handdator

Visa fullständig version : Hur mycket har jag kvar? (bild)


Mattelu
2011-04-03, 09:40
Hej kolozzeum, för snart ett år sedan så startade jag en tråd här där jag berättade om att jag skulle starta en deff.

Innan viktnedgången
Vikt: 84kg
Längd: 160cm

Nu
Ålder: 16
vikt: 63kg
längd: 170< cm
Navel till navel mått: 83-82cm

just nu tränar jag boxning 3-5 ggr i veckan och går på gym vissa andra dagar.

nu är väl bara frågan, ungefär hur mycket har jag kvar tror ni att tappa innan man har det där såväl önskade rippade 6-packet ;D

tyvärr så har jag ingen "före" bild =/

79434

limenka
2011-04-03, 09:54
Du verkar vara ganska tanig redan. Muskler skulle ge dig mycket mer än viktförlust. Bra jobbat dock med en så stabil viktnedgång.

clappen
2011-04-03, 10:09
Inte många kilo till som måste skalas av för att bli slim/rippad.

Joe Hardgainer
2011-04-03, 10:12
Skulle säga minst fem kilo till. Beroende på hur hård du vill bli.

Inge Enveten
2011-04-03, 10:18
Ett par kilo till kan du går ner men jag tvivlar på att detta kommer att göra jättemycket för att framhäva din magmuskulatur. Det som ser ut att vara bristande är själva magmusklerna.

Mattelu
2011-04-03, 10:21
Limenka: så du tycker att jag borde bulka eller något liknande?

Joe:okej tack för svaret =) 5 kilo till känns som om det kommer bli tufft men får väl försöka =)

Mattelu
2011-04-03, 10:22
Rocky: okej, så jag får helt enkelt sitta och slita med sit-ups varje dag eller? =) vill ju gärna vara klar tills sommaren.

Eddie Vedder
2011-04-03, 10:23
Joe:okej tack för svaret =) 5 kilo till känns som om det kommer bli tufft men får väl försöka =)

Om du gör det kommer du bli hård men samtidigt väldigt mager. Frågan är om det kommer vara snyggt. I din egen spegelbild kanske du ser ett schysst sexpack och separeringar på bröstmusklerna etc. men frågan är om det är värt det. I gemene mans ögon har du ju redan en bra fysik och är du bara 16 tycker i alla fall jag att du ska börja bygga igen.

Fråga dig själv vad som är värt mest, en tanig men hård kropp eller mer muskler när du har drömförutsättningar för det. Själv gjorde jag den sämsta möjliga prioriteringen och får ta skiten av det idag.

Rikard Jansson
2011-04-03, 10:25
Jag skulle stannat på samma vikt och mosat magen med frontböj, crunches, boxercize (det kanske du kör som boxare, typ boxningsträning fast utan att man slår varandra, haha), 3-4 gånger i veckan.

Mattelu
2011-04-03, 10:29
Eddie: hmm.. jag skulle nog villja bygga men med måtta eller vad man ska säga, så man får se rippad ut även i sommar sen under vintern så kan man ta en chansning och bygga som fan. skulle du kunna rekommendera nått speciellt jag kan göra eller vad jag ska använda för kosttillskott osv, tack på förhand =)

Rikard: haha aa som boxare så kör jag troligtvis nån sorts boxercize ;D vad är frontböj? (A)

14K
2011-04-03, 10:36
Eddie: hmm.. jag skulle nog villja bygga men med måtta eller vad man ska säga, så man får se rippad ut även i sommar sen under vintern så kan man ta en chansning och bygga som fan. skulle du kunna rekommendera nått speciellt jag kan göra eller vad jag ska använda för kosttillskott osv, tack på förhand =)

Rikard: haha aa som boxare så kör jag troligtvis nån sorts boxercize ;D vad är frontböj? (A)

http://100cm.files.wordpress.com/2008/10/thighs-heels-elevated20barbell20front20squat.gif

Frontböj är en övning som tränar lårets framsida, baksida och sätesmusklerna samt korsrygg och bål.

Stå med fötterna axelbrett och låt stången vila på framsidan av axlarna och bröstet. Greppa stången en bit utanför axelbredd.
Lyft bröstet, spänn mage och rygg samt fäst blicken uppåt.

Böj på benen och sjunk ned så djupt du kan utan att tappa den naturliga svanken i ryggen. Knäna ska följa samma riktning som tårna pekar. Rörelsen ska utgå från höften som ska tryckas bakåt, precis som när du sätter dig ned på en stol. När du når bottenläget, vänd kontrollerat utan att studsa och tryck upp vikten till startläget.

daloatf
2011-04-03, 11:05
Är ungefär i samma form fast lite mer massa och jag har 7,5kg kvar till målet. Så mellan 5-7kg för att få sexpacket. Men om jag var du hade jag lagt mig på kaloriebalans och köttat på och försökt bygga upp mig mera.

Crocker
2011-04-03, 11:37
Jag skulle stannat på samma vikt och mosat magen med frontböj, crunches, boxercize (det kanske du kör som boxare, typ boxningsträning fast utan att man slår varandra, haha), 3-4 gånger i veckan.
This

panzer123
2011-04-04, 16:02
Om du gör det kommer du bli hård men samtidigt väldigt mager. Frågan är om det kommer vara snyggt. I din egen spegelbild kanske du ser ett schysst sexpack och separeringar på bröstmusklerna etc. men frågan är om det är värt det. I gemene mans ögon har du ju redan en bra fysik och är du bara 16 tycker i alla fall jag att du ska börja bygga igen.

Fråga dig själv vad som är värt mest, en tanig men hård kropp eller mer muskler när du har drömförutsättningar för det. Själv gjorde jag den sämsta möjliga prioriteringen och får ta skiten av det idag.

Vad menar du med "sämsta möjliga prioriteringen och får ta skiten av det idag." ?

Mattelu
2011-04-04, 16:09
undrar jag lite med faktiskt panzer123 ;D

benacii
2011-04-04, 16:16
Vad menar du med "sämsta möjliga prioriteringen och får ta skiten av det idag." ?

Han menar att han valde att gå ner så mycket i bf% att det inte såg snyggt ut.

Chaliza
2011-04-04, 16:29
Gissar på att han valde att gå ner i vikt mer och mer istället för att bygga då när han var ung och va fylld av testo. Så idag har han mycket svårare att bygga och det ångrar han.

Eddie Vedder
2011-04-04, 17:32
Han menar att han valde att gå ner så mycket i bf% att det inte såg snyggt ut.

Gissar på att han valde att gå ner i vikt mer och mer istället för att bygga då när han var ung och va fylld av testo. Så idag har han mycket svårare att bygga och det ångrar han.

Delvis korrekt. Men snarare att jag de senaste kanske fem åren tillåtit mig att bli på tok för mager från det att konditionsträningen tog överhand och framåt. Så idag är kroppen ganska skör och måste få sin tid till att repareras.

Rusk
2011-04-04, 21:46
Har du vuxit 10 cm i längd under "deffen"? Hur länge har du hållt på lr?

Mattelu
2011-04-05, 09:02
Rusk: som jag skrev i inlägget, nästan ett år

pedersen1980
2011-04-06, 03:28
Du gick från bmi 33 till 22. Bra jobbat.
OnT. Gå ner max 2 kilo veckorna innan tröjan ska av är mitt tips. Sen e de bara börja äta kött o lyfta skrot grabben

Mattelu
2011-04-06, 18:41
Tack så mycket pedersen =)

funderar på att göra nått liknande =)

mikaelj
2011-04-06, 18:56
Ät mycket mat och lyft tungt. Du är tunn som en pinne.

Satsa på vettiga övningar och ett vettigt program. Hur ser din nuvarande träning ut? Om du inte har ett rekommenderar jag http://stronglifts.com (be någon hjälpa dig att visa hur man skall utföra övningarna).

Mattelu
2011-04-06, 19:57
mikaelj: haha känns ovanligt att höra att man är tunn ^^

kan inte riktigt ha något program eftersom att jag troligtvis bara kommer kunna gå på gymmet 1-2ggr i veckan, tränar dock boxning 3-5 ggr i veckan. vad skulle du rekommendera om man bara kan spendera så lite tid på gymmet? =)

mikaelj
2011-04-06, 20:09
mikaelj: haha känns ovanligt att höra att man är tunn ^^

kan inte riktigt ha något program eftersom att jag troligtvis bara kommer kunna gå på gymmet 1-2ggr i veckan, tränar dock boxning 3-5 ggr i veckan. vad skulle du rekommendera om man bara kan spendera så lite tid på gymmet? =)

Det är du. Du kan banta dig blå utan att bli nöjd eftersom du saknar muskelmassan för att se ut som du vill. Ät mer mat och styrketräna mer.

Följ den här http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/ och drick 1-2 liter mjölk varje dag utöver din ordinarie kost.

Mattelu
2011-04-06, 20:18
kan man köra både A och B delen på en och samma dag?

Mattelu
2011-04-06, 20:22
eftersom att det kändes som rätt så lite att bara köra ena

mikaelj
2011-04-06, 20:28
Tanken med träningsschemat är att du skall träna tre pass i veckan, varannan gång A, varannan gång B.

Testa dig fram. Har du två dagar som är väldigt utspridda kan du komma undan med att köra bägge passen på samma dag, åtminstone till en början.

Mattelu
2011-04-06, 20:30
dom två dagarna är tyvärr inte alls utspridda dom dagarna är fredag och lördag =/

nortric
2011-04-06, 22:26
Sen kanske du ska ställa dig frågan vad du vill ha ut av träningen. Vill du bli stor, stark eller uthållig.
Du verkar ju hålla på rätt mycket med boxning så mitt fokus hade ju legat på att förbättra dom bitarna på gymmet istället. Boxare brukar ju få snygga kroppar ändå.
Eller så kan du kolla in http://www.crossfitnordic.se/ funktionell träning och skulle nog passa ditt val av idrott mycket bra. "
CrossFit är ett styrke och konditionsprogram byggt på ständigt varierade funktionella rörelser utförda under hög intensitet" http://www.crossfitnordic.se/vad-ar-crossfit/

Lycka till och kör hårt, men smart! :)

mikaelj
2011-04-06, 22:31
nortric: vad är funktionell träning? som passar en viss idrott?

Styrketräning går ut på att bli stark. Boxning går ut på att bli bra på boxning. Blanda inte ihop de två.

Mattelu: Ptja, kör A på fredag och B på lördag och se hur det funkar. För dig som nybörjare är det nog alldeles utmärkt.

Mattelu
2011-04-07, 05:34
nortric: fattar inte så mycket av den där crossfit grejjen ;D det verkar ju vara 7 dagar i veckan man ska köra det

nortric
2011-04-07, 09:58
Du får ett pass varje dag måndag till fredag. Men du kan välja själv hur många du vill köra och vilka pass. Jag tror personligen att du skulle få ut mer av crossfit än "normal" styrketräning. Kommer nog få många mothugg på de men det är vad jag tror.
Jag vet även att många fighters använder sig av crossfit.
Du får träning av dom muskelfibertyper som du även använder dig av i boxning. För du vill väl vara snabb och explosiv istället för stor och jätte stark men långsam?
Kolla runt lite angående crossfit och säg vad du tycker sedan. :) Lycka till!

Mikaelj: funktionell träning för mig är när man tränar något som gynnar en på annat håll. Det kan vara som i detta fall crossfit som gynnar boxningen. Crossfit är intensivt, styrkekrävande, uthållighet. Man får en alternativ träning som utmanar kroppen på nytt och gynnar sitt primära fokus.
Funktionell träning kan även, för mig, vara att en otränad person går på ett gym och tränar igenom hela kroppen med fria vikter alternativt egen kroppsvikt för att må bättre.
Det är min definition på det. Du har säkert din egen definition på det.

mikaelj
2011-04-07, 10:34
Mikaelj: funktionell träning för mig är när man tränar något som gynnar en på annat håll. Det kan vara som i detta fall crossfit som gynnar boxningen. Crossfit är intensivt, styrkekrävande, uthållighet. Man får en alternativ träning som utmanar kroppen på nytt och gynnar sitt primära fokus.
Funktionell träning kan även, för mig, vara att en otränad person går på ett gym och tränar igenom hela kroppen med fria vikter alternativt egen kroppsvikt för att må bättre.
Det är min definition på det. Du har säkert din egen definition på det.

Du blir inte bättre på boxning av att träna CrossFit(tm)(r). Du blir bättre på boxning av att boxas. Träna för styrka för att bli stark.

"Funktionell träning" är trams.

Mattelu
2011-04-07, 11:34
Du får ett pass varje dag måndag till fredag. Men du kan välja själv hur många du vill köra och vilka pass. Jag tror personligen att du skulle få ut mer av crossfit än "normal" styrketräning. Kommer nog få många mothugg på de men det är vad jag tror.
Jag vet även att många fighters använder sig av crossfit.
Du får träning av dom muskelfibertyper som du även använder dig av i boxning. För du vill väl vara snabb och explosiv istället för stor och jätte stark men långsam?
Kolla runt lite angående crossfit och säg vad du tycker sedan. :) Lycka till!

Mikaelj: funktionell träning för mig är när man tränar något som gynnar en på annat håll. Det kan vara som i detta fall crossfit som gynnar boxningen. Crossfit är intensivt, styrkekrävande, uthållighet. Man får en alternativ träning som utmanar kroppen på nytt och gynnar sitt primära fokus.
Funktionell träning kan även, för mig, vara att en otränad person går på ett gym och tränar igenom hela kroppen med fria vikter alternativt egen kroppsvikt för att må bättre.
Det är min definition på det. Du har säkert din egen definition på det.


eftersom att jag är i en rätt så låg viktklass så, ja jag vill hellre vara snabb och explosiv. tror jag ska pröva det som mikaelj länkade fast lägga till lite eftersom att bara 3 övningar såg ut som lite för lite för mig iaf =) gillar att träna så jag gör det gärna 2timmar istället för 1 =)

Mattelu
2011-04-08, 16:22
mikaelj, har en liten fråga till dig angående schemat du länkade, kan man öka 5kg per pass ist för 2,5kg per pass? =) eller är det viktigt att man håller sig till det för det bästa resultatet? =)

Silencer
2011-04-08, 16:39
5-8kg för riktig hårdhet, men du är för mager för det. Satsa på en bra bulk nu istället. :)

Silencer
2011-04-08, 16:40
Du blir inte bättre på boxning av att träna CrossFit(tm)(r). Du blir bättre på boxning av att boxas. Träna för styrka för att bli stark.

"Funktionell träning" är trams.

Japp. Bra styrkelyftsträning och lite kondition på det gör dig överlägsen alla crossfittare där ute.

Mattelu
2011-04-08, 16:41
när man går in på att prata om bulk, är det bara att lägga till protein till vardagen och köra på eller? ;D (är rätt dålig p sånt där) (A)

Eddie Vedder
2011-04-08, 19:11
när man går in på att prata om bulk, är det bara att lägga till protein till vardagen och köra på eller? ;D (är rätt dålig p sånt där) (A)

Tja det är ju ett sätt att lösa det på. Energibalans nu och energiplus genom proteinökning. Men du kan ju öka på kolhydrater eller fett också, och du kan öka alla tre.

Mattelu
2011-04-08, 20:59
nja vet inte riktigt om jag vågar öka med fett så jag åker tillbaka på det som jag jobbat för att få bort =) så får väl fortsätta med mina vanliga mat vanor men lägga till protein drinkar eller något liknande =)

mikaelj
2011-04-08, 21:07
nja vet inte riktigt om jag vågar öka med fett så jag åker tillbaka på det som jag jobbat för att få bort =) så får väl fortsätta med mina vanliga mat vanor men lägga till protein drinkar eller något liknande =)

Ett överskott gör att du lägger på dig vikt oavsett varifrån det kommer.

Mattelu
2011-04-08, 21:20
visst att jag lägger på mig vikt men vill lägga på mig med muskler såklart =)

ett trick ponny
2011-04-09, 06:54
Det är du. Du kan banta dig blå utan att bli nöjd eftersom du saknar muskelmassan för att se ut som du vill. Ät mer mat och styrketräna mer.

Följ den här http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/ och drick 1-2 liter mjölk varje dag utöver din ordinarie kost.

Drick han 1-2 liter mjölk om dagen över kaloribalans så kommer han snabbt bli fet igen.