handdator

Visa fullständig version : Hur är det nu egentligen med näringsinnehåll?


hejhopp79
2011-04-05, 14:10
Jag har läst flera trådar om det här nu på Kolo och trodde att jag sedan år tillbaka visste vad som gällde, d v s näringsvärde per 100 g är på totalt innehåll oavsett om det är vatten och kyckling eller tonfisk i vatten. D v s man ska inte räkna näringsvärdet på avrunnen vikt eller andelen kyckling per 100 g.

Nu läste jag på sistones en tråd där det pratades om tonfisk i vatten på burk. Vips pratades det om att man självklart inte ska räkna med vattnet i näringsvärdet.

Nähä? Men varför i hela helskotta gör man det med kycklingfiléer då? Jag blir verkligen inte klok på det här och jag börjar bli tveksam på om någon här egentligen vet EXAKT hur det ligger till med näringsvärde och innehåll.

Köpte precis en burk med kidneybönor och började fundera på det här igen.

Lite klarhet, tack!

mikaelj
2011-04-05, 14:15
Nähä? Men varför i hela helskotta gör man det med kycklingfiléer då?

För att kycklingfiléer inte ligger i vatten.

hejhopp79
2011-04-05, 14:19
Men lägg av nu, det där är ju fullständigt egalt. Produkten har vatten i sig, bredvid sig, under sig. Vad är skillnaden? Det är likväl en produkt i en förpackning med ett näringsinnehåll per 100 g.

Så ska man även räkna på avrunnen vikt i en burk med kidneybönor? Det är någon slags lag och innehåller även mer saker än vatten.

Eddie Vedder
2011-04-05, 14:29
Så ska man även räkna på avrunnen vikt i en burk med kidneybönor? Det är någon slags lag och innehåller även mer saker än vatten.

Man beräknar det som förväntas ätas. Så kidneybönor + vatten är inte analyserat utan just kidneybönorna.

Är du väldigt osäker så ring/maila producenten. De brukar kunna ge svar.

King Grub
2011-04-05, 14:46
Så ska man även räkna på avrunnen vikt i en burk med kidneybönor?

Givetvis. Det är inte meningen att man skall dricka lagen, vare sig det gäller bönor eller tonfisk.

Fru_Flisa
2011-04-05, 19:45
Givetvis. Det är inte meningen att man skall dricka lagen, vare sig det gäller bönor eller tonfisk.

Dock tror jag lagen i sillburkar räknas, eller rätta mej.

nisse1976
2011-04-05, 19:58
Man beräknar det som förväntas ätas.

Om man köper fryst kycklingfile då? Man förväntas ju inte äta vattnet som ploppar fram när man tinar den, skall man räkna på den tinade vikten då?

vicarious
2011-04-05, 20:05
Om man köper fryst kycklingfile då? Man förväntas ju inte äta vattnet som ploppar fram när man tinar den, skall man räkna på den tinade vikten då?

Nej. Köper man frysta kycklingfiléer så gäller näringsvärdet på påsen för frysta kycklingfiléer. Då ska man väga och räkna på frysta kycklingfiléer - inte tinade.

Eddie Vedder
2011-04-05, 20:13
Om man köper fryst kycklingfile då? Man förväntas ju inte äta vattnet som ploppar fram när man tinar den, skall man räkna på den tinade vikten då?

Kyckling nämns ju till och med i förstainlägget. ;) Men jag vet att Grub har nån länk med två olika producenter där det är olika.

Rusk
2011-04-06, 09:44
Nej. Köper man frysta kycklingfiléer så gäller näringsvärdet på påsen för frysta kycklingfiléer. Då ska man väga och räkna på frysta kycklingfiléer - inte tinade.

Då har jag gjort "fel" i över 2 år.

King Grub
2011-04-06, 09:49
Nej. Köper man frysta kycklingfiléer så gäller näringsvärdet på påsen för frysta kycklingfiléer. Då ska man väga och räkna på frysta kycklingfiléer - inte tinade.

Näringsvärdet är beräknat på kyld/upptinad filé.

Kronfågel. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4275474&postcount=6

vicarious
2011-04-06, 10:00
Jag visste att den där skulle komma :D

Det är alltså en person från Kronfågel som har svarat någon som undrar. Skulle ju lika gärna kunna vara så att den personen har fel även om den personen jobbar på Kronfågel.

Här är en annan person som även den fått svar från Kronfågel

Näringsvärdet för kycklingfilé är aktuellt på vikten på den frysta filéen. Fryst filé tappar mer vätska än den färska eftersom den släpper mer vätska från sig när den tinas och tillagas.
Alltså, man ska väga kycklingen i fryst form.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=610927&postcount=7

Kanske dags att höra av sig till Kronfågel igen och se om de kan ge lite klarhet år 2011.

Gunfire
2011-04-06, 10:02
Det är tinat så klart, "is" väger ju mer

vicarious
2011-04-06, 10:03
Det är tinat så klart, "is" väger ju mer

Nej det är verkligen inte "så klart."

Det där var ett konstigt argument.

hejhopp79
2011-04-06, 10:59
Nej. Köper man frysta kycklingfiléer så gäller näringsvärdet på påsen för frysta kycklingfiléer. Då ska man väga och räkna på frysta kycklingfiléer - inte tinade.

Jo, det känner jag till. Det är ju en klassisk fråga som kommer upp vid jämna mellanrum

Jag är mest lite konfunderad att det inte definieras närmare ibland. T ex "näringsvärde per 100 g avrunnen vikt" eller liknande. Jag tycker fortfarande det hela är lite luddigt. Men låt gå.

hejhopp79
2011-04-06, 11:00
Är du väldigt osäker så ring/maila producenten. De brukar kunna ge svar.

Ja, det var en bra idé. Ska slänga iväg ett mail till Zeta om kidneybönorna.

WHITEFOLKS
2011-04-06, 12:54
Annars kan du jämföra näringsvärdet på burken med kokade bönor så får du se om det är rimligt att även lagen räknas.

Nitrometan
2011-04-06, 13:56
Det är tinat så klart, "is" väger ju mer

Hmmm. Väger 100 g is mer än 100 g vatten?

hejhopp79
2011-04-06, 14:05
Annars kan du jämföra näringsvärdet på burken med kokade bönor så får du se om det är rimligt att även lagen räknas.

Men grejen är att andelen kolhydrater på näringsinnehållet ger en fingervisning om att lagen räknas med, men jag är inte säker.

Pojo
2011-04-06, 17:05
Hmmm. Väger 100 g is mer än 100 g vatten?

Is innehåller luftbubblor därför flyter isen på vattnet.
Således borde isen vara lättare än vatten...

Fast jag fattar att 100 g == 100 g

nisse1976
2011-04-06, 19:22
Kyckling nämns ju till och med i förstainlägget. ;) Men jag vet att Grub har nån länk med två olika producenter där det är olika.

lol, så går det när man inte läser så ordentligt

whalle
2011-04-06, 20:58
Is innehåller luftbubblor därför flyter isen på vattnet.
Således borde isen vara lättare än vatten...

Fast jag fattar att 100 g == 100 g

Det du menar är att is har lägre densitet än vatten. Is tar alltså större plats än vatten med samma vikt. Smälter man 100g is så kommer det inte bli annat än 100g vatten, om man bortser från eventuell dunstning osv.

Nitrometan
2011-04-07, 09:17
Is innehåller luftbubblor därför flyter isen på vattnet.
Således borde isen vara lättare än vatten...

Som påpekats är det isens lägre densitet som gör att den flyter.

Vatten är intressant eftersom dess densitet inte är linjärt varierande med temperaturen som för de flesta andra vätskor. Vatten har störst densitet vid 4 grader. Kallare vatten än så har lägre densitet och likaså varmare vatten. När det gäller havsvatten så kommer givetvis salthalten in och påverkar också.