handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på kost


NotBigEnough
2011-04-05, 18:01
Hej!

Skulle vilja ha synpunkter på mitt lite annorlunda sätt att deffa på.

Söndag till torsdag äter jag runt 1000-1500 kalorier och runt 200g protein.
På fredagar och lördagar äter jag mellan 5000-8000 kalorier.

Har på ungefär 4v gått ned lite drygt 7kg genom att äta på detta sätt.

Min fråga är om det finns något negativt med att äta så lite på veckorna och så mycket på helgerna?

Info för övrigt:
2m
114kg
Tränar på veckorna, vilar på helgerna.

Mvh

vicarious
2011-04-05, 18:23
Hej!

Skulle vilja ha synpunkter på mitt lite annorlunda sätt att deffa på.

Söndag till torsdag äter jag runt 1000-1500 kalorier och runt 200g protein.
På fredagar och lördagar äter jag mellan 5000-8000 kalorier.

Har på ungefär 4v gått ned lite drygt 7kg genom att äta på detta sätt.

Min fråga är om det finns något negativt med att äta så lite på veckorna och så mycket på helgerna?

Info för övrigt:
2m
114kg
Tränar på veckorna, vilar på helgerna.

Mvh

Ja. Du riskerar att förlora muskler genom att ligga på ett så stort underskott varje dag. Läs den här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83037

Ätardagarna så lagrar du garanterat in massa fett. Om du nu nödvändigtvis ska ha ätardagar vore det desto bättre att ha de dagar du tränar.

hejhopp79
2011-04-05, 18:26
Du kan slänga in en ätardag 1 gång per vecka eller 1 gång varannan och som ovan, lägg det helst på en träningsdag. Då kan du sannolikt kränga en jäkla massa kcal utan att lägga på dig fett om du lägger träning innan.

NotBigEnough
2011-04-05, 18:30
Ja. Du riskerar att förlora muskler genom att ligga på ett så stort underskott varje dag. Läs den här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83037

Ätardagarna så lagrar du garanterat in massa fett. Om du nu nödvändigtvis ska ha ätardagar vore det desto bättre att ha de dagar du tränar.

Då jag ligger på en hög fettprocent, uppskattningsvis 25%, är det då inte O.K med ett högre underskott? Sen när man kommer runt 20 så kan man minska underskottet.

Ang ätardagarna så verkar det som att jag kan skippa dem alt köra balans.:)

vicarious
2011-04-05, 18:32
Då jag ligger på en hög fettprocent, uppskattningsvis 25%, är det då inte O.K med ett högre underskott? Sen när man kommer runt 20 så kan man minska underskottet.

Ang ätardagarna så verkar det som att jag kan skippa dem alt köra balans.:)

Det stämmer. Om du har 25% kroppsfett kan du i teorin ligga på ett dagligt underskott av cirka 2000 kcal utan att förlora muskler på grund av den anledningen.

Vad gör du om dagarna, har du räknat på din energiförbrukning? Väger man 114kg och är 2m lång, samt tränar har man en skapligt hög förbrukning utan att behöva ha ett fysiskt krävande jobb.

My point - även om du KAN ligga på ett skapligt stort underskott känns det dumt att chansa. Dessutom känns det extra dumt att äta så lite de dagar du faktiskt tränar. Jag kan nästan garantera att dina träningsresultat kommer bli ganska klena om du äter 1000-1500kcal om dagen.

Bättre att skippa ätardagarna och lägga dig på ett mer jämt dagligt kaloriintag. Kanske 2000-2500 kcal varje dag.