handdator

Visa fullständig version : Transfett


nisse1976
2011-04-02, 06:20
Jag har försökt få klart för mig hur transfett bildas, när man söker på det står det att det bildas vid industriell härdning av fetter och oljor men vad innebär det i praktiken och varför gör man det?

1: Är det omättat fett som man härdar för att det skall bli mättat fett och om det inte "härdas fullt ut" så att det blir rent mättat fett så blir det transfett? (Eller är det fortfarande omättat men det finns transfett i det?)

2: Varför gör man det? Är det ett misstag eller vad finns det för fördel med transfett (alltså ur smak/hanteringssynpunkt, att det inte är så fördelaktigt för kroppen har jag förstått.

Exhale_
2011-04-02, 06:31
Livsmedelsverket skriver:
"Transfett bildas när flytande växtoljor ”härdas”. Härdning är en teknik som används i livsmedelsindustrin för att göra fettet hårdare så att produkterna får önskad sprödhet, fasthet och smältpunkt. Det ökar även hållbarheten.

Vid härdning omvandlar man på kemisk väg det nyttiga omättade fettet till mättat fett, som är onyttigare. Om oljorna härdas fullt ut omvandlas alla omättade fettsyror till mättade. Ofta avbryts härdningen innan dess, och det är då det bildas transfettsyror.

Det finns också små mängder transfett naturligt i mejeriprodukter och kött från kor och får".

nisse1976
2011-04-02, 06:44
Om oljorna härdas fullt ut omvandlas alla omättade fettsyror till mättade. Ofta avbryts härdningen innan dess, och det är då det bildas transfettsyror.


OK så att anledningen till ovanstående (alltså att man avbryter innan de blivit mättade) är nedanstående? Nedanstående effekter uppkommer inte om man härdar det fullt ut?


så att produkterna får önskad sprödhet, fasthet och smältpunkt. Det ökar även hållbarheten.

Exhale_
2011-04-02, 06:55
OK så att anledningen till ovanstående (alltså att man avbryter innan de blivit mättade) är nedanstående? Nedanstående effekter uppkommer inte om man härdar det fullt ut?

Ja precis. Det är oftast en fråga om pris då du kan utnyttja en billig olja och få den i det skick du vill.

nisse1976
2011-04-02, 07:00
Thank you sir!