handdator

Visa fullständig version : Rusta upp Sveriges armé?


Flonkz
2011-03-31, 15:26
Hejsan, jag ska hålla ett tal nästa Fredag och jag ska argumentera för "Rusta upp Sveriges armé"

Dock så hittar jag inte mycket pålitlig information på internet som visar varför det skulle vara positivt att göra just detta.

Så nu vänder jag mig till er, har ni någon information?

May the biceps be with you!

/C

HulkH
2011-03-31, 15:44
Får man hjälpa folk med läxor?


Skitsamma... enda jag kan komma på är att vi kan försvara oss, vilket inte verkar behövas atm.

MasterChief
2011-03-31, 16:04
Billigt och effektivt (se på hur många som vill invadera Nordkorea vs Libyen):

http://static.howstuffworks.com/gif/nuclear-arms-race-1.jpg

Loke
2011-03-31, 16:42
För argument behöver du inte tänka på källor, man kan gott låtsas som de är ens egna.

Men det smidigaste är väl att titta på historien, i varje krig har den försvarande sidan haft en för liten arme för att avskräcka, det är bara att välja några godtyckliga krig och säga "så kan det gå!". Förslagsvis bör krigen vara sådana som väcker starka känslor. Finlands deltagande i andra världskriget är rätt bra.

Sen gillar jag ett citat av allas våran idol Mao: "Varje land har en armé, antingen sin egen eller någon annans."

Det är värt att fundera på. Vilken armé försvarar oss om våran egen inte kan göra det? Vad får det för konsekvenser?

Kwon
2011-03-31, 17:00
Enkelt.

Hade Libyen haft samma vapen som NordKorea hade ingen vågat flyga dit/ingripa.

The one with the Power makes the Rules.

Nobody messing with ya if you got nukes, simple as that.

Exdiaq
2011-03-31, 17:54
Ninja plz.. Brukar man inte först kolla upp information och sätta sig in i frågan innan man bestämmer sig för för/emot?

Unsub
2011-03-31, 21:27
Sen gillar jag ett citat av allas våran idol Mao: "Varje land har en armé, antingen sin egen eller någon annans."

Var det verkligen Mao som uppfann det uttrycket? hade för mig att det var sokrates.

regus
2011-03-31, 21:42
Ninja plz.. Brukar man inte först kolla upp information och sätta sig in i frågan innan man bestämmer sig för för/emot?

På retorikkurser kan det hända att man blir tilldelad ett ämne och en sida. För vad man själv tycker är ointressant utan det är den retoriska tekniken som är det viktiga.

Exdiaq
2011-03-31, 22:01
På retorikkurser kan det hända att man blir tilldelad ett ämne och en sida. För vad man själv tycker är ointressant utan det är den retoriska tekniken som är det viktiga.

Det har då jag aldrig varit med om. Visst där finns exempel på ämnen, men sen har man valt själv vad man vill köra på. I min bok är det rätt korkat att argumentera för emot/något fast man inte själv tycker likadant, oavsett om det är retorikkurs eller ej, eftersom det sällan blir bra.

Nordenator
2011-03-31, 22:13
Det har då jag aldrig varit med om. Visst där finns exempel på ämnen, men sen har man valt själv vad man vill köra på. I min bok är det rätt korkat att argumentera för emot/något fast man inte själv tycker likadant, oavsett om det är retorikkurs eller ej, eftersom det sällan blir bra.

Om du inte kan ta ett steg tillbaka och argumentera för en sak som inte är din egen så behöver du uppenbarligen mer övning. Poängen är ju inte att det ska vara enkelt eller bra, utan det är väl snarare att man ska lära sig retorik på ett praktiskt vis. Att man blir tilldelad något man själv inte står för borde väl snarare bara se till att man får mer övning på köpet.

Fredron
2011-03-31, 22:29
Förvräng allt.
Ifall folk redan är negativt inställda till krig/försvaret kan det bli svårt.
Satsa på att du vill rusta upp försvaret, men inte som det ser ut idag, utan istället vill du att de ska kunna utöka sig och också ägna sig åt X när det inte är krig.
X = alla brister i samhället, dra ett par konkreta exempel som du tror klassen är intresserade av.
That's how you roll it.