handdator

Visa fullständig version : Stora problem i bänkpress


Zorban
2011-04-05, 09:55
Bänkpressen har börjat kännas riktigt dålig senaste tiden. Haft problem med axeln i 1.5 månad vilket förklarar en del, men det börjar ordna upp sig nu, och de här problemen kom redan innan skadan, som inte är bänk-relaterad.

När jag höjer i bänken känns det enormt vingligt och svajigt. Det känns som jag inte får riktig kraft i lyftet och bara vill att setet ska ta slut. Det är inte direkt så att jag är rädd att tappa stången eller så, men ofta blir repsen slarviga. Detta problemet började när jag höjde från 50 till 55 och blev ännu värre nu när jag gick upp till 60 innan axelproblemet. Började på runt 30-35 kg i höstas någon gång, för kanske 5 månader sen.

Jag har kollat en hel del teknikvideos (bland annat Tates) och försökt applicera det på min bänkpress. Bland annat trycka ihop skulderbladen, pressa upp höften för att skapa lite brygga osv. Men frågan är, ska det verkligen behövas så mycket teknik såhär tidigt? Känner många och ser många på Kolo som inte verkar tänka så mycket på teknik och som ökar betydligt bättre. De lägger sig typ platt på bänken och bara kör, nästan som FU-bänk men fötterna rör vid golvet, och använder råstyrka för att få upp stången. De har aldrig någonsin tänkt på brygga, ben-driv osv. Det känns som att såhär tidigt i bänk-karriären borde jag kunna bygga upp bättre råstyrka.

Jag är inte direkt intresserad av att göra en engångsökning på 5-10 kg genom teknik, jag vill bara att grundtekniken ska kännas stabil. Har en del specifika problem men tänkte ta dem ett efter ett i tråden.

Det är inga problem i andra övningar och där ökar jag betydligt bättre, och ganska bra i jämförelse med de personer jag jämförde med. När jag höjer vikten i andra övningar så känns det bara lite tyngre och jag klarar färre reps, men det känns stabilt och jag ser verkligen att jag ökar.

Någon som känner igen sig och har tips? Är för övrigt ca 174 lång och väger runt 75 kg.

Akerhage
2011-04-05, 10:00
tycker du ökat på ganska bra ändå från 30kg till 60kg på 5 månader, kanske inte tänka så mycket på själva ökningen utan mer fokusera på tekniken där du ligger nu. Inte öka för snabbt bara för att du ska köra så tungt som möjligt. Öka först när du tycker det känns för lätt med 55kg. Så du inte skadar dig mer.

Zorban
2011-04-05, 10:02
Skadan är inte bänk-relaterad alls, är egentligen ingen skada i axeln, lite komplicerat men det börjar bli bra nu :-)

Tjae kan ha varit 35 kg och jag hann precis börja och köra någon vecka på 60 kg, så det är inte en så jättestor ökning. När jag kör på 55 kilo Nu så känns det lätt, men det tog väldigt lång tid att komma förbi den vikten. Var bland annat tvungen att trixa en hel del, gick ner på 52.5, sen till 53.5 och sen slutligen tillbaka till 55 innan jag hade en chans. Finns ju många som i princip kan öka från 30 till 65-70 på den tiden, trots att de bara kör ett bänkpass i veckan, jag brukar köra två. Poängen är att jag borde väl inte behöva alla "knep" när jag ändå bänkar så lite? Om man bänkar 120 så förstår jag att man behöver alla knep för att lägga på några extra kilon, men nu känns det som stabilitet och råstyrka fattas.

Två problem jag har bland annat:
Ett problem är att jag ofta tycker mig lägga stången för högt upp mot bröstet. Inget extremt men det känns som om jag lägger den lägre måste jag trixa med armbågarna och skjuta fram dem för att få upp vikten, stången går inte i en rak bana.

Ett annat problem är benen. Om jag har fötterna helt i marken och benen ganska långt fram får jag ingen brygga/svank alls. Om jag däremot skapar en brygga som jag behåller genom att ha fötterna långt in under bänken så måste jag "stå på tå" och det blir vingligt.

Akerhage
2011-04-05, 10:07
Skadan är inte bänk-relaterad alls, är egentligen ingen skada i axeln, lite komplicerat men det börjar bli bra nu :-)

Tjae kan ha varit 35 kg och jag hann precis börja och köra någon vecka på 60 kg, så det är inte en så jättestor ökning. När jag kör på 55 kilo Nu så känns det lätt, men det tog väldigt lång tid att komma förbi den vikten. Var bland annat tvungen att trixa en hel del, gick ner på 52.5, sen till 53.5 och sen slutligen tillbaka till 55 innan jag hade en chans.

Två problem jag har bland annat:
Ett problem är att jag ofta tycker mig lägga stången för högt upp mot bröstet. Inget extremt men det känns som om jag lägger den lägre måste jag trixa med armbågarna och skjuta fram dem för att få upp vikten, stången går inte i en rak bana.

Ett annat problem är benen. Om jag har fötterna helt i marken och benen ganska långt fram får jag ingen brygga/svank alls. Om jag däremot skapar en brygga som jag behåller genom att ha fötterna långt in under bänken så måste jag "stå på tå" och det blir vingligt.

Men även om skadan inte är bänkrelaterad så påverkas ju axlarna av bänkpress. Har själv problem med axlarna och kan känna av det då jag kör bänk. Så även om du inte fått skadan direkt av bänkpress kan den ju ändå förvärras av att du kör för tungt när du inte klarar av det.
Och om du skall lära dig att få in rätt teknik, lägga ner stången rätt så är det ju betydligt lättare att göra på enklare vikter. Så att du först får in en bra teknik när det känns bra för dig, sen efter det, då du tekniktränat lite, öka vikterna. Personligen har jag hela foten ner i marken och får bäst resultat då.

Zorban
2011-04-05, 10:08
Problemet är att problemet inte finns på lägre vikter. Även om jag kör på 55 så känns det hur stabilt som helst, jag kan lägga ner stången rätt och allt känns jättebra. Går jag ner till 50 kan jag nog köra 15 riktigt strikta och stabila reps. Problemet kommer alltid när jag ökar.

Men om du har hela foten i marken, lyckas du ändå få lite svank?

Akerhage
2011-04-05, 10:11
Problemet är att problemet inte finns på lägre vikter. Även om jag kör på 55 så känns det hur stabilt som helst, jag kan lägga ner stången rätt och allt känns jättebra. Går jag ner till 50 kan jag nog köra 15 riktigt strikta och stabila reps. Problemet kommer alltid när jag ökar.

Men om du har hela foten i marken, lyckas du ändå få lite svank?

Men du har ju inte tränat överdrivet länge, så du kanske har svårt när det blir lite för tungt för dig. Och isf får du väl testa dig fram lite, istället för att öka +5kg åt gången, kan du ju öka lite långsammare tills du känner tekniken sitter.
Japp, tillräckligt för min egen smak iaf! =)

Zorban
2011-04-05, 10:13
Oki ska göra det :-) Men det är inte onormalt små ökningar då? Känns som jag ökat betydligt mer i andra saker, exempelvis från 15 till 45 i pushdowns, från 35 till 75 i latsdrag, från 40 till 125 i mark osv.

En till fråga, behöver jag egentligen eftersträva en brygga och ben-driv osv såhär tidigt? Eller borde jag kunna ta mig upp till iaf min kroppsvikt utan det?

Akerhage
2011-04-05, 10:17
nej det är det ju inte, så småningom kommer du ju att ha ökat i större grad. Det allra viktigaste är först och främst tekniken. Sen ökar du på det. Har du precis börjat träna så antar jag du inte är så gammal, du har hela livet på dig att öka. Så ta det lugnt här i början, tänk inte så mycket på vikterna hela tiden utan fokusera på att köra strikt och rätt. Sen kommer ökningarna komma automatiskt.

Zorban
2011-04-05, 10:18
Haha, så ung är jag inte, 27 :-( Efter 30 går det väl utför? :)

Akerhage
2011-04-05, 10:21
Haha, så ung är jag inte, 27 :-( Efter 30 går det väl utför? :)

haha, okay, my bad :p
Samma som mig då ;p

Men du har iaf just börjat träna, så dumt att vara så viktkåt i början tycker jag ändå! Det kommer ge med sig! =)
Nu ska jag iväg o köra ett benpass här, kör hårt gamle gubbe! :)

Zorban
2011-04-05, 10:52
Lycka till, tack för svaren. Det enda som hänt är att jag känner mig ännu äldre *gah!*

Jontez
2011-04-05, 11:02
Jag tycker du är inne på rätt spår själv. Självklart är teknik viktigt för att inte skada sig, men att oroa sig över brygga och fotställning redan efter 5 månader på gymmet tycker jag inte att du behöver. Du har gjort en bra ökning, var nöjd med det och fortsätt nöta så kommer både 60 och 70kg snarsnart :-) . Jag själv har inte brytt mig om teknik särskilt mycket och det har gått ganska bra ändå

Zorban
2011-04-05, 11:09
Samtidigt har jag problem med stabiliteten. Hur lyckas folk vara stabila i FU-bänk t.ex? Skulle rulla av bänken :)

Har dock lite problem med bålstabilitet + lite andra småmuskler, vilket är anledningen till axelproblemen. Kanske kommer bänken kännas stabilare när jag tränat upp dem.

En annan sak jag undrar är om det är råstyrkan i pecsen som är problemet. På bröst/axel/tricepspasset kör jag typ bara bänkpress, pushdowns eller smalbänk, lutande hantelpress och axelpress med hantlar. Är det för lite träning för brösten? Kör 3x8 i det mesta men ska ändra till 5x5 snart tänkte jag.

Tvåan
2011-04-05, 12:01
Samtidigt har jag problem med stabiliteten. Hur lyckas folk vara stabila i FU-bänk t.ex? Skulle rulla av bänken :)

Har dock lite problem med bålstabilitet + lite andra småmuskler, vilket är anledningen till axelproblemen. Kanske kommer bänken kännas stabilare när jag tränat upp dem.

En annan sak jag undrar är om det är råstyrkan i pecsen som är problemet. På bröst/axel/tricepspasset kör jag typ bara bänkpress, pushdowns eller smalbänk, lutande hantelpress och axelpress med hantlar. Är det för lite träning för brösten? Kör 3x8 i det mesta men ska ändra till 5x5 snart tänkte jag.

Du kan ju pröva att lägga till flyes :)

Zorban
2011-04-05, 12:07
Är det inte en sån där lite fjollövning som inte ger så mycket för styrkan? :-) Har kört peck-deck innan men tyckte inte den gav nånting. Egentligen hade jag velat lägga till en till hantelpress, plan, men brukar vara helt död efter både bänk + lutande hantelpress.

Tvåan
2011-04-05, 12:16
Är det inte en sån där lite fjollövning som inte ger så mycket för styrkan? :-) Har kört peck-deck innan men tyckte inte den gav nånting. Egentligen hade jag velat lägga till en till hantelpress, plan, men brukar vara helt död efter både bänk + lutande hantelpress.

Men prova att variera mellan bänkpress och hantelpress då! Eftersom du kör 2 pass i veckan kan du väl köra vartannat?

Tunga Vikter
2011-04-05, 17:39
Kör tunga, gärna negativa reps. Ha någon med dig som hjälper dig när du inte orkar lyfta längre.

Zorban
2011-04-05, 20:15
Kanske borde köra fler hantelpressar, men känns inte som det kommer ge mig mer direkt.

Kör tunga, gärna negativa reps. Ha någon med dig som hjälper dig när du inte orkar lyfta längre.
Men är det verkligen nödvändigt när man tränat så kort tid och lyfter så lite? Och det hjälper mig inte med stabiliteten.

Problemet är ju inte direkt att jag tränar för lätt osv, utan att det inte känns stabilt. Om jag höjer vikten i vilken annan övning som helst, oavsett om det är böj/mark/rodd/stångcurl osv så känns det bra, lite tyngre bara och jag orkar färre reps. Nästa pass känns det lite lättare osv. Men i bänken blir det verkligen som natt och dag när jag höjer.