handdator

Visa fullständig version : Ont kring armbågsbenet vid b.la. bicepscurls


Erik.L
2011-04-01, 14:38
Hej!

Jag har länge (runt 2 år) haft ont längst med armbågsbenet i perioder. Jag har besökt både naprapat och sjukgymnast för att komma till rätta med smärtorna, men i båda fallen har jag fått råden att stretcha och vila, vilken inte har hjälpt (de har diagnostiserat det som muskelinflammation i brachioradialis). Så jag vänder mig till kolo i stället, där det finns mycket mer erfarenhet av gymskador!

Beskrivning av problemet:

Jag får ont i perioder kring strålbenet. Smärtorna kommer alltid när jag försöker utföra bicepscurls med stång (EZ eller rak). Hantelcurls fungerar utmärkt. När jag har testat att köra en sådan övning och väl har fått ont, börjar det smärta av alla övningar där jag håller handen med handflatan uppåt (suspinerad?), och smärtan tenderar att bli värre till följd av att jag tränar tills dess att jag har mer eller mindre konstant värk. Värken sitter i tills dess att jag helt slutar belasta biceps i två till tre veckor (jag måste undvika all belastning, från matkassar till lätt snöröjning). Därefter släpper smärtan tills dess att jag försöker mig på skivstångscurls igen, och då upprepas ”cykeln”.

Är det någon som vågar sig på att gissa vad som kan vara fel, och vad jag kan göra för att åtgärda det? Uppskattar verkligen alla tips, eller om någon har/har haft liknande problem att berätta om.

Trevlig helg!

Erik.L
2011-04-11, 10:28
Bump! :)

Finns det någon som har någon idé? Alla tankar är hjärtligt välkommna!

Scratch89
2011-04-11, 10:33
Tror också att det är muskelinflammation i brachioradialis. Det är väl dumt att börja med de smärtande övningarna igen?

Ego
2011-04-11, 10:37
Har du ont när du kör reverse curls och hammer curls?

Erik.L
2011-04-11, 11:57
Tror också att det är muskelinflammation i brachioradialis. Det är väl dumt att börja med de smärtande övningarna igen?

Tack så mycket för svaren!

Jo, det förstår jag att det låter som, och det klokaste är väl antagligen att sluta med övningarna. Men det känns väldigt tråkigt att utesluta bicepsträning.

Jag måste också rätta mig, jag får även ont av hantelcurls.

Har du ont när du kör reverse curls och hammer curls?

Nej, hammer curls och reverse curls har alltid fungerat att köra, även när jag har värk :)

Scratch89
2011-04-11, 12:17
Om det är just vid supination du får ont, så kan det även vara något så enkelt som stelhet i dina pronatorer i handen/underarmen. Har du stretchar ordentligt när du blivit ordinerad att göra så? En lätt övning är att ta en stav/pinne och vrida runt denna, först passivt och sedan med tryck från andra handen.

Erik.L
2011-04-11, 12:30
Om det är just vid supination du får ont, så kan det även vara något så enkelt som stelhet i dina pronatorer i handen/underarmen. Har du stretchar ordentligt när du blivit ordinerad att göra så? En lätt övning är att ta en stav/pinne och vrida runt denna, först passivt och sedan med tryck från andra handen.

Åter igen, tack för att du tar dig tid, det betyder jättemycket :)

Jag har stretchat varje dag, både genom att pressa med handflatorna mot ett bord för att stretcha handledsböjaren, och genom att dra handen i motsatt riktning med andra handen, för att stretcha handledssträckaren.

Men den övningen du beskriver har jag inte testat, ska jag rotera handleden utåt eller innåt, eller både och?

Ego
2011-04-11, 15:43
Tack så mycket för svaren!

Jo, det förstår jag att det låter som, och det klokaste är väl antagligen att sluta med övningarna. Men det känns väldigt tråkigt att utesluta bicepsträning.

Jag måste också rätta mig, jag får även ont av hantelcurls.



Nej, hammer curls och reverse curls har alltid fungerat att köra, även när jag har värk :)


Vilka muskler skiftar man fokus på när man kör hammercurls och reverse curls? Förstår du vad jag är ute efter? Deras diagnos verkar inte helt korrekt och att de inte ens lyckades diffa dessa två tyder på att de verkar ha NOLL kunskap inom träning och basal anatomi.

Erik.L
2011-04-11, 17:24
Vilka muskler skiftar man fokus på när man kör hammercurls och reverse curls? Förstår du vad jag är ute efter? Deras diagnos verkar inte helt korrekt och att de inte ens lyckades diffa dessa två tyder på att de verkar ha NOLL kunskap inom träning och basal anatomi.

Så vitt jag vet läggs fokus på brachioradialis, så det borde ju innebära att en eventuell inflammation i alla fall inte sitter där :)
Har du någon idé om vad det kan röra sig om, instämmer du med Scratch?

Stort tack!

Ego
2011-04-11, 20:12
Det finns en del olika diagnoser här, jag skulle rekommendera dig att kolla runt och hitta någon bra sjukgymnast/naprapat där du bor. Helst någon som tränar själv eller har mycket erfarenhet av "gymfolk".

Kan säga så här, om du haft det i 2 år så är det inte en inflammation längre. Inflammation varar inte så länge, nu har tillståndet övergått till något annat. Till följd av dysfunktionen så blev säkert musklerna något strama nu och deras funktion har påverkats eller har tighta muskler orsakat problematiken från början. Det är dock oviktigt just nu. Det man måste göra är att :

1 - Ställa rätt diagnos (diagnos = den bästa gissningen)
2 - Jobba med befintliga dyfunktioner
3 - Jobba med den troliga orsaker till problematiken

Det har ändå gått 2 år nu, så det här försvinner inte över en natt.

Erik.L
2011-04-11, 21:35
Det finns en del olika diagnoser här, jag skulle rekommendera dig att kolla runt och hitta någon bra sjukgymnast/naprapat där du bor. Helst någon som tränar själv eller har mycket erfarenhet av "gymfolk".

Kan säga så här, om du haft det i 2 år så är det inte en inflammation längre. Inflammation varar inte så länge, nu har tillståndet övergått till något annat. Till följd av dysfunktionen så blev säkert musklerna något strama nu och deras funktion har påverkats eller har tighta muskler orsakat problematiken från början. Det är dock oviktigt just nu. Det man måste göra är att :

1 - Ställa rätt diagnos (diagnos = den bästa gissningen)
2 - Jobba med befintliga dyfunktioner
3 - Jobba med den troliga orsaker till problematiken

Det har ändå gått 2 år nu, så det här försvinner inte över en natt.

Tack så mycket! Du har PM!

Scratch89
2011-04-12, 09:44
Så vitt jag vet läggs fokus på brachioradialis, så det borde ju innebära att en eventuell inflammation i alla fall inte sitter där :)
Har du någon idé om vad det kan röra sig om, instämmer du med Scratch?

Stort tack!

Jäkel! Jag glömde svara.

Jag tror att du helt enkelt, som sagt, är stel i pronatorerna. Att stretcha varje dag i ett par veckors tid samtidigt som du antingen avstår från supinerade curls helt, eller börjar om med en tom stång och tar det lugnt. Jag har hjälpt ett par kompisar som har blivit "botade" på bara några dagar.

Du förstår hur jag menar att man stretchar, va? Jag hittar ingen bra video på youtube. Håll handen som i en bicepscurl längs sidan, och använd andra handen till att vrida den så att tummen pekar neråt, och lillfingrarna uppåt. Det kommer till en början strama rätt så ordentligt, men det är för att du är för stel för att göra en ordentlig supination.

Har du förresten känselbortfall eller stickningar i fingrarna?

Zaqwer
2011-04-12, 09:55
+1 på det Scratch89 skrev

Det löste mina problem vilket låter väldigt likt det du beskriver. Funkar bra att köra med t ex en hammare/slägga.

2lpJ_8jceAA

Scratch89
2011-04-12, 10:14
+1 på det Scratch89 skrev

Det löste mina problem vilket låter väldigt likt det du beskriver. Funkar bra att köra med t ex en hammare/slägga.

2lpJ_8jceAA

Ah, tack för videon. Mina youtubingskills är inte vad de ska vara. Man kan alltså även hålla i en stång eller pinne och använda den andra handen som belastning istället för en hantel.

axelaj
2011-04-12, 10:23
Det finns en del olika diagnoser här, jag skulle rekommendera dig att kolla runt och hitta någon bra sjukgymnast/naprapat där du bor. Helst någon som tränar själv eller har mycket erfarenhet av "gymfolk".

Kan säga så här, om du haft det i 2 år så är det inte en inflammation längre. Inflammation varar inte så länge, nu har tillståndet övergått till något annat. Till följd av dysfunktionen så blev säkert musklerna något strama nu och deras funktion har påverkats eller har tighta muskler orsakat problematiken från början. Det är dock oviktigt just nu. Det man måste göra är att :

1 - Ställa rätt diagnos (diagnos = den bästa gissningen)
2 - Jobba med befintliga dyfunktioner
3 - Jobba med den troliga orsaker till problematiken

Det har ändå gått 2 år nu, så det här försvinner inte över en natt.

Ursäkta, men stämmer det där? En inflammation kan väl visst sitta i 2 år, har också hört sjukgymnaster påstå att en inflammation inte sitter så länge men sedan träffade jag en ortoped som bara skakade på huvudet åt det påståendet...

Ego
2011-04-12, 11:03
Ursäkta, men stämmer det där? En inflammation kan väl visst sitta i 2 år, har också hört sjukgymnaster påstå att en inflammation inte sitter så länge men sedan träffade jag en ortoped som bara skakade på huvudet åt det påståendet...

Om skadan är på senan och man har ont, så är ordet inflammation obrukbart efter den akuta inflammatoriska fasen - 110% .

Om skadan är på exempelvis muskeln så kommer detta bero hur man väljer se på saker och ting. Inflammation är ett försök till läkning. Kronisk inflammation, efter den akuta fasen = aktiv inflammationsprocess + vävnadsskada + försök till reparation av vävnad (allt detta sker samtidigt). Många sjukdomar som räknades som kronisk inflammation kan inte bära det namnet längre för man inte hittar inflammatoriska celler i den skadade vävnaden.

Erik.L
2011-04-12, 12:31
Jäkel! Jag glömde svara.

Jag tror att du helt enkelt, som sagt, är stel i pronatorerna. Att stretcha varje dag i ett par veckors tid samtidigt som du antingen avstår från supinerade curls helt, eller börjar om med en tom stång och tar det lugnt. Jag har hjälpt ett par kompisar som har blivit "botade" på bara några dagar.

Du förstår hur jag menar att man stretchar, va? Jag hittar ingen bra video på youtube. Håll handen som i en bicepscurl längs sidan, och använd andra handen till att vrida den så att tummen pekar neråt, och lillfingrarna uppåt. Det kommer till en början strama rätt så ordentligt, men det är för att du är för stel för att göra en ordentlig supination.

Har du förresten känselbortfall eller stickningar i fingrarna?

Jag förstår, och ska börja köra den övningen :) Nej, några känselbortfall eller stickningar har jag inte. Jag tycker att det du säger låter väldigt logiskt och klokt, så jag ska göra ett ordentligt försök :)

Stort tack Zaqwer för videon, väldigt skönt att få det visat sådär, så att jag inte missuppfattat! Och bra att höra att du med liknande problem hittade en lösning :)

Måste säga att jag blir riktigt glad av att få sån respons och engagerad hjälp från människor jag inte ens har träffat, det värmer verkligen!

axelaj
2011-04-12, 14:01
Om skadan är på senan och man har ont, så är ordet inflammation obrukbart efter den akuta inflammatoriska fasen - 110% .

Om skadan är på exempelvis muskeln så kommer detta bero hur man väljer se på saker och ting. Inflammation är ett försök till läkning. Kronisk inflammation, efter den akuta fasen = aktiv inflammationsprocess + vävnadsskada + försök till reparation av vävnad (allt detta sker samtidigt). Många sjukdomar som räknades som kronisk inflammation kan inte bära det namnet längre för man inte hittar inflammatoriska celler i den skadade vävnaden.

Ok. Menade inte att hoppa på dig eller mena att du är okunnig.

Men jag hade en sjukgymnast som sa att min skada i axeln INTE kunde vara en inflammation eftersom jag haft ont så länge. När jag berättade det för en ortoped så menade han att sjukgymnasten var okunnig.

Men det kan ju vara som du skrev, att man inte kallar det för det längre.

Ego
2011-04-12, 14:10
Ok. Menade inte att hoppa på dig eller mena att du är okunnig.

Men jag hade en sjukgymnast som sa att min skada i axeln INTE kunde vara en inflammation eftersom jag haft ont så länge. När jag berättade det för en ortoped så menade han att sjukgymnasten var okunnig.

Men det kan ju vara som du skrev, att man inte kallar det för det längre.

Nej, nej, tolkade inte ditt inlägg som något slags påhopp. Jag kan också ha fel i den situationen och är alltid öppen för att lära mig något nytt eller mer rätt.

Just i ditt fall, om det gäller en tendinopati (senan är på verkad) i axeln så var det nog ingen inflammation (beroende på hur länge du haft det). Då hade ortopeden fel, där är man ganska överens med begreppen just nu.

JiZZiE
2011-04-12, 14:54
Är det här du har ont? (Röda området på bilden) Jag har nämligen själv ont i dessa områdena... http://img571.imageshack.us/i/ajsomdna.jpg/

Erik.L
2011-04-12, 15:27
Är det här du har ont? (Röda området på bilden) Jag har nämligen själv ont i dessa områdena... http://img571.imageshack.us/i/ajsomdna.jpg/

Nej, jag har ont längst med armbågsbenet, eller ulna som det heter på latin och är markerat med på bilden nedan :)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/67/Illu_upper_extremity.jpg

Erik.L
2011-04-12, 20:59
Sticker nu till staterna i ett par veckor (för att förklara eventuella brister på svar i tråden), men kommer att köra stretchövningarna, och återkommer med resultaten!

Tack igen, och ha det gott!

Dulleh
2011-04-13, 18:34
Gjorde en egen tråd idag angående underarmsproblem vid bicepscurl, ser nu att jag får ont på exakt samma ställe som dig så även jag ska prova dessa stretchövningar för att se om de fungerar.

Mina problem började för två år sedan då jag tränat i 3 månader, körde otroligt låga reps (4-6) och när smärtan uppstod efter 3månaders tränings så la jag ner träning, tog nu upp träningen i December 2010 igen och efter ca 3-4 månaders träning så har exakt samma problem uppstått igen.

Erik.L
2011-04-23, 20:24
Gjorde en egen tråd idag angående underarmsproblem vid bicepscurl, ser nu att jag får ont på exakt samma ställe som dig så även jag ska prova dessa stretchövningar för att se om de fungerar.

Mina problem började för två år sedan då jag tränat i 3 månader, körde otroligt låga reps (4-6) och när smärtan uppstod efter 3månaders tränings så la jag ner träning, tog nu upp träningen i December 2010 igen och efter ca 3-4 månaders träning så har exakt samma problem uppstått igen.

Hej!

Idag körde jag första armpasset sedan jag började med Zaqwers och Scratchs övning, och den verkar ha givit resultat! Jag körde visserligen inte några tunga bicepsövningar, men med tanke på att jag bara stretchat en vecka och redan är obefintligt öm är jag väldigt hoppfull :)

Enormt stort tack till Ego, Scratch och Zaqwer!