handdator

Visa fullständig version : Spruckna ägg?


Seb74
2011-04-06, 07:58
Hur noga man än väljer ut sitt 12-pack tycker jag det alltid är iallafall ett ägg som har en liten spricka, eller en liten krosskada.
Inte så det läckt något, men ändå att man ser det i skalet.

Slänger alltid dessa, men är inte helt säker att man måste det?
Är ju ändå nån hinna innanför skalet som kanske hjälper hålla tätt, eller?

Eddie Vedder
2011-04-06, 07:59
Så länge du inte planerat att äta rått ser jag ingen anledning alls att slänga.

daff__
2011-04-06, 08:10
Hur noga man än väljer ut sitt 12-pack tycker jag det alltid är iallafall ett ägg som har en liten spricka, eller en liten krosskada.
Inte så det läckt något, men ändå att man ser det i skalet.

Slänger alltid dessa, men är inte helt säker att man måste det?
Är ju ändå nån hinna innanför skalet som kanske hjälper hålla tätt, eller?

Om du börjar koka dom i kallt så temperaturen stiger långsamt så brukar de inte rinna ut. men lägger du i ett sprucket ägg direkt i kokande vatten så rinner skiten ut direkt

Eddie Vedder
2011-04-06, 08:14
Om du börjar koka dom i kallt så temperaturen stiger långsamt så brukar de inte rinna ut. men lägger du i ett sprucket ägg direkt i kokande vatten så rinner skiten ut direkt

Plus salt. Mycket salt i vattnet så kommer inte äggsubstansen rinna ut även om ägget spricker helt.

Seb74
2011-04-06, 09:08
I äggröra då, där det kanske inte blir helt 100% genomkokt, utan lite krämigt sådär...helt lugnt ändå?
Hur gör du Eddie, käkar du spruckna ägg till vardags, eller har du hittat nån magisk kartong där de alltid är hela?

Om det däremot är hål in, rejäl spricka/kross alltså, då utgår jag från att det inte är något att sätta tänderna i...men dessa upptäcks ju lätt i butik också.

stafh
2011-04-06, 09:22
Stick ett litet hål i den runda änden av ägget (där luftbubblan finns), så spricker de inte när man kokar. Borde hjälpa vid kokning av redan spruckna ägg också.

vicarious
2011-04-06, 10:02
Plus salt. Mycket salt i vattnet så kommer inte äggsubstansen rinna ut även om ägget spricker helt.

osmotiskt tryck ftw!

Eddie Vedder
2011-04-06, 10:09
I äggröra då, där det kanske inte blir helt 100% genomkokt, utan lite krämigt sådär...helt lugnt ändå?
Hur gör du Eddie, käkar du spruckna ägg till vardags, eller har du hittat nån magisk kartong där de alltid är hela?

Ingen magisk kartong, däremot kartong som är omsluten av plast. För jag köper alltid 24-pack eller 20-pack och de brukar ha plast runt.

Men när jag då och då köper kartong öpnnar jag den ju och tittar så alla ägg är hela. Spricker äggen hemma så är det saltmetoden som sagt. :) Alternativt att jag paniksteker om jag råkar förstöra ett ägg. ;)

stafh
2011-04-06, 10:09
osmotiskt tryck ftw!

Det låter lite osannolikt med tanke på det tryck som uppstår i ägget samt storleken på sprickan. Jag skulle gissa att saltet får äggvitan att koagulera sanbbare.

Hodik
2011-04-06, 10:47
Men herregud, varför slänga ägg med sprickor i?
Slänger du bananer med repor på också eller?

hejhopp79
2011-04-06, 10:55
Äggplattor omslutna av plast har sällan spruckna ägg enligt min erfarenhet. Det är nästan alltid i kartonger något spricker

Seb74
2011-04-06, 11:20
Äggplattor omslutna av plast har sällan spruckna ägg enligt min erfarenhet. Det är nästan alltid i kartonger något spricker

Hmm, vet inte om jag brukar se såna där jag handlar....eller kanske, fast att det inte brukar va large.
Men visst, annars är ju 24-pack givet köp, säkert billigare med...ska undersökas närmare.

vicarious
2011-04-06, 12:55
Det låter lite osannolikt med tanke på det tryck som uppstår i ägget samt storleken på sprickan. Jag skulle gissa att saltet får äggvitan att koagulera sanbbare.

Det är väl därför man saltar vatten när man kokar ägg? På grund av det osmotiska trycket. Gör man inte det så kommer vattnet ha högre (lägre?) osmotisk potential vilket innebär att vattnet som är i ägget kommer vilja röra sig ut = spruckna ägg?

stafh
2011-04-06, 13:28
Det är väl därför man saltar vatten när man kokar ägg? På grund av det osmotiska trycket. Gör man inte det så kommer vattnet ha högre (lägre?) osmotisk potential vilket innebär att vattnet som är i ägget kommer vilja röra sig ut = spruckna ägg?

I så fall hade ägget spruckit i kallt vatten också. Det är snarare så att vätskan och gasen i ägget expanderar när temperaturen ökar, det är även därför det går att komma runt sprickbildning genom att sticka hål i botten på ägget så att gasen i bubblan kan komma ut. Saltet har man i för att vitan ska koagulera om det spricker, så att läckan stoppas.

Sverker
2011-04-06, 17:01
Det låter lite osannolikt med tanke på det tryck som uppstår i ägget samt storleken på sprickan. Jag skulle gissa att saltet får äggvitan att koagulera sanbbare.

Det är alla de elektriskt laddade jonerna som redan från början destabiliserar äggproteinerna. Jonerna bryter de elektriska bindningarna mellan de olika elektrisk ladde grupperna i proteinet och underlättar värmedenatureringen:Virro


Men insaltning och utsaltning av protein är komplext. T e x kommer tillsats av aluminiumsalter att motverka denatureringen och tillåta att man pastöriserar äggvitan vid något högre temperatur.

Crocker
2011-04-06, 19:43
Men herregud, varför slänga ägg med sprickor i?
Slänger du bananer med repor på också eller?
Har bananer repor? :D