handdator

Visa fullständig version : Fördelaktigt med fett vid konditionsträning?


Cevex
2011-04-01, 15:01
Som topic är det fördelaktigt att ha mera fett på kroppen om man tränar konditionsträning ex vis löpning för att bevara muskelmassa?, Ex

Person 1 har 10% BF o löper milen på 50
Person 2 har 15% BF -||-

Behåller man mer muskel eftersom fett % är högre? Eller är jag helt ute..:em:

emi23j
2011-04-01, 15:37
Som topic är det fördelaktigt att ha mera fett på kroppen om man tränar konditionsträning ex vis löpning för att bevara muskelmassa?, Ex

Person 1 har 10% BF o löper milen på 50
Person 2 har 15% BF -||-

Behåller man mer muskel eftersom fett % är högre? Eller är jag helt ute..:em:

Jag är inte direkt insatt men från det jag har lärt mig så beror på det hur pass vältränad man är.

För alla gäller principen att desto högre intensitet man håller desto större andel kolhydrat kommer att användas som bränsle. MEN desto mer aerobt vältränad du är desto närmare ditt vo2max kan du använda fett till energi. hmm ganska invecklad förklaring och säkert tveksam svenska. men för att ta ett exempel, en föreläsare sa till våran klass för ett par år sedan att ganska nya studier visade att maraton löpare kunde ligga på cirka 80% av sitt vo2max och ha effektiv fettförbränning, det är inte möjligt för den vanliga motionären.

så svaret på din fråga är det beror på. Men vid löpning skulle jag säga att det aldrig är fördelaktigt att ha extra massa att bära på.

EeJay
2011-04-01, 16:01
Som tidigare nämnt så beror det främst på intensiteten. Intensiteten avgörs dessutom på hur vältränad du är - din aeroba förmåga.

Kolhydrater och fett är två olika energikällor i kroppen. I den simplaste förklaringen så är kolhydrater snabb energi och fett är långsam energi. Ifall du utsätter din kropp för en intensiv träning så kräver den snabb energi och därav tas energin främst från dina kolhydratskällor.

Sen ska det även tilläggas att kroppen lagrar kolhydrater i levern och muskler i form av Glykogen. Man har ca 500g Glykogen i kroppen vilket faktiskt kan användas som energi under en viss intensiv period. När dessa glykogendepåer är tömda så måste kroppen börja förbränna muskler för att kunna ge energi till muskelaktiviteten och hjärnan.

Det är i stora drag inte fördelaktigt att ha högre fett på kroppen vid konditionsträning. Eventuellt så tvingar det dig till ett lägre tempo vilket kan göra träningen aerob (energi kommer främst från fett) alternativt så ökar det motståndet (mycket kroppsfett = mer vikt att flytta på) och gör träningen anaerob (energin kommer främst från kolhydrater).

Tänk som sådant att en långvarig högintensiv ansträngning är dålig i syfte att bibehålla muskler. En långvarig lågintensiv ansträngning är "bättre" att förbränna just fett. Sen om man ska bli snabb på milen så måste ju ansträningen bli hög :P

Viss forskning stödjer ju att HIIT (high intensity interval training) ökar basalmetabolismen under kommande dygnet. Så att du får en bättre kardiovaskulär träning på dina glykogendepåer och den ökade basalmetabolismen kompenserar upp den uteblivna fettförbränningen under själva träningspasset med att öka fettförbränningen det kommande dygnet... Om vi nu hade pratat fettförbränning.

Förstod du något? :D

EeJay
2011-04-01, 16:03
Om vi faktiskt skulle svara på din fråga.

Om vi antar att bägge löparna har samma aeroba kapacitet så nej. Den med mer kroppsfett har behövt göra en större ansträngning (pga att den förflyttar en högre vikt) vilket troligen resulterar i att den behöver snabbare energikällor (muskler).

Men det är väldigt komplext så det är ett väldigt förenklat svar.

Cevex
2011-04-01, 16:25
Ok tack för ett bra svar allihopa, låter förnuftigt att det är sämre med mera fett på kroppen då :p,

eller en sak till är det bara när man kommer ner på väldigt låg fett % som detta blir värre för musklerna, om vi säger 6-7% eftersom man har såpass lågt fett då(som Man då alltså), Inte för jag lär komma ner på sådan %.. :p

EeJay
2011-04-01, 16:36
Ja finns inga fettdepåer så finns det inte heller någon energi att ta från. Hursomhelst så kommer du nog aldrig sjunka i % kroppsfett under ett träningspass så du överlever nog :) Inte om du springer milen i alla fall.

z_bumbi
2011-04-01, 17:11
Fettet som används vid konditionsträning lagras främst i musklerna och utför man konditionsträning parallellt med en minskning av kroppsfettet så kommer kroppen troligen att återlagra detta fett betydligt bättre än underhudsfettet.
Det är inte heller så att konditionsträningen i sig "äter av" musklerna utan den negativa effekten för muskelbygge bygger på att man ger musklerna signaler som inte syftar på att bygga upp musklerna.
Detta är däremot inget som flertalet behöver bry sig om då det mest har betydelse om man satsar på att nå någon sorts elitnivå.

hejhopp79
2011-04-01, 19:41
Dock kräver betydande konditionsträning ofta att man gör av med mycket energi och behöver mycket kcal in för att inte använda muskler som energi.