handdator

Visa fullständig version : trapz vid marklyft


Dakke
2011-04-02, 00:29
Jag känner att marklyft tar för mycket på trapzen, eftersom jag har oproportionerligt stora trapz vill jag gärna att det tar mindre. Nåt tips på tekniken som kan hjälpa?

Mala
2011-04-02, 01:02
Svårt.... Det är ju trots allt en övning som ska och tar på traps.

Dakke
2011-04-02, 01:11
Ok, kanske får börja med nån mer ryggövning än marklyft då haha :smash:

Baler Evans
2011-04-02, 04:48
Hur kan du klaga på att få stora trapz <3 !?

Scratch89
2011-04-02, 06:13
Drar du upp axlarna när du marklyfter?

Sheogorath
2011-04-02, 06:37
Du kanske ska attackera problemet från andra hållet? Bygg mer massa på axlarna (laterala delen - tänker främst på sidolyft) så ändrar sig proportionerna med lite flyt. Att jag skriver "flyt" är för att detta med "proportioner", trots smarta övningsval, i mångt och mycket handlar om genetik. Om du ska undvika övre trapsaktivering får du utesluta en herrans massa bra övningar: axelpressar, roddar med mera. Så mitt tips: kötta mer utsida axlar.

Dakke
2011-04-02, 13:30
Drar du upp axlarna när du marklyfter?

Inget jag tänker på, det är alltså något man ska göra?

Du kanske ska attackera problemet från andra hållet? Bygg mer massa på axlarna (laterala delen - tänker främst på sidolyft) så ändrar sig proportionerna med lite flyt. Att jag skriver "flyt" är för att detta med "proportioner", trots smarta övningsval, i mångt och mycket handlar om genetik. Om du ska undvika övre trapsaktivering får du utesluta en herrans massa bra övningar: axelpressar, roddar med mera. Så mitt tips: kötta mer utsida axlar.

Jag är väldigt stark (relativt sett) i sidolyft och jag tror det kan ha något att göra med att mina trapz växt så mycket, jag kanske står för upprätt? Ska man vara lite framåtlutad?

nmanradnävna
2011-04-02, 13:59
Sånna här trådar kräver bildbevis!! :)

Sidolyften tar på trapzen ja, du kan ju alltid försöka hålla ned axlarna under utförandet om du tror att det kan vara boven i dramat, eller sluta köra dom.

TheGhr
2011-04-02, 16:51
Mycket har jag då hört, men för stora traps var något nytt. ;)

kottovic
2011-04-02, 16:53
TS gör en omedveten "shrug" under lyftet?

RobbanColeman
2011-04-02, 16:55
Mycket har jag då hört, men för stora traps var något nytt. ;)

Tänk provdocka för pilsnerflaska... Stora trapz som man fått pga av att de stjäl arbete eller felträning ger fruktansvärt fula trapz imo.

Mr.Sarkastisk
2011-04-02, 16:57
hur kan du klaga på att få stora trapz <3 !?

+11

Dakke
2011-04-02, 17:26
Är man en spinkig 16åring på 60-65kg ger det bara ett intryck av att man har mycket muskler när man har tröja på sig fast man inte har det, vilket kan vara jobbigt :D

Dakke
2011-04-02, 18:15
Vill gärna ha fler förslag på övningar jag ska undvika!

z_bumbi
2011-04-02, 18:19
Muskler utvecklas sällan linjärt i förhållande till varandra och vissa muskler är underutvecklade i förhållande till resten när man börjar träna och svarar därför snabbare. Att trapsen växer före resten av rygg och axlar är ju dessutom bara bra då man blir stadig från centrum och utåt istället för att vara svag runt nacke och ryggrad med starka armar/axlar.

Dakke
2011-04-02, 18:27
Muskler utvecklas sällan linjärt i förhållande till varandra och vissa muskler är underutvecklade i förhållande till resten när man börjar träna och svarar därför snabbare. Att trapsen växer före resten av rygg och axlar är ju dessutom bara bra då man blir stadig från centrum och utåt istället för att vara svag runt nacke och ryggrad med starka armar/axlar.

Det finns ingen risk att jag börjar använda trapz för mycket i t ex marklyft då? Och får in fel teknik dvs

z_bumbi
2011-04-03, 15:23
Det finns ingen risk att jag börjar använda trapz för mycket i t ex marklyft då? Och får in fel teknik dvs

Inte vad jag kan komma på.

hidden
2011-04-03, 18:58
Hm, själv har jag problem med att få kontakt på andra ställen än lite i benen och väldigt mycket i ländryggen.