handdator

Visa fullständig version : Smärta i skulderblad vid knäböj


didded
2011-04-06, 19:28
Kön: Man

Ålder: 22

Längd och vikt: 173 cm, 84 kg

Smärtbeskrivning: Får en stickande smärta mellan det högra skulderbladet och ryggraden, som uppstår endast då jag kör knäböj. Jag har inga problem med att köra marklyft, drag- eller pressövningar. När jag väl "dragit" upp skadan så kan jag känna den stickande smärtan bara av att lasta på vikter på stången och liknande. Smärtan går över efter några dagar efter att jag kört knäböj och jag känner mig 100% skadefri då, men så fort jag kör knäböj så kommer det tillbaka.

Skadan uppstod från allra första början under en period då jag körde mycket tunga böj, mark och kronlyft, 5 gånger i veckan under en lång tid. Då skadan uppstod valde jag att gå över till att köra högrep och utesluta knäböj från min träning. Jag vet inte exakt hur lång tid jag kört på detta sättet, men säg iaf 2-3 månader. Jag testade iaf senast idag att köra några set knäböj, långt under mitt max, och smärtan kom tillbaka redan efter 2 set.

Det enda jag har testat på för att bli bättre är att vila från knäböj, och det har ju som sagt inte blivit något bättre av det. Jag tycker det är väldigt konstigt att denna smärta enbart uppstår då jag kör knäböj, och att jag utan problem kan köra marklyft.

Jag antar att det är ganska svårt att få någon vidare bra hjälp mot skadan över internet, men jag vet inte riktigt vart man kan vända sig för att få vettig och bra hjälp. Vore även intressant att höra om någon annan har haft liknande problem och hur ni gick tillväga för att bli skadefria igen.

ANIKI
2011-04-06, 22:11
Kan ha varit nå som kommit i kläm kanske? Använder du någon kudde på stången, eller kör du hardcore utan? Var är skivstången placerad på ett ungefär under ditt utförande?

didded
2011-04-06, 22:18
Kan ha varit nå som kommit i kläm kanske? Använder du någon kudde på stången, eller kör du hardcore utan? Var är skivstången placerad på ett ungefär under ditt utförande?

Nej, kudde använder jag inte :) Under perioden då skadan kom så hade jag stången väldigt långt ner, kanske lite onödigt långt ner t.o.m. Men jag fick väldigt bra ökningar på kort tid med den tekniken tack vare att jag orkade hålla upp ryggen bättre. Svårt att säga exakt vart jag hade stången :(

ANIKI
2011-04-07, 11:31
Kopplar du in armmusklerna mycket vid knäböj? Hade du stången så pass långt ner att du fick trycka upp den ibland?

Har du testat frontböj?

didded
2011-04-07, 16:58
Kopplar du in armmusklerna mycket vid knäböj? Hade du stången så pass långt ner att du fick trycka upp den ibland?

Har du testat frontböj?

Någon enstaka gång råkade jag lägga stången för långt ner så att det blev väldigt mycket tryck på armarna. Frontböj har jag faktist inte testat sen jag skadade mig...

challe
2011-11-13, 17:14
Hej, uppar denna tråd då jag har samma bekymmer som TS. Jag har stången relativt högt så den ligger på trapsen. Märker att smärtan kommer extra tydligt i de reps när jag missar på tekniken och då fäller ryggen lite framåt. Någon som har någon tanke vad som kan ligga bakom och hur man kan bli av med besvären? Har liksom TS vilat från tyngre knäböj och då kändes det inget men när jag närmar mig mitt max så vips är smärtan där igen.