handdator

Visa fullständig version : Hur starka är gymnaster?


jahaa
2011-04-01, 02:37
NGk_5hjMOa8


Hur mycket Råstyrka har typ den där killen? förstår att det är mycket teknik bakom de men måste ju endå finnas en del styrka bakom dom där hållningarna.
Aldrig hållt på med gymnastik själv så är svårt att relatera men kanske finns någon här på forumet som gjort de.

Nitrometan
2011-04-01, 07:37
Jättestarka såklart.

Gymnaster och brottare är grymma i kroppsviktsövningar.

Vad menar du med "råstyrka"?

Orbag
2011-04-01, 08:25
NGk_5hjMOa8


Aldrig hållt på med gymnastik själv så är svårt att relatera men kanske finns någon här på forumet som gjort de.

Jag har inte heller någon erfarenhet av gymnastik, men kan tänka mig att upp och nervända korset som han gör i klippet går att översätta till att hålla hantlar på halva kroppsvikten rakt ut ifrån kroppen. Det tycker jag är starkt.

ARMSTARK
2011-04-01, 08:33
Jag antar att med "råstyrka" menar trådskaparen typ SL och OL. Med lite teknikträning skulle de säkert inte göra bort sig i en ammatörtävling. Kroppsvikten är ju väldigt låg också.

Nashorn
2011-04-01, 08:44
Om du sneglar på hans fysik så ser du ju att han inte är as-svag iaf.

frong
2011-04-01, 10:14
Oerhört starka, min morfar var SM-mästare i gymnastik på sin tid. Nu är dom däremot MYCKET starkare, på den tiden tränade dom knappt med hantlar osv. Nu tränar dom självklart på gym.

Jimmy Hoffa
2011-04-01, 10:45
Oerhört starka, min morfar var SM-mästare i gymnastik på sin tid. Nu är dom däremot MYCKET starkare, på den tiden tränade dom knappt med hantlar osv. Nu tränar dom självklart på gym.

Jag håller med. Oerhört starka. Min far, likt din morfar, har också vunnit SM. Han tar fortfarande mer än mig i bänk.. *rolleyes*

ThisIsTheOne
2011-04-01, 10:49
Om du sneglar på hans fysik så ser du ju att han inte är as-svag iaf.

Tänkte samma sak. Ge honom badrumsljus och ett inlägg i dagsformtråden så knockar han det mesta som visats upp där.

Spunken
2011-04-01, 11:21
Jag har läst boken building the gymnastic body där författaren nämner att han låtit en av sina gymnaster testa att köra marklyft. Gymnasten i fråga skulle endast ha tränat med kroppsvikten innan, eller med väldigt lite vikter åtminstone, och ska tydligen ha lyft 180kg 1rm. Det får man väl tycka är ganska hyfsat.

Arf Pingvin
2011-04-01, 11:36
Oerhört starka, min morfar var SM-mästare i gymnastik på sin tid. Nu är dom däremot MYCKET starkare, på den tiden tränade dom knappt med hantlar osv. Nu tränar dom självklart på gym.

Tränar gymnaster verkligen på gym? Jag tror att de tränar väldigt lite på gym om alls. Men jag vet inte.

Någon som kan berätta mer om gymnasters ev gymträning?

Spartansk
2011-04-01, 12:34
Tränar gymnaster verkligen på gym? Jag tror att de tränar väldigt lite på gym om alls. Men jag vet inte.

Inom vilken idrott tränar eliten inte på gym i dag? Till och med golfspelare och baseballspelare ägnar sig åt det.

Fredrik_S
2011-04-01, 12:41
Gymnastisk äger sönder allt.. Det är helt sjukt makalöst jävla supertungt att göra bara de enklaste grejerna på Highbar och parallell bars ringar och marken. Bara att gå upp på händerna från sittandes på marken kräver enorm styrka i massor med muskler kring axeleden.

Skulle en gymnast bara äta massa protein och lägga sig på ett kcal överskott en längre tid(vilket dom förståss inte gör pga fördelen med att väga så lite som möjligt) skulle han nog får en bodybuilderfysik.

Arf Pingvin
2011-04-01, 13:14
Inom vilken idrott tränar eliten inte på gym i dag? Till och med golfspelare och baseballspelare ägnar sig åt det.

Så du har riktig info om hur det ligger till? Får man fråga om källa på det? Vilken nytta har gymnaster av tex skivstångsträning? Vilka övningar är mest lämpliga eller vanligast förekommande bland gymnaster?

HulkH
2011-04-01, 13:20
Inom vilken idrott tränar eliten inte på gym i dag? Till och med golfspelare och baseballspelare ägnar sig åt det.

Så du har riktig info om hur det ligger till? Får man fråga om källa på det? Vilken nytta har gymnaster av tex skivstångsträning? Vilka övningar är mest lämpliga eller vanligast förekommande bland gymnaster?

Som sagt, i de flesta idrotter så tränar man på gym. Men många tränar till exemepl inte bänkpress då det inte ger något o.s.v

Man tränar ju för att stärka de muskler man behöver... man tränar alltså inte på samma sätt som en vanlig svensson gör för att få en fin beachform.

Lars Brinkhoff
2011-04-01, 13:49
Så du har riktig info om hur det ligger till? Får man fråga om källa på det? Vilken nytta har gymnaster av tex skivstångsträning? Vilka övningar är mest lämpliga eller vanligast förekommande bland gymnaster?

Jag är också nyfiken på det, men tycker det är svårt att hitta information. Här är lite, kanske:

http://www.sportsci.org/jour/0003/was.html
http://en.allexperts.com/q/Gymnastics-2245/Weight-training.htm (se slutet)

J.V
2011-04-01, 14:01
Som sagt, i de flesta idrotter så tränar man på gym. Men många tränar till exemepl inte bänkpress då det inte ger något o.s.v

Man tränar ju för att stärka de muskler man behöver... man tränar alltså inte på samma sätt som en vanlig svensson gör för att få en fin beachform.I de flesta, ja, men VET du hur det är med gymnastik?

Jag känner två som höll på med gymnastik till de var 17-18-19 år på'tt ungefär, de tränade aldrig på gym. Det behövdes helt enkelt inte. De ansåg dessutom att det inte fanns några övningar på gymmet som skulle ge någonting i ringarna osv. Det är väl chins och dips, men det kan man ju träna i ... just det, ringarna.

HulkH
2011-04-01, 14:32
I de flesta, ja, men VET du hur det är med gymnastik?

Jag känner två som höll på med gymnastik till de var 17-18-19 år på'tt ungefär, de tränade aldrig på gym. Det behövdes helt enkelt inte. De ansåg dessutom att det inte fanns några övningar på gymmet som skulle ge någonting i ringarna osv. Det är väl chins och dips, men det kan man ju träna i ... just det, ringarna.

Nej, jag VET inte hur dom tränar i gymnastik. Det var inte det jag försökte få fram heller.
Tror mycket väl dom kan träna helt utan gym, skulle inte förvåna mig.

Fredrik_S
2011-04-01, 14:48
Det enda jag kan föreställa mig en gymnast skulle ha nytta av är extra belastning av kroppsvikten. dvs en viktväst ankelvikter eller vikter som hänger i bälte från kroppen.

kettlebellGuden
2011-04-01, 15:00
Tränar gymnaster verkligen på gym? Jag tror att de tränar väldigt lite på gym om alls. Men jag vet inte.

Någon som kan berätta mer om gymnasters ev gymträning?

De gymnaster jag har pratat med tränar på gym som komplement till annan träning.

Du kan se det lite som hur SL-utövare kör assistansövningar för sin sport.. (många) gymnaster gör likadant.

kettlebellGuden
2011-04-01, 15:01
I de flesta, ja, men VET du hur det är med gymnastik?

Jag känner två som höll på med gymnastik till de var 17-18-19 år på'tt ungefär, de tränade aldrig på gym. Det behövdes helt enkelt inte. De ansåg dessutom att det inte fanns några övningar på gymmet som skulle ge någonting i ringarna osv. Det är väl chins och dips, men det kan man ju träna i ... just det, ringarna.

Olika klubbar har självklart olika träningsmetodologier.

stevebc
2011-04-01, 15:01
Är/var inte degpekka här på brädan gymnast? Han kanske kan svara.

rbs
2011-04-01, 15:13
Jag har en gymbekant och f.d gymnast. Han var väl 15 år när han började träna på gym och satte vid 17 års ålder svenskt rekord i bänkpress i två viktklasser. 60 och 67Kg eller något i den stilen. Är inte så väldigt insatt. I sin åldersklass såklart. Han är något av ett genetiskt freak ska väl tilläggas

Rikard Jansson
2011-04-01, 15:16
Jag har en gymbekant och f.d gymnast. Han var väl 15 år när han började träna på gym och satte vid 17 års ålder svenskt rekord i bänkpress i två viktklasser. 60 och 67Kg eller något i den stilen. Är inte så väldigt insatt. I sin åldersklass såklart. Han är något av ett genetiskt freak ska väl tilläggas

Jag vet vem det ääär! Grym är han ;)

rbs
2011-04-01, 15:21
Jag vet vem det ääär! Grym är han ;)

Yep :)

jahaa
2011-04-01, 15:30
Med "råstyrka" mena jag självklart typ sl/ol lyft. Verkar ju som det är en stor fördel att vara kort också, de flesta är ju mellan 160-170.

NuYaIYGn1fk

Tycker man blir lite lurad av deras storlek också, dem verkar ju sitta inne med riktigt bra fysiker fast att snubben där är typ 160 och väger 63kg känns konstigt :P

HulkH
2011-04-01, 15:32
Med "råstyrka" mena jag självklart typ sl/ol lyft. Verkar ju som det är en stor fördel att vara kort också, de flesta är ju mellan 160-170.

NuYaIYGn1fk

Tycker man blir lite lurad av deras storlek också, dem verkar ju sitta inne med riktigt bra fysiker fast att snubben där är typ 160 och väger 63kg känns konstigt :P

Snygg fysik och sjukt imponerande :)


Som du skrev så är det nog en fördel att vara kortare, behöver ju inte vara jättekort. Men viktigast är att vara stark för din längd/vikt.

Blir nog lite svårare om du ligger på 110 kg fördelat på 195cm.

kettlebellGuden
2011-04-01, 15:47
För att bli OS-mästare i gymnastik så ska man definitivt vara hyfsat kort. Man kan inte komma på en 180cm och tro att man får någon guldmedalj. Det genetiska lotteriet är bra elakt ibland.

lachwa
2011-04-01, 16:26
De gymnaster jag har pratat med tränar på gym som komplement till annan träning.

Du kan se det lite som hur SL-utövare kör assistansövningar för sin sport.. (många) gymnaster gör likadant.

Förvånar mig inte om många tränar på gym men för något år sedan såg jag svenska elitgymnaster på tv och de tränade enbart gymnastik. Inget gymmande där..

frong
2011-04-01, 16:45
Gymnastisk äger sönder allt.. Det är helt sjukt makalöst jävla supertungt att göra bara de enklaste grejerna på Highbar och parallell bars ringar och marken. Bara att gå upp på händerna från sittandes på marken kräver enorm styrka i massor med muskler kring axeleden.

Skulle en gymnast bara äta massa protein och lägga sig på ett kcal överskott en längre tid(vilket dom förståss inte gör pga fördelen med att väga så lite som möjligt) skulle han nog får en bodybuilderfysik.

Tror jag med, har sett bilder när min morfar fortfarande höll på - herrej*vlar... Att få en sådan kropp utan att träna med vikter visste jag inte va möjligt. Antar att dom inte lärde sig jättemycket om näring osv heller.

kettlebellGuden
2011-04-01, 17:58
Förvånar mig inte om många tränar på gym men för något år sedan såg jag svenska elitgymnaster på tv och de tränade enbart gymnastik. Inget gymmande där..

Som sagt säkert stor skillnad från den ena klubben till den andra.

kettlebellGuden
2011-04-01, 18:06
Att få en sådan kropp utan att träna med vikter visste jag inte va möjligt. Antar att dom inte lärde sig jättemycket om näring osv heller.

Det är väl iofs inte något konstigt där. Belasta muskler, mycket volym över åren. Att de sen bryter mot en hel del av lagarna som bodybuilder-kulturen håller för sanning säger väl en del om det här med att man aldrig ska låsa ut leder och så där.

Kroppsviktsträning har en plats i alla program. Lite tråkigt att så pass få folk tränar med ringar t.ex. Iofs hade väl gymmen tappat alla sina medlemmar om massorna förstod hur pass onödiga de är. :)


Personligen tror jag att tyngdlyftare äger gymnaster upp och ner när det gäller "råstyrka".

gohei
2011-04-01, 18:09
Jag kör enligt samma styrketräningsrutin som Coach Sommers (författaren av boken Building the Gymnastic Body) kör med sina elever, och det förekommer olika sorters vikter, främst för benträning. Men för det mesta är det ringträning och handstående träning. Behöver inte vara likadant överallt dock.

frong
2011-04-01, 18:53
Personligen tror jag att tyngdlyftare äger gymnaster upp och ner när det gäller "råstyrka".

Förhoppningsvis, då det är de dem tränar emot.

Spartansk
2011-04-01, 19:05
Så du har riktig info om hur det ligger till? Får man fråga om källa på det?

Jag har ingen källa på det jag skrev. Jag vet bara att jag har läst att många utövare av andra idrotter, som verkar mindre fysiskt krävande än gymnastik, ägnar sig åt gymträning. Utefter det drog jag egna slutsatser. Eller som det heter på ren svenska: Jag talade ur arslet.

Dock tycker jag det är mycket rimligt att de gymmar, både för att göra sin grenspecifika träning lättare (om man kan hänga i korset med en vikt runt midjan så blir det lättare att hänga i korset utan vikt), och för att motverka obalanser (allt korshängande kanske har gjort latsen för starka i jämförelse med brösten, vilket kanske botas med bänkpress. Detta exempel var påhittat).

Arf Pingvin
2011-04-01, 19:06
Jag frågade så nu vet jag. Det finns några elitgymnaster i länet så jag frågade helt enkelt deras ledare. Jag ska se om jag får tillåtelse att posta hela svaret så återkommer jag men man kan väl kort säga att de tränar styrka. Ganska mycket tom. Mycket är såklart i redskapen.

Dock var det svävande eller oprecist om just vanliga gymövningar men...ja ni får se sen. Kanske :)

Spartansk
2011-04-01, 19:10
Jag frågade så nu vet jag. Det finns några elitgymnaster i länet så jag frågade helt enkelt deras ledare. Jag ska se om jag får tillåtelse att posta hela svaret så återkommer jag men man kan väl kort säga att de tränar styrka. Ganska mycket tom. Mycket är såklart i redskapen.

Dock var det svävande eller oprecist om just vanliga gymövningar men...ja ni får se sen. Kanske :)

Vore intressant att veta. :)

Little T
2011-04-01, 19:28
Gymnaster har väl inte mycket benmuskler att skryta med?

Rikard Jansson
2011-04-01, 19:31
Mix Chen Yibing with Liao Hui = ultimate lightweight body

LindaS
2011-04-01, 19:46
Gymnaster tränar generellt styrka med sin egen kroppsvikt, eller tillsammans med en annan persons vikt(t ex knäböj med träningskompis på axlarna i förebyggande syfte, alltså få starkare knän).

Anledningen till att de inte "gymmar" är att nästan all tid läggs på den grenspecifika träningen(som föregås av uppvärmning och mjuka/dynamisk stretch), som i sin tur är otroligt omfattande. Man har mer nytta av mängdträning än att komplettera med viktade övningar.

Edit; gymnaster kan anses som mycket starka.

Arf Pingvin
2011-04-02, 11:04
Jag kommer respektera personens vilja att inte stå med i ett sammanhang de inte själv har koll på så jag kan ej posta hela svaret men kan referera lite löst kring det jag fick som svar.

Men jag citerar det här "Gymnaster styrketränar väldigt mycket, men inte så ofta i gym". So there.

Elitgymnaster på landslagsnivå som tränar 4-6 timmar om dagen kan ha ett pass ren styrka på 1-1 1/2 timme.
Vikter används ofta.
Unga elitgymnaster kör mer styrketräning än vuxna.
Barn som elitsatsar kör styrka och rörelseskolning.
Det kan vara viktmanchetter, viktvästar och lösa vikter (jag antar fria vikter som skivstänger och sånt men det är oklart som sagt) och gummiband.
Ej elitsatsande barn tränar utan yttre belastning (min tolkning).
Landslagen testas i styrka. Exempel på dessa tester: brutalbänk: tid på 5 st utförda(snabbstyrka) samt antal utförda på 40 sek(uthålligstyrka) och chins med samma tider/antal.

Lite klokare men inte helt glasklart. Mer orkar jag inte störa dem nu iaf.

Fredrik_S
2011-04-02, 11:29
there we have it.

Något jag tycker skulle vara sjukt bra för vanliga styrketränande är att komplementera sin styrketräning med gymnastikinspirerad träning.
Alla olika former av handstands är jättebra träning för hela överkroppen

Kan man ens göra en enda Handstand press som är en otroligt tuff övning för bål axlar armar traps bröst underarmar plus en massa småmuskler samt muskelkordination och balans, så är man brutalt stark.

0:08 in i filmen

GBGm1w6s8xQ

HulkH
2011-04-02, 11:32
Gymnaster har väl inte mycket benmuskler att skryta med?

haha dom springer ifrån dig på armarna! :D

kettlebellGuden
2011-04-02, 11:34
there we have it.

Något jag tycker skulle vara sjukt bra för vanliga styrketränande är att komplementera sin styrketräning med gymnastikinspirerad träning.
Alla olika former av handstands är jättebra träning för hela överkroppen

Kan man ens göra en enda Handstand press som är en otroligt tuff övning för bål axlar armar traps bröst underarmar plus en massa småmuskler samt muskelkordination och balans, så är man brutalt stark.

0:08 in i filmen

GBGm1w6s8xQ

Om inte annat så är det väldigt bra för ens neurologiska hälsa.

Det förbluffar mig var dag hur många det är som inte har med ordentligt med kroppsviktsövingar i sin träning!

limenka
2011-04-02, 11:39
Om inte annat så är det väldigt bra för ens neurologiska hälsa.

Det förbluffar mig var dag hur många det är som inte har med ordentligt med kroppsviktsövingar i sin träning!

SLare kan väl inte tjäna så värst mycket på kroppsviktövningar?

kettlebellGuden
2011-04-02, 12:00
SLare kan väl inte tjäna så värst mycket på kroppsviktövningar?

Med tanke på hur bra prehab-övning för t.ex. rotatorcuff vanliga armhävningar (korrekt utförda dårå) är, och hur det tränar upp en helt annan mobilitet i skulderblad än t.ex. bänkpress så jo, helt klart.

Och som sagt.. mycket kan göras med kroppsvikt som är enormt bra för kroppen i helhet vilket rimligtvis är positivt även för styrkelyftare. Om inte annat så är det alltid positivt att få in rörelser i fler plan och riktningar än de två som styrkelyftare sysslar med.

Smml
2011-04-02, 12:34
Inom vilken idrott tränar eliten inte på gym i dag? Till och med golfspelare och baseballspelare ägnar sig åt det.

"Till och med" baseballspelare? Du har verkligen ingen aning om vilka sjuka atleter basebollproffsen är och hur hård träning som krävs för att ens vara i närheten av elitnivå i baseboll.