handdator

Visa fullständig version : Frågor om bänkpress


Rikard Jansson
2011-03-30, 19:28
Kan börja med att säga att jag har ganska lång lyftväg och är nog den segaste pressaren världen skådat.

Mitt PB med touch n go är 130, fast det var ett tag sen. PB med stopp är 125, också ett tag sen. PB idag i pinpress/dödbänk; 125. Är inte det lite märkligt? Vad kan det bero på? Man brukar väl ta en del mindre där?

Hur kommer det sig att det är svårare att starta efter stopp än med touch n go utan studs? Vid det senare så behöver man ju bryta emot farten har på vägen ner.

När man kör tungt, kan man nästan uteslutet köra dödbänk för att få till en bra tävlingsbänk? Säg om 9 av mina tunga pass består av dödbänk, och 1 där jag kör med signaler och stopp?

mpersson
2011-03-30, 19:59
Jag tkr personligen inte alls att du ska bygga dina pass runt dödsbänken, eftersom:

1. Det är inte likt tävlingslyft (som vanlig bänk och stoppbänk)
2. Du ska köra bänkpress (samma som övre :D)

Sen att dina stoppbänkar ligger lika som dödsbänkar kan ju bero på att du tex slappnar av på bröstet eller att du tex inte är tillräckligt explosiv.

Så mitt tips till dej är lägg in explosiv träning (många 2-3or på 50-70% av max), öva in ett PERFEKT stopp. Och kör mkt bänkpress. Dödsbänken kan du ha som komplement lyft efter bänken, men inte som huvudlyft.

Detta är vad jag tkr :)

Rikard Jansson
2011-03-30, 20:04
Om man inte slappnar av så borde man ju bli trött? ^^ Menade att var fjärde pass skulle vara uppbyggt av 90% dödbänk och 10% stoppbänk, fast det kanske ändå är att ta i?

Tänkte typ såhär:

Pass 1 - åttor på 12RM, inget avancerat
Pass 2 - treor med stopp på 105-110, samt någon etta med stopp på 120
Pass 3 - åttor på 10RM
Pass 4 - dödbänk 9/10 pass och tunga stoppettor det tionde

Fast du tycker alltså att jag borde lägga in explosivitet? Måste man ha ett helt pass för det, eller kan man dra ut på uppvärmningen och göra de vikterna explosiva?

panzerpig
2011-03-30, 20:14
Du blir bra på det du tränar. Behöver du bli bättre på stoppbänk, träna mer stoppbänk :)

Rikard Jansson
2011-03-30, 20:15
Jo, det kan man ju lugnt säga att jag behöver, hehe. Få till legdriven också. Funderade på att öva på legdriven isolerat, d.v.s. lägga stången på bröstet utan händer och försöka kasta upp den i racket, men har ännu inte kommit på hur jag ska göra detta utan att få den rakt i halsen

mpersson
2011-03-30, 20:29
Angående passen så låter de alldeles för avancerat ! 4 olika pass?

Prova ett tag att köra ett pass med volym, tex:

Bänkpress: 5or med eller utan stopp.
FU bänk eller annan rolig bänkövning som du behöver köra av MKT goda skäl: 5or eller lite högre.
Lite hantelpress, pushdown eller nåt.

Ett pass explosivitet:

Bänkpress: 8x3x50-70% av max.
Sen typ övre rygg och sånt.

Ett tyngre pass:

Bänkpress: 4-5 rep några set, sen lite 2or. Alla med stopp ! Och kanske ett högrep set.
Dödsbänk: :D
Lite lätta FU bänkar eller nåt.


Där har du en grund tanke. Det explosiva kan läggas in innan de tyngre seten på volymdagen.

Joakim pettersen
2011-03-30, 20:34
Dödbänk ger väl en lite annan rörelsebana också?

Rikard Jansson
2011-03-30, 20:35
FU-bänkar är jag ju typ, alldeles för bra i? Snart är jag starkare i FU-bänk än i vanlig, och man får inte tävla så :(

Så 1 volympass och ett tungt pass? Det är ju faktiskt så jag ökade bäst, och lite så jag kör nu, fast jag kör varannat volympass lätt och varannat tunga pass "lätt". Med explosivt före tungbänken?

Edit: Joakim: den största fördelen jag har märkt vid dödbänk är att stången i starten, när det är precis så tungt så man knappt klarar det, glider på barsen dit man är som starkast. Vilket är coolt.

mpersson
2011-03-30, 20:47
Anledningen till detta bör ju ligga på att du ska bli mer teknisk ! Dödsbänk och FU är mkt råstyrka. Vill du föra över de till bänkpress måste du bli teknisk !

Kör mkt bänk och värva de med mer bänkpress ! Alla lyft ska vara tekniskt perfekta (40kg som 120kg).


PS: Man blir inte stark genom att va cool, man är cool om man är stark ! :D

Rikard Jansson
2011-03-30, 20:50
Anledningen till detta bör ju ligga på att du ska bli mer teknisk ! Dödsbänk och FU är mkt råstyrka. Vill du föra över de till bänkpress måste du bli teknisk !

Kör mkt bänk och värva de med mer bänkpress ! Alla lyft ska vara tekniskt perfekta (40kg som 120kg).


PS: Man blir inte stark genom att va cool, man är cool om man är stark ! :D

Sant :) Ska mixtra fram den för mig perfekta tekniken, vilken antagligen är lite udda med tanke på att jag praktiskt taget kör platt smalbänk... Men jag tror jag är på god väg, fattas bara att mata in skiten i nervsystemet :D

PS: sant som fan ;)

Stefan J
2011-03-30, 21:14
Kan börja med att säga att jag har ganska lång lyftväg och är nog den segaste pressaren världen skådat.

Mitt PB med touch n go är 130, fast det var ett tag sen. PB med stopp är 125, också ett tag sen. PB idag i pinpress/dödbänk; 125. Är inte det lite märkligt? Vad kan det bero på? Man brukar väl ta en del mindre där?

Hur kommer det sig att det är svårare att starta efter stopp än med touch n go utan studs? Vid det senare så behöver man ju bryta emot farten har på vägen ner.

När man kör tungt, kan man nästan uteslutet köra dödbänk för att få till en bra tävlingsbänk? Säg om 9 av mina tunga pass består av dödbänk, och 1 där jag kör med signaler och stopp?

På första frågan så måste jag säga att du ju startar dina dödbänkar 2-4cm ovanför bröstkorgen, därför blir det ju inte helt rättvist att jämföra med bänkpressar touch and go eller med stopp, utan då får du isf jämföra med en 2-4cm kloss.

Sedan att det är lättare att studsa touch and go än att lyfta med stopp är för att du lagrar elastisk energi i musklerna under den exccentriska fasen som avtar ju längre stopp du har på bröstkorgen.

Skulle du ändå lyfta mer i dödbänk än i vanlig bänkpress, givet att lyftvägen nu är lika lång, dvs att du startar dödbänken med stången på bröstkorgen, är den troligaste orsaken att du har dålig teknik i vanlig bänkpress. Exempelvis att du sladdrar på bänken under nerfasen, tappar skuldrorna, förflyttar tyngdpunkten, dansar med benen, tar ner stången för snabbt och trycker ihop dig osv osv.

Rikard Jansson
2011-03-30, 21:17
Efter konungens order (och markus :) ) så fixade jag 2-4cm-problemet! La klossar under bänken. Så även när jag inte bryggade fullt så låg bröstet emot :) (jag har film om inte tror mig!!! )

Denna elastiska energi verkar mycket märklig. Jag tror jag använder mig av den för mycket...

Stefan J
2011-03-30, 21:22
Efter konungens order (och markus :) ) så fixade jag 2-4cm-problemet! La klossar under bänken. Så även när jag inte bryggade fullt så låg bröstet emot :) (jag har film om inte tror mig!!! )

Denna elastiska energi verkar mycket märklig. Jag tror jag använder mig av den för mycket...

Jag tror dig :)

Tycker snarare att du inte använder dig av den om du kan dödpressa 125kg (då du startar dött och inte har någon energi lagrad alls) och stoppbänkar lika mycket och touch and go lyfter endast 5kg mer. Då får du gå tillbaka till ritbordet med din bänkteknik :)

Rikard Jansson
2011-03-30, 21:26
Fasiken också. Vet dock inte hur jag ska ändra min teknik på ett sådant sätt att jag får ut mindre råpress? Verkar ju fattas en del explosivitet, men kanske behöver också legdriven förbättras! Annars får jag ju helt enkelt bänka mer genom att bli starkare, fast det borde ju rimligtvis vara ett långsammare alternativ. Bugar och bockar inför alla svar, tack så mycket :)

Rikard Jansson
2011-03-31, 16:49
Ytterligare en fråga - om man antar att jag tar 127.5 med stopp utan formtopp, 127.5 i deadbench idag, tror ni det är möjligt att komma upp i 150 med stopp innan november med bra träning och förbättrad teknik? Om så, hur svårt skulle ni skatta det på en skala 1-10? ^^

Tvåan
2011-03-31, 17:19
Ledsen att inte kunna bidra med nått men jag undrar bara, vad är dödbänk egentligen? Att bara ligga helt rak på bänken och bara råpressa eller? :confused:

Zorban
2011-03-31, 17:38
Så här ser den ut:
http://articles.elitefts.com/articles/training-articles/bring-your-bench-press-alive-with-the-dead-bench/

Du startar med stången typ nere vid bröstet m.h.a. en ställning och gör bara ett lyft uppåt.

Tvåan
2011-03-31, 17:40
Så här ser den ut:
http://articles.elitefts.com/articles/training-articles/bring-your-bench-press-alive-with-the-dead-bench/

Du startar med stången typ nere vid bröstet m.h.a. en ställning och gör bara ett lyft uppåt.

Tack!