handdator

Visa fullständig version : Tankar inför en måltid? TIPS TACK!


elinelinelin
2011-04-04, 19:43
Hur tänker ni inför en måltid? Det är jävla tydligt att mina tankar är helt åt fanders och jag skulle gärna få tips om vettigare tankar inför alla dagens måltider. Jag mår alltså inte bra av att äta och tänka så som jag gör nu, så tips mottages gärna :)

Lite overkill kanske, men detta är i alla fall vanliga tankar som jag tänker inför dagens måltider:

Frukost ~07.00:
"Ät mycket protein och inga kolhydrater, du kommer ändå äta för mycket kolhydrater i eftermiddag"
"Ät MYCKET så du står dig till lunchen, på det viset kommer du inte bli hungrig och överäta vid lunch"
"Eller förresten, ät lite/mellan. Ditt matintag vid lunch kommer ändå inte bli förändrat"

Mellanmål:
"Onödigt"
"En kaffe håller mig mätt till lunchen"

Lunch:~ 11.00-12.00
"Kolhydrater ät onödigt, du kommer ändå äta så mycket kolhydrater på eftermiddagen"
"Ät inte allt för mycket, du kommer ändå äta för mycket på eftermiddagen"
"Ät skapligt mycket så du klarar av gympasset efter skolan. Eller förresten, du får ju ändå lite mättnadskänsla av EEA:t. Du behöver alltså inte äta så mycket"

Mellanmål: ~16.30
"250g kvarg och en banan. Det räcker."
"Fast fasen, jag är ju inte mätt. Dessutom har jag ju precis tränat. Jag kanske kan äta lite mer"
"Det här är det sista jag äter.." x10

Middag: ~20.00
"Nu åt du så mycket mellanmål, så håll in lite på middagen. Inte så mycket kolhydrater, men protein är luft!
"Pasta, MUMS!!!!"
"Varför blir jag aldrig mätt?"

Kvällsmål: ~22.00
"MÅSTE. DRICKA. SHAKE! Spelar ingen roll om jag är hungrig eller ej, MÅSTE!"
"Efter shaken är det förbjudet att äta något"

eiri
2011-04-04, 19:49
bestämmer mig på morgonen vad jag ska äta under dagen, sen äter jag det vare sig jag är hungrig eller ej..

lurk
2011-04-04, 19:50
Under deff planerar jag nästkommande dag kvällen innan. Så jag vet exakt vilken tid jag ska äta, vad och hur mycket. På detta vis behöver jag inte få dålugt samvete och gå runt och ora mig.

Inge Enveten
2011-04-04, 19:52
Sträva efter en viss kalori och proteinmängd per dag så blir det lättare

elinelinelin
2011-04-04, 20:00
bestämmer mig på morgonen vad jag ska äta under dagen, sen äter jag det vare sig jag är hungrig eller ej..

Under deff planerar jag nästkommande dag kvällen innan. Så jag vet exakt vilken tid jag ska äta, vad och hur mycket. På detta vis behöver jag inte få dålugt samvete och gå runt och ora mig.
Det vore riktigt skönt att kunna planera så som ni gör, problemet är ju bara att jag dels äter skollunch som jag inte så ofta i förväg vet vad det är och dels så bor jag ju hemma och får middagen lagad vilket också gör att jag inte kan planera i förväg...
Sträva efter en viss kalori och proteinmängd per dag så blir det lättare
Jag har förr provat att räkna kcal och det slutar oftast i maniskt eller helt tvärt om tyvärr. Mest eftersom det jag skrev ovan, att det är svårt att planera skollunch och middag i förväg.

benacii
2011-04-04, 20:17
hoppa frullen, eller ta en shake, ät dej riktigt mätt på skolmaten så du står dej tills efter gympasset. då tar du en shake/eaa om du behöver och går hem och äter en rejäl portion mat. så brukar jag göra, det kanske inte fungerar för dej.

några mellanmål blir det ibland som t.ex. någon bar eller vad det nu kan vara. men oftast står jag mig på skollunchen (och sparar därmed lite pengar)

Apjavel
2011-04-04, 21:11
Kanske IF vore något för dig? Om det passar dig då vill säga.

heraso
2011-04-04, 21:24
Kaffe med mjölk ~07.00:
"Måste - ha - kaffe, gott"

1 flaska vatten:
"Törstig"

Lunch:~ 12.00
"Hungrig, dags för matlådan jag plockade ur kylen imorse"

Mellanmål: ~16.30
"kaffe, mmmm"
eller
"RAGE - snart lightweight baby!"


Middag: ~20.00
"Kyckling, grönsaker, proteinfluff, kvarg, gröt. Hur ska jag orka äta upp allt?"
"Mätt, myyysigt"

Kvällsmål: ~22.00
"En kopp kamomillte kanske? bra idé!"

Sen orkar jag inte tänka mer och somnar istället.

eggroll
2011-04-04, 21:33
Äter vad som erbjuds drar dock ner lite på carbs efter träning och käkar mera protein.

Pompere
2011-04-04, 21:39
Periodisk Fasta kan ev. passa dig.
Det underlättar rejält med just tankarna inför alla måltider. Helt plötsligt behöver man bara inställa sig på 1-3 st måltider och allt blir genast mycket lättare.

lanzal
2011-04-04, 21:43
Jag bor hemma och jag har löst det genom att käka 500g kvarg på morgonen, sen ta med mig typ 500g keso till lunchen till jobbet (jag jobbar mest på dagis) sen käkar jag typ det som serveras hemma om möjligt annars tillagar jag typ kyckling och käkar pasta som resten av familjen åt till kycklingen.

Detta samt en shake, funkar rätt bra för mig iaf :)

Fru_Flisa
2011-04-04, 22:06
Jag brukar laga i ordning nåt rimligt sen äter jag tills jag är nöjd och belåten. Jag gör mer om det inte är tillräckligt. Spelar ingen roll hur sent det blir, är jag inte det kan jag inte lägga mig.

vicarious
2011-04-04, 22:22
Jag planerar en hel vecka i förväg. Lagar all veckans mat på söndagar och lägger i matlådor. Så jävla skönt att slippa laga mat under veckan. Bara ta en låda, in i micron och så är det klart. Väldigt skönt efter jobbet. Extra skönt när man kommer hem utsvulten efter ett träningspass. Att slippa ställa sig vid spisen då är guld värt.

Det jobbigaste jag gör i form av matlagning under veckorna är att ta fram kvargen ur kylen och göra kaffe.

Planerar det så att på träningsdagar äter jag minimalt med fett och ganska mycket kolhydrater. På vilodagar tvärtom; mer fett och mindre kolhydrater. Proteinet är givetvis alltid högt. Räknar kalorier gör jag också. Kontrollfreak - yes sir.

Sportfiskaren
2011-04-04, 23:22
Tryck några ägg på morgonen, tillräckligt många så är du mätt tills middag.

Jochitko
2011-04-04, 23:28
Jag känner igen mycket av vad du skriver. Under deff då, inte annars, men under deff finns nojjan att för mycket mat = går inte ner i vikt, för lite mat = tappa muskler. Periodisk fasta gör att det inte känns jobbigt öht längre, så tips är att du testar det. Älskade det från dag 1 :)

elinelinelin
2011-04-05, 08:32
Jag har faktiskt testat periodisk fasta, men lyckades bli manisk där också.

"Äter jag klockan 20 ikväll kommer jag inte få äta förrän klockan 12 i morgon, och skollunchen är klockan 11. PANIK!!!"
"Jag får inte äta en minut innan klockan 12"
"På lördag kommer min sista måltid inte bli förrän klockan 22 eftersom jag ska umgås och äta med mina vänner, detta betyder att jag inte komma få äta förrän klockan 14 på fredagen, annars blir ätfönstret för stort och då kommer jag hinna få i mig för mycket energi"
"Får jag verkligen äta så här mycket bara för att jag äter enligt PF? Det känns som att jag äter betydligt mindre när jag äter som vanligt"

m.m. m.m.....

Annars tycker jag om konceptet att verkligen kunna äta sig riktigt, riktigt mätt vid ett fåtal måltider.

heraso
2011-04-05, 09:08
Jag har faktiskt testat periodisk fasta, men lyckades bli manisk där också.

"Äter jag klockan 20 ikväll kommer jag inte få äta förrän klockan 12 i morgon, och skollunchen är klockan 11. PANIK!!!"
"Jag får inte äta en minut innan klockan 12"
"På lördag kommer min sista måltid inte bli förrän klockan 22 eftersom jag ska umgås och äta med mina vänner, detta betyder att jag inte komma få äta förrän klockan 14 på fredagen, annars blir ätfönstret för stort och då kommer jag hinna få i mig för mycket energi"
"Får jag verkligen äta så här mycket bara för att jag äter enligt PF? Det känns som att jag äter betydligt mindre när jag äter som vanligt"

m.m. m.m.....

Annars tycker jag om konceptet att verkligen kunna äta sig riktigt, riktigt mätt vid ett fåtal måltider.

Förvisso, men du vet väl att det rekommenderade ätfönstret för kvinnor är 10 och inte 8 h? Ibland är det bra att vara det svaga könet.:-)

elinelinelin
2011-04-05, 09:21
Förvisso, men du vet väl att det rekommenderade ätfönstret för kvinnor är 10 och inte 8 h? Ibland är det bra att vara det svaga könet.:-)

Jaså? Är det så... T.ex. ätfönster 11-21 alltså? Det känns lite som att man äter som en vanlig tonårskille då, som sover för länge om mornarna för att hinna äta frukost. Hur är det vettigt att som tjej äta PF? Liten lunch kl 11, EEA -> träning -> EAA, stort mål efter träningen runt 16.30-17 och sen en skaplig middag vid kl 21 så att man slipper lägga sig hungrig vid kl 23-00?

heraso
2011-04-05, 10:49
Jaså? Är det så... T.ex. ätfönster 11-21 alltså? Det känns lite som att man äter som en vanlig tonårskille då, som sover för länge om mornarna för att hinna äta frukost. Hur är det vettigt att som tjej äta PF? Liten lunch kl 11, EEA -> träning -> EAA, stort mål efter träningen runt 16.30-17 och sen en skaplig middag vid kl 21 så att man slipper lägga sig hungrig vid kl 23-00?

Hur skapligt det är vågar inte jag svara för men det är sjukt smidigt och jag har släppt alla jobbiga tankar. Lite hunger under morgon och mitt på dagen ibland men aldrig outhärdligt och jag är MÄTT när jag somnar, underbart!

Kristine Weber äter enlig PF och hon är bland de vackraste kvinnor jag har sett.

www.kriweb.no