handdator

Visa fullständig version : Blir min grundstyrka lidande av högreps?


andnel
2011-04-05, 05:08
Om jag under mina fåtal år som styrketränande byggt upp en relativt god grundstyrka - skulle denna styrka bli lidande av att jag i en period börjar köra högreps i alla övningar (dvs ~15 reps)?

M.a.o. om jag tar tränar på 100 x 8 i bänken nu, kan jag då förvänta mig att göra detsamma efter min högreps-period?

Leomax
2011-04-05, 06:15
Du får helt enkelt testa. Jag körde själv i 4 veckor 4x8 i bänk följt av 3 veckor 5x5 och blev vid test 10 kilo under pers i bänk. Frågan är dock varför 15 reps? Kör hellre ditt vanliga program men lägg in ett eller två set på 15 reps som avslutning.
Just my 2 cents : )

ARMSTARK
2011-04-05, 07:30
Det beror på hur du tänkte träna dina högrep pass. Kör du massor med set runt 15 reps så blir du bara uthållig och kommer tappa max styrka. Men om du bara kör 3-4 set med en vikt som du failar vid runt 15 reps, jag gissar i ditt fall kanske 85-90kg, så kommer du öka även i max styrka.

Dock är det så att man blir starkare i det man tränar, vill man vara stark i säg 8 reppare är det det man huvudsakligen ska köra.

z_bumbi
2011-04-05, 09:13
Är det bara en kortare period så kommer du troligen inte uppleva någon minskning på 8rm ske då 15 reps inte är så himla långt borta. Det är ju inget ovanligt att sänka vikten för att bygga upp ett nytt max och för att göra det på 8rm så hamnar man i trakterna av 15rm (det är inte exakt men inte långt ifrån)
Är det en längre period så är en enkel lösning är att köra några set med låga reps och tyngre vikter i början av passet. Vill du behålla viktvanan på 8rm så börja t ex med 2x4 reps på den vikten och så gör du en höjningsplan som löper över hela träningsperioden. Gör du det vettigt så kommer du antagligen få ett högre 8rm om perioden är något så när lång alternativt så går det väldigt fort att komma tillbaka.