handdator

Visa fullständig version : Tight kropp, snälla hjälp! (Nystartad deff)


Biggoal
2011-04-06, 11:54
Hej! Jag har precis startat en deff (för 1 vecka sedan) och det känns riktigt riktigt bra so far.. MEN nyss dök det upp en chans att åka utomlands om 1 ½ vecka och paniken kom.. Jag skulle ju såklart vilja ha fått lite resultat tills dess!
Någon som kan hjälpa mig? *flörtar för fullt* :naughty:

Jag är tjej, 21 år, 178cm lång och väger 65kg. Jag är proportionerlig och skulle nog säga att jag har ca 3-4 kg fett att få bort. Tidigare har jag legat stadigt på ca 63 kg men då hade jag mer muskler än vad jag har nu.

Jag äter 1200-1300 kalorier om dagen. De dygn jag är uppe längre (ca 5 timmar längre) än normalt äter jag ca 1600 kalorier för att slippa svältkänslor :p
Maten är: ägg, light keso, kvarg, tomatsås, makrill i tomatsås, vit fisk (torsk etc som i stort sett bara är protein), tonfisk, morötter (om jag får ett "low"), blomkål och broccoli. Think that's about it.. (Jag äter inte kött.)
Sen äter jag multivitamin för vegetarianer och B12. För att känna mig mer mätt äter jag psylliumfrön ibland och dricker kaffe och te.
Känner jag ett sug efter fett tar jag 1 msk kokosolja den dagen.

Träning:
Måndag - Löpband i intervaller (gång i uppförsbacke samt jogg med något lägre motstånd) sammantalgt 50 min samt styrka. Lägger upp det: 20 min löpband - styrka - 20 min löpband - mage - 10 min löpband - stretch
Tisdag - Box på gym
Onsdag - VILA
Torsdag - Box på gym
Fredag - Som måndagen men med annan styrka
Lördag - Som måndagen men med annan styrka
Söndag - VILA/Långpromenad
På dagarna är jag stillasittande.

Ungefär så ser det ut för mig. Jag kommer ev. att byta runt passen och ev. ta en extra vilodag om jag känner att det finns risk för att bli övertränad.
Kan nämnas att jag är ganska tränad sedan innan och är van vid HÅRDA pass. Disciplinen finns :whipped:

Kan jag ändra på något? Eller ska jag bara köra på?
Guld till er som tar er tid!

Fredrik_S
2011-04-06, 12:10
Du är redan på extremt lågt kaloriintag. Resultaten borde komma snabbt. Men 3-4 kg i fett på 1,5 vecka är absolut omöjligt. Du kan säkerligen gå ner så mycket i vikt men då är det till stor del vätska från muskler och underhuden. Vätkseminskningen kanske kan få dig att se smalare ut, men det är inte äkta fettminskning, det tar lite längre tid...

Sundqvist
2011-04-06, 12:15
som fredrik säger, du kan garanterat tappa en hel del vätska, men inte så mycket fett som du önskar, 1.5 vecka är INGENTING.

Rom byggdes inte på en dag

Biggoal
2011-04-06, 12:26
Tack för svaren!
3-4 kg fett på 1,5 vecka förstår jag är omöjligt men tror ni att jag kan göra något annorlunda så att viktminskningen sker snabbare generellt?
Jag är inte intresserad av någon svältdiet a la flygvärdinnedieten eller liknande utan vill gå ner i fettvikt så hälsosamt som möjligt. :)

Biggoal
2011-04-06, 12:28
Hur påverkas viktminskningen i fett av att eventuellt driva ut vätska under några veckor? Och hur gör jag det på bästa sätt?

Fredrik_S
2011-04-06, 12:28
Nej som jag sa.. du är i princip redan på en svältdiet... du skulle gå ner i vikt även om du var sängliggande dygnet runt på den dieten... Lägger du till din vardagsaktivitet plus träning... så är din diet extrem som den är....
Enda tipsen är att äta mer, vilket du kommer behöva förr eller senare, men det vill du nog inte lyssna på i dagsläget.

Fredrik_S
2011-04-06, 12:30
Hur påverkas viktminskningen i fett av att eventuellt driva ut vätska under några veckor? Och hur gör jag det på bästa sätt?

Det gör man inte, Den påverkas inte. Det är mest motivationshöjande vissuellt eftersom vätska och fett ser ungefär likadant ut i underhuden. Men kroppen, musklerna och sinnet, fungerar bättre om man inte går runt halvtömd på vätska konstant.

Biggoal
2011-04-06, 12:36
Min vardagsaktivitet är i princip 0 i dagsläget så där gör jag inte av med så mycket energi. (Mitt basala energibehov är ca 1500 kalorier enligt Harris Benedict ekvationen om det har betydelse.)
Första 2 dagarna var jobbiga på deffen då jag var van vid att äta alldeles för stora portioner men nu känns maten tillräcklig. Men du skulle klassa det som en svältdiet? Det vill jag inte riktigt göra mot min kropp.. Hur skulle du rekommendera att jag äter? Vilket kaloriintag tycker du att jag bör ligga på?

Biggoal
2011-04-06, 12:37
Det gör man inte, Den påverkas inte. Det är mest motivationshöjande vissuellt eftersom vätska och fett ser ungefär likadant ut i underhuden. Men kroppen, musklerna och sinnet, fungerar bättre om man inte går runt halvtömd på vätska konstant.

Då struntar jag i det.. Min hjärna måste vara på topp:cool:

Fredrik_S
2011-04-06, 13:37
Din vardags aktivitet är aldrig noll. Bara du sitter upp bränner du mer än ditt basala. lägg till att du borstar tänderna tar dig till gymet går till bussen etc

Så länge hjärnan och kroppen känns bra och du inte skenar ner i vikt för fort är det inga problem att i korta perioder ligga på så stort underskott som du gör. Men du får vara berädd att reglera upp det så småning om. Omöjligt att veta till hur mycket.

Biggoal
2011-04-06, 13:52
Haha jag kan ju alltid sluta borsta tänderna? Men okej jag ska tänka på det.. Vad kan jag räkna med kommer hända efter deffperioden om jag fortsätter ligga så som jag gör nu med träning och mat? Kommer jag gå upp i fettvikt direkt vid ökning av kaloriintag eller kan jag hålla mig på ungefär samma fettprocent (och bara sluta gå ner) då jag troligtvis har mer tränade muskler som då bränner mer?
Jag har aldrig kört en ordentlig deff tidigare - endast dietat genom att äta nyttigare än Svensson och tränat eller ätit strikt (med ett kaloriintag på runt 2500cal) och kört hård styrka - så jag har egentligen ingen koll på vad som är att väntas eller om mitt upplägg låter okej. Tack för att du tar dig tid att svara!

Zorban
2011-04-06, 14:20
Att "muskler bränner mer än fett" är iofs sant men det gör ingen skillnad i praktiken. Kan inte siffrorna i huvudet men ett extra kilo muskler förbränner väl 10-15 mer kcal per dygn.

Det är mycket spontana rörelser också som du inte medvetet kan kontrollera. Typ kroppsspråk osv. Tycker du ska fortsätta borsta tänderna :)

När du slutar deffa går du väl eventuellt upp lite pga vätska som kommer tillbaka. Sen beroende på hur hårt/länge man deffar så kan ens förbränning avta, så då går du upp lite lättare om du inte kompenserar. Men sålänge du fortsätter tänka på vad du äter så går det absolut att hålla samma fettprocent.

Om du vill gå ner i vikt på ett bra sätt och behålla så mycket muskler som möjligt så får du ge det mer tid; Det kommer en sommar och nya resor nästa år också :-) Jag började bry mig om träning/vikt för något halvår sen och jag satsar på sommaren 2012!

Biggoal
2011-04-06, 14:46
Tack för alla svar so far!

Nej jag fortsätter nog ta hand om tänderna ^^
Mitt mål på -3-4kg är till sommaren så jag har några månader på mig. Men jag kände att jag kanske kunde göra något annorlunda för att hinna få mer resultat till om 1 ½ vecka.
Att driva ut vätska är inget alternativ så jag får fortsätta att köra på som jag har lagt upp det med träning och mat. Det verkar som att enda ändringen borde vara ett något högre kaloriintag så jag ska tänka på att eventuellt lägga till några 100 kalorier för att inte slita för mycket på kroppen :)

Om någon har fler tips eller åsikter får ni jättegärna skriva det! Jag lär mig gärna mer! :thumbup:

Biggoal
2011-04-06, 14:48
Jag började bry mig om träning/vikt för något halvår sen och jag satsar på sommaren 2012!

Lycka till!

Biggoal
2011-04-08, 11:04
Jag tänkte köra på med en liten uppdatering. De med tips får jättegärna slänga in dom i tråden!
Hur som.. Idag vägde jag mig och ligger på 64,3. Viktminskningen har skett på 9 dagar.
Någon som vet om det kan vara 0,7kg i fett eller om det är mycket vätska också?

Ne0phyte
2011-04-08, 14:34
Jag tänkte köra på med en liten uppdatering. De med tips får jättegärna slänga in dom i tråden!
Hur som.. Idag vägde jag mig och ligger på 64,3. Viktminskningen har skett på 9 dagar.
Någon som vet om det kan vara 0,7kg i fett eller om det är mycket vätska också?

Det är ju jättesvårt att veta, minst sagt. Kan lika gärna vara 0.3kg mat i dig just nu med.
Postat via en mobil enhet

hejhopp79
2011-04-08, 15:04
Ät bara protein tills du ska åka.