handdator

Visa fullständig version : Förbränningsfråga.. om längden på gångsträckan


lalle
2011-03-31, 08:22
Säkert har frågan varit uppe förut men hitta inget bra..

Jag har varit ute och promenerat varje dag.. i ca 1.5 timme. Under den tiden så går jag så att jag blir andfådd kanske totalt 10 min. Resten av vägen är ganska platt..

Idag tänkte jag bege mig åt andra hållet men då blir det så att det kommer vara uppförsbackar nästan hela vägen. Kommer gå uppför så jag blir bra andfådd i kanske 25 min men totala vägen är kanske bara 40 min?

Vilket är bästa vägen för förbränning? Lång gång men mindre trötthet eller kort gång men ganska utmattande? :) hehe

Tacksam för svar!

Pretorian
2011-03-31, 09:49
Jag kan inte svara på vad som förbränner mest men jag själv föredrar kortare pass men med högre intensitet. Jag avslutar mina gympass med att springa 1 km så fort jag kan. Det har även med tidsbesparing att göra.

SiSenior
2011-03-31, 11:45
Desto längre sträcka du går, desto mer kalorier förbränner du.
Postat via en mobil enhet

vicarious
2011-03-31, 11:52
Desto längre sträcka du går, desto mer kalorier förbränner du.
Postat via en mobil enhet

Visst, det stämmer men om man går en kortare sträcka fast med högre lutning så kan energiförbrukningen ändå bli högre trots att sträckan är kortare. Ditt inlägg svarar inte på TS fråga.

Det är omöjligt att svara på.

eiri
2011-03-31, 12:18
mm omöjligt att svara på, rör dig så mycket du vill/orkar bara och sluta fundera på sådana saker =)

lalle
2011-03-31, 12:49
mm omöjligt att svara på, rör dig så mycket du vill/orkar bara och sluta fundera på sådana saker =)


Haha ja så kanske jag borde göra.
Men vill vara så effektiv som möjligt =)

filler
2011-03-31, 12:50
Tillgång till en pulsklocka??
Det skulle ganska snabbt reda ut det hela. Då en klocka som räknar lutning och givetvis kcal..
Noggrannheten i dessa beräkningar kan alltid disskuteras men man kan i alla fall se skillnaden mellan de olika sträckorna..

lalle
2011-03-31, 12:59
Nej har tyvärr ingen sån.. skulle kanske införskaffat en sån.

vicarious
2011-03-31, 18:07
Haha ja så kanske jag borde göra.
Men vill vara så effektiv som möjligt =)

Vill du bränna så mycket kalorier som möjligt (vara så tidseffektiv som möjligt) så ska du hålla ett så högt tempo du orkar, så länge du bara orkar. Spring med andra ord.