handdator

Visa fullständig version : Fiskrecept som fungerar utan kolhydrater och med låg fetthalt


ades
2011-04-01, 10:41
Titeln förklarar väl det mesta, jag behöver fler fiskrecept. Kyckling, nöt och fläsk är enkelt att woka och kan även användas i enkla grytor och soppor, men när det kommer till fisk har jag svårare för att få ihop något som både är gott, nyttigt och inte allt för dyrt.

Idag kommer det antagligen få lov att bli en laxsallad i brist på bättre idéer.


edit: menar inga LCHF-recept utan snarare med lite kolhydrater, titeln blev missledande.

Nelli
2011-04-01, 10:53
kan rekommendera denna (tasteline.se)

500 gram torskfilé, tinad
2 msk olivolja
1 st zucchini
1 st lök, stor
2 st vitlöksklyftor
1 ask cocktailtomater, röda
salt och peppar
1 kruka(or) basilika
100 gram fetaost
1 dl torrostade mandlar
Tillagning
1. Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en form med lite olivolja och placera torsk ovanpå.

2. Skär zucchinin i små bitar, hacka löken och vitlöken. Stek löken i 5 minuter. Tillsätt zucchinin och när den mjuknat, tomater, basilika, salt och peppar. Lägg toppingen på fisken och smula över fetaost och mandlar.

3. Gratinera i 20 minuter i nedre delen av ugnen.

Blir jätte saftigt och gott

Popliteus
2011-04-02, 10:14
500g laxfilée
en rejäl klick thai sweet chili
en skvätt soja
cayennepeppar
Cashewnötter

Stek laxen på hög värme.
tillsätt thai sweet chilin, sojan och cayennepepparn ca 2 min innan servering.
Hacka cashewnötterna över innan servering.

Servera med sallad:
isbergssallad
paprika
fetaost
rödlök
tomat
citronolja

khamsiin
2011-04-03, 14:03
jag brukar köra lax i ugn, antingen med bara citronpeppar eller panerade i citronpeppar och mycket sesamfrö (doppa i ägg för att få fröna att fastna). och kanske trocomare salt.

föredrar ugn för då slipper man steka i fett, och citronpepparn blir inte lika bränd. ugnen har jag nånstans 150-200 grader.

och sen broccolimos eller spenat eller nått annat till.