handdator

Visa fullständig version : EU tvingar ideella föreningar att betala moms


Nitrometan
2011-03-31, 08:19
Hittills har ideella föreningar i Sverige varit momsbefriade. Vilket har underlättat att driva små föreningar med idella medel och låga avgifter så att alla har möjlighet att vara med. Men nu är det slut.

http://www.dn.se/ekonomi/eu-beslut-slar-mot-ideella-foreningar

Sverige fick på torsdagen nej av EU-kommissionen på undantaget för den svenska momsfriheten för små ideella föreningar, erfar DN.se.

I dag är hela den svenska ideella sektorn undantagen från moms. Men det strider mot EU:s lagstiftning och EU-kommissionen har försökt få bort undantaget.

Finansminister Anders Borg (M) håller pressträff under förmiddagen.

Idrottsrörelsen kommer drabbas hårt av att små ideella förningar blir tvungna att betala moms. ”Ett ledord inom idrotten är att alla ska vara med. Men dagens beslut slår mot ekonomiskt svaga familjer och deras barn”, säger Karin Mattsson Weijber, ordförande i Riksidrottsförbundet, till DN.se.

cirkelrak
2011-03-31, 09:04
Vilka är EUs argument för att föreningarna ska betala moms?

Yllegarn
2011-03-31, 09:16
I min mening är detta nya beslut enbart skit för en stor del av den ideella idrotten.

Momssatsen på idrottsligt utövande blir/är 6%. (Skatteverket (http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000113803/kap28.pdf))

För en klubb som har en årsavgift på 800 kr (högt för landet, lågt för de större städerna) innebär detta ett prispåslag på 48kr.

Till detta tillkommer dock en hel del merarbete med deklaration som nu måste ske och så vidare.

Nitrometan
2011-03-31, 09:23
Vilka är EUs argument för att föreningarna ska betala moms?
Det ska vara lika för alla. Ingen ska undantas från moms. Om det inte är religiösa organisationer då. De är det OK att momsbefria i en del länder.

I min mening är detta nya beslut enbart skit för en stor del av den ideella idrotten.

Momssatsen på idrottsligt utövande blir/är 6%. (Skatteverket (http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc8000113803/kap28.pdf))

För en klubb som har en årsavgift på 800 kr (högt för landet, lågt för de större städerna) innebär detta ett prispåslag på 48kr.

Till detta tillkommer dock en hel del merarbete med deklaration som nu måste ske och så vidare.
Dessutom tillkommer att de blir skyldiga att redovisa moms på alla inköp de gör. Vad de nu kan behöva köpa till sin verksamhet, varmkorv, hyra bussar m.m. - Allt måste momsredovisas till skattemyndigheten. Vilket är mycket mer omfattande och tungrott än det system med enklare redovisning som gäller idag.

hultman
2011-03-31, 09:25
Revisorerna skrattar hela vägen till banken :D

O.W.
2011-03-31, 09:29
Fy faen detta verkar inte bra.

Nitrometan
2011-03-31, 09:40
Revisorerna skrattar hela vägen till banken :D

Men om föreningarna lägger ner så blir det ju inget jobb till dem?

Jag tror att risken är stor att många små föreningar helt enkelt inte orkar med den större belastningen (de som sitter i styrelse och jobbar med träning m.m. i föreningen är redan hårt belastade) utan väljer att lägga ner.

O.W.
2011-03-31, 09:46
Vi kanske kan klassa alla ideella föreningar som religösa ;)

hultman
2011-03-31, 09:48
Men om föreningarna lägger ner så blir det ju inget jobb till dem?

Jag tror att risken är stor att många små föreningar helt enkelt inte orkar med den större belastningen (de som sitter i styrelse och jobbar med träning m.m. i föreningen är redan hårt belastade) utan väljer att lägga ner.

Äh. Har man stått ut med rådande lagstiftning så orkar man nog lite extraarbete. Jag är inte sen att spotta på byråkratiska onödigheter - och detta kvalificerar som sådan - men samtidigt bör det vara lika för alla. Varför inte förenkla generellt?

Nitrometan
2011-03-31, 09:54
Vi kanske kan klassa alla ideella föreningar som religösa ;)

Tja, SL är en relgion. Böjracket är ett altare där man både kan tillbe och offra.

Det är en väg att gå. Jag vet inte hur skatte- och momsregler ser ut för religiösa organisationer i Sverige.

Yes
2011-03-31, 10:13
När, NÄR, ska sousserierna upphöra!?

O.W.
2011-03-31, 10:37
http://www.svd.se/naringsliv/eu-ger-besked-om-momsfriheten_6053779.svd

hultman
2011-03-31, 10:47
När, NÄR, ska sousserierna upphöra!?

Just detta är väl inga sousserier?

stevebc
2011-03-31, 10:48
Men vad fan har EU med våra verksamheter att göra?

Sveriges föreningskultur är ju vårt signum och ett ganska unikt och gemytligt fenomen. Det är väl bara för andra länder att följa efter om de vill, tycker jag. Surt att inte få bestämma det här nationellt.

Nitrometan
2011-03-31, 10:49
Just detta är väl inga sousserier?
Ideellt arbete är väl soussigt om något?

Men vad fan har EU med våra verksamheter att göra?
Det är momsreglerna de har synpunkter på. De gillar inte att vissa unadantas från momsen.

Sveriges föreningskultur är ju vårt signum och ett ganska unikt och gemytligt fenomen. Det är väl bara för andra länder att följa efter om de vill, tycker jag.
Det håller jag med om. Det skulle kanske kunna liva upp på fler ställen?

Yes
2011-03-31, 10:50
Just detta är väl inga sousserier?
Skatt är soussigt.

stevebc
2011-03-31, 10:52
Vad innebär detta för t ex en hårt pressad förening?

Gäller det hyra, medlemsavgifter, inköp av materiel eller? Är det alla kostnader och intäkter som ska beskattas?

Så det som följer av det här antar jag är högre medlemsavgifter helt enkelt.

hultman
2011-03-31, 10:52
Skatt är soussigt.

Att subventionera vissa företag är soussigt.

Nitrometan
2011-03-31, 10:54
http://www.svd.se/naringsliv/eu-ger-besked-om-momsfriheten_6053779.svd

Mhmm. Bra av Borg.

Undantaget strider mot EU:s lagstiftning och EU-kommissionen har försökt få bort undantaget.

Regeringen har tidigare ansökt om att vissa ideella föreningar ska slippa redovisa moms om omsättningen ligger under en miljon kronor.

Finansminister Anders Borg är förvånad och besviken över det negativa besked som regeringen har fått från EU-kommissionen.

- Vi kommer att bestrida detta. Vi tänker driva detta ända in i kaklet, sade Borg på en pressträff.

Tills dess frågan är avgjord, vilket enligt Borg kan ta flera år, kommer de nuvarande reglerna för momsfrihet för ideella föreningar att gälla.

- Regeringen kommer fortsätta att arbeta för att den ideella sektorn inte ska drabbas. Den är en viktig och betydelsefull del av det svenska samhället och den engagerar många människor. De här momspengarna är inga pengar vi vill ha in, sade Borg.

Borg säger att regeringen försöker övertyga kommissionen om att driva ärendet vidare i maklig takt och, förstås, försöker få kommissionen att ändra inställning.

Men han har inget större hopp om att få gehör, inte minst på grund av att den sade nej till regeringens kompromissförslag om att endast föreningar som omsätter över en miljon kronor ska vara momsskyldiga. En sådan gräns skulle undanta 90 procent av föreningslivet, enligt regeringen.

Vi får väl hoppas...

Yes
2011-03-31, 10:55
Att subventionera vissa företag är soussigt.
Sant, men det är en något mindre elak soussighet.

stevebc
2011-03-31, 10:57
Borg är en kämpe! Det ser ut att ta flera år det här, så tills dess så gäller nuvarande lagstiftning i alla fall.

Nitrometan
2011-03-31, 10:58
Vad innebär detta för t ex en hårt pressad förening?

Gäller det hyra, medlemsavgifter, inköp av materiel eller? Är det alla kostnader och intäkter som ska beskattas?

Ja. Alla kostnader och intäkter ska redovisas och beläggas med moms. Hör med nån som kan momsreglerna så får du se hur krångligt det kommer att bli.

cirkelrak
2011-03-31, 11:04
Betalar föreningar moms på inköp idag eller funkar de som företag där?

Nitrometan
2011-03-31, 11:10
Betalar föreningar moms på inköp idag eller funkar de som företag där?

Det beror på hur stora de är, vilken omsättning de har. Kontakta Skatteverket och fråga, jag har inte koll på vilka regler och gränser som gäller.

Snafu
2011-03-31, 11:25
Men vad fan har EU med våra verksamheter att göra?

Sveriges föreningskultur är ju vårt signum och ett ganska unikt och gemytligt fenomen. Det är väl bara för andra länder att följa efter om de vill, tycker jag. Surt att inte få bestämma det här nationellt.

Yepp, föreningslivet är fanimig viktigt - vilket jag nog inte hade fattat för 10 år sen.

KniveN
2011-03-31, 12:44
Betalar föreningar moms på inköp idag eller funkar de som företag där?

Företag betalar också moms på inköp, men den momsen får seden kvittas mot utgående moms (momsen företagen får in via försäljning)

Antar att det blir samma sak för föreningarna. Som därmed kommer kunna "dra av" momsen på inköp.