handdator

Visa fullständig version : Yr/snurrande känsla dagen efter gymmet.


Tunga Vikter
2011-04-05, 22:12
Har idag upplevt att jag har en Yr/snurrande känsla. Nästan som när man är åksjuk.

Någon som vet vad detta kan bero på eller har upplevt liknande?

Tacksam för svar.

Mvh,
Tunga Vikter

Saftarn
2011-04-05, 22:30
Jag kände så när jag testat kreatin första gången, men de gick över genom att jag drack mycket vätska vilken man bör göra när man kör kreatin. Kanske är någon form av vätskebrist?

Baler Evans
2011-04-05, 22:33
Förmodligen brist på mat och vätska. Kost ändringar kan göra mycket skit med kroppen som känns skumt innan man vänjer sig. Annars kanske bristande sömn? stress? eller konditionsbrist kan vara banditer i dramat?

Ponitus
2011-04-05, 22:34
Kände också så första gången jag tog kreatin.
Även för några dagar sedan när jag tog en rejäl dos med koffein kände jag mig yr.

Tier
2011-04-06, 09:27
Jag blir illamående och yr när jag är trött, i början av min gymtid mådde jag oftast dåligt ett tag efter gymmet. Försvann dock efter ett tag. Du kanske bara behöver lite vila.

Tunga Vikter
2011-04-06, 11:06
Idag känns det bättre. Fortfarande lite yr och snurrande känsla. Kan som någon sa kanske bero på sömnbrist eller näringsbrist. Åt ganska bra igår faktiskt. Drack kanske lite lite. Får ungefär 7-8 timmars sömn per natt. Kanske inte är tillräckligt för mig?

Var en ganska hård helg men en del supande och lite sömn. Kanske kan vara detta som är boven i dramat?

hejhopp79
2011-04-06, 11:21
Den hårda helgen men särskilt supandet kan det säkerligen vara. Alkohol gör konstiga saker med hjärnkontoret ibland.

Andra spontana funderingar: kosttillskott? sömn? (besvarat såg jag), koffein?

Tunga Vikter
2011-04-06, 12:38
Den hårda helgen men särskilt supandet kan det säkerligen vara. Alkohol gör konstiga saker med hjärnkontoret ibland.

Andra spontana funderingar: kosttillskott? sömn? (besvarat såg jag), koffein?

Äter just nu enbart d vitamin, omega 3 och b-komplex.

Dricker inte speciellt mycket kafé faktiskt. Ca 2 koppar om dagen Max.

Tar inte heller några pwos.

Har på senaste tid känt mig deppig och stressad. Har även haft rygg och nack ont. Detta kanske kan påverka en del?

hejhopp79
2011-04-06, 13:59
Äter just nu enbart d vitamin, omega 3 och b-komplex.

Dricker inte speciellt mycket kafé faktiskt. Ca 2 koppar om dagen Max.

Tar inte heller några pwos.

Har på senaste tid känt mig deppig och stressad. Har även haft rygg och nack ont. Detta kanske kan påverka en del?

Vilka doseringar på d-vitamin, omega-3 och b-complex?

Inga pwo's säger du; tar du EAA/BCAA? Jag blev i alla fall väldigt yr av EAA på gymmet, overklighetskänslor osv. Provade 5 gånger för att vara säker. Men det där är nog högst individuell, men känsliga dopaminreceptorer kan nog spela in, så reagerar man starkt på stimulanter gör man det möjligtvis på EAA också.

Skedde yrseln och det där i samband med kaffet, t ex en timme efter eller liknande.

Alkoholbakfyllor men även ett par dagar efter kan ge mysko besvär som yrsel, ångest och allt möjligt. Så det är svårt att säga, men mycket möjligt att det är där skon klämmer. Hur gammal är du? Drack du två dagar i sträck?

Tunga Vikter
2011-04-06, 18:50
Vilka doseringar på d-vitamin, omega-3 och b-complex?

Inga pwo's säger du; tar du EAA/BCAA? Jag blev i alla fall väldigt yr av EAA på gymmet, overklighetskänslor osv. Provade 5 gånger för att vara säker. Men det där är nog högst individuell, men känsliga dopaminreceptorer kan nog spela in, så reagerar man starkt på stimulanter gör man det möjligtvis på EAA också.

Skedde yrseln och det där i samband med kaffet, t ex en timme efter eller liknande.

Alkoholbakfyllor men även ett par dagar efter kan ge mysko besvär som yrsel, ångest och allt möjligt. Så det är svårt att säga, men mycket möjligt att det är där skon klämmer. Hur gammal är du? Drack du två dagar i sträck?

Vitamin D3 (Kolekalciferol) 2000 IE (50mcg) om dagen.

Omega 3 är olika från dag till dag men ca 6-10 gram.

B-komplex är 100% utav RDI.

Jag tar verken BCAA eller EAA längre. Gjorde det innan men precis som du så fick jag konstiga biverkningar, bla overklighetskänslor, depersonalition, osv. Var riktigt obehagligt. Kommer ihåg att jag låg i sängen och mådde skumt. Telefonen ringde och mina polare bad mig komma ut. När jag väl kommit ut och stod där och pratade med dom så blev jag osäker på om jag verkligen var där eller om jag fortfarande låg kvar i sängen. Allting kändes skit skumt, jag såg på mina kompisar och visste vilka dom var men ändå inte.

Hur som helst...Ja jag drack två dagar i rad. Första dagen ganska kraftigt, fick även dåligt med sömn den natten (max 4 timmar). Dag 2 började med att jag gick en lång runda på stan (säkert 1 mil). På kvällen drack jag mig bara lullig och inget mer. Gick hem men fick inte heller så bra sömn denna natt (kanske 5 timmar). När jag vaknade så följde jag med en vän till flygplatsen för han skulle resa. Satt där i 5 timmar ungefär.

Tränade i måndags.

Yrseln var där direkt på morgonen när jag vaknade (Tisdags). Alltså inte efter kaffet.

Idag har det känts mycket bättre med yrseln. Har dock känt av lite, men inte alls så mycket och intensivt som igår.


Tack för dina svar!

Mvh,
Tunga Vikter

Fredszky
2011-04-08, 20:56
Hah!

Kul att det finns andra som har upplevt samma sak.

Jag har i allafall märkt overklighestkänslor, yrsel (känns precis som jag är på en båt på sjön) i samband med att mat åker omkring i magen. Håller i sig allt ifrån ett par minuter till en halvtimme kanske. Eller en kväll om det vill sig illa.

Men det här har jag bara vart med om i perioder då min mage har varit ledsen, spänd, ur balans. Har haft problem med ångest förstår du och det slog inte fel en timme efter en måltid i vissa perioder.

Så var det för mig.

Tunga Vikter
2011-04-08, 21:16
Hah!

Kul att det finns andra som har upplevt samma sak.

Jag har i allafall märkt overklighestkänslor, yrsel (känns precis som jag är på en båt på sjön) i samband med att mat åker omkring i magen. Håller i sig allt ifrån ett par minuter till en halvtimme kanske. Eller en kväll om det vill sig illa.

Men det här har jag bara vart med om i perioder då min mage har varit ledsen, spänd, ur balans. Har haft problem med ångest förstår du och det slog inte fel en timme efter en måltid i vissa perioder.

Så var det för mig.

När du tagit BCAA/EAA eller menar du i övrigt?

Rusk
2011-04-08, 23:40
Yrsel kan triggas av otroligt många saker, det kan vara stillasittande, sömn, mat, stress, kristallsjukan etc etc.
Rätt random tråd tbh, som om jag skulle starta en tråd och fråga varför jag har ont i magen.

Fredszky
2011-04-09, 15:10
När du tagit BCAA/EAA eller menar du i övrigt?

I övrigt. Har inte märkt något i samband med EAA.

Tunga Vikter
2011-04-10, 21:09
Yrsel kan triggas av otroligt många saker, det kan vara stillasittande, sömn, mat, stress, kristallsjukan etc etc.
Rätt random tråd tbh, som om jag skulle starta en tråd och fråga varför jag har ont i magen.

Okej. Så du säger att yrsel är hyfsat vanligt då? Och att man kan få det genom för mycket sittande? Jag jobbar vid datorn så det blir 10-12 timmar om dagen.

Livankaret
2011-04-10, 21:52
Intressant det här med EAA. Flera gånger precis när jag skulle somna på kvällen kunde jag få för mig att mitt huvud var en roterande grön degklump.

Låter stört men höll i sig i några sekunder innan jag kom ur det. Kunde ibland ligga ett tag och frusta över att jag blivit till deg igen. Mycket obehagligt.