handdator

Visa fullständig version : Lågset


tequilla
2003-11-28, 09:41
När man läser lite i forumet så får man en uppfattning att ni alla är emot lågset träning, eller så som ni kallar de "lågsettrams".

Vad tycker ni då om Max- OT?

Vilka är fördelar och nackdelar med lågset resp högset träning tycker ni?

Ankarby
2003-11-28, 09:48
Testa och se vad som fungerar för dig. Har ju lite att göra med hur du musklulärt är uppbyggd, om du idrottat mycket innan styrketräningen, om du är smal eller grov, hur din kondition är mm

tequilla
2003-11-28, 09:55
Originally posted by Ankarby
Testa och se vad som fungerar för dig. Har ju lite att göra med hur du musklulärt är uppbyggd, om du idrottat mycket innan styrketräningen, om du är smal eller grov mm


Jag vet vad jag tycker och vad som funkar på mig men frågan är vad ni andra tycker.

På mig så är:

Biceps -> 2-4 set, 4-6 reps
Triceps -> 3-5 set, 4-6 reps
Rygg -> 6-8 set, 4-6 reps
Bröst -> 6-9 set, 6-8 reps
Ben -> 7-8 set, 4-6 reps
Axlar -> 7-9 set, 6-10 reps

Hat tränat nu me max- ot schema och de har funkar bra förutom på bröst o axlar så där tänkte jag öka i set nu lite men annars fortsätta me matx ot.

kellarsp0ket
2003-11-28, 10:34
För mig är d nog 8-9 set på dom mindre muskelgrupperna, såsom biceps triceps.. å lite fler på dom större, t.ex. låren å ryggen.
Dessutom kör jag rygg och biceps tillsammans, å då får man ju tänka på att biceps belastas i ryggövningarna oxo, så då behövs d inte riktigt lika många set heller. (iaf enligt mig)

tequilla
2003-11-28, 11:12
Originally posted by kellarsp0ket
För mig är d nog 8-9 set på dom mindre muskelgrupperna, såsom biceps triceps.. å lite fler på dom större, t.ex. låren å ryggen.
Dessutom kör jag rygg och biceps tillsammans, å då får man ju tänka på att biceps belastas i ryggövningarna oxo, så då behövs d inte riktigt lika många set heller. (iaf enligt mig)

Håller med! När jag kör biceps efter rygg så använder jag mig bara av 2 övningar, 1 set / övning. Räcker gott o väl...

Har läst att axlar kräver striktare träning med högre rep. Ngn med bra axlar som kan dela me sig lite tipps?

shirunai
2003-11-28, 11:57
Har inte bra axlar men kan ge tips, pressarna alltså militärpressar och hantelpressar ska köras tungt i vissa perioder och lättare vissa som alla andra muskelgrupper, tryck på lika hårt som du tränar bröstpressar. Isoleringsövningarna tycker jag ska ha striktare och lite högre reps 8-12.