handdator

Visa fullständig version : adduktoröversträckning/-bristning


zowie
2011-04-01, 04:50
hej alla!
för ca. tre veckor sen fick jag smärta i höger insida lår som började först i intima områden (blygläppar) men sen har lagt sig på hela insiadan lår.
har varit hos läkaren som sa att det kom från min sned höft, tricksade lite med ryggen, gav mig medicin och sjukskrev mig, eftersom jag kunde knappast gå. han sa att det är en inflamation i muskelfäste som länkar adduktor till blygbenet
efter några dagar utan training gick det bättre och jag kunde går och avverka tom 2 intervall pass på löpbandet.
men sen kom det tillbaks utan förvarning och det ena dagen går det bättre och andra dagar kan jag inte går eftersom det gör så jävla ont.
har varit hos nån annan läkare (det första var på semester) och han gav mig en spruta, sa oxo att höften är snett, men sa att det är en översträckning/bristining i själva adduktor med en evetuellt inflammation av muskeln.
hur som helst, egentligen blir det inte bättre. jag kan cykla korta sträckor (men att komma upp på cykeln är ett jävla jobb), men jag kan knappast gå. varken medicin, sprutan eller nånting annat hjälper.

mina frågor är nu:
vad kan det egentligen vara eftersom de läkare har tydligen inte mkt aning om vad de gör?
hur blir man bättre snart? (jag har lång väg till jobb, ingen bil, och är ofta på tjänsteresa...).
hjälper värme eller kylan?
värför pendalr det så mkt? (en dag räött bra, annan dag kan man inte gå utan ett jävla smärta).
tack så hemskt mycket för svar!

ellow
2011-04-01, 10:05
Hej zowie.

Om du varit hos olika läkare och är missnöjd med behandlingen kan det vara en idé att uppsöka en sjukgymnast istället. Om du har ett snedställt bäcken är det många gånger på grund av någon annan struktur i kroppen, såsom en benlängdsskillnad till exempel, vilket i sin tur kan ge påverkan på allehanda muskler etc i kroppen. Nu behöver det ju inte vara så i ditt fall men en duktig sjukgymnast kan se det ganska enkelt och därefter ge dig tips och råd på rehab-övningar, det är ju faktiskt därför vi har sjukgymnaster...

Lycka till!