handdator

Visa fullständig version : Löpning = Vilodag?


kalutti
2011-04-05, 17:13
Hej, jag undrar om ett HIIT-pass på ca 20min anses vara en vilodag för kroppen, om det inte är så att man har tränat ben samma eller tidigare dag.

Eller bör man helt enkelt skippa all träning?

hejhopp79
2011-04-05, 17:37
Vilodag?

Hur får du HIIT till en vilodag? I'm perplexed. Du kan ju köra styrka och "cardio" varannan dag, men det gör det sannerligen inte till en vilodag ;)

Fredrik_S
2011-04-05, 22:06
Vilodagar behöver du egentligen aldrig ta. Bara om du vill och det känns bra så vilar man annars inte.

kalutti
2011-04-05, 22:25
Är det inte bättre för musklerna om de få vila nån dag i veckan?

Eddie Vedder
2011-04-06, 08:11
Är det inte bättre för musklerna om de få vila nån dag i veckan?

Jo det kan det absolut vara. Det är väldigt få som tränar varje dag. Men därmed inte sagt att det är omöjligt heller.

Oavsett vilket så är naturligtvis inte högintensiv intervallträning vila. Hur man än vrider och vänder på det. Man villar inte under tiden man kör ett högintensivt intervallpass.

kalutti
2011-04-06, 15:14
Man villar inte under tiden man kör ett högintensivt intervallpass.

Nej självklart inte, men jag tänkte muskelmässigt. Med tanke på att det inte kräver något större arbete från någon annan muskelgrupp än från benen så tänkte jag att det kanske kunde anses vara en vilodag för överkroppen. Men det är inte fallet eller?

Gunfire
2011-04-06, 15:17
Bygger man bättre om man vilar? ja trodde det var df man tog vilodag =/ för att kroppen ska återhämta sig o få en chans o växa. silken noob ja e :$

Eddie Vedder
2011-04-06, 15:19
Nej självklart inte, men jag tänkte muskelmässigt. Med tanke på att det inte kräver något större arbete från någon annan muskelgrupp än från benen så tänkte jag att det kanske kunde anses vara en vilodag för överkroppen. Men det är inte fallet eller?

Om du inte känner att HIIT-pass tömmer kroppen tror jag nog inte du kör så intensivt som du tror. Då är det nog ett mer intervallbaserat motionspass och det behöver ju inte slita så värst.

Bygger man bättre om man vilar? ja trodde det var df man tog vilodag =/ för att kroppen ska återhämta sig o få en chans o växa. silken noob ja e :$

Du har ju rätt. Klart man bygger bättre om man undviker att överbelasta sig.

kalutti
2011-04-06, 15:22
Okej tack för hjälpen :)