handdator

Visa fullständig version : Sträckning i ländryggen


Seriouscat
2011-04-05, 10:30
Tror jag drog på mig en sträckning i ländryggen när jag körde marklyft. Konstigt nog körde jag på samma vikt som jag gjort de senaste 3-4 veckorna men allt känndes tyngre. Det hände igår och det har bara blivit värre. Det gör inte ont när jag svankar mycket utan det början köra ont när jag kutar med ryggen. Då sträcker det som fan på höger sida. Det är inte diskarna, för där har jag haft problem innan och det känns inte så. Måste vara i muskulaturen. Det sträcken även när jag lutar huvudet snett åt vänster när jag sitter ner.

Vad ska man göra för att snabba på läkningen och förebygga att det händer igen? Bra/dåligt att stretcha? Bra/dåligt att gå om det gör ont?

Seriouscat
2011-04-05, 18:53
Sen undrar jag också om detta kan få långvariga konsekvenser? Kommer muskeln som sträckts bli permanent svagare eller kommer den bli fullt återställd?

Sen tycker jag det är ganska intressant hur detta kan hända, att efter 4veckors tränande med samma vikt ( marklyft 1gång i veckan) plötsligt känna att vikten är as tung och sen skada ryggen? Sköter kost och sömn.

Ego
2011-04-05, 19:30
Dåligt påslag av nervsystemet, aktiviteter utanför gymmet, bristande teknik rent allmänt eller just i ögonblicket, överbelastning av musklerna, svaga muskler, aktivitet i fel muskler osv. kan påverka varför du skadade dig just då. Många kör preventiv träning och skadar sig ändå, kan aldrig försäkra sig, men kan minimera riskerna.

Vet inte angående stretching, from fall till fall, om strukturen är uttänjd så är det inte det bästa man kan göra. Du skall helst undvika smärtprovocerande positioner. Köra passiva (någon gör åt dig) eller aktivt avlastade rörelser (med så lite belastning som möjligt, kroppsvikt, försöka ta bort en del av gravitationskraften osv).

Seriouscat
2011-04-05, 19:40
Tack för svar!

Har du några förslag på övningar?

Och behöver jag oroa mig för att muskeln lättare går sönder i framtiden eller blir jag helt återställd av bara vila?

Seriouscat
2011-04-05, 19:40
dubbelpostbugg

Ego
2011-04-05, 19:46
Tack för svar!

Har du några förslag på övningar?

Och behöver jag oroa mig för att muskeln lättare går sönder i framtiden eller blir jag helt återställd av bara vila?

Din skada är färsk, gå och se sjukgymnast/naprapat/whatever, du vinner mycket på det. Som terapeut måste man bilda sig en bättre uppfattningen om problematiken innan man börjar kasta övningar på folk. Framför allt måste du/ni hitta varför skadan uppkom, är det teknik? är det så att någon muskeln inte rekryteras tillräckligt? osv.

Muskeln kommer aldrig bli som vanlig, men det är inget du behöver stressa över. De flesta av oss är sönderskadade och blir starkare för varje år. Man lär sig av sånt och det är ytterst få som klarar sig skadefria. En del av det här spelet :)

Seriouscat
2011-04-05, 19:53
Allright, då blir det att söka vård.

Låter trist att den inte kommer bli som vanligt igen, men det får ju gå endå!

Tackar innerligt för hjälpen

Ego
2011-04-05, 19:58
Allright, då blir det att söka vård.

Låter trist att den inte kommer bli som vanligt igen, men det får ju gå endå!

Tackar innerligt för hjälpen

Sök någon som jobbar privat. Vårdcentraler är värdelösa när det gäller sånt.

Det låter inte trist, det är trist. Men det är inte så stor grej, det finns folk som skadat sig flera gånger och sedan avslutade karriären utan skador. Tillbaka om någon månad, smartare och starkare.

Lycka till.

Seriouscat
2011-04-05, 20:28
Tack!

Har en naprapat jag har varit hos tidigare som har privat klinik, blir att återvända dit.

Uppskattar din tröst ^^ marlyft är något jag absolut inte vill sluta med då det är en favorit som är svår att ersätta.

Kommer ju definitivt lära mig något av det här. Bättre uppvärmning, tänka ytterligare på tekniken och framförallt inte köra på när det inte känns 100 bara för det ska va så.

nyrjoh
2011-04-05, 20:53
Sök någon som jobbar privat. Vårdcentraler är värdelösa när det gäller sånt.

Det låter inte trist, det är trist. Men det är inte så stor grej, det finns folk som skadat sig flera gånger och sedan avslutade karriären utan skador. Tillbaka om någon månad, smartare och starkare.

Lycka till.

Det där är ju skitsnack. Jag har träffat många som varit hos privata och fått värdelösa bedömningar också. Skulle säga att det är mer en individ fråga än privat/landstings fråga.

Ego
2011-04-05, 20:58
Det där är ju skitsnack. Jag har träffat många som varit hos privata och fått värdelösa bedömningar också. Skulle säga att det är mer en individ fråga än privat/landstings fråga.

Jag har en annan erfarenhet och det jag skriver reflekterar mina erfarenheter. Min erfarenhet är att de som jobbar privat är lite mer drivna då kundretentionen är mycket viktigare för dem än för dem som jobbar på vårdcentraler. Överlag, så jobbar de bästa för sig själva och det finns alltid undantag. Du jobbar på en vårdcentral antar jag?

nyrjoh
2011-04-07, 15:45
Jag har en annan erfarenhet och det jag skriver reflekterar mina erfarenheter. Min erfarenhet är att de som jobbar privat är lite mer drivna då kundretentionen är mycket viktigare för dem än för dem som jobbar på vårdcentraler. Överlag, så jobbar de bästa för sig själva och det finns alltid undantag. Du jobbar på en vårdcentral antar jag?

Du tycker inte att det är lite väl att skriva att de som arbetar på VC är värdelösa då? Vadå, att privata vill att pat ska gå så länge som möjligt hos dem då lr? ;)
Jepp, det gör jag.

Tolkia
2011-04-07, 15:49
Det där är ju skitsnack. Jag har träffat många som varit hos privata och fått värdelösa bedömningar också. Skulle säga att det är mer en individ fråga än privat/landstings fråga.
Noooooo shit.
Jag har en annan erfarenhet och det jag skriver reflekterar mina erfarenheter.
Då är det smart om man också poängterar att det man beskriver är ens egen erfarenhet och inte speglar något slags allmän sanning. Det du skrev ovan var definitivt ingen allmän sanning.

Ego
2011-04-07, 16:59
Då är det smart om man också poängterar att det man beskriver är ens egen erfarenhet och inte speglar något slags allmän sanning. Det du skrev ovan var definitivt ingen allmän sanning.

Tycker att det är rätt självklart. Allt som vem som helst skriver/säger är deras egna in tolkningar av verkligheten. Om jag citerar resultat från någon studie är det min tolkning. Sedan är det upp till läsaren att välja tro eller inte tro på min tolkning.

Ego
2011-04-07, 17:03
Du tycker inte att det är lite väl att skriva att de som arbetar på VC är värdelösa då? Vadå, att privata vill att pat ska gå så länge som möjligt hos dem då lr? ;)
Jepp, det gör jag.

Det är lite väl att skriva så och det är inte helt omotiverat. Jag tycker att det är högre klass på privata vårdgivare. Det gäller inte bara sjukgymnaster, det gäller läkare också.

Ber om ursäkt om du på något sätt tagit åt dig, jag har starka känslor kopplade till det, men skall i fortsättningen tona ner den biten. Du har en point där.

nyrjoh
2011-04-07, 17:12
Det är lite väl att skriva så och det är inte helt omotiverat. Jag tycker att det är högre klass på privata vårdgivare. Det gäller inte bara sjukgymnaster, det gäller läkare också.

Ber om ursäkt om du på något sätt tagit åt dig, jag har starka känslor kopplade till det, men skall i fortsättningen tona ner den biten. Du har en point där.

Nej, absolut så är det så att det finns dåliga sjukgymnaster på vårdcentraler. Men alla som jobbar där är inte dåliga.

Som motexempel så träffade jag en kille i tonåren för någon vecka sedan som gått hos en privat och endast fått akupunktur i 1 år en gång i veckan för sina besvär. Ingen hållningsregim eller träning över huvud taget och besvären har sakta försämrats. Efter att han fått träning och hållningsregim av mig släppte besvären på cirkus en månad... 2 besök.
Och det är inte den första som jag träffat som fått liknande långvariga passiva behandlingar hos privata sjukgymnaster. Men som sagt alla privata är inte dåliga.:)

Ego
2011-04-07, 17:22
Nej, absolut så är det så att det finns dåliga sjukgymnaster på vårdcentraler. Men alla som jobbar där är inte dåliga.

Som motexempel så träffade jag en kille i tonåren för någon vecka sedan som gått hos en privat och endast fått akupunktur i 1 år en gång i veckan för sina besvär. Ingen hållningsregim eller träning över huvud taget och besvären har sakta försämrats. Efter att han fått träning och hållningsregim av mig släppte besvären på cirkus en månad... 2 besök.
Och det är inte den första som jag träffat som fått liknande långvariga passiva behandlingar hos privata sjukgymnaster. Men som sagt alla privata är inte dåliga.:)

:thumbup:

Hahaha, vi alla har sådana historier tror jag. Hörde någon liknande om TENS-apparaten och någon som fått gå till en i 2 år (Kiropraktor i detta fall). Samma behandling utan någon effekt i två år. Frågan i en sådan situation är dock hur pass smart är patienten där, om inget händer efter 1 månad ...då borde man tänka till lite. Men riktigt omoraliskt av kiron också. Det är det som är det svåra med det här jobbet - man måste kunna tjäna ihop pengar för överlevnad, men samtidigt skall man också ha moral.

Jag har som tumregel att rekommendera andra behandlingsalternativ i form av andra terapeuter (oftast rekommenderar jag själva några som jag vet är grymma på sitt) när jag inte kommer någonstans med patienten efter 3-4 behandlingar. Förmodligen så har man snöat in sig på sina grejer för mycket där eller sjukligt nog missade något. Om det förstås inte en patient med central sintesering för de oftast behöver ca 10 gånger innan något kan bli bättre och det är mer coaching och annat i deras fall.

Tolkia
2011-04-08, 10:24
Tycker att det är rätt självklart. Allt som vem som helst skriver/säger är deras egna in tolkningar av verkligheten. Om jag citerar resultat från någon studie är det min tolkning. Sedan är det upp till läsaren att välja tro eller inte tro på min tolkning.
Jag tycker uppriktigt sagt att det är ganska ansvarslös inställning hos den som uttalar sig från en auktoritetsposition (vilket du gör när du uttalar dig om behandlingar och skyltar med din sjukgymnastlegitimation o. dyl. i din signatur). Hur skall random kille veta om du uttalar dig utifrån dina fördomar (vilket du gör när du skriver att alla som jobbar på vc är värdelösa) eller om du uttalar dig om något det finns evidens för? Dock har du ju nu backat en aning från ditt första ställningstagande, så jag får väl vara nöjd med det för den här gången.

Davvesk
2011-04-08, 14:01
Gå till en bra omtalad privat. Dom inom landstinget tycker jag personligen att dom inte ens vet vad dom talar om. Bor i luleå och detta är då enligt min erfarenhet