handdator

Visa fullständig version : 10öre 1917, värde i dagens pengar?


thethoos
2011-03-31, 15:22
Hur räknar man ut vad tex 10öre är lika med i dagens pengar? Ska man räkna mot guldpriset eller mot dollarn eller hur ska man göra ?

hahavaffan
2011-03-31, 15:25
2 kronor och 73 ören enligt SCB.

http://www.scb.se/Pages/PricesCrib____258649.aspx

(Om det nu var detta du var ute efter)

Mr.Cosybear
2011-03-31, 15:26
Hur räknar man ut vad tex 10öre är lika med i dagens pengar? Ska man räkna mot guldpriset eller mot dollarn eller hur ska man göra ?

Inflation är det ord du söker.

thethoos
2011-03-31, 15:36
Mr.cosybear, nej itne riktigt. Inflationen har väll inte varit konstant. Tack för hjälpen Hahavaffan.

Jag arbetar med ett skol PM och jag skriver om kost under 1900talet. Så nu kan jag börja räkna på hur mycket maten kostade. Tillexempel så kostade en portion i snitt 19.11kr (i dagens valuta) på fattigman utspisningen Centralköket i Uppsala under april månad 1919.

Aja, tack för hjälpen, nu kan jag komma vidare i mitt studerande.

hultman
2011-03-31, 15:39
Mr.cosybear, nej itne riktigt. Inflationen har väll inte varit konstant. Tack för hjälpen Hahavaffan.

Jag arbetar med ett skol PM och jag skriver om kost under 1900talet. Så nu kan jag börja räkna på hur mycket maten kostade. Tillexempel så kostade en portion i snitt 19.11kr (i dagens valuta) på fattigman utspisningen Centralköket i Uppsala under april månad 1919.

Aja, tack för hjälpen, nu kan jag komma vidare i mitt studerande.

Det är inflation du söker. Annars kommer du att leta siffror i all oändlighet. Huspriserna har t.ex. ökat mer än inflationen, liksom en rad andra områden.

Mr.Cosybear
2011-03-31, 16:07
Mr.cosybear, nej itne riktigt. Inflationen har väll inte varit konstant. Tack för hjälpen Hahavaffan.

Jag arbetar med ett skol PM och jag skriver om kost under 1900talet. Så nu kan jag börja räkna på hur mycket maten kostade. Tillexempel så kostade en portion i snitt 19.11kr (i dagens valuta) på fattigman utspisningen Centralköket i Uppsala under april månad 1919.

Aja, tack för hjälpen, nu kan jag komma vidare i mitt studerande.

Du bör definitivt läsa på om inflation :) Men du har rätt på att den inte varit konstant, men vad spelar det för roll?