handdator

Visa fullständig version : Om man vill testa högreps...


Seb74
2011-04-03, 10:49
...för att skona kroppen från skadebekymmer, samt se om man växer bättre av det, är det då viktigt att man kör kort vila hela vägen, så att de redan lätta vikterna blir ännu lättare?
Eller ska man vila rejält?
Man blir ju så jäkla slutkörd om man maxar 15 reps i valfri övning liksom.

Och är det lämpligt att öka antalet set, eftersom man tränar så lätt, eller ska man tvärtom sänka antalet set eftersom det blir så många reps?

Lite översiktligt och generellt bara, om någon orkar :)

Scratch89
2011-04-03, 10:53
Ska du köra skonsamt ska du troligen inte köra till max, alltså till failure. 10-15 reps där du kanske hade klarat 20 reps, men med kortare vila, är nog vägen att gå. Titta hur Robban tränar.

solari
2011-04-03, 11:15
Du måste inte köra högreps för att träna skonsamt och minska skadorna.
Det viktiga är att utföra övningarna på ett korrekt sätt, inte antalet reps.

Ska du titta på hur robban tränar, ta med dig saltkaret och ta en nypa i minuten...

Seb74
2011-04-03, 11:23
Ska du köra skonsamt ska du troligen inte köra till max, alltså till failure. 10-15 reps där du kanske hade klarat 20 reps, men med kortare vila, är nog vägen att gå. Titta hur Robban tränar.

Det är det jag försökt göra, men hittar inga detaljer hur han sköter setvila eller hur hårt han kör.

solari
2011-04-03, 11:25
Varför inte prova själv?

Seb74
2011-04-03, 11:26
Varför inte prova själv?

Varför inte uppfinna hjulet en gång till?

Crocker
2011-04-03, 11:27
Varför inte uppfinna hjulet en gång till?
+1 lite väl drygt svar.
Kör du lågreps så rekommenderas det mer set, lågreps färre. Mer kan jag inte tillägga.

Seb74
2011-04-03, 11:29
+1 lite väl drygt svar.
Kör du lågreps så rekommenderas det mer set, lågreps färre. Mer kan jag inte tillägga.

Skrev nog lite fel där, hur menar du?

Crocker
2011-04-03, 11:30
Skrev nog lite fel där, hur menar du?
Japp. :em:
Lågreps=Fler set
Högreps=Färre set

solari
2011-04-03, 11:30
Varför inte uppfinna hjulet en gång till?

För att ett hjul är ett hjul är ett hjul.
Ingen vidare jämförelse. Hade du varit något ödmjuk så hade jag förklarat för dig varför, men jag känner inte att du förtjänar hjälp med den attityden.

Träna du som Robban :Virro Då är det ju tydligen självklart att man blir gigantisk och allvetande.

Seb74
2011-04-03, 11:32
Japp. :em:
Lågreps=Fler set
Högreps=Färre set

Setvila då?

Crocker
2011-04-03, 11:33
Setvila då?
Rekommenderad vila mellan seten:

Relativ styrka (1-3 reps) 4-5 minuter
Absolut styrka (3-5 reps) 2-4 minuter
Funktionell hypertrofi (5-8 reps) 90-120 sekunder
Hypertrofi (9-12 reps) 45-90 sekunder
Muskeluthållighet (13-20 reps) 30-60 sekunder"

/Joakim Bartroll

Seb74
2011-04-03, 11:34
Rekommenderad vila mellan seten:

Relativ styrka (1-3 reps) 4-5 minuter
Absolut styrka (3-5 reps) 2-4 minuter
Funktionell hypertrofi (5-8 reps) 90-120 sekunder
Hypertrofi (9-12 reps) 45-90 sekunder
Muskeluthållighet (13-20 reps) 30-60 sekunder"

/Joakim Bartroll

Ok, tack, kort vila alltså...blir lätta vikter då också ju.

Anders The Peak
2011-04-03, 11:41
Ok, tack, kort vila alltså...blir lätta vikter då också ju.

Jag tror inte på vilotider under en minut eftersom intensiteten blir kraftigt lidande av att muskeln inte hinner ladda om.
Isolationsövningar ca 1 minut flerledsövningar 2-3 minuter. Även om du känner att du kan ha kortare vila så är det bra att stå på sig för att hålla setvilan och istället höja vikten (intensiteten) tills du känner att det blir bra.

Seb74
2011-04-03, 11:50
Jag tror inte på vilotider under en minut eftersom intensiteten blir kraftigt lidande av att muskeln inte hinner ladda om.
Isolationsövningar ca 1 minut flerledsövningar 2-3 minuter. Även om du känner att du kan ha kortare vila så är det bra att stå på sig för att hålla setvilan och istället höja vikten (intensiteten) tills du känner att det blir bra.

Ok, tack, kör på runt en minut då.
Som sagt, kortare vila så blir man ju helt död och får nästan ställa in påföljande set helt, och det kan ju inte va till nån direkt nytta känns det som :D

vicarious
2011-04-03, 12:03
Som redan nämnts, du ska inte ligga så nära failure. Kolla Robbans träningsjournal & blogg så bör du hitta lite information.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161588
http://magictraining.blog.com/

BonkyBo
2011-04-03, 12:21
För att ett hjul är ett hjul är ett hjul.
Ingen vidare jämförelse. Hade du varit något ödmjuk så hade jag förklarat för dig varför, men jag känner inte att du förtjänar hjälp med den attityden.

Träna du som Robban :Virro Då är det ju tydligen självklart att man blir gigantisk och allvetande.

Men var lite ödmjuk. Du kanske inte håller med vad Robban tycker eller hans metoder men för fan ... jag tycker definitivt han framför sin sak tydligt och han tror på det han gör (resultaten är också svåra att helt ignorera) så släpp attityden.

Seb74
2011-04-03, 12:30
Förstår dock inte om robban kör extremt snabba/explosiva reps, eller om det ska vara sakta och kontrollerat, eftersom han pratar massa om TUT.
Men kanske funkar med TUT och köra snabbt också :s

solari
2011-04-03, 12:32
Men var lite ödmjuk. Du kanske inte håller med vad Robban tycker eller hans metoder men för fan ... jag tycker definitivt han framför sin sak tydligt och han tror på det han gör (resultaten är också svåra att helt ignorera) så släpp attityden.

Kanske gick långt, men jag tipsade honom att prova själv istället för att få reda på allt i detalj och får svaret "Varför inte uppfinna hjulet en gång till?"

Jag tycker det är olyckligt att man så ofta får läsa om att "gör si, gör så" istället för att de tar in empirisk kunskap om sin egen kropp och hur den reagerar på olika former av träning.

Det råkar bara bli Robban som får klä skott i och med att han är den mest hårdnackade know-it-all just nu som anser att "hans väg" är sanning och det allra allra bästa. Jag anser att det är fel.

RobbanColeman
2011-04-03, 12:36
Förstår dock inte om robban kör extremt snabba/explosiva reps, eller om det ska vara sakta och kontrollerat, eftersom han pratar massa om TUT.
Men kanske funkar med TUT och köra snabbt också :s

Med tut menar jag att man ligger kvar i avsedd muskel, konstant anspänning. Explosivt är rätt, fast först får man lära sig träffa rätt, det andra kommer sen.

Prova, utvärdera, skapa dig en uppfattning, en egen uppfattning... Lycka till!

Seb74
2011-04-03, 12:41
Med tut menar jag att man ligger kvar i avsedd muskel, konstant anspänning. Explosivt är rätt, fast först får man lära sig träffa rätt, det andra kommer sen.

Prova, utvärdera, skapa dig en uppfattning, en egen uppfattning... Lycka till!

Men hur blir det i tex stångcurl, eller lat-raises...ska man inte köra full ROM då, utan vända tidigare för att inte råka slappna av en halv sekund i något av vändlägena?
Och långsam negativ fas låter det som också, för annars blir det ju avslappnad vila den halvan av varje reps?

Tänker jag fel?

RobbanColeman
2011-04-03, 12:53
Men hur blir det i tex stångcurl, eller lat-raises...ska man inte köra full ROM då, utan vända tidigare för att inte råka slappna av en halv sekund i något av vändlägena?
Och långsam negativ fas låter det som också, för annars blir det ju avslappnad vila den halvan av varje reps?

Tänker jag fel?

Ej utsträckt arm i bicepscurl, vänd med spänning. I lat-raises spänner du axelpartiet i botten och låter ej belastningen falla ned.

Gör sakt i början, så lär du dig hitta lägena. Sen, det man gör är att explodera upp och bromsar farten på nedvägen... Det är svårt det där, börja med att hitta lägen först, träna på att spänna avsedd muskel utan vikter, i olika lägen, detta så du har kontroll över den.

Läs på bloggen, där finns det mer detaljer...

Seb74
2011-04-03, 12:59
Ej utsträckt arm i bicepscurl, vänd med spänning. I lat-raises spänner du axelpartiet i botten och låter ej belastningen falla ned.

Gör sakt i början, så lär du dig hitta lägena. Sen, det man gör är att explodera upp och bromsar farten på nedvägen... Det är svårt det där, börja med att hitta lägen först, träna på att spänna avsedd muskel utan vikter, i olika lägen, detta så du har kontroll över den.

Läs på bloggen, där finns det mer detaljer...

Ok tack, då vet jag lite mer...ska testa :)

Tycker det var lite svårläst på din blogg, väldigt mycket utspridd information, men kanske bara är jag.

RobbanColeman
2011-04-03, 13:00
Ok tack, då vet jag lite mer...ska testa :)

Tycker det var lite svårläst på din blogg, väldigt mycket utspridd information, men kanske bara är jag.

Det är kanske så, tyvärr...

Börja med träna rätt för volym, från början.

Seb74
2011-04-03, 13:16
Hmm, en sista bara...är det ok att göra det så enkelt för sig att man kör tex 3x15 i en övning. Eller är det viktigt att köra massa set och massa olika vikter, enligt nån speciell pyramid/stege/whatever?

Är pass-variationen det viktiga, eller är det själva utförandet (lätt och med kontakt hela tiden) som är grejen?

RobbanColeman
2011-04-03, 13:24
Hmm, en sista bara...är det ok att göra det så enkelt för sig att man kör tex 3x15 i en övning. Eller är det viktigt att köra massa set och massa olika vikter, enligt nån speciell pyramid/stege/whatever?

Är pass-variationen det viktiga, eller är det själva utförandet (lätt och med kontakt hela tiden) som är grejen?

Det är ett stort pussel. Många viktiga bitar. Kontakt hela tiden är en bra start! Stegra vikten är bra...

Lycka till!

Seb74
2011-04-03, 13:30
Det är ett stort pussel. Många viktiga bitar. Kontakt hela tiden är en bra start! Stegra vikten är bra...

Lycka till!

Ok, testar stegra lite då, om det generellt är "rätt" för denna typ av träning, i de övningar det passar iallafall.
Tack :)

Seb74
2011-04-03, 13:48
Men hmm, bara för det kom jag på en viktig fråga till.
Du skriver på bloggen att man, "på känn", ska vänta in att musklerna ska hårdna till och liksom vara redo för nästa set.

Betyder det att man ALDRIG ska supersetta, ens för att spara tid, utan man ska stå där och vänta på nästa set i samma övning?

Proxy
2011-04-03, 14:11
Men hmm, bara för det kom jag på en viktig fråga till.
Du skriver på bloggen att man, "på känn", ska vänta in att musklerna ska hårdna till och liksom vara redo för nästa set.

Betyder det att man ALDRIG ska supersetta, ens för att spara tid, utan man ska stå där och vänta på nästa set i samma övning?

Man kan supersetta om man vill. Man känner inte efter mitt i övningarna. Bortsett från hur nära fail man går, om man börjar dra på sig mjölksyra, o.s.v.

När du vilar, så vilar du tills du känner att du får ett tryck i musklerna, och känner att det är dags att köra igen.
Det är inget jag kan förklara bättre än så, man måste lära sig att känna hur det känns själv. :)

Solari: Har aldrig sett Robban säga annat än att man ska testa själv och se vad som fungerar. Faktum är att han säger det fruktansvärt ofta. ;)

Seb74
2011-04-03, 14:14
Ok, tack. Testar på lite då, med ungefärligt riktvärde på runt 1 min setvila iallafall.
Tänker inte sitta 5 min och vänta på nån magisk feeling i musklerna iallafall ;)

Proxy
2011-04-03, 14:18
Ok, tack. Testar på lite då, med ungefärligt riktvärde på runt 1 min setvila iallafall.
Tänker inte sitta 5 min och vänta på nån magisk feeling i musklerna iallafall ;)

Det krävs att man har god koll på sin kropp för att kunna känna efter så noga själv.
5 minuter är för länge ja. :)

Fishey
2011-04-03, 14:52
Ok, tack. Testar på lite då, med ungefärligt riktvärde på runt 1 min setvila iallafall.
Tänker inte sitta 5 min och vänta på nån magisk feeling i musklerna iallafall ;)

det tar runt 1-2 min för mig att få trycket som Proxy snackar om så det bör nog inte vara 5 min vila ;)

Seb74
2011-04-03, 15:00
det tar runt 1-2 min för mig att få trycket som Proxy snackar om så det bör nog inte vara 5 min vila ;)

Nä skrev ju att jag INTE skulle vänta så länge.
Men då har jag lite riktmärken nu iallafall, tack.

Funderar dock på hur hårt man ska köra tex första set.
Ska man softa, så att man orkar göra bra ifrån sig setet efter, eller ska man köra med mål att bli riktigt jäkla trött i musklerna, och sen får nästa set 1-2 min senare bli som det blir?

Fishey
2011-04-03, 15:20
Nä skrev ju att jag INTE skulle vänta så länge.
Men då har jag lite riktmärken nu iallafall, tack.

Funderar dock på hur hårt man ska köra tex första set.
Ska man softa, så att man orkar göra bra ifrån sig setet efter, eller ska man köra med mål att bli riktigt jäkla trött i musklerna, och sen får nästa set 1-2 min senare bli som det blir?

De första seten är bara för att "hitta" muskeln som Robban säger, sen så börjar du öka vikterna men det ska fortfarande vara lätt och långt ifrån fail, sen det sista setet så ska det vara jobbigast och efter det sista setet ska man uppnå maxtryck. Jag tycker man kan vara ca. 2-3 reps från fail på det sista setet..
Hoppas du förstår vad jag menar, blev lite rörigt :)

Seb74
2011-04-03, 16:50
De första seten är bara för att "hitta" muskeln som Robban säger, sen så börjar du öka vikterna men det ska fortfarande vara lätt och långt ifrån fail, sen det sista setet så ska det vara jobbigast och efter det sista setet ska man uppnå maxtryck. Jag tycker man kan vara ca. 2-3 reps från fail på det sista setet..
Hoppas du förstår vad jag menar, blev lite rörigt :)

Ok, men hmm, då ska man köra ganska lätt och försiktigt ju?
Ser ju ut på robban som han tar i för kung och fosterland på varenda rep nästan i hans videos?

Aja, provar mig fram lite, är väl ingen exakt vetenskap där allt blir skit bara för man inte gör exakt som en annan...blir bra variation för mig i vilket fall hoppas jag :)

Proxy
2011-04-03, 16:55
Ser ju ut på robban som han tar i för kung och fosterland på varenda rep nästan i hans videos?

Ja det är ju inget sommarkolo han är på. ;)

RobbanColeman
2011-04-03, 17:02
Ok, men hmm, då ska man köra ganska lätt och försiktigt ju?
Ser ju ut på robban som han tar i för kung och fosterland på varenda rep nästan i hans videos?

Aja, provar mig fram lite, är väl ingen exakt vetenskap där allt blir skit bara för man inte gör exakt som en annan...blir bra variation för mig i vilket fall hoppas jag :)

Jag spänner avsedd muskel hårt med vilje, dessutom använder jag fart till att höja den faktiska intensiteten(vikten/belastningen) som träffar avsedd musklel. Explosivt följt av broms.

Vikten är dock inte så tung...

Mvh

z_bumbi
2011-04-03, 17:05
...för att skona kroppen från skadebekymmer, samt se om man växer bättre av det, är det då viktigt att man kör kort vila hela vägen, så att de redan lätta vikterna blir ännu lättare?
Eller ska man vila rejält?
Man blir ju så jäkla slutkörd om man maxar 15 reps i valfri övning liksom.

Och är det lämpligt att öka antalet set, eftersom man tränar så lätt, eller ska man tvärtom sänka antalet set eftersom det blir så många reps?

Lite översiktligt och generellt bara, om någon orkar :)

Varför skulle högre repsantal vara så mycket skonsammare?
Om du ska undvika skador så kör hela rörelseområdet, håll lågt tempo ffa i vändlägena, håll inne några reps på de flesta seten och se till att återhämta dig mellan seten och passen.
Sen om du väljer lägre eller högre reps spelar troligen ingen större roll då du i alla fall med en sådan teknik begränsar vikterna ganska rejält.

Seb74
2011-04-03, 17:52
Varför skulle högre repsantal vara så mycket skonsammare?
Om du ska undvika skador så kör hela rörelseområdet, håll lågt tempo ffa i vändlägena, håll inne några reps på de flesta seten och se till att återhämta dig mellan seten och passen.
Sen om du väljer lägre eller högre reps spelar troligen ingen större roll då du i alla fall med en sådan teknik begränsar vikterna ganska rejält.

Inte lika tunga vikter som drar/trycker på ryggrad/muskelfästen/leder etc.
Hursomhelst så vill jag testa detta nu, då jag tror det är bättre träning för min kropp på alla sätt.
Finns väl bara ett sätt att ta reda på om det stämmer eller ej :)

Proxy
2011-04-03, 17:54
Du har helt rätt, detta sättet att träna sliter avsevärt mycket mindre på nervsystem och leder, o.s.v.

z_bumbi
2011-04-04, 06:36
Inte lika tunga vikter som drar/trycker på ryggrad/muskelfästen/leder etc.

Det har inget med repsanatalet att göra utan hur mycket vikt du använder. Börjar du t ex lågt med en vanlig linjär periodisering och kör 5x5 raka set så kan du utan problem sätta ingångsvikten på 12rm eller lägre. Så du är 7 reps från failure i första setet och inte så särskilt långt från på resten om du vilar tillräckligt.
2x5 + 3x3 på 8rm är också långt från failure även om vikten blir lite högre.
osv
Lägg till att du tar det lugnt i vändlägena mm så har du i praktiken sänkt vikten väldigt mycket mer.

tntballe
2011-04-04, 08:27
Du har helt rätt, detta sättet att träna sliter avsevärt mycket mindre på nervsystem och leder, o.s.v.

Men stärks dessa nämnvärt av högreps med relativt lätta vikter? Ni får det att låta som att tyngre vikter bara sliter ut och inte stärker inblandade delar. Ur hälsosynpunkt(stärka kroppen) så tror jag inte att man vinner något på högrepsvarianten.

Proxy
2011-04-04, 12:55
Men stärks dessa nämnvärt av högreps med relativt lätta vikter? Ni får det att låta som att tyngre vikter bara sliter ut och inte stärker inblandade delar. Ur hälsosynpunkt(stärka kroppen) så tror jag inte att man vinner något på högrepsvarianten.

Det är väll ganska solklart att nervsystemet inte vänjer sig vid större vikter, om man inte lyfter större vikter.
Skaderisken och slitaget är större med tyngre vikter, det är ett enkelt faktum. Om det däremot stärker mer vet jag inte. Jag tycker mest att jag kan lyfta sönder mig med tyngre vikter.

tntballe
2011-04-04, 15:25
Det är väll ganska solklart att nervsystemet inte vänjer sig vid större vikter, om man inte lyfter större vikter.
Skaderisken och slitaget är större med tyngre vikter, det är ett enkelt faktum. Om det däremot stärker mer vet jag inte. Jag tycker mest att jag kan lyfta sönder mig med tyngre vikter.

Skaderisken håller jag med dig om, är väl ganska självklart att skaderisken blir högre ju mer man pressar sig, gäller ju allt.
Slitagedelen är inte enkel faktum, muskler är inte det enda som anpassas till belastningen. Om du inte vet hur mycket det stärker, hur kan du då vara säker på hur slitaget blir i slutändan?