handdator

Visa fullständig version : axelsmärta vid bänk och hantelpress


Whitetiger90
2011-04-01, 13:50
har haft problem med min västra axel nu ett tag när jag kör bänk och hantelpress men de är i varken toppläge eller bottenläge(stången på bröstet)
utan i där emellan de känns som värst. några idéer på vad de kan vara? hur kan man avverka trycket på axlarna?

tar gärna emot lite tips på *rehab* övningar till axeln, gärna med videolänk om de är möjligt.

Baler Evans
2011-04-02, 03:45
Jag skulle säga att du borde vila dig lite med pressövningar alt byta position och utförande. Det du besrkiver kan bero på många saker, så som under rörlighet i axel leden ( hade det problemet när jag började knäböja och fick viga runt 10 pass åt att bara lära mig greppa stången rätt ) Eller så kan dina symptom tyda på att du går för tungt och har en under utvecklad axel som inte pallar samma tryck som dina triceps och bröst. Bara några tankar.

Exhale_
2011-04-02, 06:13
Jag hade samma problem men för mig hjälpte det att ta ett break och sen tänka på hur jag utför mina axelövningar. Jag kastade dessutom in hantellyft åt sidan samt köttade på lite extra på rotorcuffs-träningen och nu har jag inga problem längre.

stockinger
2011-04-02, 09:41
Prova att köra några set hantelrutation innan varje bröst och axel pass, de hjälpte mig iaf :) jag köred typ 25-30 rep med 1kg hantel (2-4 set).

onebanan
2011-04-02, 10:11
vilken är hantelrotation? är själv intresserad =)

Whitetiger90
2011-04-02, 12:52
Prova att köra några set hantelrutation innan varje bröst och axel pass, de hjälpte mig iaf :) jag köred typ 25-30 rep med 1kg hantel (2-4 set).

hur kör du dom då timpa?

Ego
2011-04-02, 13:23
Skulle rekommendera att gå på en undersökning till sjukgymnast/naprapat/whatever, det är bäst om man kan fånga upp sådana skador i början.

Här är några veckors gamla tråd, jag nämnde några rehabövningar där:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162696&page=2