handdator

Visa fullständig version : It's useful to know the Law


Kwon
2011-03-31, 19:11
zKQPGP5IiSc

Mago
2011-03-31, 19:21
Inga små krav att kunna alla lagar ordagrant utantill..

Tabbe
2011-03-31, 19:30
Hade inte funkat i Sverige?
Då hade dom tagit in dig för att du var för stor, stora pupiller, full eller bara hållt en i 48 h :D

Kwon
2011-03-31, 19:31
Hade inte funkat i Sverige?
Då hade dom tagit in dig för att du var för stor, stora pupiller, full eller bara hållt en i 48 h :D

I amerika hade du kanske fått en batong eller taser uppstucken i röfva :D

Pudzianovski
2011-03-31, 19:35
Hej hej, jag pluggar juridik...jag kan/ska/måste svara på allt och gärna ifrågasätta. Inget nytt fenomen oavsett vad folk pluggar :thumbup:

Olegh
2011-03-31, 19:46
Och poängen är att om bara förseelsen är tillräckligt oansenlig så kommer man undan man med att vägra identifiera sig...?

Fastback
2011-03-31, 19:48
Vilken kung! :hbang:

hultman
2011-03-31, 19:56
Hade inte funkat i Sverige?
Då hade dom tagit in dig för att du var för stor, stora pupiller, full eller bara hållt en i 48 h :D

Hehe. Beror på vilken lag de åberopar. PL13 ger dem rätten att hålla dig i sex timmar. Omhändertagandet kan rättfärdigas nästan hur som helst, har själv suttit i arrest för PL13 utan att ha gjort ett jävla skit men i "preventivt syfte". Jotack.

Och poängen är att om bara förseelsen är tillräckligt oansenlig så kommer man undan man med att vägra identifiera sig...?

Nej. Inte i Sverige. Du kommer att omhändertas och släppas fri efter maximalt 48 timmar om de inte lyckas identifiera dig och om brottet inte är tillräckligt grovt för att begära dig häktad.

Rikard Jansson
2011-03-31, 19:58
Har ofta funderat på det där... Även om man har gjor ett brott man kan häktas för, om de aldrig lyckas identifiera en, hur blir det med eventuella straff?

jontet
2011-03-31, 20:42
Nej. Inte i Sverige. Du kommer att omhändertas och släppas fri efter maximalt 48 timmar om de inte lyckas identifiera dig och om brottet inte är tillräckligt grovt för att begära dig häktad.

På vilket sätt är du frihetsberövad då? gripen är 6+6 timmar och anhållen 96. Häktad kan du bli för enkla bötesbrott om de inte kan identifiera dig

Parabellum
2011-03-31, 21:01
Har ofta funderat på det där... Även om man har gjor ett brott man kan häktas för, om de aldrig lyckas identifiera en, hur blir det med eventuella straff?


Du blir givetvis inte släppt hursomhelst, om du är på sannolika skäl misstänkt för brott:

Rättegångsbalkens 24 kap.:

2 § Den som på sannolika skäl är misstänkt för brott får häktas oberoende av brottets beskaffenhet,

1. om han är okänd och vägrar att uppge namn och hemvist eller om hans uppgift om detta kan antas vara osann, eller

2. om han saknar hemvist inom riket och det finns risk för att han genom att bege sig från riket undandrar sig lagföring eller straff.


Polispraktiskt så går det alltid att identifiera en person förr eller senare. Det är ingen som orkar sitta häktad i förhoppning om att undvika lagföring genom att vara "okänd" hur länge som helst.
Cykeltjuvar, snattare och dylikt går heller inte igenom hela mödan med att vägra identifiera sig och sitta häktade för såna skitbrott.
Förr eller senare är det dessutom nära och kära som hör av sig till polisen om någon nu skulle sitta häktad länge i avvaktan på identifiering.

ceejay
2011-03-31, 21:02
stackars polis

Rikard Jansson
2011-03-31, 21:03
Men, om man i teorin, har en vilja av stål och disciplin av gandhi-mått, samt inga nära och kära, och vägrar säga vem man är? Får man sitta i häktet föralltid då?

Parabellum
2011-03-31, 21:07
Men, om man i teorin, har en vilja av stål och disciplin av gandhi-mått, samt inga nära och kära, och vägrar säga vem man är? Får man sitta i häktet föralltid då?

Om man nu ska snacka "i teorin" så kan personen då sitta häktad i princip hur länge som helst.

Det finns många olika identifieringssätt - att vägra säga vem man är själv är sällan ett problem.
Om man nu skulle ha en vilja av stål och verkligen kämpa i all oändlighet med att inte avslöja vem man är så skulle det bara väcka misstankar om ännu grövre brott m.m vilket skulle motivera alla kostnader och pappersarbete som det innebär att hålla kvar personen häktad. Om man ska hårddra det skulle man om alla andra alternativ för identifiering skulle ta slut till slut t om hänga ut personen med bild för att få honom eller henne identifierad. Det finns alltid någon. Är det någon utlänning så blandas givetvis Migrationsverket in bl a.

Lagstiftaren har gett Polisen skyldighet att bl a utreda brott. Att släppa någon för att man inte lyckas identifiera denne vore ett stort misslyckande givetvis.

hultman
2011-03-31, 22:11
På vilket sätt är du frihetsberövad då? gripen är 6+6 timmar och anhållen 96. Häktad kan du bli för enkla bötesbrott om de inte kan identifiera dig

De kan begära sex extra timmar om du alldeles plötsligt blir misstänkt för ett brott, ja. Om du ej är identifierad och inte har utfört något allvarligt brott så SKA du bli släppt efter dessa 12 timmar. Jag har också vänner som blivit det. Det låter högst osannolikt att man skulle bli häktad för ett brott som inte har fängelse på skalan.

Vadå "på vilket sätt är man frihetsberövad?". De kan skicka in dig i fyllecell, på häktet eller varhelst det passar. Vanligen fyllecell.

jontet
2011-03-31, 22:51
De kan begära sex extra timmar om du alldeles plötsligt blir misstänkt för ett brott, ja. Om du ej är identifierad och inte har utfört något allvarligt brott så SKA du bli släppt efter dessa 12 timmar. Jag har också vänner som blivit det. Det låter högst osannolikt att man skulle bli häktad för ett brott som inte har fängelse på skalan.

Vadå "på vilket sätt är man frihetsberövad?". De kan skicka in dig i fyllecell, på häktet eller varhelst det passar. Vanligen fyllecell.

Jag förstår inte vad du menar. Är du gripen ÄR du misstänkt för ett brott, de extra sex timmarna kan bara tas ut under vissa speciella omständigheter. Är du inte identifierad under denna tid blir du som regel anhållen. Häktning för en skitsak pga. att man inte identifierats är säkert mycket ovanligt men det beror ju på att det är rätt enkelt att identifiera folk som inte är här illegalt och få är beredda att sitta i veckor frihetsberövade för nåt som kostar femtusen om man säger vem man är. lobad eller häktad blir du aldrig som första åtgärd för ett brott

hultman
2011-03-31, 23:06
Jag förstår inte vad du menar. Är du gripen ÄR du misstänkt för ett brott, de extra sex timmarna kan bara tas ut under vissa speciella omständigheter. Är du inte identifierad under denna tid blir du som regel anhållen. Häktning för en skitsak pga. att man inte identifierats är säkert mycket ovanligt men det beror ju på att det är rätt enkelt att identifiera folk som inte är här illegalt och få är beredda att sitta i veckor frihetsberövade för nåt som kostar femtusen om man säger vem man är. lobad eller häktad blir du aldrig som första åtgärd för ett brott

Jag förstår inte vad DU menar. Du blir ju gripen om du åker in för PL13 eller blir LOBad? Och du behöver inte vara brottsmisstänkt för att bli gripen för någotdera. Ska man trots detta bli anhållen och sedermera häktad trots att man inte kan straffas?

jontet
2011-03-31, 23:15
Jag förstår inte vad DU menar. Du blir ju gripen om du åker in för PL13 eller blir LOBad? Och du behöver inte vara brottsmisstänkt för att bli gripen för någotdera. Ska man trots detta bli anhållen och sedermera häktad trots att man inte kan straffas?

nej då är du ju omhändertagen på de grunder som gäller för lob och pl13 och inte gripen. det är omöjligt att bli gripen utan att vara misstänkt för ett brott

hultman
2011-03-31, 23:28
nej då är du ju omhändertagen på de grunder som gäller för lob och pl13 och inte gripen. det är omöjligt att bli gripen utan att vara misstänkt för ett brott

Vad är den juridiska distinktionen mellan "gripen" och "omhändertagen" i detta fall? Jag förstår varför LOBande rubriceras så iom att det är För Din Skull, men inte när det gäller PL13. Om jag inte missförstått det jag utrönat av poliser som jävlats med mig så föregås omhändertagandet av ett gripande. Om inte så _borde_ det heta så när man får ligga mot asfalten med handklovar i en halvtimme för att sedan traditionsmässigt bli förnedrad och illa behandlad på grisstationen.

Oavsett vilket så har de inget stöd i lagen (gällande LOB och PL13) för att hålla dig längre än tolv timmar, även om de nu inte lyckats identifiera dig.

jontet
2011-03-31, 23:45
Vad är den juridiska distinktionen mellan "gripen" och "omhändertagen" i detta fall? Om jag inte missförstått det jag utrönat av poliser som jävlats med mig så föregås omhändertagandet av ett gripande. Om inte så _borde_ det heta så när man får ligga mot asfalten med handklovar i en halvtimme för att sedan traditionsmässigt bli förnedrad och illa behandlad på grisstationen.

Oavsett vilket så har de inget stöd i lagen (gällande LOB och PL13) för att hålla dig längre än tolv timmar, även om de nu inte lyckats identifiera dig.

pl13 är sex timmar, lob åtta, man får inte hållas en sekund längre. identifiering är inget man lägger tid på hos dessa då inget brott skall utredas ändå, bara notis till transportstyrelsen för lobarna. gripen är ett beslut av polis vid minsta misstanke om att du begått brott, då har polisen högst sex timmar på sig att övertyga en åklagare som kan uppgradera misstanken till skäligen misstänkt vilket är lägsta formen av misstanke men som räcker för ett anhållande. pl13, lob, häfö osv är altså inte gripanden utan omhändertaganden :)