handdator

Visa fullständig version : Spelar det någon roll?


D Andersson
2003-11-28, 11:16
Hej träningsvänner, jag är ny här som ni märker.

Jag har en fråga.

Vad är effektivast?

Att träna en och samma muskelgrupp "helt färdigt" eller att blanda in andra muslekgrupper mellan? Det är ju onekligen så att man kan lyfta/dra/pressa tyngre om man inte gör alla tre (jag försöker köra ungefär tre olika övningar per muskelgrupp) övningar efter varandra. Men intensiteten (lyftna kilon/minut) för muskeln blir ju klart sämre om man blandar träningen.

Förstår ni vad jag menar?

Vi tar det en gång till:

Vad är effektivast? Vad bygger bäst?

Är det:

Ryggövning 1
Ryggövning 2
Ryggövning 3
Axelövning 1
Axelövning 2
Axelövning 3

eller är det:

Ryggövning 1
Axelövning 1
Ryggövning 2
Axelövning 2
Ryggövning 3
Axelövning 3

Tacksam för svar

Karl_alfred
2003-11-28, 11:30
Tror helt klart mer på det när man kör färdigt ryggen först.

D Andersson
2003-11-28, 13:31
Jag pratar alltså inte om ryggen specifikt, utan om träningen i allmänhet.

Det kan tilläggas att jag har tränat "blandat" under lång tid.

Ingen annan som har någon åsikt?

Karl_alfred
2003-11-28, 13:33
Originally posted by D Andersson
Jag pratar alltså inte om ryggen specifikt, utan om träningen i allmänhet.

Det kan tilläggas att jag har tränat "blandat" under lång tid.

Ingen annan som har någon åsikt?

Jo det förstod jag väll. Men jag tycker det borde vara bättre att köra klart en muskel fört innan du börjar med nästa.

Medusa
2003-11-28, 13:34
Originally posted by D Andersson


Det kan tilläggas att jag har tränat "blandat" under lång tid.



Vilka resultat har du upplevt då?

D Andersson
2003-11-28, 13:43
Originally posted by Medusa


Vilka resultat har du upplevt då?


Jag ökar sakta men säkert i vikt, ökar även i styrka även om det går väldigt långsamt. Jag tänkte mer om det fanns någon generell regel att intensitet går före tyngd.

kellarsp0ket
2003-11-28, 14:19
Jag har kört båda delarna, men inte märkt någon särskild skillnad vad jag kan komma på.. förutom att passet blir kortare om man kör alternativ #2. :)
Jag kör därimot alternativ #1 numera, för att det enligt mig blir lättare å fokusera på en övning då. Passar mig bäst iaf.

kharon
2003-11-28, 14:38
Skillnaderna är försumbara speciellt för nybörjare.
Kör som du tycker känns bäst. Ibland är ju gymmet fullt med folk och man måste samsas om vikter och maskiner, så kör man som det passar bäst...

D Andersson
2003-11-28, 15:52
Jag är alltså ingen nybörjare, jag har tränat i 8 år. Väldigt lätt och "ej muskelbyggande" till en början och mer seriöst de senaste 3 åren.

Åse Columbus
2003-11-28, 15:58
Originally posted by D Andersson
Jag är alltså ingen nybörjare, jag har tränat i 8 år. Väldigt lätt och "ej muskelbyggande" till en början och mer seriöst de senaste 3 åren.

om du har tränat så länge borde du redan veta om det är nån skillnad.....varför frågar du?

D Andersson
2003-11-28, 16:10
Originally posted by Åse Columbus


om du har tränat så länge borde du redan veta om det är nån skillnad.....varför frågar du?

Lite längre upp kan man läsa: "Det kan tilläggas att jag har tränat "blandat" under lång tid."

Jag har alltså bara tränat blandat.

aliquis
2003-11-28, 16:47
en fråga som är lite liknande som jag har funderat på är hur viktigt det är att hålla intensiteten uppe.. Själv brukar jag ju vila en stund mellan seten men skall man ha "vilat klart" eller gå på så fort man orkar köra igen även om det kanske går lite sämre? Eller skall man helt enkelt låta bli att köra många set och köra ett rejält och så kanske ett till lite tyngre/lättare eller mosa på ett set utav en liknande övning direkt efteråt?