handdator

Visa fullständig version : Huvudvärk vid intag av BCAA?


Mollestam
2011-04-03, 15:03
Hej.

Har styrketränat seriöst i lite mer än ett halvår nu, och sen någon gång i november har jag sysslat en del med diverse tillskott.
Använder nu följande:
Isolate FX
Slow FX
EAA från SELF
Och från och med för en vecka sedan, BCAA från SELF, tabletter.

Alla dessa har jag varit nöjd med, och inte märkt av några bieffekter trots att jag medicineras med Asacol morgon och kväll.
Men för lite drygt en vecka sedan (ett par dagar efter att jag började med BCAA) så började jag få riktiga huvudvärksanfall, ingen lätt sån "bakfylle-huvudvärk" utan riktiga anfall då jag ej kunnat sova eller liknande.
Först trodde jag att det hade med stress att göra, då jag haft tre prov i veckan samt högskoleprovet igår, men så tog jag ett par tabletter igår efter ett pass efter provet. Och vips så kom huvudvärken som ett brev på posten...
För övrigt har jag kört på rekommenderad dos, och aldrig överskridit den.

Är det någon som vet ifall det beror på BCAA:n eller om det kan ha med något annat att göra? Har innan jag började med BCAA aldrig haft problem med huvudvärk, annat än vid givna tillfällen (bakfylla, vätskebrist etc.) Det är inte heller så att huvudvärken kommer direkt efter alltid, ibland dröjer det uppemot 12 timmar efter ett pass.

Tacksam för svar!

Sundqvist
2011-04-03, 15:10
De tror jag verkligen inte, de är Branched-chain amino acids.
Bcaa är leucine, isoleucine och valine de finns i vanlig proteinrik mat:)

internethjälten
2011-04-03, 15:31
Jag får huvudvärk och nedstämdhet av BCAA, ligger på ca 50g ED.

Crocker
2011-04-03, 18:11
Jag får huvudvärk och nedstämdhet av BCAA, ligger på ca 50g ED.
Alla ligger inte på extremintag.

Eddie Vedder
2011-04-03, 20:15
Bcaa är leucine, isoleucine och valine de finns i vanlig proteinrik mat:)

Man kan aldrig jämföra fria aminosyror med mat. Om man kan få huvudvärd av det låter jag vara osagt men den jämförelsen blir faktiskt fel.

Fatcan
2011-04-03, 21:30
Finns det studier på hur intag av stora mängder enskilda aminosyror, t.ex. grenade, påverkar hjärnan?

Mollestam
2011-04-03, 21:32
Tackar för alla svar hittills, men vill bara påpeka igen att jag legat under rekommenderad dos, och att jag bara brukat det i ett fåtal dagar.

Eddie Vedder
2011-04-03, 21:37
Finns det studier på hur intag av stora mängder enskilda aminosyror, t.ex. grenade, påverkar hjärnan?

Finns en del referenser i EAA-tråden. Det är ju hypoteser i dagsläget. Frågan är väl egentligen inte OM det påverkar utan i vilken utsträckning och hur skillnaden kan tänkas vara med fria jämfört med BCAA-rik kost.

krubkungen
2011-04-03, 22:48
Finns en del referenser i EAA-tråden. Det är ju hypoteser i dagsläget. Frågan är väl egentligen inte OM det påverkar utan i vilken utsträckning och hur skillnaden kan tänkas vara med fria jämfört med BCAA-rik kost.

Intressant, Något man studerar just nu?

larander
2011-04-05, 11:00
Intressant.
Själv har jag slutat med EAA då jag får extrem huvudvärk av den.
Huvudvärken slår till ca 20min efter jag intagit EAA, varje gång.
Så var bara att sluta med det.
Låg på rekommenderad dos så ingen överdosering.
Blandade ut EAA i en 1/2 liter vattenflaska och drack.

Mollestam
2011-04-05, 14:03
Intressant.
Själv har jag slutat med EAA då jag får extrem huvudvärk av den.
Huvudvärken slår till ca 20min efter jag intagit EAA, varje gång.
Så var bara att sluta med det.
Låg på rekommenderad dos så ingen överdosering.
Blandade ut EAA i en 1/2 liter vattenflaska och drack.

Ska prova att lägga av med EAA nu också då, tack för tipset!

hejhopp79
2011-04-05, 14:13
De tror jag verkligen inte, de är Branched-chain amino acids.
Bcaa är leucine, isoleucine och valine de finns i vanlig proteinrik mat:)

Men alltså, det är aminosyror i separat form och alltså inte samma sak som sammansatt protein i mat.

Så du har fel.

hejhopp79
2011-04-05, 14:14
Finns det studier på hur intag av stora mängder enskilda aminosyror, t.ex. grenade, påverkar hjärnan?

Ja, som EV säger finns det i EAA-tråden bland annat. Sök på BCAA annars, jag har postat och skrivit en del om saken själv.

hejhopp79
2011-04-05, 14:15
Finns en del referenser i EAA-tråden. Det är ju hypoteser i dagsläget. Frågan är väl egentligen inte OM det påverkar utan i vilken utsträckning och hur skillnaden kan tänkas vara med fria jämfört med BCAA-rik kost.

Det är ju dock ingen hypotes utan ett faktum att BCAA sänker dopamin och serotonin rätt fort efter intag.

Men visst, det intressanta är i vilken omfattning det påverkar (såklart dosberoende) och hur mycket jämfört med BCAA-intag från kost. Hela poängen med BCAA som tillskott är dock att du bara får i dig dessa aminosyror vid ett och samma tillfälle, något du sällan gör från vanlig kost.

Doggeh
2011-04-05, 14:45
Ni som får det av EAA kanske har en PWO liknande EAA? Sedan så tror jag att de flesta som får ont i huvudet dricker för lite vätska.

Eddie Vedder
2011-04-05, 15:04
Det är ju dock ingen hypotes utan ett faktum att BCAA sänker dopamin och serotonin rätt fort efter intag.

Ja men att det senare leder till ökad depressionsrisk är en hypotes. Alla akuta mekanismer kan inte direkt dras till ökad risk för sjukdom. Akut nedsatt insulinkänslighet är ju till exempel inte en automatisk riskökning för framtida diabetes. Akut nedsatt immunförsvar från träning innebär inte ökad risk för infektioner av regelbundet tränande etc.

Mekanismer och längre tids konsekvenser går inte alltid hand i hand. Dessutom kan ju en hypotes vara väldigt välgrundad, ordet i sig kanske kan tolkas som att det inte är det dock. Jämför med det vidriga missbruket av vetenskapsföraktares favoritslogan "Det är bara en teori". ;)

larander
2011-04-05, 15:23
Ni som får det av EAA kanske har en PWO liknande EAA? Sedan så tror jag att de flesta som får ont i huvudet dricker för lite vätska.

Nej.
Med EAA menar jag just EAA.
Med tanke på att jag dricker +2 liter vatten /dagen så tvivlar jag på att jag dricker för lite.
Samtidigt så slår huvudvärken till just efter EAA om det hade varit vätskebrist så borde den kanske slå till vid olika tillfällen och inte just efter intag av EAA?
Jag brukar inte ha huvudvärk.

Jag har även testat med en 1/2l flaska med vatten och EAA under träningen och får huvudvärk av det.

Oavsett när jag tar EAA så får jag kraftig huvudvärk inom ca 20min.
Så för mig är iaf EAA numera no go.

Crocker
2011-04-05, 16:30
P
l
a
c
e
b
o
?

Mollestam
2011-04-05, 16:45
P
l
a
c
e
b
o
?

Om du syftar på mig så skulle jag verkligen inte tro det. Det var inte direkt så att jag förväntade mig att få några bieffekter då jag klarat mig bra från det angående EAA, vassle etc.

hejhopp79
2011-04-05, 16:55
Ja men att det senare leder till ökad depressionsrisk är en hypotes. Alla akuta mekanismer kan inte direkt dras till ökad risk för sjukdom. Akut nedsatt insulinkänslighet är ju till exempel inte en automatisk riskökning för framtida diabetes. Akut nedsatt immunförsvar från träning innebär inte ökad risk för infektioner av regelbundet tränande etc.

Mekanismer och längre tids konsekvenser går inte alltid hand i hand. Dessutom kan ju en hypotes vara väldigt välgrundad, ordet i sig kanske kan tolkas som att det inte är det dock. Jämför med det vidriga missbruket av vetenskapsföraktares favoritslogan "Det är bara en teori". ;)

Jag har inte sagt att det leder till en ökad depressionrisk, endast att serotonin och dopamin akut sänks. En intressant fråga är hur kronisk den här sänkningen är eller om den bara är högst tillfällig (vilket den sannolikt är). En del upplever ju dock onekligen obehag av BCAA.

Men visst är frågeställningen: "skapar BCAA depression?" en hypotes, men en inte alltför otrolig sådan. Men kanske endast i väldigt höga doser. Samtidigt är ju dock depressionsskalan också glidande. Framförallt skapar i så fall BCAA inte bara depression utan sannolikt också ångest, om signalsubstanserna påverkas negativt (som i sänkningar) kroniskt. Om jag tillåter mig själv att spekulera rent vilt så kännetecknas ju rörelsesjukdomar som Parkinsons av nästintill obefintliga dopamin-nivåer. Som sagt, bara en tanke.

Personligen tror jag det är VÄLDIGT dosberoende.

hejhopp79
2011-04-05, 16:57
P
l
a
c
e
b
o
?

Ja Crocker, det är placebo.

Hodik
2011-04-05, 17:09
P
l
a
c
e
b
o
?

Du måste skämta *slap*

Crocker
2011-04-05, 19:18
Om du syftar på mig så skulle jag verkligen inte tro det. Det var inte direkt så att jag förväntade mig att få några bieffekter då jag klarat mig bra från det angående EAA, vassle etc.
Nähe, hade du random huvudvärk första gången kanske du tror att det var EAA:n och så går cirkeln igång? ;) Just asking.

Mollestam
2011-04-05, 19:35
Nähe, hade du random huvudvärk första gången kanske du tror att det var EAA:n och så går cirkeln igång? ;) Just asking.

Jag förstår vad du menar, men vågar ganska säkert påstå att detta inte handlar om placebo.

Ont: Inatt vaknade jag av huvudvärken, ca 05.30 på morgonen. Det enda jag tagit rent träningsrelaterat var vassle samt EAA på dagen. Blir fan tokig på detta snart, ytterst obehagligt.

Crocker
2011-04-05, 19:36
Jag förstår vad du menar, men vågar ganska säkert påstå att detta inte handlar om placebo.
Hur vågar du påstå det, motivera?

Mollestam
2011-04-05, 20:33
Hur vågar du påstå det, motivera?

Placeboeffekt (eller förväntanseffekt) är den del av ett läkemedel eller en behandlingsverkan som inte beror på de faktiskt verkande beståndsdelarna, utan som kan hänföras till patientens egna förväntningar på att medicinen och behandlingen ska hjälpa denne att tillfriskna. Från Wikipedia.

Jag kan garantera er alla att jag inte förväntade mig huvudvärk, eller några andra bieffekter när jag började med det. Och trots att jag ganska snabbt drabbades av huvudvärk trodde jag att det inte hörde ihop med BCAA:n, utan körde vidare med vanlig dosering i en vecka. Efter den tiden anser jag att jag har skälig misstanke att det kan höra ihop.

Eddie Vedder
2011-04-05, 20:38
Hur vågar du påstå det, motivera?

För att det förutsätter att man på förhand tror att det ska ge huvudvärk. Så jag tror inte att det är placebo. Frågan är snarare om orsaken kan vara en annan.

Crocker
2011-04-05, 20:42
För att det förutsätter att man på förhand tror att det ska ge huvudvärk.
Det jag tänker är att första passet med BCAA kanske man får random huvudvärk, och så tänker man vidare ganska omedvetet. Men du har rätt, jag ville snarare krossa skeptisen med "jag vet".

larander
2011-04-06, 08:56
Det jag tänker är att första passet med BCAA kanske man får random huvudvärk, och så tänker man vidare ganska omedvetet. Men du har rätt, jag ville snarare krossa skeptisen med "jag vet".

Tvivlar kraftigt på att det är placebo.
Jag har aldrig någonsin fått biverkningar eller känt av "skumma" bieffekter av något annat kosttillskott.

När jag nu fått kraftig huvudvärk +10 gånger efter intag av EAA så känner jag mig ganska säker på att det är just EAA som ger mig huvudvärken.

Dessutom tror jag inte folk förväntar sig att få huvudvärk av att testa ett nytt tillskott. De flesta placeboeffekter är väl positiva? Dvs folk får för sig att de orkar mer, blir starkare, får större muskler mm. Inte går man in med tron att detta tillskott kommer ge mig huvudvärk.

hejhopp79
2011-04-06, 11:15
Det jag tänker är att första passet med BCAA kanske man får random huvudvärk, och så tänker man vidare ganska omedvetet. Men du har rätt, jag ville snarare krossa skeptisen med "jag vet".

Mjo, fast man vaknar nog inte av huvudvärk kl 05.30 på morgonen p g a placebo. Särskilt när man inte haft någon misstanke om biverkningar från början.

Larander: Prova att inte ta EAA och BCAA på en vecka och utvärdera skillnaden. Se också över eventuell vätskebrist, om du vet med dig att du dricker lite. Det behöver ju inte bero på tillskotten men gör det sannolikt.

Eddie Vedder
2011-04-06, 15:10
Dessutom tror jag inte folk förväntar sig att få huvudvärk av att testa ett nytt tillskott. De flesta placeboeffekter är väl positiva? Dvs folk får för sig att de orkar mer, blir starkare, får större muskler mm. Inte går man in med tron att detta tillskott kommer ge mig huvudvärk.

Precis. Det Crocker pratar om och som han kallar placebo är nocebo, det vill säga förväntningar av dålig/ingen effekt. Men oavsett namn så är det ju som sagt fel att anklaga för en förväntanseffekt här.