handdator

Visa fullständig version : Kronfogden?


Gunfire
2011-03-31, 21:03
Hej d e så att ja jag såg att ja har en inbetalning som "glömt" betala, d var en påminnelse o den skulle betalas senast 28 feb, annars skulle d gå till kronofogden, ja har fått brevet nu, för posten har strulat , ja har betalat den nu också, va kmr hända? kmr d hamna hos kronofogden? d e inte mitt fel

Mago
2011-03-31, 21:08
4JHOZlWLaNo

jontet
2011-03-31, 21:08
du hamnar inte hos kronofogden för att man missat en räkning eller en påminnelse för en obetald räkning precis, du kan vara hellugn. Du ligger ett antal påminnelser och delgivningar från att bli "prickad" hos kronofogden

Mr.Cosybear
2011-03-31, 21:10
Hej d e så att ja jag såg att ja har en inbetalning som "glömt" betala, d var en påminnelse o den skulle betalas senast 28 feb, annars skulle d gå till kronofogden, ja har fått brevet nu, för posten har strulat , ja har betalat den nu också, va kmr hända? kmr d hamna hos kronofogden? d e inte mitt fel

Har du fått ett inkassokrav? Om inte så har du långt kvar till KFM. Det enda som kan möjligen tillkomma är kostnaden för inkassokravet som är 160kr.

Mr.Cosybear
2011-03-31, 21:12
du hamnar inte hos kronofogden för att man missat en räkning eller en påminnelse för en obetald räkning precis, du kan vara hellugn. Du ligger ett antal påminnelser och delgivningar från att bli "prickad" hos kronofogden

Väldigt olika det där, en hel del är snabba med att driva/dra igång inkassoprocessen.

dream_theater_
2011-03-31, 21:12
"d e inte mitt fel" kan du försöka med till fogden.. Oftast hamnar obetalda räkningar där av en anledning. Det är väl inte värre än att du hamnar i justitia, om du nu är företagare, eller så blir din kreditvärdighet sämre.

Gunfire
2011-03-31, 21:19
Det står dröjsmålsränta o skit, d e parkeringsavg, men d e postens fel, men d krävs väl mer än för o hamna där va

edit, jo d är ett inkasse krav från hsb ja fått som ja glömt betala men har betalat nu, e d lugnt?

dream_theater_
2011-03-31, 21:20
Men då har den inte ens gått till fogden förmodligen?

svennebanan
2011-03-31, 21:26
Det står dröjsmålsränta o skit, d e parkeringsavg, men d e postens fel, men d krävs väl mer än för o hamna där va

edit, jo d är ett inkasse krav från hsb ja fått som ja glömt betala men har betalat nu, e d lugnt?

d e ditt fel!

Gunfire
2011-03-31, 21:32
Men då har den inte ens gått till fogden förmodligen?

men när den kmr ditt får man prick direkt?

regus
2011-03-31, 21:39
Länk (http://www.kronofogden.se/vanligafragor/fragorochsvar/betalningsanmarkning.4.39f16f103821c58f680005506.h tml)

Gunfire
2011-03-31, 21:51
d står inget omd

hultman
2011-03-31, 21:56
Nej. Du får bara en "prick" hos fogden om du skriver på delgivningskvittot och skiter i att betala inom den angivna tiden. Det är hellugnt...

Hjälpte en polare med ekonomiska problem förut och det var jävligt enkelt att snacka bort försenade betalningar och få saker ur världen. Han hade fler räkningar hos fogden som jag betalade direkt och pratade bort på någon minut, trots att de borde renderat betalningsanmärkningar.

svennebanan
2011-03-31, 21:59
Nej. Du får bara en "prick" hos fogden om du skriver på delgivningskvittot och skiter i att betala inom den angivna tiden. Det är hellugnt...

Hjälpte en polare med ekonomiska problem förut och det var jävligt enkelt att snacka bort försenade betalningar och få saker ur världen. Han hade fler räkningar hos fogden som jag betalade direkt och pratade bort på någon minut, trots att de borde renderat betalningsanmärkningar.

en polare.... mmmm .... :D

hultman
2011-03-31, 22:01
en polare.... mmmm .... :D

Gör en kreditupplysning på mig ;)

regus
2011-03-31, 22:04
Gör en kreditupplysning på mig ;)

Okej, jag behöver då ditt kreditkortsnummer och cvc-kod, tack. :)

Yes
2011-03-31, 22:14
Nej. Du får bara en "prick" hos fogden om du skriver på delgivningskvittot och skiter i att betala inom den angivna tiden. Det är hellugnt...

Hjälpte en polare med ekonomiska problem förut och det var jävligt enkelt att snacka bort försenade betalningar och få saker ur världen. Han hade fler räkningar hos fogden som jag betalade direkt och pratade bort på någon minut, trots att de borde renderat betalningsanmärkningar.
Då har nog polaren haft tur med att skulderna inte hunnit bli inregisterade som nya skulder(dom du snackar med i telefon sköter inte den biten så det kan bli lite svårt att snacka bort). Ligger det bara i registret över betalningsföreläggande brukar det inte hamna hos kreditupplysningsföretagen.

Hursomhelst, i det här fallet hade jag varit mer orolig för språkpolisen än Kronfågel.

hultman
2011-03-31, 22:15
Okej, jag behöver då ditt kreditkortsnummer och cvc-kod, tack. :)

Jag bifogar infon i trojanen jag injicerade i din dator nyss ;)

hultman
2011-03-31, 22:18
Då har nog polaren haft tur med att skulderna inte hunnit bli inregisterade som nya skulder(dom du snackar med i telefon sköter inte den biten så det kan bli lite svårt att snacka bort). Ligger det bara i registret över betalningsföreläggande brukar det inte hamna hos kreditupplysningsföretagen.

Hursomhelst, i det här fallet hade jag varit mer orolig för språkpolisen än Kronfågel.

Möjligt. Men du måste väl skriva under delgivningskvittot för att klockan ska börja ticka? På så sätt borde man ju klara sig ett tag innan man får en anmärkning?

Yes
2011-03-31, 22:59
Möjligt. Men du måste väl skriva under delgivningskvittot för att klockan ska börja ticka? På så sätt borde man ju klara sig ett tag innan man får en anmärkning?
Japp.

Det som händer är att:

Det kommer in ett ärende där X vill ha pengar av Y.
Kronofogden skickar ut ett delgivningskvitto där Y antingen kan skriva på eller bestrida ärendet.
Bestrider Y kan det gå vidare till tingsrätten, annars upprättas ett utslag och ärendet går vidare för indrivning.

Tidsfristen för delgivning har jag för mig är rätt lång. Sen är det ju inte heller så att allt sker per automatik. Ansökan om betalningsföreläggande ska registreras in av någon, sen ska det registeras vad som händer med delgivningen och till sist när det blivit ett utslag eller en dom så kommer det registreras som en ny skuld.

Även efter det registrerats som en ny skuld har man en viss tid på sig att betala innan man gör något på indrivningen. Hur lång tid det tar beror lite på hur upptagna de är.

Här är jag inte helt säker på hur kreditupplysningsföretagen ser på det men om man betalar innan indrivningen fattat något beslut är det kanske möjligt att man kan slippa undan en anmärkning(jag är tveksam, men om man ber dem snällt kanske de är villiga att ta bort den iaf). Annars, om det är ens första skuld, kan man alltid få sekretess på den.

Hursomhelst, det ska rätt mycket till innan man hamnar hos indrivningen och får en anmärkning. Speciellt om typ delgivningskvittot kommer in sent och det är allmänt högt tryck på myndigheten. I såna lägen kan man säkert ha tur och klara sig undan svåra situationer(speciellt om man har schyssta polare som är där och räddar en).

hultman
2011-03-31, 23:09
Japp.

Det som händer är att:

Det kommer in ett ärende där X vill ha pengar av Y.
Kronofogden skickar ut ett delgivningskvitto där Y antingen kan skriva på eller bestrida ärendet.
Bestrider Y kan det gå vidare till tingsrätten, annars upprättas ett utslag och ärendet går vidare för indrivning.

Tidsfristen för delgivning har jag för mig är rätt lång. Sen är det ju inte heller så att allt sker per automatik. Ansökan om betalningsföreläggande ska registreras in av någon, sen ska det registeras vad som händer med delgivningen och till sist när det blivit ett utslag eller en dom så kommer det registreras som en ny skuld.

Även efter det registrerats som en ny skuld har man en viss tid på sig att betala innan man gör något på indrivningen. Hur lång tid det tar beror lite på hur upptagna de är.

Här är jag inte helt säker på hur kreditupplysningsföretagen ser på det men om man betalar innan indrivningen fattat något beslut är det kanske möjligt att man kan slippa undan en anmärkning(jag är tveksam, men om man ber dem snällt kanske de är villiga att ta bort den iaf). Annars, om det är ens första skuld, kan man alltid få sekretess på den.

Hursomhelst, det ska rätt mycket till innan man hamnar hos indrivningen och får en anmärkning. Speciellt om typ delgivningskvittot kommer in sent och det är allmänt högt tryck på myndigheten. I såna lägen kan man säkert ha tur och klara sig undan svåra situationer(speciellt om man har schyssta polare som är där och räddar en).

Hehe. Jag minns att polaren var helt säker på att han skulle få en anmärkning då han låtit en massa räkningar hamna på hög. Men när jag ringde verkade det rätt lugnt, förklarade läget och betalade på samma dag (väldigt dyra extrakostnader för att det gått till kronan dock). Tanten jag pratade med sa att allt skulle vara ur världen bara man betalade. Vet att han inte hade någon betalningsanmärkning en månad efter heller.

Looney
2011-03-31, 23:17
Jag ska ge dig det absolut bästa tipset: ring inkassobolaget och fråga om allt rett ut sig, kan ju också finnas en extra avgift som inte finns med i pappret från februari som du glömt bort att betala. Ring och kolla att allt är cleant du får svar på 2 sek.

Gunfire
2011-04-02, 14:43
Allt e fixat, ja ringde bara dom ba d e lugnt

renad
2011-04-02, 16:26
Oftast ska det till 3-4 påminnelser innan det blir tal om kronofogden. /anställd på kfm

edit: och även då har du tid på dig att betala innan det blir betalningsanmärkning.

bladhet
2011-04-02, 17:09
Du kan i princip aldrig skylla på posten. Du skall själv hålla reda på vilka räkningar som ska vara betald vilket datum osv. Sen om brevet kommit bort i postgången så är det ju väldigt tråkigt, Men om tex. bredbandsräkningen inte kommer mars månad så är du själv skylldig att ta kontakt med det bolag som levererar ditt bredband.

Mr.Cosybear
2011-04-02, 17:20
Oftast ska det till 3-4 påminnelser innan det blir tal om kronofogden. /anställd på kfm

edit: och även då har du tid på dig att betala innan det blir betalningsanmärkning.

När registreras betalningsanmärkningen hos er? Är det efter ett BF eller ett VS?

Yes
2011-04-02, 17:24
Kronofogden registrerar inte betalningsanmärkningar. Det är kreditupplysningsföretagen som gör det. En BF-ansökan leder i regel inte till betalningsanmärkningar(eventuellt undantag skulle väl isåfall vara om någon har massor av BF på sig, men jag minns inte exakt hur det där funkade och om kreditupplysningsföretagen faktiskt kommer åt de uppgifterna). Det ska alltså gå vidare för verkställighet innan det blir en anmärkning.

mysassygirl
2011-04-02, 17:27
Betalningsanmärkning får man bara om tingsrätten, i dom meddelat beslut om betalningsskydlighet och man dessutom underlåter att betala.

Om du inte anser dig skyldig att betala fakturan ska du å det snaraste bestrida fakturan. Är fakturan överlämnad till inkassoföretag ska du separat bestrida den där. Kom ihåg att spara kopior.

Om du har problem med att betala, ska du kontakta företaget du är skyldig pengar a.s.a.p och be om att få betala en liten del av fakturar eller liknande.

MVH Sassy

Yes
2011-04-02, 17:39
Det behöver inte finnas någon dom utan det räcker med ett utslag som gått vidare till verkställighet.

kohai
2011-04-02, 20:36
Hej d e så att ja jag såg att ja har en inbetalning som "glömt" betala, d var en påminnelse o den skulle betalas senast 28 feb, annars skulle d gå till kronofogden, ja har fått brevet nu, för posten har strulat , ja har betalat den nu också, va kmr hända? kmr d hamna hos kronofogden? d e inte mitt fel

Det står dröjsmålsränta o skit, d e parkeringsavg, men d e postens fel, men d krävs väl mer än för o hamna där va

edit, jo d är ett inkasse krav från hsb ja fått som ja glömt betala men har betalat nu, e d lugnt?

men när den kmr ditt får man prick direkt?

d står inget omd

Allt e fixat, ja ringde bara dom ba d e lugnt

Det bästa vore om du gick en kurs i Svenska språket först så att man förstod vad du ville ha hjälp med.....

hertzman
2011-04-02, 22:25
Det bästa vore om du först gick en kurs i det svenska språket, så att man förstod vad du ville ha hjälp med.

Examinerad själv?