handdator

Visa fullständig version : Träning inför Kick/Thai- boxning


Sevendays
2011-03-31, 23:45
Ska börja att träna en blandning av kick/thaiboxning nu efter sommaren, och tänkte börja fokusera på att förberedda mig rent fysiskt inför träningen. Det jag behöver hjälp med är hur jag ska lägga upp min träning. Jag har sedan tidigare erfarenhet av kampsport kan väll tilläggas. Jag är nyss fyllda 15 år.

Hur ska jag lägga upp min träning? Vilka dagar ska jag träna, och hur måna set*rep ska jag göra? Behöver så mycket information som möjligt! Kick/thai träningspassen kommer antagligen att vara på måndagar, onsdagar och söndagar. Vilka dagar hade get mest att gymma? Hur många set*rep är att föredra? Ska man träna i "säsonger", tillexempel explosivitet sex veckor, uthållighet i 8 veckor, eller på något annat sätt? Sedan skadar det inte att man ser lite biff ut, men det har inte prioritet ett.

Jag antar också att det är väldigt bra att jogga...? Hade tänkt mig att träna 5 dagar/veckan, med två vilodagar.

Tack på förhand!

krellik
2011-04-01, 01:31
Den hårda sanningen är att det inte finns något magiskt schema.

Ett basic bas styrketräningsprogram som gör dej starkare i basövningarna är generellt en bra sak, hur mycket kraft som du kommer kunna lägga på det beror på en mängd faktorer, exempelvis hur bra din arbetskapacitet är, detta är även något som tränas upp. I korthet ska du träna kampsport några dagar i veckan och styrketräning några dagar så behöver du träna upp din kapacitet för att klara denna träningsdos, detta görs under längre tid. Så vad jag vill komma till är att ge dig set och reps och vilka dagar du bör köra gymträning på är ingen ide, det är pusselbitar som man får placera in efter hand. Ett enkelt trick är ifall thaien är prioriterad låt thaien förbli prioriterad. När thaiboxningen kör igång lär du vara hungrig, när du är några månader in i träningen, du har kanske kört lite för hårt med styrkan och du inte känner den där suget där du sitter och räknar minuterna till du får springa till thailokalen för att ge 120%, då är det dags att skära tillbaka lite på styrkan.

Att springa är något som de flesta som satsar på kick, thai, boxning gör för flås, lugnare joggning om man inte går till för extrema distanser hjälper mest det mesta (bygger långsamt upp konditionen, hjälper till så att man klarar den andra träningen utan att bli övertränad för lätt, jobb bort träningsvärk så man är i form till kvällens tränignspass, etc) medan tyngre snabbare distanslöpning eller snabb intervall löpning/sprintning kräver mer av kroppen och liksom styrketräningen måste balanseras med din kampsportsträning.
Tippset är att helt enkelt lägga in lite lättare jogging tidigt på morgonen några dagar i veckan (2-5 typ), det finns många mentala bitar i detta, medan de flesta andra ligger och sover så är du uppe, fokuserad och arbetar på din kondis, det är en beprövad metod om man säger så...

Hoppas du får kul och ställ inte upp en för avancerad bild av vad som krävs av dej för att börja.

Honken
2011-04-01, 01:49
Om det är för att förbereda inför själva passen: Armhävningar Knäböj utan vikt Intensivt hopprep

Till en början så är det uthålligheten som prioriteras mest. Alla klubbar vare sig det är boxning/thai/kick osv har alltid en enorm fetisch för oändligt mängder kroppsviktsövningar i form a cirkelträning. Om du ska komplettera träningen så är nog ett rent styrkeodlat program att föredra (SS, 5x5), all explosivitet och uthållighet får du från thaiboxningen så det är inte lönsamt att emulera detta i ett gym.

krellik
2011-04-01, 01:57
Bra poänger, mer än något annat så är det inte så dumt att köra lite kroppsviktsgrejor, mest för att inte bli så trött av dem så att du har lättare att fokusera på tekniken i början.

Man bör inte överhypa hur bra muskulär uthålighet som krävs, är man bara i normalform och är konsekvent med träningen när man väl kör igång så är man rätt snabbt i fas med träningspassen.