handdator

Visa fullständig version : När är det dags för bälte? (marklyft)


Jo0oHaN
2011-04-05, 22:49
Precis börjat köra lite marklyft och fan vilken skön övning :whipped:

reppar på 80kg, och 50kg i atg böj

men är är det dags att börjar köra med bälte?
eller ska man undvika det?
för och nackdelar?

tack

Trashcan
2011-04-05, 23:40
Bälte är något du använder vid enstaka tillfällen när du vill maxa eller köra lite extra tungt. Det är inget du tränar med regelbundet. /Min åsikt

Jag tycker att du ska låta bli att använda bälte helt och se till att du skapar den stadgan som ett bälte ger med saftig bålmuskulatur istället.

spoon
2011-04-05, 23:46
Jag kör nästan all min mark med bälte. Vill fokusera mer på lyftandet och tekniken än att vara rädd för ryggen. Magen har blivit starkare trots att jag har kört med bälte.

Men det är en smaksak.

Linjedomarn
2011-04-05, 23:48
Nackdelen med bälte är ju att du inte tränar dom stabiliserande musklerna lika mycket som när du kör utan. Själv kör jag utan när jag tränar men när jag maxar eller gör låga reps (2,3st) använder jag bälte.

Supermicke
2011-04-05, 23:49
tkr det känns säkrare att köra med bälte men är vlä bara en vanesak, roligare att köra med också. ^^ Prova själv ett pass. :)

solari
2011-04-05, 23:53
Känns som det gått inflation i detta med bälte och lindor, folk som kör på 50-60 kg "måste" ha bälte osv.

Själv kör jag utan (är dock inte uppe på så stora vikter) men jag förstår verkligen inte varför man ska ha det om man inte har något problem med rygg, handleder e.d. så länge man ligger på "normala" vikter.

JAG anser du bör köra på utan och på så sätt bygga upp stabiliserande muskler istället för att använda ett bälte. Sedan när du kommer upp riktigt tungt 200(?) så kanske det kan vara att försespråka (vet inte vikt då jag inte är där själv).

mikaelj
2011-04-06, 01:04
Jag säger som solari. Jag vill ha ett övertygande argument för att dra på ett bälte innan jag gör det. Finns minst en studie som visar på att bälte inte hjälper och/eller är skadligt.
Postat via en mobil enhet

bearwolf
2011-04-06, 01:07
helt olika vad alla tycker, en del förespråkar att stärka sin bålstabilitet mer utan bälte. medans vissa pekar på att du får ut mer av träningen om du med bälte klarar av en större vikt. Känn efter själv, jag tar fram bälte på maxlyft, närmar mig 200kg och då tycker jag det känns som stora krafter på min kropp :)
Men det är inget fel med att göra det på lägre vikter heller, så länge du är medveten om skillnaden och gör ett aktivt val.

På mitt gym kan folk inte bicepscurla 10kg's hantlar utan ett brett skinnbälte. Så jag får nog lite avsmak bara därifrån ;)

Ponitus
2011-04-06, 05:57
Ta på dig bältet vid maxning eller när du kör extra tungt. Som en försiktighetsåtgärd för ryggen liksom.

rooz
2011-04-06, 06:27
Använde bälte mycket mer förut. Nu blir det bara när jag känner att magen inte riktigt orkar stabilisera ryggen själv.

mattilainen
2011-04-06, 06:32
Hur gör alla när de ska ta på sig bälte endast vid maxning? Det är ju helt annorlunda för mig. Tycker buktrycket blir helt annorlunda och jag kan nästan spy.. Har kört utan bälte hela tiden och testat på några gånger för att försöka lära mig men lyckas inte.

Kör man som man är van så tycker jag det går bra. Dock krascha min rygg i marklyft när jag värmde upp för någon månad sedan men den är nästan återställd så jag funderar på att börja med bälte för att jag är för feg. Funderar på om jag svankade för mycket när jag värmde upp. Är alltid noga med utförandet.

Nephelite
2011-04-06, 07:09
beror väl lite på vad man strävar efter, jag kör nästan uteslutande bälte nu just för att jag vill bli bra på att lyfta med bälte och då tror jag på att köra med bälte så mkt som möjligt->
man blir bra på det man gör

Dreas
2011-04-06, 07:20
Vid högreps nära failure och maxningar använder jag bälte, annars går det bra utan :)

z_bumbi
2011-04-06, 07:56
Hur gör alla när de ska ta på sig bälte endast vid maxning? Det är ju helt annorlunda för mig. Tycker buktrycket blir helt annorlunda och jag kan nästan spy.. Har kört utan bälte hela tiden och testat på några gånger för att försöka lära mig men lyckas inte

De gör enligt mig fel och rådet att bara dra på bältet vid maxningar tycker jag är väldigt dåligt Om man ska köra med bälte så bör man introducera det på betydligt lättare vikter och sen jobba in tekniken under en period dvs precis som med alla andra större förändringar i tekniken. När man har hittat en teknik går det snabbare att få in bältet nästa gång men även då bör man ha en inkörningsperiod.
Det finns inte heller något som säger att man ska köra med bälte på alla markpass bara för att man använder det på vissa under en given period så att man använder bälte betyder inte på något sätt att man automatiskt skulle missa någon stabilitetsträning.

Mass-Tech
2011-04-06, 08:13
Min gräns går vid 100kg i böj & mark och 80kg i rodd.

kettlebellGuden
2011-04-06, 08:25
de gör enligt mig fel och rådet att bara dra på bältet vid maxningar tycker jag är väldigt dåligt om man ska köra med bälte så bör man introducera det på betydligt lättare vikter och sen jobba in tekniken under en period dvs precis som med alla andra större förändringar i tekniken. När man har hittat en teknik går det snabbare att få in bältet nästa gång men även då bör man ha en inkörningsperiod.
Det finns inte heller något som säger att man ska köra med bälte på alla markpass bara för att man använder det på vissa under en given period så att man använder bälte betyder inte på något sätt att man automatiskt skulle missa någon stabilitetsträning.

+1

espeto
2011-04-06, 08:50
Vet inte vart jag läst det, men från 1,5xkroppsvikt i knäböj och 2xKv i marklyft, så kan man om man vill börja använda bälte.. innan dess bör man jobba upp styrka och teknik.
Minns som sagt inte vart det kommer ifrån, men jag tycker att det är en ganska bra riktlinje!

Jo0oHaN
2011-04-06, 09:00
tack.. kommer nog köra utan bälte så mycket som möjligt då mitt mål med träningen dels innebär att få bra och stabil rygg/hållning.

z_bumbi
2011-04-06, 09:20
Vet inte vart jag läst det, men från 1,5xkroppsvikt i knäböj och 2xKv i marklyft, så kan man om man vill börja använda bälte.. innan dess bör man jobba upp styrka och teknik.
Minns som sagt inte vart det kommer ifrån, men jag tycker att det är en ganska bra riktlinje!

Jag tycker riktlinjerna är ganska dåliga, vilket iofs de flesta riktlinjerna som är baserade på procent av kroppsvikten utan övriga hänsyn brukar vara.

kettlebellGuden
2011-04-06, 09:41
Jag tänker väl så här att har man intresse av att tävla med bälte så kör bälte iaf imellanåt. Annars ser jag inte jättestor poäng med det.

espeto
2011-04-06, 10:31
Jag tycker riktlinjerna är ganska dåliga, vilket iofs de flesta riktlinjerna som är baserade på procent av kroppsvikten utan övriga hänsyn brukar vara.

Ja en riktlinje är ju alltid bara en riktlinje och måste användas med sunt förnuft..
Personligen tycker jag att en fullt frisk person på 80kg bör ta 120 i knäböj och 160 i marklyft med god teknik innan man behöver börja fundera på bälte.. :thumbup:

z_bumbi
2011-04-06, 10:40
Ja en riktlinje är ju alltid bara en riktlinje och måste användas med sunt förnuft..
Personligen tycker jag att en fullt frisk person på 80kg bör ta 120 i knäböj och 160 i marklyft med god teknik innan man behöver börja fundera på bälte.. :thumbup:

Baserat på att du har läst det någonstans som du inte kommer ihåg var?

espeto
2011-04-06, 11:12
Baserat på att du har läst det någonstans som du inte kommer ihåg var?

Som sagt: "Personligen tycker jag..." inga studier, ingen vetenskap utan bara personliga tankar, åsikter och erfarenheter.. "Man måste lära sig att krypa innan man kan gå"
Du har mycket mer erfarenhet än mig :bow:, så om du är av en annan åsikt så tycker jag att du kan svara TS på frågan han ställde i början på tråden. :thumbup:

z_bumbi
2011-04-06, 11:24
När det är dags avgörs av vilka mål man har eller helt enkelt när man vill göra det. Bältet är på intet sätt något avgörande för den fortsatta utvecklingen. Så länge som man använder det vettigt när man väl gör det så finns det alltså ingen större mening att styra det enligt någon "klarat vikt"upplägg. Man slutar ju inte träna bålen bara för att man tar på sig ett bälte i vissa markset.

Om vi tittar på en tävlande och dess första år så skulle jag troligen köra
Inget bälte
Första tävlingen
Ev bälte
Andra tävlingen
Bälte
Tredje träningen

men det styrs precis lika mycket av hur tekniken ser ut som av någon lyft vikt. I en del fall blir tekniken så mycket bättre med bälte att det sen också visar sig utan då kroppen helt enkelt blivit starkare av att lyfta mer vikt även om det råkar vara med bälte.

Nykropp
2011-04-06, 11:43
Jag kör utan. Har fått för mig att det kommer ge mig mer styrka i långa loppet.

Tvåan
2011-04-06, 15:24
Jag kör med bälte förutom när jag värmer upp med jättelätta vikter.
Anledning är att jag har ganska stor respekt för den övningen :n00b