handdator

Visa fullständig version : Deklarera i Norge


lauria
2011-04-06, 12:31
Nån som begriper sig på sånt?
Har fått min sjelvangivelse, fattar ju vart man gör mil-avdragen, samt bom-peng....Men vad jag vet så ska man kunna göra ett sorts diet-avdrag på 176nok om dagen, vart gör man det? samt ett ytterligare avdrag på 80nok om man har längre än 5h till jobbet från sin folkbokföringsadress.
Ska tillägga att jag bott i sverige hela tiden, dvs jag var arbetspendlare.

//MVH Tobbe

thunder
2011-04-06, 12:34
skatteetaten.no

lauria
2011-04-06, 12:36
skatteetaten.no

Jotack du, vet om den sidan. Hade jag funnit svaret där så hade ja inte skapa tråden

Drughi
2014-03-22, 09:28
Bumpar denna..

Dags och deklarera i Norge för första gången. Har haft D-Nummer hela året.
Standardavdraget på 40 000 är ju skit jämfört med om man kan dra av för pendling.

Avdragen jag kommer försöka att dra av för är:

- Pendlaravdrag- Resor Norge - Sverige ca 17 st
- Avdrag för hyra i Norge
- Avdrag för mat: ca 300 dagar
- Minstefradrag: Max summan. (varit i landen 11,1 månader)
- Avdrag för CSN

Som jag förstått det ska man bifoga kvitton endast om skatteetaten kräver det i efterhand.

Är det något mer man kan dra av för?
Någon som vet hur noga skatteetaten är, dvs kontroller osv eller är det bara stickprov och där folk kräver enorma summor ?

mela
2014-03-22, 09:35
Förra året gjorde jag avdrag för resor till och från Sverige, resor till och från jobb, bompengar och "Mat og losji" (hur nu losji stavas).

Tänk på att du bara kan dra av hyran i Norge om du har dubbelt boende, alltså om du också betalar för ett boende i Sverige.

Avdrag för CSN har jag aldrig hört om, det måste jag kolla upp, isf ska jag också göra det.

Det jag har lärt mig, senaste året, är att om de bli kontroll är du i princip körd. Sambon gjorde avdrag som han hade rätt till (folkbokförd i Norge och gjorde bara bil till och från jobb och hyran för kollektivt boende), blev granskad, skickade in alla kvitton och kontrakt på boende och fick ändå inte igenom avdragen.

Jag har också lärt mig att två personer, lika gamla, från samma stad i Sverige, som bor ihop i Norge, jobbar på samma jobb, jobbar exakt lika mycket övertid och alltså får exakt samma lön, gör samma avdrag och ändå får tillbaka olika. Detta har hänt nästan varje år, har ett par på jobbet som gör såhär.

Så att deklarera i Norge är lite utav ett lotto. Men lycka till! :D

Drughi
2014-03-22, 09:58
Så länge man är skriven i Sverige vill jag mena att man kan dra av för boende i Norge, oavsett om du hyr ut i 2 hand (förutsatt du inte blir kontrollerad då).

CSN kan du dra av för, det är under punkt '3.3.2/4.8.3 Renter og gjeld i utlandet', CSN är ju inte avdragsgillt i Sverige men i Norge funkar d fint tror jag:)

Jag tror är man skriven i Norge så kan man bara dra av för bostad om man har två bostäder i Norge. Alltså inlands pendlare.
Men jag hoppas på att få slippa kontroll så klart, har svårt och tro dem kan behandla alla ärenden och att så länge man håller sig till normal storlek på avdragen så kan man slingra sig undan.

Har också förstått att det är lite olika men kollar man på ekvationen så e det ju egentligen inget konstigt så fattar inte vad som e grejjen...men d klart tar man med sparande / aktier osv blir det ju lite annorlunda men i grund och botten:

7,8 % på Bruttolönen
+9% på summor över 490 000
- Avdrag
28% på summan efter alla avdrag

VI får se vad som sker :D

mela
2014-03-22, 10:07
Nej, du får inte hyra ut din bostad i Sverige och jag tror att det är du som ska bevisa att den inte hyrs ut. Men läs här: Krav för avdrag om dubbelt boende (http://www.cribsnorge.se/avdrag-dubbelt-boende-ensligogift)
Bland annat ska boendet i Norge vara max hälften så stort som boendet i Sverige, osv.

Ska kolla på CSN-grejen. Hade inte så stor skuld att det är värt att riskera resten av avdragen ifall jag skulle bli kontrollerad.

Är du skriven i Norge så kan du dra av för kollektivboende, det står nånstans på skatteetaten, orkar inte leta upp det nu då det inte är aktuellt för någon av oss.

Jag hoppas att jag får tillbaka mer än förra året, har skattat runt 35-36% hela tiden och ska egentligen skatta mindre, så bara där har jag en bra start.


Men är du e-bruker så att du kommer åt din selvangivelse?

Drughi
2014-03-22, 10:40
Nej det vet jag att man inte får, men det är endast om dem skulle kontrollera dig. Vet inte hur stora möjligheter/ork dem har och göra det utan kanske nöjjer sig med att du inte är skriven i Norge.

Har haft folk på jobbet som gjort avdrag för CSN så det borde inte vara några problem, men gräv lite i det så :)

Det er pendlerbolig du tänker på.

Ja det låter som du kommer få en del tbx.

Japp det e jag :)

mela
2014-03-22, 10:43
Nej det vet jag att man inte får, men det är endast om dem skulle kontrollera dig. Vet inte hur stora möjligheter/ork dem har och göra det utan kanske nöjjer sig med att du inte är skriven i Norge.

Har haft folk på jobbet som gjort avdrag för CSN så det borde inte vara några problem, men gräv lite i det så :)

Det er pendlerbolig du tänker på.

Ja det låter som du kommer få en del tbx.

Japp det e jag :)

Du kan ju dock aldrig kontrollera att du inte blir kontrollerad. Det har ändå blivit ganska så vanligt med kontroller, och dem kan även komma i efterhand. En kompis köpte bostad (i Norge) nu i höstas och då blev han granskad i efterhand för deklarationen för 2012 års skatteår.

Men det är din deklaration, jag hade dock varit försiktig med avdragen i Norge som jag inte hade kunnat styrka ordentligt.


Fusk, jag trodde att jag var det, efter förra året, men icke.

Drughi
2014-03-22, 10:54
Du kan ju dock aldrig kontrollera att du inte blir kontrollerad. Det har ändå blivit ganska så vanligt med kontroller, och dem kan även komma i efterhand. En kompis köpte bostad (i Norge) nu i höstas och då blev han granskad i efterhand för deklarationen för 2012 års skatteår.

Men det är din deklaration, jag hade dock varit försiktig med avdragen i Norge som jag inte hade kunnat styrka ordentligt.


Fusk, jag trodde att jag var det, efter förra året, men icke.

Nej det vet jag, men om jag blir så kan jag styrka (en del iaf :P)

Jag vet inte, jag tjänar ca 15000 mer på pendlaravdrag än standardavdrag (som jag garanterat har rätt till). Det vill säga ingen lägger en handläggare ett par veckor på att kontrollera mina 15000kr då handläggarens lön kostar mer än den potentiella summan jag deklararat "fel".
Men å andra sidan är inte Norge kännt för att vara något land där logiken flödar :P

mela
2014-03-22, 10:58
Jag har inte rätt till standardfradraget längre, även om jag bara gjort det en gång innan så har jag varit i Norge i mer än 2 år. Men bara mat og logjiposten blir ju gigantisk om man varit där några månader. Sedan pendlade jag inte lika mycket 2013 som jag gjorde 2012 så den posten blir mindre, vilket jämnar ut sig med matposten. Så ja...

Vore fint med en extra peng där när feriepengen kommer, även om bara den är..ja.. lagom :D

Norge ne, shit, dumsnåla landet delux. :D

Tomas W
2014-03-22, 12:31
Jag vet inte, jag tjänar ca 15000 mer på pendlaravdrag än standardavdrag (som jag garanterat har rätt till). Det vill säga ingen lägger en handläggare ett par veckor på att kontrollera mina 15000kr då handläggarens lön kostar mer än den potentiella summan jag deklararat "fel".
Men å andra sidan är inte Norge kännt för att vara något land där logiken flödar :P

Tror dock inte riktigt att man kan tänka så. Jag ska deklarera i Norge för första gången nu men är inte e-brukare så har inte fått tillgång till den än. Kommer köra på standarfradraget och inte göra några andra avdrag som jag inte har helt rätt i för vill inte bli granskad närmare.

mela
2014-03-22, 12:32
Tror dock inte riktigt att man kan tänka så. Jag ska deklarera i Norge för första gången nu men är inte e-brukare så har inte fått tillgång till den än. Kommer köra på standarfradraget och inte göra några andra avdrag som jag inte har helt rätt i för vill inte bli granskad närmare.

Du kan fortfarande göra avdrag som du har rätt till, men se till så att du kan styrka dem sedan bara ifall det blir granskning.

Fördelen med standardfradraget är väl att man med större chans slipper granskning, de ser hur länge du varit i Norge bara.

Tomas W
2014-03-22, 12:38
Precis, har bara varit skriven i Norge sen detta året men har konsultat en hel del tidigare i Norge och vill inte att de ska börja nosa för mycket i det (för min svenska firma).

mela
2014-03-22, 12:42
Det enda tråkiga med standardfradraget är att man bara kan göra avdrag för 40k, så det blir sällan särskilt mycket tillbaka.
Bara min post på mat og losji uppgår till typ 50k.

Tomas W
2014-03-22, 12:44
Aha, får läsa på innan ska deklarera. Men hoppas kan bli en liten bonus i sommar ihop med feriepengarna :).