handdator

Visa fullständig version : Tip till Slagsäck/boxningssäck?


Iskall
2011-04-03, 00:15
Tjenare, är på jakt efter en boxningssäck (kalla det va du vill) som jag ska ha till hemmaträning och hoppas det finns några erfarna kampsportare här som skulle kunna hjälpa mig. Kommer att bli både slag och sparkar på den så det jag undrar är -

Hur mycket bör den väga ungifär för att den inte ska åka runt mycket?
Hur bred bör den vara då man utövar olika sparkar?
Vilka märken ska jag leta efter?
Handskar eller inte spelare det någon större roll vid säckträning?

Hade tänkt att lägga en 1500 kr på säck ungifär, vill inte ha någon dynga som man får kasta efter några gånger, samt tips på ett par dugliga säckhandskar om detta nu krävs.

Kan ju nämna att jag har lite av grundtekniken i boxning samt karate sedan några år tillbaka. Är 180 cm om det är intressant i det hela.

Tack på förhand /mvh

hugok
2011-04-03, 09:58
Något som kan vara värt att tänka på som jag aldrig gjort tills en kille berättade det är att man inte ska ha för tung säck för då får man ont i huvudet efter ett tag om man slagit på den. Det beror på att om den har så mycket motstånd som en tung däck har så blir det liksom tvärstop för kroppen efter varje gång man accelererar fram ett slag. Jag vet inte om det stämmer, men han hade märkt av det.

Som märke vet jag inte så mycket mer än att genuine fighter är ganska vanligt.

Säckhandskar kan vara vettigt att skaffa. Kan lätt börja blöda lite smått annars, men det är säkert en vanesak. Det kan annars vara vettigt att skaffa handlindor om du uteslutande ska träna på säck eftersom det annars kan göra rätt ont om du träffar lite snett eller om du inte spänner handlederna tillräckligt.

Rikard Jansson
2011-04-03, 10:03
Haft en Pro-touch säck sen jag var 9 år, och den finns det inte en reva i trots år av misshandel (förutom ett litet hål, fast det är gjort med pilbåge). Den blev dock för liten, började flyga iväg för långt om man slog till den, så köpte en ny härommånaden, som jag tror är Casall. Dessa kostade lika mycket, 1200, dock väger touch-säcken 18 och casall 45, och casall sprack efter en vecka när jag sparkade på den. Har dock tejpat den nu så det håller väl ett tag till.

Yllegarn
2011-04-03, 11:55
Det första du ska kolla är "hur hårt slår du". Ju hårdare du kan slå, desto tyngre säck behöver du. Nu har du ju tränat boxning och karate så en <20kg säck är nog helt ute ur bilden. Då du inte tränar någon form av kampsport för tillfället samt vill ha den för hemmaträning så skulle jag rekommendera en säck på +45kg. Annars så en säckvikt på din egen kroppsvikt annars ett bra mått för att förhindra allt för mycket svingande.

Vad det gäller "hårdhet", många gör helt fel när dom fyller sin säck, tar sand i hela eller fyller enbart med gamla kläder. Vilket resulterar att dom lika gärna kunde ha tränat mot en betongvägg eller en tvättkorg...

För att förhindra att säcken svingar mycket och att så att den blir mer dämpande "stum" så använder du något rejält tungt i botten (som lod).

Inte fullt så lättbegriplig bild:
http://i.imgur.com/WtIUf.jpg (http://imgur.com/WtIUf)

1. Det du gör är att du först skaffar 3-4 i passande storlek klassiska svarta sopsäckar, dessa trär du på varandra (minskar risken för sand överallt..) och fyller sedan den innersta säcken med sand till nästan önskad vikt på säcken. Detta är kärnan. Sedan så fyller du 1-2 säckar med sand som du lägger i botten, detta är lodet.

2. Sedan så ordnar du ett "dämpande" material i någon form (tänk hård idrottsmatta, yogamatta) som du lägger i säcken runt om (inte i botten!).

3. Fyll ut mellanrummet mellan kärnan och det yttre dämpningsmaterialet med ordentligt hårdpackat "mjukt" material. Erfarenhet har visat att gamla kläder/diverse isoleringsmaterial är bra.

Exakt i vilka proportioner man skall ha är upp till experimenterande tills du får säcken som du vill ha den.

Min rekommendation är att säckhandskar alternativt lindor är ett måste såvida du inte tränat kyokushin i något/några år. Händer/handleder är mycket känsligare än många tror och det tar tid att träna upp dom att tåla den mängd med stryk ett ordentligt säckpass ger dom när man inte använder skydd.

Pro tip: om du följer råden ovan, "sparka" aldrig i längst botten på säcken. Sand är hårt.

HulkH
2011-04-03, 13:56
Rekommenderar du en säck på +45 när han du inte vet hur duktig han är?

Jag skulle säga ca 30... dock så är det lite knepigt då du inte slår lika hårt med händer som du sparka, vilket är rätt självklart.

Det finns olika säcker. Dom som ligger på 40+ är ofta mera avlånga och smalare, vilket funkar bättre för sparkar, dock som sagt, blir det rätt stort motstånd om du slår ett slag med näven.

Som jag sa så rekommenderar jag en mellan 30-35 kg. Handskar kan spela roll, beror lite på hur känsliga händer du har, vid sparring (när man tränar mellan två personer) använder man 10 oz, som är tjockare än dom flesta säckhandskar du kan får med om du köper säck. Slår du rätt dock, så kan du använda vanliga säck handskar.

Iskall
2011-04-03, 14:00
Tackar för alla svaren! Nu blir det till att leta :D

Jo sparkar är ju klart hårdare änn slag men det handlar ju lite om timing, tror inte man ska ha för tung säck som nämndes tidigare. Ju lättare desto mer gungning men det är där timingen kommer in.

Spiffy
2011-04-03, 15:33
Handskar kan spela roll, beror lite på hur känsliga händer du har, vid sparring (när man tränar mellan två personer) använder man 10 oz, som är tjockare än dom flesta säckhandskar du kan får med om du köper säck. Slår du rätt dock, så kan du använda vanliga säck handskar.

Låter smärtsamt med 10 oz vid sparring.

HulkH
2011-04-03, 16:07
Låter smärtsamt med 10 oz vid sparring.

sorry sorry, menar såklart 14!