handdator

Visa fullständig version : Mycket i bencurl?


isak16
2011-04-04, 22:24
Tjena!
Har gymmat ett tag nu och enligt dom andra så är jag väldigt stark i benen för att vara så ung (17).
Speciellt i bencurl. Jag har inte riktigt maxat för att det finns för lite vikter på bencurlen. Men har provat lite med 80kg+Kompisen (ca80 kg) = 160 kg x ca 20 reps (hade styrka kvar men fick ont i knänen så jag slutade). ÄR det mycket eller vad brukar folk ta? Vad tar du? Detta är med nästan 0 benträning.
Skulle tycka det var spännande att höra.

Sundqvist
2011-04-04, 22:25
jag är skit kass i bencurl, tar rätt mycket i benspark annars
men 160 är fett bra!

isak16
2011-04-04, 22:26
Åh fan.. Något man kanske ska vidareutveckla? :) Har som sagt knappt tränat benen...

vicarious
2011-04-04, 22:28
Vikten i sig säger inte mycket då alla maskiner är olika konstruerade. Du maxar vikterna i maskinen så det låter som att du har ganska bra styrka i benen. Frågan är ju om det verkligen är rätt muskel (hamstrings) du använder när du utför övningen. Vi behöver nog se ditt utförande för att kunna ge en komplett bedömning :)

isak16
2011-04-04, 22:28
Du heter inte möjligen kevin?

Sundqvist
2011-04-04, 22:29
Jo =)

isak16
2011-04-04, 22:31
Vikten i sig säger inte mycket då alla maskiner är olika konstruerade. Du maxar vikterna i maskinen så det låter som att du har ganska bra styrka i benen. Frågan är ju om det verkligen är rätt muskel (hamstrings) du använder när du utför övningen. Vi behöver nog se ditt utförande för att kunna ge en komplett bedömning :)
Okej. Är en cybex maskin.. http://www.budo-fitness.cc/os2/images/benspark_body_solid.jpg Sitter exackt sådär..

isak16
2011-04-04, 22:34
Jo =)

Hadde dej på FB :S

Proxy
2011-04-04, 22:35
160 kilo i bencurl är det inte. Det är egentligen ganska omöjligt att jämföra övningar där maskiner används, det enda rättvisa är fria vikter eller om alla använde samma maskin.

Många maskiner använder dubbeltalja, troligtvis även den här, vilket gör att vikten du lyfter egentligen är 80kg. Vilket är riktigt, riktigt bra för din ålder. :)
Men som sagt, det är omöjligt att jämföra maskiner på det sättet.


EDIT: Maskinen på bilden är en benspark, en bencurl är när man för hälen mot rumpan.

isak16
2011-04-04, 22:38
160 kilo i bencurl är det inte. Det är egentligen ganska omöjligt att jämföra övningar där maskiner används, det enda rättvisa är fria vikter eller om alla använde samma maskin.

Många maskiner använder dubbeltalja, troligtvis även den här, vilket gör att vikten du lyfter egentligen är 80kg. Vilket är riktigt, riktigt bra för din ålder. :)
Men som sagt, det är omöjligt att jämföra maskiner på det sättet.

Det kan mycket möjligt stämma.. Ska kolla upp det. Men då borde dom väll justerat det och inte skrivit "80 kg" på plattan man hookar på ? + att på den maskinen jag har så sitter det en liten platta som sticker ut som man kan stå/sitta på... Som kompisen satt på.. Så det är minst 80 kg med kompisen + orginal vikten ;)
EDIT: Åh herregud -.- Blandade ihop det.. Menar ju benspark -.-

Sundqvist
2011-04-04, 22:41
Brukar vara LBS :)

isak16
2011-04-04, 22:42
Brukar vara LBS :)

Står kg på ena sidan och lbs på andra ;)

isak16
2011-04-04, 22:56
Tänkte också på en grej.. Hur mycket ben är det i Marklyft ? Borde vara endel ? Någon som har någon uppfattning?

Proxy
2011-04-04, 22:56
Det kan mycket möjligt stämma.. Ska kolla upp det. Men då borde dom väll justerat det och inte skrivit "80 kg" på plattan man hookar på ? + att på den maskinen jag har så sitter det en liten platta som sticker ut som man kan stå/sitta på... Som kompisen satt på.. Så det är minst 80 kg med kompisen + orginal vikten ;)
EDIT: Åh herregud -.- Blandade ihop det.. Menar ju benspark -.-

Jag tror att man använder tyngre vikter och dubbeltalja för att få en mjukare rörelse i maskinen.
Om man gör en explosiv rörelse så hade man ju annars sparkat upp vikterna i luften och fått en rejäl hurring i knäna när vikten kommer tillbaka. :)
Cybex har jag för mig är noga med ergonomin av sina maskiner, så jag tippar på både dubbeltalja och naturlig kraftutvecklingskurva på deras bensparkar.

Dubbeltaljan gäller både för din kompis och originalvikten. Det är egentligen lite onödigt att sitta och tjata om vad man tar i benspark, för alla maskiner är olika. Dom Cybex jag har testat är mycket lättare än t.ex. Gymleco som vi har på mitt gym - men samtidigt så skiljer det sig från Cybex till Cybex också.

Du kan nog räkna med att det är 80kg som tyngst i rörelsen. Det är lättare i starten p.g.a. den naturliga styrkekurvan som nya bensparkar använder. D.v.s. att man använder utväxling för att göra det lättare i början av rörelsen för att skona knäleden.

isak16
2011-04-04, 23:00
Jag tror att man använder tyngre vikter och dubbeltalja för att få en mjukare rörelse i maskinen.
Om man gör en explosiv rörelse så hade man ju annars sparkat upp vikterna i luften och fått en rejäl hurring i knäna när vikten kommer tillbaka. :)
Cybex har jag för mig är noga med ergonomin av sina maskiner, så jag tippar på både dubbeltalja och naturlig kraftutvecklingskurva på deras bensparkar.

Dubbeltaljan gäller både för din kompis och originalvikten. Det är egentligen lite onödigt att sitta och tjata om vad man tar i benspark, för alla maskiner är olika. Dom Cybex jag har testat är mycket lättare än t.ex. Gymleco som vi har på mitt gym - men samtidigt så skiljer det sig från Cybex till Cybex också.

Du kan nog räkna med att det är 80kg som tyngst i rörelsen. Det är lättare i starten p.g.a. den naturliga styrkekurvan som nya bensparkar använder. D.v.s. att man använder utväxling för att göra det lättare i början av rörelsen för att skona knäleden.
Får ta och prova en med lösa vikter.. Är som du säger. Allt är lättare med maskin. Men tycker att när han praktiskt taget sitter på mina ben att det inte borde spela någon roll på maskinens utväxling os.v? Eller är jag ute och cyklar?

Proxy
2011-04-04, 23:06
Benspark med fria vikter blir nog lite svårt. Det finns dom man hänger på viktkakor på, men man har fortfarande en viss utväxling.

Mycket bättre att jämföra friviktsövningar. Helst t.ex. knäböj, frontböj och marklyft. Annars är benpress och hacksquat i släde också jämförbart.
I alla dessa övningar så är det ju också en fråga om teknik. Hur djupt man går, o.s.v.

Film på någon eller några av dessa övningar är egentligen det enda som är rättvist. Massvis med tonåringar kan maxa bensparkar. :)

isak16
2011-04-04, 23:12
Benspark med fria vikter blir nog lite svårt. Det finns dom man hänger på viktkakor på, men man har fortfarande en viss utväxling.

Mycket bättre att jämföra friviktsövningar. Helst t.ex. knäböj, frontböj och marklyft. Annars är benpress och hacksquat i släde också jämförbart.
I alla dessa övningar så är det ju också en fråga om teknik. Hur djupt man går, o.s.v.

Film på någon eller några av dessa övningar är egentligen det enda som är rättvist. Massvis med tonåringar kan maxa bensparkar. :)

Okej.. På b-sparken går jag tills knät är utsträckt.. och ner tills den nästa nuddar "backen" igen.. Tycker detta är kul så ska försöka att fixa ngn film i veckan som ni får utvärdera ;)

rbs
2011-04-04, 23:59
Om du hade tagit din kompis i bencurl så hade det varit mycket mer imponerande än i bensparken. ;)

JJOHANSSON
2011-04-05, 11:24
Hur är styrkan i benpressen?