handdator

Visa fullständig version : Ville dela med mig......


Tacos
2011-04-06, 08:22
av ett av dom bättre blogginläggen på länge. Tror det kan vara nyttigt för många att läsa detta (inklusive mig själv)

http://aldrigvila.se/2011/04/what-time-is-it/

apfel
2011-04-06, 08:38
bland det bästa och mest givande jag läst genom det här forumet någonsin.
kan ju dock vara för allt det där går perfekt ihop med min egna ideologi, hur som helst +1

Mazr
2011-04-06, 08:49
Riktigt bra skrivet!

Slartibartfast
2011-04-06, 09:03
Klart folk snöar in sig på detaljer, men jag tror inte heller folk tjänar på att köra sönder sig i gymmet för att det är hardcore. Jag tror på smart träning, även om jag inte har en jävla aning om vad det är.

Att köra 100% varje dag, varje pass är inte smart iaf.

Bara hans slogan "aldrig vila" är ju ganska korkad.

Sundqvist
2011-04-06, 09:16
Klart folk snöar in sig på detaljer, men jag tror inte heller folk tjänar på att köra sönder sig i gymmet för att det är hardcore. Jag tror på smart träning, även om jag inte har en jävla aning om vad det är.

Att köra 100% varje dag, varje pass är inte smart iaf.

Bara hans slogan "aldrig vila" är ju ganska korkad.

100% av de man känner att man kan prestera iaf! ;)

Annars håller jag med dig! )

Benjila
2011-04-06, 09:25
Tror det kan vara en bra tankeställare för vissa.

Slartibartfast
2011-04-06, 09:28
100% av de man känner att man kan prestera iaf! ;)

Annars håller jag med dig! )

Jag tror inte heller man kan köra så mycket man orkar. Jag tror att en driven persons motivation och vilja lätt överstiger kroppens återhämtningsförmåga.

Det allra vanligaste man hör är ju att folk tränar onödigt mycket. Det tror jag också.

Lasse Kongo
2011-04-06, 09:34
Förstår inte det speciella i hans inlägg, rent jävla bondförnuft, vilket 8/10 saknar idag oavsett vad det gäller.

Sundqvist
2011-04-06, 09:42
Jag tror inte heller man kan köra så mycket man orkar. Jag tror att en driven persons motivation och vilja lätt överstiger kroppens återhämtningsförmåga.

Det allra vanligaste man hör är ju att folk tränar onödigt mycket. Det tror jag också.

Onödigt mycket ja, men köra dem övningar som man har på schemat, sen köra dem så mycket man känner att man kan prestera! :)

Trance
2011-04-06, 09:43
Förstår inte det speciella i hans inlägg, rent jävla bondförnuft, vilket 8/10 saknar idag oavsett vad det gäller.

Det trevliga med sunt förnuft är att alla anser att de har det och att de flesta andra saknar det.

Tjuckot
2011-04-06, 09:52
Det trevliga med sunt förnuft är att alla anser att de har det och att de flesta andra saknar det.

Ungefär som att alla anser att de är bra bilförare.

Lasse Kongo
2011-04-06, 10:08
Det trevliga med sunt förnuft är att alla anser att de har det och att de flesta andra saknar det.

Hur kan det anses trevligt?

rbs
2011-04-06, 10:28
Han har en poäng, även om det kanske gick till överdrift.

mangemani
2011-04-06, 10:37
"Sen sliter du som ett jävla DJUR. Du tar i så du ser stjärnor. Du springer tills din mun smakar järn och blod. Du springer tills du kan vrida ur din tröja av svett. Du gör armhävningar tills dina armar känns som de ska sprängas. Du kör bicepscurls tills dina handleder känns som de ska gå av. Du ger FAN inte upp och du kör FAN inte lätt. Du vilar FAN inte för länge och du gnäller FAN inte över ömmande händer, fötter eller leder."

den biten gillade jag mest.
köra tungt,"never stop,cant give up" inställning och inte stå och drömma/prata bort halva passet=win

Nitrometan
2011-04-06, 11:04
Det allra vanligaste man hör är ju att folk tränar onödigt mycket.
Är det?

Jag tycker att det är det vanligaste du brukar säga. ;)

Slartibartfast
2011-04-06, 11:16
Är det?

Jag tycker att det är det vanligaste du brukar säga. ;)

Tycker det är ganska 50/50. Hälften säger det ena och andra hälften det andra.

Mig ska man fan inte lyssna på!

Nitrometan
2011-04-06, 11:18
Tycker det är ganska 50/50. Hälften säger det ena och andra hälften det andra.
Mmmm. Fast mest har nog folk bara dålig disseplin.
Mig ska man fan inte lyssna på!
Jo. Klart man ska lyssna på snygg-slarti! ;)

Trance
2011-04-06, 11:29
Hur kan det anses trevligt?

Det är väl jättetrevligt att ha sunt förnuft?

Matsa
2011-04-06, 11:45
Känns som om detta skiljer sig rätt mycket mellan olika individer. Vissa kan ha hur fria tyglar som helst och det funkar skitbra, andra gör för lite och behöver piskas och så har vi de som behöver hållas tillbaka för att de inte klarar att sansa sig för fem jävla öre. Det han skrev känns en smula överdrivet men ändå bra om det läses av rätt person och om den personen är mottaglig. Jag anar att de som behöver en spark i arslet för att helt enkelt ta i lite mer ofta tenderar att vända dövörat åt den typen av råd.


Jo. Klart man ska lyssna på snygg-slarti! ;)

No! Is for decoration only...

lurk
2011-04-06, 11:57
Allt är ju inte svart eller vitt. Klart han har en poäng men att som nybörjare gå ut stenhårt och köra tills man ser sjärnor varenda pass, känns sådär.
Sen har ju snubben i fråga garanterat rätt bra koll på kost, återhämtning tillskott osv vilket sällan en nybörjare har. Inte så konstigt att nyreggade ställer konstiga frågor och övertänker en massa.

Lasse Kongo
2011-04-06, 12:07
Det är väl jättetrevligt att ha sunt förnuft?

Absolut, det är det verkligen, kändes dock mer som att du menade att folk i allmänhet tror de har sunt förnuft själva och klankar ner på andra att de inte har sunt förnuft, det tycker inte jag är så trevligt?

Men du kanske bara var en aning otydlig, vad vet jag ;)


Det trevliga med sunt förnuft är att alla anser att de har det och att de flesta andra saknar det.

hidden
2011-04-06, 14:48
Vet inte vad andra har sagt, men tyckte inte texten var så speciell? Ungefär så jag pratar med kompisar när jag försöker få dem motiverade att träna igen.

Eddie Vedder
2011-04-06, 14:57
Vet inte vad andra har sagt, men tyckte inte texten var så speciell?

Inte jag heller. Jag gillar grundpoängen i att det är helt sanslöst vad en del stirrar sig blinda på oväsentligheter. Jag slutar aldrig att förvånas i EAA-tråden och IF-tråden exempelvis.

Men annars var det lite för mycket versaler och machoattityd för att nå fram till mig. Men jag är kanske inte riktigt målgruppen för hans text heller och för den målgrupp till vilken texten primärt är riktad kanske den är kanon. :)

Pepz
2011-04-06, 15:11
Gillar poängen.
hade folk lagt lika mycket energi på träningen som i att optimera allt annat så skulle de flesta vara mycket grövre ;)

fascineras av optinojjandet vad gäller ffa kosttillskott medan man gärna skiter i kost, tränar som en kratta och super på helgen..
Det nya optinojjandet är ju testosteronvärdena. buhu jag har inte hår på bröstet, har jag lågt testo då? ska jag knapra piller?

hård träning och kost har byggt fantastiska fysiker sedan antikens dagar. kosttillskott kan ge några få procent..

Gabriel Forslund
2011-04-06, 15:33
Mmhm, med den här inställningen har jag dragit på mig en rejäl ryggskada samt axelproblem. Rekommenderas.

MasterChief
2011-04-06, 15:38
Jag förstår hans (som tränare) frustration över att komplicera saker. Men varför det ska sluta vid hardcore1! och aldrig vila!1 är höljt i dunkel.

Spartansk
2011-04-06, 15:45
Det här har andra redan sagt i tråden, men för att jag gillar att höra min egen röst: Bra grundpoäng - att det är långt viktigare att ta i för kung och fosterland än att noja över detaljer - men det känns som om att det är den här inställningen som får nybörjare att köra 20 set bänkpress och 20 set stångcurl 7 dagar i veckan. Knappast det bästa blogginlägg jag läst på länge.

Hollsten
2011-04-06, 20:16
Hej och tack för de fina orden som skrivs om min text. Blev uppmärksammad av en kollega att jag blivit omnämnd på Kolozzeum och eftersom jag aldrig postat här så ville jag bara sticka fram skallen och säga några ord om mitt inlägg och Aldrig Vila konceptet.

Min mening med Aldrig Vila är enbart hur jag själv tränar inte hur andra ska träna. Jag driver ett varierat 6split program utan vilodagar och nu under min deff så kör jag 3 pass per dag. Jag skriver lite då och då om detta så mina läsare är FULLT medvetna om att jag inte "Bänkar 7 dagar i rad".

Det här omtalade inlägget skrev jag för att ventilera en kväll när jag kommit hem från jobbet. Min blogg är där inte bara för mina läsare utan för mig att visa vad jag tycker och känner och på så sätt få kunder som gillar min stil och sätt att tänka = bra relation = bra resultat för mig och kunden. Sen får jag träffa likasinnade. Skitkul!

Som med allting här i världen så är det upp till var och en att ta till sig av saker eller känna att de inte berör en som person. Jag tycker ni svarat väldigt civiliserat och snällt för att vara ett forum (vilket säger mycket om Kolozzeum, eller jag vet inte?).

För att avsluta. Med ALdrig Vila så syftar jag på mitt sätt att leva och det faktum att jag lever inte en dag utan hård träning och det går utmärkt för mig. Jag kan aldrig förvänta mig att alla kan spendera lika mycket tid i gymmet som mig eller lika mycket tid med träning. De som jag vill räcka ett finger åt och ge en käftsmäll är de som ständigt sitter med sin röv i soffan och säger åt hårt satsande individer att de ska träna mindre och "ta det lugnt". En person som presterar bättre än dig, i dina ögon ser bättre ut än dig och har något som du vill uppnå... Den personen kommer aldrig säga till dig att "vila lite mer och träna mindre".

Tack för mig!

Eddie Vedder
2011-04-06, 20:39
Kul med ett svar Hollsten! Välkommen till Kolo! :)

stevebc
2011-04-06, 20:41
Själv tycker jag inte min eventuella (typ icke-existerande) noja över proteinintag m m skulle påverka min attityd i gymmet. Man kan nog göra både och. Men ja, man undrar ju hur folk tänker när de lägger ner mer tid och energi utanför gymmet på att resonera kring gråzontillskott och näringstiming än träningsmetodik och uppföljning av sina resultat.

Om du inte har persat i bänk på 12 månader så kommer inget (lagligt) kosttillskott ändra på det faktumet. Då ligger problemet i hur träningen och attityden kring densamma ser ut.

Tacos
2011-04-07, 06:57
Jag driver ett varierat 6split program utan vilodagar och nu under min deff så kör jag 3 pass per dag.

Oj, 3 pass om dagen! Tar du EAA innan eller efter då, eller kanske både innan och efter, eller tar du kanske lite under passen också? (Skoja bara :))

Välkommen till Kolo!

TommyBoy
2011-04-07, 08:40
Oerhört bra skrivet!

Dagens "träna försiktigt" attityd med lite bokstavskosttillskott är givetvis rent skit för de som vill bli grova.

Ät o sov.
Träna sen till faliure och långt där bortom med de metoder som finns. Dropsets, supersets, cheating mm.
Alltid! Alla pass, alla set!
Sliten? Vila då några veckor och kör sen vidare.

Zibbe
2011-04-07, 08:48
Mmhm, med den här inställningen har jag dragit på mig en rejäl ryggskada samt axelproblem. Rekommenderas.

Tränar man så pass att man gör sig illa utav det så tränar man inte hårt utan bara dumt. Man kan inte ha "zomg ända in i kaklet vad som än händer!"-inställning som enda regel på ett pass, men i samband med kroppsmedvetenhet och bra/säker teknik i samtliga övningar så är det en mycket bra inställning för de allra flesta.

Slartibartfast
2011-04-07, 09:06
Oerhört bra skrivet!

Dagens "träna försiktigt" attityd med lite bokstavskosttillskott är givetvis rent skit för de som vill bli grova.

Ät o sov.
Träna sen till faliure och långt där bortom med de metoder som finns. Dropsets, supersets, cheating mm.
Alltid! Alla pass, alla set!
Sliten? Vila då några veckor och kör sen vidare.

Ja, det låter ju jättevettigt.

Jag trodde ett framgångsrikt träningsprogram var en funktion av variablerna Volym, Frekvens, och Intensitet, där ens återhämtning är den begränsande faktorn.

Men mer av allt är alltså bäst?

Rikard Jansson
2011-04-07, 09:11
Att träna som en idiot i 3 veckor för att sedan behöva vila 2 veckor ser jag ingen poäng med. Men visst skulle många tjäna på att anstränga sig lite mer

Minimjölk
2011-04-07, 09:49
Det finns en hel del poänger i detta inlägg. Framför allt att se till helheten (tm) och at tta i, samt skippa övertron på det optimala upplägget/kosttillskottet. Lär man sig att tänka förbi detat och istället lägga energin på att köra progressiv träning och då och då (så ofta det tillåts) ta i för allt vad du har. Då kommer du få resultat. Det krävs dock att du lär känna din kropp hur hårt du kan ta i.

Jag ser ofta killar/tjejer som tycker att ingenting händer trots att de äter proteintillskott och tränar 5dagar i gymmet. Att göra detta är givetvis bra för att hålla igång men för att verkligen få uit något måste man se vad som krävs för att man skall förändras. Man kan ju utgå från sunt förnuft och sedan göra de justeringar som passar en. har man en period när man känner sig sjukt nedkörd kanske amn skall ta det lite lugnare någon dag och inte följa ett färdigt generellt schema.

Lyssna på din kropp och ge den de förutsättningar som krävs för att lyckas. jag har tränat hårt stora delar av mitt liv och håller just på att komma tillbaka från ett längre uppehåll. jag skulle kunna gå ned och köra skiten ur min kropp men tror att det är kontraproduktiv nu i början. jag kommer öka belastningen succesivt samtidigt som jag kommer ge mer och bättre byggstenar i form av bra mat och vila. Detta till jag når en nivå då kroppen börja vänja sig vid fysiskt arbete igen. Sedan kommer jag köra stenhårt igen för at tse hur lång tid det tar att komma tillbaka. jag märker redan nu efter några pass hur pumpen snabbt kommer tillbaka i musklerna som legat på vila i snart 18månader.

Min poäng, Blogg-inlägget, Allan, Jwzrd säger alltså att man skall kolla mer till helheten och inte hänga upp sig på småsaker. De allra flesta av oss (alla) är inte på en nivå där några gram protein hit/dit spelar någon roll. Däremot kommer vi alla se en förändring om vi konsekvent skulle ge 5% mer på varje pass i snitt. Sedan skall man ju hitat en balans så att man inte sliter ut sig och går sönder men den stora massan som tränar på gym tar i för lite och kör för stirkt med för låga vikter.

MilkmaN
2011-04-07, 11:50
Det alla inser när man bedrivit träning på något aningens mer avancerad nivå är dels att man orkar väldigt mycket mer än man tror, vid ett enskilt tillfälle, och att om man vid varje enskilt tillfälle tar i så jävla mycket att man spricker så kommer man skada sig.

Jag själv har till följd av alltför stor träningsiver med dubbelpass, max satsning hela tiden osv, lyckats skada mig och helt förstöra en handbollskarriär, dels nästan förstöra ryggen, samt skadat axeln upprepade gånger därefter.

Problemet var inte att jag nojjade över hur mycket EAA jag skulle ta, kanske hade det gått bättre om jag nojade över småsaker och verkligen var säker på att jag fick den återhämtning jag behövde, och såg till att träna SMART.

Jag kan hålla med Hollsten i viss del, många människor lägger alltför mycket energi på detaljer, och många människor tränar som mesar. Däremellan finns dock inget samband. Om de hade lagt ned mindre tid på detaljer hade de fortfarande tränat som mesar. Det är väldigt onyanserat att påstå att något sådant, och att sedan ge rådet "träna tills du blöder" är i sin tur extremt onyanserat. Man ska träna hårt, men efter förmåga.

hejhopp79
2011-04-07, 11:56
Han inleder med "It's still deff-time my soldiers"

...och avslutar med en pinsam liten dikt om att attackera vikter. *facepalm*

Nej, tack. Den här artikeln sög faktiskt

viktorkillz
2011-04-07, 12:44
konstik =S

Jockefoten
2011-04-07, 15:19
Tränar man allt man kan alla dagar i veckan 52veckor om året utan att gå sönder. Ja då tränar man inte speciellt hårt... Hur många elitidrottare i världen tror ni struntar i vilodagar?

mangemani
2011-04-07, 15:30
Tränar man allt man kan alla dagar i veckan 52veckor om året utan att gå sönder. Ja då tränar man inte speciellt hårt... Hur många elitidrottare i världen tror ni struntar i vilodagar?


nu tränar inte jag 7 dagar i veckan utan 5 och detta har jag gjort i 10 år.
under dom första åren tränade jag inte speciellt hårt,men under dom senaste 5 åren så har jag tränat till den max gräns som min kropp klarar av och jag har då inte gått sönder,jag mår jättebra,både fysiskt och psykiskt.
så det där är en individuell sak,vissa klarar av det,andra inte.

Ademius
2011-04-07, 16:28
bland det bästa och mest givande jag läst genom det här forumet någonsin.


Riktigt bra skrivet!

Oerhört bra skrivet!

Varför är det riktigt bra skrivet? Det var ju snarare riktigt dåligt skrivet. Sen fullkomligt ryker ju hela inlägget broscience också, även om författaren bättre förklarade sitt upplägg i den här tråden.

Den grundläggande poängen var bra, att många inte träna tillräckligt hårt och petar i detaljer, men tyvärr kommunicerades den inte särskilt bra.

hultman
2011-04-07, 16:49
Visst har han sina poänger. Det slösas mycket pengar på värdelösa kosttillskott och träningskläder, mycket tid på att optimera och ställa direkt löjliga frågor. Sedan att predika över vad man VET och hur bra resultat man får. Dessa individer ser man oftast köra femton set på samma vikt på en form som är allt annat än FIIIIN.

Wao
2011-04-07, 17:05
"Mason är killen som står på händer, går ner i split, gör one arm pullup och fullständigt LEKER i gymmet. Lägger du han i bänkpressen så förnedrar han dig där också och ställer du honom i en bicepscurl så tar han sin egen kroppsvikt utan problem men nog om det."

Cool story brah

Yes
2011-04-07, 17:54
Jag förstår hans (som tränare) frustration över att komplicera saker. Men varför det ska sluta vid hardcore1! och aldrig vila!1 är höljt i dunkel.
Det slutar så för man är för upptagen med att odla klyshig attityd istället för att tänka.

Henchman
2011-04-07, 18:57
Det slutar så för man är för upptagen med att odla klyshig attityd istället för att tänka.

Bra sagt.

Viktor_Balck
2011-04-07, 19:37
"Mason är killen som står på händer, går ner i split, gör one arm pullup och fullständigt LEKER i gymmet. Lägger du han i bänkpressen så förnedrar han dig där också och ställer du honom i en bicepscurl så tar han sin egen kroppsvikt utan problem men nog om det."

Cool story brah

+1 Mason är kung!! Man lägger honom i bänkpressen lixom ba, å sen ställer man honom i en bicepscurl.

Jockefoten
2011-04-07, 19:45
Låter som om Mason är någons bitch...

Wao
2011-04-07, 19:51
Men nog om det nu grabbar.

Viktor_Balck
2011-04-07, 20:05
Får en bild i huvet att alla står och tränar så genom spegeln ser man Mason stå på händer, för att sedan gå ner i en split. Springer bort och kör en one arm pullup och fullkomligt leker!

MasterChief
2011-04-07, 20:18
Får en bild i huvet att alla står och tränar så genom spegeln ser man Mason stå på händer, för att sedan gå ner i en split. Springer bort och kör en one arm pullup och fullkomligt leker!

Vissa kallar honom Mason. Andra kallar honom skaparn.

Little T
2011-04-07, 20:24
Det där var verkligen en rejäl ventilation. Personlig tränare måste vara världens jobbigaste jobb.

hidden
2011-04-07, 20:52
Får en bild i huvet att alla står och tränar så genom spegeln ser man Mason stå på händer, för att sedan gå ner i en split. Springer bort och kör en one arm pullup och fullkomligt leker!

Lol, jag med.

Eddie Vedder
2011-04-07, 20:52
under dom senaste 5 åren så har jag tränat till den max gräns som min kropp klarar av och jag har då inte gått sönder,jag mår jättebra,både fysiskt och psykiskt.
så det där är en individuell sak,vissa klarar av det,andra inte.

Fast om du nu bara tränar fem pass i veckan är det ju inte konstigt att du kan gå på till det yttersta i varje pass. Du vilar ju två dagar så annat vore ju konstigt.

Hollsten
2011-04-07, 22:09
Hahahaha! Vilka sköna kommentarer!

Tro mig. Både jag och Ako har kört såhär så länge vi kan minnas. Vi är inte skadade, vi blir starkare och vi har så jäääävla kul med all träningen i sig. Ni hakar upp er på vad som skulle ge bättre resultat osv. Det är inte det som mitt inlägg handlar om. Det handlar inte om eliten och det handlar inte om maximal muskeluppbyggning.

För mig är träningen så jävla rolig och jag skulle aldrig kunna tänka mig att inte köra tills det tar stopp. Jag bygger mina dagar runt träningen.

Skadar ni er så gör ni fel... Skadar jag mig så har jag gjort fel, inte kört en dag för mycket eller så och OM min kropp börjar gnälla lite så kan jag justera träningen, jag behöver ju inte minska på mängden träning.

r3mpuh
2011-04-07, 22:23
Mycket bra!
Tack för tipset