handdator

Visa fullständig version : Varför är folk rädda för kolhydrater?


Gunfire
2011-04-04, 05:52
Jag grubbla över detta inatt, o under min diet så käkar jag en hel del kolhydrater, o går ner i vikt i bra takt, men har sett så många som e skiiit noga med att inte få i sig kolhydrater, hur kmr d sig? eller e d ja som gör fel kanske?:S ja får i mig 2g protien per kroppsvikt o resten är fett o kolhydrater.

mikaelj
2011-04-04, 06:11
Kolhydrattäta energikällor, t ex bröd och pasta, mättar dåligt för många.

Pretorian
2011-04-04, 06:40
När jag fyllt på med proteiner och fett för dagen så finns det inte så mycket plats kvar för kolisar.

Eddie Vedder
2011-04-04, 07:02
Väldigt få är rädda för kolhydrater. Men bland de som deffar/bantar är det idag oftast populärt att skära ner på den. Förr var det fett man skar ner på så gott man kunde.

Och för vissa av oss som inte bantar känns det bra att veta att det ändå kantänkas vara helt okej att käka fettrik mat utan oro. Om man räknar gram/kg kroppsvikt käkar jag mycket kolhydrater men inte lika mycket om man räknar energiprocent. Då ligger det nog på 35-40% typ.

Det verkar på många håll som att en lågkolhydratdiet är lättare att hålla sig till än en lågfettdiet. Vilken som "vinner" av mer fett eller mer kolhydrater med proteinintaget konstant högt är inte helt lätt att säga för friska och vältränade men harman väldigt nedsatt glukostolerans och insulinkänslighet är jag övertygad om att ju mindre kolhydrater desto bättre. Hela livet.

OneManArmy
2011-04-04, 08:38
Rädd och rädd.
Personligen så tycker jag det är roligare att ta en extra köttbit istället för kolhydratskällan.

Mauriice
2011-04-04, 09:20
Jag är väl rädd för dem kan man säga.

Jag ser ingen anledning att lägga 500 Kcal på kolhydrater när jag ist kan lägga dem på något som iaf ger lite protein (mjölk, en stor omelett, keso, etc).

Pepz
2011-04-04, 13:48
harman väldigt nedsatt glukostolerans och insulinkänslighet är jag övertygad om att ju mindre kolhydrater desto bättre. Hela livet.

lätt ot
Eddie kan man säga att för populationen som sådan så bör intaget av kolhydrater minska med ökad ålder. Det är ju allmänt känt att ju äldre man blir ju mindre rör man på sig och glukostoleransen och insulinkänsligheten blir sämre (generalisering på hög nivå)


On topic.
anti-Kolhydrat hysterin är i många fall helt ok, dock ej här på kolo då man om man tränar har god nytta av kolhydrater (imho).
befolkningen som sådan bör kanske minska sitt kolhydratintag och då främst ifrån önödiga källor och inte potatis, ris, pasta och vettigt bröd. (imho)

Har gjort en del kostanalyser i mina dagar och ser att mellanmålen är det som driver upp kolhydratmängden i de flesta fall. tämligen vanligt att mellenmålen består av rena kolhydrater.

märk väl att detta är vad jag tycker och inte en sanning.

eiri
2011-04-04, 13:53
klarar mig helt utan problem med runt 80-90g kolh per dag, hade jag sprungit omkring som en dåre hade jag dock ökat intaget.

Owe
2011-04-04, 14:00
lätt ot

On topic.
anti-Kolhydrat hysterin är i många fall helt ok, dock ej här på kolo då man om man tränar har god nytta av kolhydrater (imho).
befolkningen som sådan bör kanske minska sitt kolhydratintag och då främst ifrån önödiga källor och inte potatis, ris, pasta och vettigt bröd. (imho)



Ja Pepz, formulerar du dig så, ja då håller jag med dig.

Att sen det verkar som många har lite svårt med att hålla reda på vilka kolhydrater som är mer lämpliga än andra, tror jag gör att vissa blir mer anti, typ lättare att skippa än ta reda på.

MVH
Owe

hejhopp79
2011-04-04, 14:30
Det är lättare att bli rippad med mindre och långsammare kolhydrater generellt

vicarious
2011-04-04, 14:45
Det är lättare att bli rippad med mindre och långsammare kolhydrater generellt

Ok?

hejhopp79
2011-04-04, 14:47
Ja i praktiken är det så. Jag tror att majoriteten som har klienter håller med

Eddie Vedder
2011-04-04, 16:54
lätt ot
Eddie kan man säga att för populationen som sådan så bör intaget av kolhydrater minska med ökad ålder. Det är ju allmänt känt att ju äldre man blir ju mindre rör man på sig och glukostoleransen och insulinkänsligheten blir sämre (generalisering på hög nivå)

Ja det låter inte ologiskt alls. Vid en viss ålder finns ju även korrelation med lägre kolesterol och ökad dödlighet, sämre kognitiv förmåga (ökad risk för Alzheimers) och ökad cancerrisk. Men det ska tas med en nypa salt för det kan ju även vara så att olika sjukdomstillstånd i sig påverkar kolesterolnivåerna och då är ju lågt kolesterol symptom och inte orsak.

Det är lättare att bli rippad med mindre och långsammare kolhydrater generellt

Ja i praktiken är det så. Jag tror att majoriteten som har klienter håller med

Ja det tror jag också. Jag ser ingen anledning att direkt ifrågasätta det. Visst blev dopade byggare rippade på lågfett förr, och än idag för den delen, men för en rent motionsstränande generell population tror jag också det.

Gunfire
2011-04-04, 19:43
Men deffen blir inte sämre av att man har med kolhydrater va? så länge protte intaget e bra

Inge Enveten
2011-04-04, 19:54
Men deffen blir inte sämre av att man har med kolhydrater va? så länge protte intaget e bra

Kanske om du tycker att fett är godare eller mättar bättre. Jag föredrar lägre fettintag till fördel för mer kolhydrater i form av grönsaker eller frukt utifrån mättnadsperspektiv.

Gunfire
2011-04-04, 20:02
Kanske om du tycker att fett är godare eller mättar bättre. Jag föredrar lägre fettintag till fördel för mer kolhydrater i form av grönsaker eller frukt utifrån mättnadsperspektiv.

nu fatta ja inte, hur blir deffen sämre av att ha med kolhydrater? ja brukar ha det i form av färsk pasta,potatissallad

von huff
2011-04-04, 20:10
klarar mig helt utan problem med runt 80-90g kolh per dag, hade jag sprungit omkring som en dåre hade jag dock ökat intaget.

Ungefär mitt morgonmål.Äter jag under 200 kolhydrater en dag så presterar jag mycket sämre.Fattar inte hur folk klarar sig med så lite kolhydrater

Sheogorath
2011-04-04, 20:11
nu fatta ja inte, hur blir deffen sämre av att ha med kolhydrater? ja brukar ha det i form av färsk pasta,potatissallad

Det blir inte sämre av billig pasta från Lidl heller. Socker gör det däremot sämre så det kan du hålla dig borta från. Vad Rocky försöker säga är förmodligen att en viss mängd fett behövs för att hormonerna i kroppen ska kunna omsättas på ett bra sätt. Det är också en bra smaksättare och ger skjuts för magen: dvs sådant som kan höja livskvalitén och därigenom bidra till bättre resultat. Jag håller mig än så länge till utgångsvikten för deffen x 1 g fett / dygn och tänker hålla det så sålänge det går. Med "går" menar jag "sålänge jag kan ha tillräckligt med kolhydrat". Jag kan tänka mig att gå ner ända till 0,5 g fett / kgkv för att kunna ha kolhydrat i dieten. Än så länge behövs det inte och jag äter både gröt, banan, bröd och pasta dagligen.

Gunfire
2011-04-04, 20:50
Det blir inte sämre av billig pasta från Lidl heller. Socker gör det däremot sämre så det kan du hålla dig borta från. Vad Rocky försöker säga är förmodligen att en viss mängd fett behövs för att hormonerna i kroppen ska kunna omsättas på ett bra sätt. Det är också en bra smaksättare och ger skjuts för magen: dvs sådant som kan höja livskvalitén och därigenom bidra till bättre resultat. Jag håller mig än så länge till utgångsvikten för deffen x 1 g fett / dygn och tänker hålla det så sålänge det går. Med "går" menar jag "sålänge jag kan ha tillräckligt med kolhydrat". Jag kan tänka mig att gå ner ända till 0,5 g fett / kgkv för att kunna ha kolhydrat i dieten. Än så länge behövs det inte och jag äter både gröt, banan, bröd och pasta dagligen.


Aha, ja har aldrig räknat fett, endast protien, men fett får jag från omega3, kyckling(kycklinglårfile) fläskarre potatisallad. har aldrig orkat räknat, men har fått bra resultat av min deff så ngt rätt gör ja iaf=)

Sheogorath
2011-04-04, 20:55
Aha, ja har aldrig räknat fett, endast protien, men fett får jag från omega3, kyckling(kycklinglårfile) fläskarre potatisallad. har aldrig orkat räknat, men har fått bra resultat av min deff så ngt rätt gör ja iaf=)

Testa att räkna på fettet och se hur mycket kollisar du måste kapa för att kunna ha 0,5-1 g fett / kgkv i dieten. Även om du fått bra resultat nu så kanske du hade fått ännu bättre om du åtminstone haft miniminivåer av fett i din kost. Det du radar upp låter alltsomallt fasligt fettsnålt.

mikaelj
2011-04-04, 20:58
Jag får torr hud och ont i magen när jag får i mig för lite fett, i stil med maten som listas ovan.

Gunfire
2011-04-04, 21:11
Testa att räkna på fettet och se hur mycket kollisar du måste kapa för att kunna ha 0,5-1 g fett / kgkv i dieten. Även om du fått bra resultat nu så kanske du hade fått ännu bättre om du åtminstone haft miniminivåer av fett i din kost. Det du radar upp låter alltsomallt fasligt fettsnålt.

Känns lite jobbigt o behöva räkna på det också, men ska trycka i lite mer sås osv i kosten, började redan nu tills imorgon, 50 g bea sås i form av någon delight versioner(170 kcal per 100 g) samt ska käka lite mer ägg, brukar annars göra det.på vilket sett kan man få bättre resultat genom att öka fettet? kan du ge bra tips på att öka, utan att krångla till det =)

edit, ja känner att jag inte kommer kunna träna så tungt som ja gör idag om ja drar ner på kollisarna, blir allmänt seg..

Eddie Vedder
2011-04-04, 21:15
edit, ja känner att jag inte kommer kunna träna så tungt som ja gör idag om ja drar ner på kollisarna, blir allmänt seg..

Då tycker jag inte att du ska göra det faktiskt.

Gunfire
2011-04-04, 21:29
Då tycker jag inte att du ska göra det faktiskt.

Oki då,du är ju trots allt en säker källa:hbang:

hoog
2011-04-04, 21:30
Har man pengar så är det ju inga problem att skippa kolhydrater helt. Men då får man räkna med att det blir dyrt..

vicarious
2011-04-04, 21:48
Har man pengar så är det ju inga problem att skippa kolhydrater helt. Men då får man räkna med att det blir dyrt..

Eh va? Snarare tvärtom. Ska man skippa fett måste man ha magra proteinkällor + carbs. Carbs är billigt men magra proteinkällor är dyrt.

Feta proteinkällor såsom fett kött, ost, ägg med mera är mycket billigare.

hejhopp79
2011-04-04, 22:34
edit, ja känner att jag inte kommer kunna träna så tungt som ja gör idag om ja drar ner på kollisarna, blir allmänt seg..


Testa re-feeds med snabbare kolisar (stärkelse) efter passen?

Visst upplever jag också att jag blir segare utan kolhydrater under träning, men det gör nog de flesta till en viss grad och beroende på hur lite kolhydrater man äter. Testa t ex potatis, grönsaker och protein några timmar innan träning. Man behöver inte trycka i sig kolisar för att ha bra ork under passen.

Men att tajma in kolhydrater (ris, pasta, potatis whatever) direkt efter pass, fyller på glykogen och gör att du även orkar mer nästa pass.