handdator

Visa fullständig version : Kraftigt kaloriöverskott, och ändå inte gå upp i vikt?


Explode
2011-04-01, 00:02
Äter man fler kalorier än vad kroppen behöver, så lagras överskottet som fett. Yes, det har man hört många gånger om och givetvis låter det väldigt logiskt.

MEN... det finns ju vissa som äter hur mycket som helst.. utan att gå upp i vikt eller fett.

Har t.ex. en polare som inte är fysiskt aktiv. Snubben spelar WOW 24/7 och han käkar skräpmat hela tiden.. och han käkar MYCKET!

Dessutom stoppar han i sig godis, chips, läsk och andra onyttigheter dagligen...

Men han är riktigt smal.

Vi räknade lite på hur mycket kcal han behöver och det visade sig att han äter nästan det dubbla.. dagligen.

Jag är förvirrad, hur är detta möjligt?

Kan det vara så att hans kropp inte tar upp kalorierna och näringen utan bara skiter ut det?*mini

Parachutes
2011-04-01, 00:03
Hur gamla är ni?

Explode
2011-04-01, 00:07
Hur gamla är ni?

Jag är 21.

Han är 24 så hans kropp har nog utvecklats färdigt om det är det du tänker på?

nisse1976
2011-04-01, 05:21
Det finns tre viktiga orsaker till att folk har lättare/svårare att gå ner i vikt:

1: Gener
2: NEAT
3: Okunskap om kosten näringsinnehåll.

1: Det är detta som folk alltid nämner. Att vissa personer kan stoppa i sig hur mycket som helst utan att gå upp i vikt, det stämmer inte.
En persons genetik påverkar men inte jättemycket, inte jättelite heller för den delen men inte så enormt som vissa verkar tro.
De allra flesta ligger inom 10% från teoretiska värden, detta innebär att en person som efter sin vikt, längd, ålder, kön och träninsdos bör ha en daglig förbränning på 2500 kcal så ligger folk mellan 2250 - 2750.

2: NEAT Nonexercise activity thermogenesis och med detta menas din förbränning av sånt som inte är träning. Det innefattar allt från tydliga aktiviteter som att man går mer under dagen, dammsuger och städar mera till väldigt väldigt små aktiviteter men som ändå har påverkan, ex: hur man vrider och vänder sig i stolen, att man sitter och skakar på benen när man jobbar, att man generellt har ett aktivt kroppsspråk. Ens naturliga rörelsemönster helt enkelt. Studier har visat skillnader i förbränning på 700 kcal på en dag enbart genom NEAT.

3: Det är svårt att ha exakt koll på hur mycket kalorier man får i sig och många människor missbedömer detta vilket leder till viktökning/minskning. Tar man två personer som bägge tycker de äter normalt kanske den ena dricker vatten till maten istället för mjölk, han äter potatis istället för pasta han tar inte eftermiddagskakan på 100 kcal. Det är väldigt enkelt att få isig 500-1000 kcal mer på en dag utan att man tänker på det.
Viss kost är väldigt enkelt att få i sig mycket kalorier på. All form av godis och sötsaker naturligtvis men även bröd är exempel på kost som jag tycker är väldigt enkelt att få i sig mycket kalorier på.

Nedan är ett exempel med alla tre faktorer som visar på en enorm skillnad i kalorier in/ut trots att personerna tycker att de borde bränna lika mycket. Två personer har exakt samma vikt, längd, ålder, kön och tränar likadant. De räknar fram att de gör av med 2500 kcal per dag och vill behålla sin vikt.

Person A: Gener gör att han istället har en förbrukning på 2250 kcal per dag.
Person B: Gener gör att han istället har en förbrukning på 2750 kcal per dag.

Person A: Han har en förbränning på 350 kcal mindre än "normalt" per dag pga NEAT.
Person B: Han har en förbränning på 350 kcal mer än "normalt" per dag pga NEAT.

Person A: Han stoppar omedvetet i sig 500 kcal mer per dag än person B.
Person B: Han stoppar omedvetet i sig 500 kcal mindre per dag än person A.

Person A:
Förbränning = Beräknad = 2500 - 250 från gener - 350 från NEAT = 1900
Intag = 2500 + 500 från kosten = 3000.
Summa: Person A har ett överskott på 1100 kcal per dag.

Person B:
Förbränning = Beräknad = 2500 + 250 från gener + 350 från NEAT = 3100
Intag = 2500 - 500 från kosten = 2000.
Summa: Person B har ett underskott på 1100 kcal per dag.

Person A kommer alltså gå upp 1 kg i veckan medans Person B kommer gå ner 1 kg i veckan

eiri
2011-04-01, 06:18
följer du honom som en hök 24/7? kanske han äter skit och skippar "maten" så att säga.. Har polare som levt så, typ snickers och chips var hans mat.. Och han väger rund 60kg.. Nu när han skaffat flickvän som gör mat osv så har han gått upp 6kg =)

Benjila
2011-04-01, 07:20
Det är inte alltid kalorier in vs out till punkt och pricka som gäller för alla. Vi är trots allt inte robotar.
Men jag undrar nog om inte det kan sätta sig på insidan av kroppen på många människor? Har en vän som troligtvis ligger på ett kaloriöverskott varje dag med det han äter. Han går inte upp i vikt och har aldrig varit tjock. Men nu börjar han få en konstig knöl på insidan av huden vid sidan av magen. Som en hård fettklump. Han sa att han pappa som med har svårt för att gå upp i vikt med fick sådana och var tvungen att operera bort dem.

Ola Wallengren
2011-04-01, 07:47
Det är alltid kalori in vs ut som gäller. Tror man något annat beror det på kunskapsbrist eller oförmåga till logiskt tänkande.

nisse1976 gav bra förklaringar om vad som förmodligen handlar om.

idolwally
2011-04-01, 08:22
jag har en kompis som själv säger att han har provat att äta mycket utan att gå upp. men det gick inget bra. pizza, chips och öl dagligen :)

har läst att det kan bero på att dom personerna lider av att sköldkörtlen producerar hormon som gör att dom förbränner mer, vissa har problemet att sköldkörteln producerar mindre (hormon) och då är förbränningen mindre och man har lättare att gå upp.
men det finns medicin som man kan få för att tillsätta hormon och få upp förbränningen.

Benjila
2011-04-01, 08:53
Det är alltid kalori in vs ut som gäller. Tror man något annat beror det på kunskapsbrist eller oförmåga till logiskt tänkande.

Du menar alltså att alla människor går exakt ner/upp 1 kg i veckan på ett under/överskott på 7000 kcal i veckan? Jag menar också att det är kalori in vs ut som gäller. Men den formeln verkar inte gälla för alla in till varje kalori.

Cerberus
2011-04-01, 09:08
ens kcal-förbrukning är sällan helt statisk. Speciellt inte i individer som har svårt att gå upp i vikt.

Eddie Vedder
2011-04-01, 09:08
jag har en kompis som själv säger att han har provat att äta mycket utan att gå upp. men det gick inget bra. pizza, chips och öl dagligen :)

har läst att det kan bero på att dom personerna lider av att sköldkörtlen producerar hormon som gör att dom förbränner mer, vissa har problemet att sköldkörteln producerar mindre (hormon) och då är förbränningen mindre och man har lättare att gå upp.
men det finns medicin som man kan få för att tillsätta hormon och få upp förbränningen.

Ja struma förekommer och nedsatt sköldkörtelfunktion är inte helt ovanligt bland kvinnor i alla fall. Bland mäns vet jag inte. Men jag tror knappast att så många lider av defekt ämnesomsättning som faktiskt själva misstänker det.

Och då menar jag inte all folk "ljuger" eller "bortförklarar" för det är inte vad det handlar om. Har man inte satt sig in i frågor har man inte den kunskapen och då är det alldeles rimligt att kunna tro det.

Ola Wallengren
2011-04-01, 13:21
Du menar alltså att alla människor går exakt ner/upp 1 kg i veckan på ett under/överskott på 7000 kcal i veckan? Jag menar också att det är kalori in vs ut som gäller. Men den formeln verkar inte gälla för alla in till varje kalori.

Energidensiteten i viktförändrigen är inte konstant, men det påverkar inte kalori in vs ut, det gäller fortfarande.

Dricker du 1 kg 37 gradigt vatten går du upp ett kilo men energibalansen är fortfarande oförändrad.

Beelz
2011-04-01, 13:58
Nisses post skulle bli en sticky till folk som skapar alla dessa trådar om att de inte går upp/ner i vikt