväntat dig skulle hända med det lilla överskottet"?" på en ynka veckas tid?.

Ge det mer tid eller höj intaget efterhand.. en vecka är då alldeles för lite tid på de få kalorierna.

eiri
2011-04-08, 06:31
Nötter är ju utmärkt som energipåfyllnad. Proteinkvalitet måste ju inte vara optimal jämt.

Vet inte om du sett denna men

http://svt.se/2.108068/1.2374045/valnoten_basta_valet&queryArt527895=valn%F6tter&sortOrder527895=0&doneSearch=true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=0

Förutom antioxidanterna innehåller de så pass höga halter av protein att de faktiskt kan ersätta kött i en vegetarisk diet.

Verkar ju inte så jätte kasst ändå?

Pearsan
2011-04-09, 18:51
Kallar du 2500 kalorier en bulk? Det är nästan vad jag ligger på vid deff. Att du har hög ämnesomsättning är bara skitsnack. Du får allt se till att äta lite mer bara. Ät tills du blir mätt, sedan trycker du i det lite mer.

Parachutes
2011-04-09, 19:01
Innan du räknar kalorier o så kan du ju pröva att bara äta jävligt gott och mycket och proppa i dig godsaker :eating: (mat, inte godis) och se till att du aldrig går hungrig! Detta har funkat kalas för mig hela min gym-karriär! Funkar bättre för mig som matvrak än manisk kcal-räknare. Sen är allting individuellt och du märker säkert vad som passar dig :)

Men helt klart att du ska försöka kötta till dig lite.. deffa o sånt trams kan du tänka på när du närmar dig 80-90+ ! *flex*