handdator

Visa fullständig version : tappa fett utan deff? tips?


knop94
2011-04-05, 19:19
tjabba

tänkte ta och börja göra mig av med några kilon fett! men är lite orolig över att tappa muskler!? hade helst vela tappa fett inne i gymmet och inte behöva kör konditionsträning... är det möjligt? kanske någon kan kolla på mitt kost schema, funkar det bra eller bör jag ändra något för att åstakomma mina mål?


tar alltid en multivitamin tablett när jag vaknar & när jag går och lägger mig.

min kost:

frukost: 2 dl fiberhavregrynsgröt med russin i, 1 lingongrova smörgås med kalkon & en protein shake.

lunch: tyvär skolans värdelösa mat men den får ju duga.. ibland protein shake efter maten ifall man inte fått i sig tillräckligt med protein.

mellanmål: samma som frukost + en banan

--träning--
protein shake direkt efter träningen sen så snabbt som möjligt fylla på med kolhydrater när man kommer hem.

middag: måltid med antingen rött eller vitt kött. Potatis, fullkorns ris eller fullkorns pasta och grönsaker. ( är tyvär fisk allergiker ).

kvällsmat: stekta äggvitor, sallad med massa kalkon skivor i.
sen protein shake innan man går och lägger sig.

äter även inga kolhydrater efter kl 7. Jag tycker min kost ser ganska bra ut! kan jag gå ner i fett samt bygga muskler på detta?

limenka
2011-04-05, 19:26
Du tappar fett vid kaloriunderskott. Konditionsträning behövs inte.

Vi kan omöjligt avgöra utifrån det du skrivit om du ligger på underskott. För att bevara musklerna behöver du ha hålla ett högt proteinintag och styrketräna.

Varför inga kolhydrater efter 7?

Spooted
2011-04-05, 19:26
Vad brukar du få för mat i skolan? Väger du din mat?

HVR
2011-04-05, 21:00
Du smäller alltså i dig 5 proteinshakes per dag? Om du vill ligga på kcalunderskott kanske du bör se över den (o)vanan.

knop94
2011-04-05, 21:24
det är olika varje dag, men ja det är oftast så äckligt så man får knappt i sig något ibland. Nej jag väger inte min mat, så seriös är jag inte..

knop94
2011-04-05, 21:27
jo jag trycker i mig 4-5st protein shakes om dagen men det är för att jag vill bygga så mycket muskler som möjligt

knop94
2011-04-05, 21:29
Du tappar fett vid kaloriunderskott. Konditionsträning behövs inte.

Vi kan omöjligt avgöra utifrån det du skrivit om du ligger på underskott. För att bevara musklerna behöver du ha hålla ett högt proteinintag och styrketräna.

Varför inga kolhydrater efter 7?

hörde av en kompis att man inte ska äta så mycket kolhydrater sent på kvällarna så jag la ner med det.. är inte det bra?

Fredron
2011-04-05, 21:49
hörde av en kompis att man inte ska äta så mycket kolhydrater sent på kvällarna så jag la ner med det.. är inte det bra?

Exakt varför tror du eller din kompis att det är dåligt att äta kolhydrater sent på kvällarna?
Mår du bättre nu när du inte äter kolhydrater sent på kvällarna eller finns det någon annan positiv effekt som gör att du valt att lyssna på din kompis och inte undersöka det vidare?

HVR
2011-04-05, 21:53
Du bygger inte muskler at proteinshakes, du bygger muskler av träning. Du kan inte både gå ner i vikt och bygga massa muskler samtidigt. Välj ett av alternativen.

Fredrik_S
2011-04-05, 21:54
hörde av en kompis att man inte ska äta så mycket kolhydrater sent på kvällarna så jag la ner med det.. är inte det bra?

Ta aldrig någonsin tips från någon i något ämne(må det vara träning, affärer, resmål, eller framför allt kost) utan att dubbel och trippelkolla det med rejält insatta personer
Det cirkulerar så otroligt mycket konstiga myter där ute att man måste filtrera rejääält..

Fredrik_S
2011-04-05, 21:57
Du bygger inte muskler at proteinshakes, du bygger muskler av träning. Du kan inte både gå ner i vikt och bygga massa muskler samtidigt. Välj ett av alternativen.

Fel. De flesta personer kan bygga på sig riktigt bra med muskelmassa samtidigt som de tappar fett i början på sin träningskarriär. Med samtidigt menar jag att de under tex ett år har skärpt till kosten och börjat träna ordentligt utan att för den delen delat in året i deff och bulkperioder...

HVR
2011-04-05, 22:21
Bygga muskler är ju lite per definition diametralt motsatt som att gå ner i vikt. För att bygga något krävs viktökning (allt annat lika). Man kan inte både gå ner i vikt och bygga muskler samtidigt. Att tappa fett är en annan femma.
Att man däremot över en så lång period som ett år kan ha ådstakommit båda delarna är absolut troligt, och särskilt som du säger i början av ens träningskarriär. Men att säga att man samtidigt kan gå ner i vikt och bygga muskler? *jorgen*

MtotheM
2011-04-05, 23:02
Bygga muskler är ju lite per definition diametralt motsatt som att gå ner i vikt. För att bygga något krävs viktökning (allt annat lika). Man kan inte både gå ner i vikt och bygga muskler samtidigt. Att tappa fett är en annan femma.
Att man däremot över en så lång period som ett år kan ha ådstakommit båda delarna är absolut troligt, och särskilt som du säger i början av ens träningskarriär. Men att säga att man samtidigt kan gå ner i vikt och bygga muskler? *jorgen*
Man bygger knappast muskler lika snabbt som man går ner i fettmassa?

Man kan öka i muskelmassa samtidigt som man går ner i fettmassa och vikt totalt. Alltså att tillväxten av muskelmassa sker saktare än minskningen av fettmassa.

Fredrik_S
2011-04-05, 23:12
Självklart kan du går ner i vikt och bygga muskler tex gå ner 6 kg fett och bygga 2 kg muskler.. då hardu gått ner 4 kilo i vikt
Sen är definitionen på samtidigit lite svår att sätta fingret på menar man samma sekund? samma vecka? samma månad eller samma år?
Jag menar vissa dagar kanske man byggde lite extra muskler vissa dagar tappa lite extra fett... summan av alla dessa dagar ger efter några månader eller ett år en kropp med flera kilo muskler extra och flera kilo fett mindre...

knop94
2011-04-06, 06:47
Exakt varför tror du eller din kompis att det är dåligt att äta kolhydrater sent på kvällarna?
Mår du bättre nu när du inte äter kolhydrater sent på kvällarna eller finns det någon annan positiv effekt som gör att du valt att lyssna på din kompis och inte undersöka det vidare?

jo jag mår faktiskt ganska bra av det! tar inte så länge att slänga ihop en sallad med ägg och kalkon. men jag ska läsa lite på det där och se :thumbup:

Nykropp
2011-04-06, 08:34
jo jag mår faktiskt ganska bra av det! tar inte så länge att slänga ihop en sallad med ägg och kalkon. men jag ska läsa lite på det där och se :thumbup:

Men då kanske det är kolhydraterna i sig som gör att du mår bra, alltså avsaknaden av. Om du sedan utesluter dom på dagen eller kvällen kanske inte spelar in. ;)

Eddie Vedder
2011-04-06, 10:14
Du bygger inte muskler at proteinshakes, du bygger muskler av träning.

Ja förstår poängen och håller med om den. Men det fetstilta är ju inte helt korrekt om man ska vara petig. Vassledrinkens effekt bygger ju faktiskt muskler i sig eftersom MPS stimuleras.

Det kan ju vara värt att tänka på om man ligger däckad eller så. :)

omg
2011-04-06, 21:02
Du bygger inte muskler at proteinshakes, du bygger muskler av träning. Du kan inte både gå ner i vikt och bygga massa muskler samtidigt. Välj ett av alternativen.

Spelar ingen roll hur mycket du tränar om du inte får i dig nå protein så blire inga muskler :smash:

Sen att gå ner i fett o öka i muskelmassa är ingen konst (förutsatt att du inte är en avancerad kroppbyggare som börjar närma sig de genetiska gränserna) ;)

knop94
2011-04-07, 09:48
om jag skulle dra ner på pasta,ris, potatis, mackor och att då hålla högt protein intag skulle jag då kunna gå ner i fett utan att tappa muskler och även kunna fortsätta bygga muskler?

omg
2011-04-07, 15:55
om jag skulle dra ner på pasta,ris, potatis, mackor och att då hålla högt protein intag skulle jag då kunna gå ner i fett utan att tappa muskler och även kunna fortsätta bygga muskler?

Ja. Men att bygga muskler är en långsam process precis som jag sagt åt dig varje jävla gång vi gått till gymmet.... Så sluta tro att du kommer lägga på dig 50 kg muskler över natten :furious:

Sinox
2011-04-07, 19:51
Knop94, kolla in denna snubben, han förklarar nog allt http://www.youtube.com/watch?v=oi-jnsG0Z7Y&feature=player_embedded#at=40

StampChamp
2011-04-07, 20:15
om jag skulle dra ner på pasta,ris, potatis, mackor och att då hålla högt protein intag skulle jag då kunna gå ner i fett utan att tappa muskler och även kunna fortsätta bygga muskler?

Om du vill kunna fortsätta äta lite kolhydrater behåll potatisen, och skippa pastan, riset.