handdator

Visa fullständig version : Kvällsträning utan mat efteråt? Dåligt lr anus?


Liten_skit
2011-04-05, 19:25
Mitt första inlägg! Efter åratal av sökandes på detta forum... dock så hittade jag inte denna information...

Jag har nu fått tag i stora mängder av EAA samt en del vassle, casein osv, genom en kompis som tänkte slänga bort allt och jag själv reser utomlands om 6veckor så min tankte var att storförbruka detta nu ett tag framöver och se om det skulle ge någon effekt på min träning.

Till saken.

Jag planerar att ligga på ~3000kcal varje dag uppdelat på 3 måltider.
Träningsdagar:
07.00 - 10g EAA. 15min efter -> Frukost på ca 800kcal.
10.00 - 10g EAA.
13.00 - 10g EAA. 15min efter -> Lunch på ca 1000kcal.
16.00 - 10g EAA.
19.00 - 10g EAA. 15 min efter -> Middag på ca 1200kcal.
22.00 - TRÄNING (10g EAA före, 10g EAA efter)
24.00 - 10g EAA. 15 min efter -> 30g Casein.
Sova

Så vad jag undrar är egentligen hur pass dåligt det skulle vara för träningen att inte få i sig några kolhydrater efter kvällsträningen, det blir ju en ganska lång fasta (från 19.00 -> 07.00) till nästa måltid.

Btw, jag har nästan 4kg EAA som jag vill bli av med, och har i och med detta upplägg försökt att inta en dos var 3e timme på tom mage.
Kan även tilläggas att jag jobbar 7.30 -> 20.30 varje dag så träningen måste ske kvällstid.

Finns det möjligtvis någon studie som testat liknande? Periodisk fasta ska vara positivt (därav endast 3 måltider/dag) men just fastan efter träningspasset.. där är mitt stora frågetecken.

Drömmen vore även om man kunde få en kommentar av idolen King_Grub som man avgudat i några år :)

Mvh en fd liten skit, numera en mellanskit!

Crocker
2011-04-05, 19:28
Ganska dåligt, men allt är inte svart eller vitt.

Sheogorath
2011-04-05, 19:30
Jätteanus. Men ta alla kolhydrater från 19-målet och lägg dem efter träningen så blir allt frid och fröjd.

Beelz
2011-04-05, 19:32
Jobbar du 12h varje dag?

Eddie Vedder
2011-04-05, 19:32
Finns det verkligen så mycket anledning att blanda EAA med 1000-kaloriersmåltider?

Liten_skit
2011-04-05, 19:35
Jätteanus. Men ta alla kolhydrater från 19-målet och lägg dem efter träningen så blir allt frid och fröjd.

Mmmmm men då försvinner hela tanken med att bara ha 3 måltider, isf skulle jag behöva flytta hela middagen till efter träningen men vettefan om jag pallar jobbet och träningen då... Hmmm, men måste man så måste man, går det inte ihop får jag väl försöka skippa min plan om 3 måltider/dag...

hmmmmmmmm

Liten_skit
2011-04-05, 19:37
Jobbar du 12h varje dag?

Ja :/, iaf 4 dagar i veckan...

Crocker
2011-04-05, 19:37
Mmmmm men då försvinner hela tanken med att bara ha 3 måltider, isf skulle jag behöva flytta hela middagen till efter träningen men vettefan om jag pallar jobbet och träningen då... Hmmm, men måste man så måste man, går det inte ihop får jag väl försöka skippa min plan om 3 måltider/dag...

hmmmmmmmm
Morgonträning?

Beelz
2011-04-05, 19:41
Morgonträning?

Morongträning låter ju bäst, då har han ju hela dagen på sig att frossa i mat som går rätt in i MUKKLERNA, släng i sig lite Eaa innan och en fin PWO

Jag får iaf en jävla kick över resten av dagen ifall jag har tränat på morgonen :)

Sheogorath
2011-04-05, 19:43
Mmmmm men då försvinner hela tanken med att bara ha 3 måltider, isf skulle jag behöva flytta hela middagen till efter träningen men vettefan om jag pallar jobbet och träningen då... Hmmm, men måste man så måste man, går det inte ihop får jag väl försöka skippa min plan om 3 måltider/dag...

hmmmmmmmm

Hmm... Ok... Vad är detta för "tanke" med bara tre måltider?

Liten_skit
2011-04-05, 19:57
Finns det verkligen så mycket anledning att blanda EAA med 1000-kaloriersmåltider?

Tänkte mest att det kan väl inte skada, har EAA så det räcker så varför inte kickstarta måltiden med att snabbt höja plasma conc av EAA till skyarna och sedan kommer all kcal efteråt för långsam nedbrytning? Onödigt?

Liten_skit
2011-04-05, 19:58
Morgonträning?

Jo, för mig hade det varit det bästa, men mitt gym öppnar 07.00, och jag måste vara på jobbet 07.30... så det går tyvärr inte...

Eddie Vedder
2011-04-05, 20:00
Tänkte mest att det kan väl inte skada, har EAA så det räcker så varför inte kickstarta måltiden med att snabbt höja plasma conc av EAA till skyarna och sedan kommer all kcal efteråt för långsam nedbrytning? Onödigt?

Om det funkar så är det ju inte onödigt. Men gör det det?

Jag har aldrig sett det studerat men det känns spontant som det inte hinner nå max innan maten blandar ut det så att du slösar EAA.

Liten_skit
2011-04-05, 20:01
Hmm... Ok... Vad är detta för "tanke" med bara tre måltider?

Tanken kom väl för några månader sedan då jag läste en av king grubs inlägg ang muskeluppbyggande, 3måltider/dag vs 6måltider/dag. Där färre måltider visade bättre resultat. Har tyvärr inte länken till varken inlägget eller artikeln han citerade.

Liten_skit
2011-04-05, 20:03
Om det funkar så är det ju inte onödigt. Men gör det det?

Jag har aldrig sett det studerat men det känns spontant som det inte hinner nå max innan maten blandar ut det så att du slösar EAA.

Hmm, hur lång tid tror du att ett glas vatten med 10g EAA tar för magen att tömma ut till duodenum? Upptaget därifrån lär ju vara snabbt nog i mina ögon. Jag kan mycket väl ha fel men 15-20min efter man druckit det tycker jag att det borde vara upptaget och cirkulerandes i blodet?

Eddie Vedder
2011-04-05, 20:07
Hmm, hur lång tid tror du att ett glas vatten med 10g EAA tar för magen att tömma ut till duodenum? Upptaget därifrån lär ju vara snabbt nog i mina ögon. Jag kan mycket väl ha fel men 15-20min efter man druckit det tycker jag att det borde vara upptaget och cirkulerandes i blodet?

Ja det kan nog stämma. Jag kollade upp en studie och om du kollar figurerna verkar ju typ 20 minuter räcka. I alla fall före frukosten. Vi vet ju inte hur pass tom magen är vid lunch och middag.

Tanken kom väl för några månader sedan då jag läste en av king grubs inlägg ang muskeluppbyggande, 3måltider/dag vs 6måltider/dag. Där färre måltider visade bättre resultat. Har tyvärr inte länken till varken inlägget eller artikeln han citerade.

Om nu tre måltider skulle vara bättre, vilket jag tvivlar lite på, så är det ju fortfarande en lite konstig prioritering. Eventuella minifördelar med det lär ju inte överstiga nackdelarna med att inte äta efter passet.

Liten_skit
2011-04-05, 20:09
Ja det kan nog stämma. Jag kollade upp en studie och om du kollar figurerna verkar ju typ 20 minuter räcka. I alla fall före frukosten. Vi vet ju inte hur pass tom magen är vid lunch och middag.

Nej det är sant. Man kanske får se till att dricka mycket vatten under dagen också för att spä ut magsäcken och få det lite mer flytande :) Hade i mina ögon varit kanon om magsäcken kunde vara tom var 3e timme!

Liten_skit
2011-04-05, 20:14
Om nu tre måltider skulle vara bättre, vilket jag tvivlar lite på, så är det ju fortfarande en lite konstig prioritering. Eventuella minifördelar med det lär ju inte överstiga nackdelarna med att inte äta efter passet.

Jo jag förstår din poäng.
Men om man nu bortser från min situation och tänker såhär. Hur/vilka negativa (om några) effekter skulle det bli att inte få i sig Kolhydrater efter träning? I samband med träningen och efter träningen får jag teoretiskt sett i mig hyffsat med protein. Kosten och totala kcal under dagen är överskott. Behöver jag insulintoppen efter träning för att proteinsyntesen ska vara gynnsam?
För "kost" får jag ju i mig efter träning, dock bara protein.

kettlebellGuden
2011-04-05, 20:16
Tugga mer så töms magsäcken snabbare ;)

Eddie Vedder
2011-04-05, 20:18
Jo jag förstår din poäng.
Men om man nu bortser från min situation och tänker såhär. Hur/vilka negativa (om några) effekter skulle det bli att inte få i sig Kolhydrater efter träning? I samband med träningen och efter träningen får jag teoretiskt sett i mig hyffsat med protein. Kosten och totala kcal under dagen är överskott. Behöver jag insulintoppen efter träning för att proteinsyntesen ska vara gynnsam?
För "kost" får jag ju i mig efter träning, dock bara protein.

Kolhydraterna är inte det primära problemet. Frågan är om det överhuvudtaget är tillräckligt med energi och protein.

Men ja, glykogeninlagringen vore bättre då än din middag före. Så det är ju synd att inte utnyttja.

Liten_skit
2011-04-05, 20:25
Så med andra ord, post exercise fasting är ett no-no under "bulk"?
Försöker hitta någon forskning inom det men det mesta handlar då om deff.

Egentligen skulle jag nog svara precis som ni gjort i denna tråd men hade gärna gärna sett någon forskning inom området, men jag lyckas inte hitta det... :/

Eddie Vedder
2011-04-05, 20:28
Så med andra ord, post exercise fasting är ett no-no under "bulk"?

Svårt att säga. Men jag tycker det är onödigt att gambla. Som jag ser det är det antingen skit samma eller sämre.

Liten_skit
2011-04-05, 20:38
Svårt att säga. Men jag tycker det är onödigt att gambla. Som jag ser det är det antingen skit samma eller sämre.

Håller med dig till 100%. Men teoretiskt sätt, låt säga att näringen under dagen har varit fulländad, 100%ig, helt perfekt kcal mässigt (kcal +) så att muskelåterhämtningen är minimalt påverkad av fastan. Skulle det möjligen finnas några som helst positiva effekter av post workout fasting? Ökad lipolys? Annat?

Dreas
2011-04-05, 20:48
Håller med dig till 100%. Men teoretiskt sätt, låt säga att näringen under dagen har varit fulländad, 100%ig, helt perfekt kcal mässigt (kcal +) så att muskelåterhämtningen är minimalt påverkad av fastan. Skulle det möjligen finnas några som helst positiva effekter av post workout fasting? Ökad lipolys? Annat?Tror du ska läsa hela diskussionen om 3 vs 6 måltider för det första. Sen kan du läsa lite om diskussionerna kring näringstiming. Är det någon gång jag rekommenderar mycket kcal så är det efter ett pass. Att skippa kolhydrater och ha en mycket stor del av dagsintagets kcal före passet tror jag inte är någon höjdare.

Liten_skit
2011-04-05, 21:14
Tack för alla svar, och jag har säkerligen missat/glömt viktiga delar från mina biokemi studier. Men om jag efter dagen har ett kcal+, och enbart får i mig protein efter träning och sedan fasta så tycker jag att det ända som möjligtvis skulle påverkas negativt är min glycogenes.

Insulinet i en ev. måltid efter träning påverkar inte protein syntesen och det räcker med fastenivå av insulin för maximal anabol effekt av aminosyror enl King Grubs källor.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2392514&postcount=6

Troligtvis har jag bara plussat ihop de studier jag vill ska stämma men missat massa andra studier som visat andra resultat i stora helheten.
Även om det inte låter så just nu vill jag gärna att ni ska slå hål i mina tankar så jag kan lägga ner denna plan/tanke/osv osv... :)

fiskarn
2011-04-05, 21:17
Om det funkar så är det ju inte onödigt. Men gör det det?

Jag har aldrig sett det studerat men det känns spontant som det inte hinner nå max innan maten blandar ut det så att du slösar EAA.

Hur nära inpå intaget av EAA bör man äta sin stadiga måltid för att inte slösa bort effekten av EAA?

Eddie Vedder
2011-04-05, 21:19
Hur nära inpå intaget av EAA bör man äta sin stadiga måltid för att inte slösa bort effekten av EAA?

Det vet jag ju inte. Vet ju inte ens om det blir så.

Sheogorath
2011-04-05, 21:21
Tack för alla svar, och jag har säkerligen missat/glömt viktiga delar från mina biokemi studier. Men om jag efter dagen har ett kcal+, och enbart får i mig protein efter träning och sedan fasta så tycker jag att det ända som möjligtvis skulle påverkas negativt är min glycogenes.

Insulinet i en ev. måltid efter träning påverkar inte protein syntesen och det räcker med fastenivå av insulin för maximal anabol effekt av aminosyror enl King Grubs källor.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2392514&postcount=6

Troligtvis har jag bara plussat ihop de studier jag vill ska stämma men missat massa andra studier som visat andra resultat i stora helheten.
Även om det inte låter så just nu vill jag gärna att ni ska slå hål i mina tankar så jag kan lägga ner denna plan/tanke/osv osv... :)

Det är nära inpå efter ett träningspass som du har bäst möjlighet att skapa goda förutsättningar för nästkommande pass. Det gör du, förutom genom att äta fullvärdigt protein, genom att äta tillräckligt med stärkelse eller andra källor till glukos. Det är tveksamt om glukoneogenes genom metabolisering av protein och fett räcker för att fylla glykogendepåerna i musklerna maximalt efter ett styrketräningspass.

bertbert
2011-04-05, 21:21
Jag gillar trådtiteln. Dåligt eller anus. Ja det kan man ju diskutera - men bra är det i vart fall inte.

Liten_skit
2011-04-05, 21:27
Ett intressant men samtidigt bara lite halvt vetenskapligt/objektivt inlägg ang post workout fasting: http://www.mattmetzgar.com/matt_metzgar/2010/10/post-workout-fasting.html

Läs gärna.

Fajerfajtern
2011-04-05, 23:35
Blev nyfiken vad du jobbar med, och varför så långa pass? Sjukt ju!

Liten_skit
2011-04-06, 00:01
Blev nyfiken vad du jobbar med, och varför så långa pass? Sjukt ju!

Stafettar som underläkare..