handdator

Visa fullständig version : Knäna drar sig inåt vid marklyft (lång person)


McCoy
2011-04-05, 15:10
Det är en polare till mig som har detta problem. Han är 195 cm lång.

Kan hans längd bidra till att det händer?

Är sumolyft att rekommendera för längre personer istället? Eller är det kanske bättre att träna bort problemet?

kottovic
2011-04-05, 15:11
Hur står han i dagsläget? Fötterna pekar utåt och knäna i samma "vinkel"?

Tvåan
2011-04-05, 16:27
Jag har samma problem! Mitt vänsterben drar sig inåt när jag lyfter riktigt tungt. Man blir ju rädd när man ser det i spegeln :eek:

Jag är 184 cm lång så det har nog kanske inte bara med att han är lång att göra.

clappen
2011-04-05, 16:39
Samma för mig (när jag maxar/lyfter tuuung i marklyft). Benen viker sig inått och jag ser ut att ha kalkonben. Antar att jag helt enkelt är för svag i benen kontra vikten jag försöker marka..

Crocker
2011-04-05, 19:41
Jag tycker sumo funkar bättre, dock kör jag megaultrasumo, men prova sumo.

ceejay
2011-04-05, 19:43
håll knäna rätt då. Aktivt menar jag då, att han tänker på det när han kör.

Om hans längd kan bidra kan jag inte svara på

rbs
2011-04-05, 20:15
För mig slår stången i knäna när jag försöker köra mark. Är 169cm "lång" och har både korta armar och korta ben. Om det är benen eller armarnas längd som ställer till det har jag inte grubblat vidare på. Jag har dock försökt slipa på tekniken utan några direkta resultat. Men pga detta föredrar jag sumo. Bättre eller sämre vet jag inte.

KniveN
2011-04-05, 20:52
Det är en polare till mig som har detta problem. Han är 195 cm lång.

Kan hans längd bidra till att det händer?

Är sumolyft att rekommendera för längre personer istället? Eller är det kanske bättre att träna bort problemet?

Att stå smalare kan vara en lösning.

McCoy
2011-04-06, 23:02
kottovic: Tror han är rätt noga med det. Men kan hända att knäna inte riktigt är i samma vinkel som fötterna i utgångsläget.


KniveN: Ska prova med det. Tack för tipset.

Honken
2011-04-06, 23:24
För mig slår stången i knäna när jag försöker köra mark. Är 169cm "lång" och har både korta armar och korta ben. Om det är benen eller armarnas längd som ställer till det har jag inte grubblat vidare på. Jag har dock försökt slipa på tekniken utan några direkta resultat. Men pga detta föredrar jag sumo. Bättre eller sämre vet jag inte.

Du försöker (antagligen) att hålla ryggen för rak och går för djupt med höften vilket gör att knäna skjuter fram.

http://www.owresource.com/lifts/clean.jpg

Nu är detta en frivändning men om du kollar på första bilden så ser du att höften är högre än knäna samt att höften är böjd så att axlarna är framför stången.

rbs
2011-04-07, 06:22
Du försöker (antagligen) att hålla ryggen för rak och går för djupt med höften vilket gör att knäna skjuter fram.

Låter faktiskt väldigt troligt. När jag tänker efter så skjuter ju knäna fram ju "bättre" man håller ryggen. Jag får testa

Nykropp
2011-04-07, 06:46
Jag har haft samma problem, är 2 meter. Det jag ändrade var att fokusera på att pressa knäna utåt åt sidan när jag drar. Så se till att ha ett litet tryck/press snett utåt samtidigt när du drar. Är nog en kombination av teknikbrist samt svaghet.