handdator

Visa fullständig version : Ett bra bälte till marklyft/knäböj?


Xtronal
2011-04-02, 14:48
Hej! Nu är det så att jag ska beställa ett bälte till när jag utför tunga knäböj och marklyft.

Vet ni vad man ska köpa? Finns det något på MM som är användbart?

Tack i förhand / Mvh Xtronal!

Saftarn
2011-04-02, 15:00
Hej! Nu är det så att jag ska beställa ett bälte till när jag utför tunga knäböj och marklyft.

Vet ni vad man ska köpa? Finns det något på MM som är användbart?

Tack i förhand / Mvh Xtronal!

Jag skaffade mig ett "vanligt" betterbodies bälte för några ynka 100 lappar för ca 6 månader sen, fungerar utmärk att få upp tryck i bålen för mig. Så de är väll mitt tips;

Vunnis
2011-04-02, 15:01
Hej! Nu är det så att jag ska beställa ett bälte till när jag utför tunga knäböj och marklyft.

Vet ni vad man ska köpa? Finns det något på MM som är användbart?

Tack i förhand / Mvh Xtronal!

Hur mycket har du tänkt lägga ner på det?
Jag köpte ett styrkelyftsbälte på Wahlanders för en knapp tusenlapp som jag är nöjd med. Länkar inte pga forumregler *rolleyes*

Saftarn
2011-04-02, 15:03
Hur mycket har du tänkt lägga ner på det?
Jag köpte ett styrkelyftsbälte på Wahlanders för en knapp tusenlapp som jag är nöjd med. Länkar inte pga forumregler *rolleyes*

är det även emot reglerna att bara länka en bild? som jag ovan, isf kan en moderator gärna ta bort det.

Xtronal
2011-04-02, 15:04
Hur mycket har du tänkt lägga ner på det?
Jag köpte ett styrkelyftsbälte på Wahlanders för en knapp tusenlapp som jag är nöjd med. Länkar inte pga forumregler *rolleyes*

hade väll tänkt mig max en tusen lapp. Bälte är ju ganska opti vid maxningar har jag hört :O!

Vunnis
2011-04-02, 15:05
är det även emot reglerna att bara länka en bild? som jag ovan, isf kan en moderator gärna ta bort det.

Nejdå. Men i mitt fall länkas det till en webshop som även säljer kosttillskott.
Jag tar och PMar TS så han hänger med på vad det är jag rekommenderar, kanske menlöst att skriva alls i tråden annars.

Deceiver85
2011-04-02, 17:59
Finns (nästan) bara ett bälte som gäller för böj och mark: Wahlander!

Dryga tusen kronor, men å andra sidan livstids garanti!

http://www.wahlanders.se/shop/catalog/images/SL-balte_rod2.jpg

coolboynesko
2011-04-02, 18:13
Jag skaffade mig ett "vanligt" betterbodies bälte för några ynka 100 lappar för ca 6 månader sen, fungerar utmärk att få upp tryck i bålen för mig. Så de är väll mitt tips;

http://www.fitnessbutiken.se/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/1/3/130268.jpg

just nu kostar de dock 350kr :/

Boston77
2011-04-02, 20:07
Jag tycker du ska lägga pengarna på ett kvalitets bälte då gäller Wahlanders bälte jag har haft mitt i många år nu och är inte alls det minsta slitet och gör sitt jobb utmärkt.

Matsa
2011-04-02, 20:09
just nu kostar de dock 350kr :/

Och 350kr är nog ett överpris för Better Bodies skräpbälten. Köpte ett sådant för ca tio år sedan men efter att ha använt det någon månad så åkte det upp på en hylla och sedan dess har jag inte rört det. Vill man inte lägga pengar på ett av Wahlanders bälten så går att hitta riktiga bälten för en billig peng om man letar på t.ex powerzite, extremepower och dylika sidor. Kan man tänka sig att beställa från utlandet finns även goodlifts sida bland annat.

Jag tycker dock inte att 1000kr är så hemskt mycket med tanke på hur länge man kan använda ett sådant bälte, du får ju rentav livstidsgaranti. De Wahlanderbälten jag har provat har verkat mycket bra, jag ska unna mig ett när jag börjar jobba igen.

Proxy
2011-04-02, 20:39
Om du vill ha ett rejält bälte så är det bara Wahlanders som gäller. Det är som sagt bokstavligt talat livstidsgaranti, för skiten går verkligen inte sönder. :D

Strunta i snuttefilarna om du vill han något med stöd, köp ett riktigt bälte.

HMB
2011-04-03, 08:41
Ska du tävla? Har du varit skadad i ryggen? Om nej på båda frågorna skippa bälte enligt mig.

inter
2011-04-03, 09:55
Ska du tävla? Har du varit skadad i ryggen? Om nej på båda frågorna skippa bälte enligt mig.

Nej, som du säger, det är bättre att skada ryggen först för att sedan börja använda bälte. http://dl.dropbox.com/u/13249215/emoticon/Ultimate_Emoticon_Pack_by_LeoLeonardo/Blue/horror.gif

JimmyJoe
2011-04-03, 14:00
Lånar tråden lite.. Jag är på jakt efter ett bälte men ett dips och chinsbälte.. dvs, vill kunna hänga viker i det. Några tips?

Arf Pingvin
2011-04-03, 15:05
Wahlanders gör ett sånt bälte också.

minishcap
2011-04-09, 14:23
Någon som prövat Wahlanders tyngdlyftningsbälte? Fungerar det utmärkt till böjar och lyft av alla slag?

Pepz
2011-04-09, 14:31
wahlanders is the shit

http://www.ladda-upp.com/bilder/47444/b-C3-A4lte

Seriouscat
2011-04-09, 14:35
Köpte remmar från wahlanders, gick sönder efter 5 veckor användning. Det tyngsta jag gjorde var chins på kv.

minishcap
2011-04-27, 17:09
Beställde ett bälte från Wahlanders nu i Påsk, får hoppas det kommer nu i veckan, börjar bli för spinkig runt buken för gymmets stora bälte. :)

z_bumbi
2011-04-27, 17:19
Köpte remmar från wahlanders, gick sönder efter 5 veckor användning. Det tyngsta jag gjorde var chins på kv.

Vad sa han när du skickade tillbaka dem?

minishcap
2011-04-28, 12:05
Beställde ett bälte från Wahlanders nu i Påsk, får hoppas det kommer nu i veckan, börjar bli för spinkig runt buken för gymmets stora bälte. :)

Har fått det, får på det tills det är två hål lediga men gott om plats att göra nya hål ifall det behövs. Bältet är riktigt segt nu när det är nytt, får kämpa som satan för att få på det till rätt hål.

Ungrim
2011-04-28, 12:13
Finns (nästan) bara ett bälte som gäller för böj och mark: Wahlander!

Dryga tusen kronor, men å andra sidan livstids garanti!

http://www.wahlanders.se/shop/catalog/images/SL-balte_rod2.jpg

Iof enda bältet jag prövat men jag är grymt nöjd med det!

Nitrometan
2011-04-28, 12:59
Köpte remmar från wahlanders, gick sönder efter 5 veckor användning. Det tyngsta jag gjorde var chins på kv.

Du får säkert byta dem.

Mina har hållt i flera år.

Yngve har kört kronlyft på 400 med dem och de håller för lite belastning.

frong
2011-04-28, 14:33
Nej, som du säger, det är bättre att skada ryggen först för att sedan börja använda bälte. http://dl.dropbox.com/u/13249215/emoticon/Ultimate_Emoticon_Pack_by_LeoLeonardo/Blue/horror.gif

Han menar antagligen att om man inte har någon skada i ryggen behöver man nödvändigtvis inte ett bälte.

RedHead
2013-01-08, 07:51
Och 350kr är nog ett överpris för Better Bodies skräpbälten. Köpte ett sådant för ca tio år sedan men efter att ha använt det någon månad så åkte det upp på en hylla och sedan dess har jag inte rört det. Vill man inte lägga pengar på ett av Wahlanders bälten så går att hitta riktiga bälten för en billig peng om man letar på t.ex powerzite, extremepower och dylika sidor. Kan man tänka sig att beställa från utlandet finns även goodlifts sida bland annat.

Jag tycker dock inte att 1000kr är så hemskt mycket med tanke på hur länge man kan använda ett sådant bälte, du får ju rentav livstidsgaranti. De Wahlanderbälten jag har provat har verkat mycket bra, jag ska unna mig ett när jag börjar jobba igen.

Varför är Better Bodies bälte så dåligt?

RedHead
2013-01-08, 08:02
Någon som testat Gasp bälte?

Xtronal
2013-01-08, 10:13
Köpte mitt bälte från powerzite istället, köpte det tillsammans med skor och hanledslindor :)

Dreas
2013-01-08, 10:32
Varför är Better Bodies bälte så dåligt?Snuttefilt?

Någon som testat Gasp bälte?Jupp, lägg det dubbla för ett Wahlanders.

Om du tror att du kommer att träna i mer än 1-2 år till och vet med dig att bältet kommer användas några ggr i månaden, tveka inte.

Mollestam
2013-01-08, 11:24
Tycker att mitt bälte från Better Bodies gör sitt arbete med bravur, har haft det i mer än ett halvår och hittills så har jag inget att klaga på.

Matsa
2013-01-08, 11:35
Varför är Better Bodies bälte så dåligt?

För att vara helt ärlig så kanske jag var lite väl elak i min kritik mot deras bälte. Det fyller någon sorts funktion men man behöver inte lägga så mycket mer för att få ett bättre bälte så det tycker jag att man ska överväga.

Min erfarenhet av den modell jag uttalade mig om (de kanske har andra modeller som är vettigare) är att det ger dåligt stöd och är av dålig kvalitet. Spännet är ett rullspänne men piggarna är både tunna och flaxiga vilket gör det svårare att spänna det bra. Jag gillar annars rullspännen men i så fall ska det vara rejält och stadigt. Jag skulle faktiskt hellre använda ett nylonbälte med kardborrefästning än det här bältet.

http://www.nicopiasport.se/shop/11484/art84/h8699/3478699-origpic-1303a6.jpg

Sedan gillar jag inte den sortens bälten som är smalare framtill men det är mer en personlig smak, somliga föredrar dem. I så fall har Eleiko bälten som verkar lite vettigare för bara någon hundring mer.

http://www.powerzite.se/upload/490_b%C3%A4lte-vit.jpg

Även det bältet har dock det där bedrövliga rullspännet, verkar vara standard på alla OL bälten.

Blev förresten inget Wahlanderbälte för mig, jag kör på ett som heter Zebra Competition från powerzite och är nöjd med det för tillfället.

RedHead
2013-01-08, 13:44
http://www.lyftarshopen.se/nav183713?type=sc&product=22680

Någon som vet hur det är?

NNIF
2013-01-08, 13:52
http://www.lyftarshopen.se/nav183713?type=sc&product=22680

Någon som vet hur det är?

det är grymt bra faktiskt, har haft mitt i 3år. Dock är det ganska bökigt att hålla på med. Så jag vill slå ett slag för samma märkes tyngdlyftningsbälte (tunnare och dessutom smalare framtill) - se matsas post nyligen där han går igenom varför HAN inte gillar dessa smalare bälten

Jag tycker det är skönt att köra med ett bälte som är lite smalare framtill, i synnerhet om man ska göra många set och reps med det - det bredare styrkelyftsbältet tenderar - iaf för mig - att åka upp för varje repetition samt slå i framsida lår i djupa böj...

Du får testa dig fram helt enkelt vilken typ av bälte som passar dig och dina syfte. Jag kör med båda varianterna som sagt beroende på vad jag vill göra.

z_bumbi
2013-01-08, 14:04
http://www.lyftarshopen.se/nav183713?type=sc&product=22680

Någon som vet hur det är?

Det är ganska mjukt och blir mjukare med tiden så det beror på vad du letar efter för typ av bälte och vad du ska ha det till. Det är i alla fall betydligt enklare att ta på sig än ett hårt bälte (om man inte har snabbspänne) då det följer kroppen betydligt mer.

RedHead
2013-01-08, 15:34
det är grymt bra faktiskt, har haft mitt i 3år. Dock är det ganska bökigt att hålla på med. Så jag vill slå ett slag för samma märkes tyngdlyftningsbälte (tunnare och dessutom smalare framtill) - se matsas post nyligen där han går igenom varför HAN inte gillar dessa smalare bälten

Jag tycker det är skönt att köra med ett bälte som är lite smalare framtill, i synnerhet om man ska göra många set och reps med det - det bredare styrkelyftsbältet tenderar - iaf för mig - att åka upp för varje repetition samt slå i framsida lår i djupa böj...

Du får testa dig fram helt enkelt vilken typ av bälte som passar dig och dina syfte. Jag kör med båda varianterna som sagt beroende på vad jag vill göra.

Kanske passar mig bäst också då. Jag kör 5/3/1 med Boring but big just nu så det blir ju ganska många reps :cool:
Men det är väl i första hand då jag kör toppsetet som jag vill ha bälte. I alla fall i nuläget men jag har lätt för att få ont i ryggen typ ryggskott och har vissa förslitningar eller åldersförändringar som det kallas nuförtiden då jag är lite äldre*rolleyes*

Matsa
2013-01-09, 01:12
http://www.lyftarshopen.se/nav183713?type=sc&product=22680

Någon som vet hur det är?

Prisvärt, tycker jag. Som bumbibjörnen påpekade är det mjukt, speciellt om man är van vid mer typiska SL-bälten men jag tycker i alla fall att det verkar ganska hållbart.

det är grymt bra faktiskt, har haft mitt i 3år. Dock är det ganska bökigt att hålla på med. Så jag vill slå ett slag för samma märkes tyngdlyftningsbälte (tunnare och dessutom smalare framtill) - se matsas post nyligen där han går igenom varför HAN inte gillar dessa smalare bälten

Jag tycker det är skönt att köra med ett bälte som är lite smalare framtill, i synnerhet om man ska göra många set och reps med det - det bredare styrkelyftsbältet tenderar - iaf för mig - att åka upp för varje repetition samt slå i framsida lår i djupa böj...

Du får testa dig fram helt enkelt vilken typ av bälte som passar dig och dina syfte. Jag kör med båda varianterna som sagt beroende på vad jag vill göra.

Yep, testa sig fram som gäller. Det beror mycket på vart man gillar att ha bältet, jag har det gärna ganska högt så för mig är inte bredden ett problem. Förmodar att du har det lite lägre. :)

schabo-labo
2013-01-10, 13:55
Vad tror ni om ett bälte med hävarmsspänne?

Det borde vara lättare att få bältet att sitta åt riktigt bra med hävarm?

http://powerzite.se/item/itemImageShow.asp?sImgPath=%2Fupload%2F517_GF300_b lack_MINI.jpg&iImgWidth=380&iImgHeight=284
Utnyttja fördelen med Action spänne: Med ett enkelt handgrepp låser du spännet. Efter lyftet släpper du bara upp spännet, bältet sitter kvar under vilan till nästa power-set.



Finns två varianter dels den ovan, men även denna
http://powerzite.se/item/itemImageShow.asp?sImgPath=%2Fupload%2F408_toro+le verbelt.jpg&iImgWidth=250&iImgHeight=268

Den första verkar vara mer att det är lätt få upp och låsa fast, men den andra mer för att få det att sitta åt tajt?
Några nackdelar med hävarmsspännebälte?

z_bumbi
2013-01-10, 14:06
Ändrar du midjeomfång så får du skruva för att det ska sitta bra och det går inte (utan att skruva) att reglera hur hårt det sitter i olika övningar eller motsvarande att ha det på olika positioner beroende på övning. I alla fall på de jag har sett och spänt åt och de har alla varit av den senare typen av spänne.

schabo-labo
2013-01-10, 14:09
Skruva? Hmm.. låter suspekt.. Man får ha med skruvmejsel?

z_bumbi
2013-01-10, 14:17
Skruva? Hmm.. låter suspekt.. Man får ha med skruvmejsel?

Ja de jag har sett justerar med skruvar dvs inget stort problem men det tar lite tid när det ska göras. En skruvmejsel etc har man ju i alla fall med sig eller så finns det på gymmet.

schabo-labo
2013-01-10, 14:20
Jahaa.. okok det var nytt för mig.
Problemet är väl att jag och polaren tänkte dela bälte eftersom vi kör ihop. Då blir det ju verkligen knepigt om man ska börja skruva varje gång.
Tack för hjälpen!

Sokrates696
2013-01-11, 18:02
Fick hem ett ZEBRA power belt idag, riktigt tjock och stabil.

/Tommy.