handdator

Visa fullständig version : Latsen...


AdrenalineRush
2003-11-28, 19:33
När jag tränar latsen gör jag : Skivstångsrodd, Kabelrodd med "V"Handtag, Breda latsnerdragningar och/eller Enarms Hantelrodd, grejjen e den att det kvittar hur hårt jag tränar latsen så "känner" jag inte dom under träningen, blir bara trött i armarna...
när jag tränar andra muskelgrupper blir dom hårdare o pumpade, sen efter.. möra.. men det blir jag aldrig i latsen :smash:
men dom växer ändån! :bpump:

vet ni något bra sätt så att man riktigt kommer åt latsen vid träningen, vilka övningar o vad bör man tänka på? :smash:

King Grub
2003-11-28, 19:35
Pump är inte något som i sig direkt påverkar muskeltillväxten. Du skriver ju att du får resultat och att latsen växer i alla fall. Vad är då problemet?

För övrigt är chins kungen av latsövningar.

Hnke
2003-11-28, 19:37
Har haft samma problem.. köänner inte riktigt kontakten i latsen men de växer oxå ändå.

Hantelrodd är en bra övning för att komma åt, även latsdrag tycker jag känns bra

AdrenalineRush
2003-11-28, 19:43
som Hnke säger, de växer men man känner inte av dom under träningen... man vill ju känna att man har ansträngt sig!
:D

testar chins nästa pass! =)

Spike
2003-11-28, 20:07
PULLOVERS!!!!!!!:hbang: :hbang:

Bortglömd superövning :( :D

Karl_alfred
2003-11-28, 20:33
CHINS!!!!!!!:hbang: :hbang:

Flaggskeppet i var mans ryggträningen:D

AdrenalineRush
2003-11-28, 21:04
hehe...
men är inte pullovers för bröst? :confused:

palme
2003-11-28, 21:10
Originally posted by AdrenalineRush
hehe...
men är inte pullovers för bröst? :confused:

Du kan dra med bröstet eller med latsen, du använder väl båda vilket som men man kontrollera vilken muskelgrupp som ska jobba mer...om du förstår.
Rekommenderar att du börjar med pullovers före chinsen för att föruttrötta latsen, kör så i 2-3 månader så borde du märka skillnad i tjocklek och bredd.

AdrenalineRush
2003-11-28, 21:58
tror ja fattar nu... får väl ta o testa pullovers :bpump:

Björn S
2003-11-28, 22:32
Jag kör alltid Latsdrag med V handtag och "pressar armbågarna mot varandra" och drar riktigt långt ner.... Det ger min en otrolig kontakt :-) skulle inte kunna klara mig utan den övningen.... Sam "exprimenterar" jag nu... Kör 7 set med Latsdrag med V handtag varje ryggpass...... Jag har fått så otroligt grymma ökningar och pumpen är super! :-)

God bless Latsdrag /w V handtag..

Önskar bara att de hade nån sorts chinup ställning med V handtag :-(

Haré

Spec^
2003-11-29, 14:36
tycker inte chins tar ett skit.. är nog ett stort plus om man kan göra ett par utan hjälp.

Tycker iaf att latsdrag med brett grepp bakom huvet smiskar skiten ur chins

emmzan
2003-11-29, 14:51
Originally posted by Spec^
tycker inte chins tar ett skit.. är nog ett stort plus om man kan göra ett par utan hjälp.

Tycker iaf att latsdrag med brett grepp bakom huvet smiskar skiten ur chins

Tycker mina lats växt enormt sen jag började köra assisterade chins istället för latsdrag...

Pontus
2003-11-29, 15:08
Det är väl i princip samma rörelse på chins som latsdrag?

Är det bättre att köra latsdrag med en som hjälper mig upp än att köra latsdrag? Jag väger 90kg och orkar inte dra mig upp själv...
Varför sådana fall? Det måste finnas någon förklaring till att chins tar bättre än latsdrag.

Martin
2003-11-29, 15:40
Originally posted by Pontus
Det är väl i princip samma rörelse på chins som latsdrag?


Ja i princip. Det är betydligt lättare att fuska när man kör latsdrag iom att man kan böja och sträcka korsryggen samtidigt och på så vis koppla bort latsen, därför tycker jag chins är bättre än latsdrag.

emmzan
2003-11-29, 15:44
Originally posted by Pontus
Det är väl i princip samma rörelse på chins som latsdrag?

Är det bättre att köra latsdrag med en som hjälper mig upp än att köra latsdrag? Jag väger 90kg och orkar inte dra mig upp själv...
Varför sådana fall? Det måste finnas någon förklaring till att chins tar bättre än latsdrag.

Man tvingar då någon att antingen assistera, så man får hjälp på uppvägen (och ev även på nervägen i början) eller så ställer man en bänk under chinsräcket och hjälper till med fötterna på bänken!

Simple as that!:thumbup:

Survivor
2003-11-29, 17:33
Originally posted by palme
Du kan dra med bröstet eller med latsen, du använder väl båda vilket som men man kontrollera vilken muskelgrupp som ska jobba mer...
:confused:

Originally posted by palme
...om du förstår.
Näe, förklara.

miffo
2003-11-29, 17:34
jag kör mest marklyft nu och stående rodd, menm jag vet inte om det funkar men tungt blir det...

Nils
2003-11-29, 17:37
Originally posted by emmzan


Tycker mina lats växt enormt sen jag började köra assisterade chins istället för latsdrag...
Det låter snarare som propagering för eccentrisk träning än just vilken övning det är.
Men visst. Chins lämpar sig bra för eccentrisk träning. Bara en liten minipuff med tårna gör att jag drar upp mig hur lätt som helst!
Nils

Survivor
2003-11-29, 17:44
Originally posted by Nils
Bara en liten minipuff med tårna gör att jag drar upp mig hur lätt som helst!
Nils
Lite explosiv träning brukar lösa sådana där "trög-i-starten-problem".

Fartman
2003-11-29, 17:56
Originally posted by Feeble
Önskar bara att de hade nån sorts chinup ställning med V handtag :-(



det är bara att ta V-hantaget och hänga det över chinsräcket ju

http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1987/67/bilder/orsak_och_verkan_3.jpg

Pontus
2003-11-29, 17:59
Originally posted by emmzan


Man tvingar då någon att antingen assistera, så man får hjälp på uppvägen (och ev även på nervägen i början) eller så ställer man en bänk under chinsräcket och hjälper till med fötterna på bänken!

Simple as that!:thumbup:

Jo det förstår jag, gjorde det lite i sommras när jag var på ute på mitt land. Råkade skriva lite fel, det skulle stå Är det bättre att köra chins med en som hjälper mig upp än att köra latsdrag?. Jag råkade skriva Är det bättre att köra latsdrag med en som hjälper mig upp än att köra latsdrag? av någon anledning :smash:

Undrade mest varför den var bättre, som iofs Martin svarade på även om fler gärna får lägga till något om det fattas nåt.

King Grub
2003-11-29, 18:29
Palme & Survivor: sluta tjafsa eller ta det via PM.

Nils
2003-11-29, 22:42
Originally posted by Survivor

Lite explosiv träning brukar lösa sådana där "trög-i-starten-problem".
jasså? Tänkte inte på att jag har en speciell svaghet där, men det kan nog vara det som är problemet. Hur rekommenderar du den explosiva träningen för bättre start i chins?
Nils

emmzan
2003-11-30, 11:15
Originally posted by Nils

Det låter snarare som propagering för eccentrisk träning än just vilken övning det är.
Men visst. Chins lämpar sig bra för eccentrisk träning. Bara en liten minipuff med tårna gör att jag drar upp mig hur lätt som helst!
Nils

Mja, jag satsar på att få till så att chinsen blir lite mer koncentriska än vad de är nu, men när man väger in på 80kg samt är en svag liten tjej så får man nöja sig med att köra eccentriska chins :).