handdator

Visa fullständig version : Stickningar av kyckling


Tollesson
2011-03-30, 17:43
Hejsan!

Jo det är så att jag har börjat med dieten nu och har ett högt intag av kyckling dagligen. Ca. en halvtimme efter jag ätit det känner jag stickningar under hud på samma sätt som av beta-alanin.

Vet fler som känner samma sak, hur kommer detta sig?

hejhopp79
2011-03-30, 17:50
Ja du, äter du något annat med kycklingen? Steker du den i något? etc

JJOHANSSON
2011-03-30, 17:57
Vad äter du till kycklingen?

SiSenior
2011-03-30, 18:08
Allergier?

Tollesson
2011-03-30, 18:18
Jag äter ett mål med bara kyckling om dagen, känner samma då. Steker den i lite raps med varierande kryddning.

hejhopp79
2011-03-30, 18:20
Vilka kryddor?

Vad är det i kycklingen förutom kyckling och vatten?

Spontant tänker jag att du har någon korsallergi, som eventuellt sammanfaller med någon krydda.

Tollesson
2011-03-30, 18:29
Vilka kryddor?

Vad är det i kycklingen förutom kyckling och vatten?

Spontant tänker jag att du har någon korsallergi, som eventuellt sammanfaller med någon krydda.

Just nu är det fryst från Eldorado pga priset.
Kycklingbröstfilé 80%, Saltlake 20%(vatten, salt, socker,E301,E331,E262)
Kan dock få det i tinad kyckling utan tillsatser med.

Kryddning är alltid med salt i grunden sedan varierar det mellan chili, grillkrydda, vitlökspulver och ibland bara salt. Känner samma vid alla kryddningar.

Sedan vet jag andra som känner detta med.

Kischen
2011-03-30, 18:33
Just nu är det fryst från Eldorado pga priset.


Den är Halalslaktad och alla smutsiga hundar/ickereligiösa får känna på stickningarna i guds vrede :D

Tollesson
2011-03-30, 18:35
Den är Halalslaktad och alla smutsiga hundar/ickereligiösa får känna på stickningarna i guds vrede :D

Haha måste vara så;)

hejhopp79
2011-03-30, 18:55
Du äter alltså bara kyckling och inget till?

En teori är att stickningarna är ett resultat av ökade halter fenylalanin i blodet och således katekolaminer. Men det är bara jag som spekulerar

Annars har jag ingen aning

Edit: En sak till. Om du är allergisk mot björkpollen finns följande möjliga korsreaktioner:

BJÖRK

Frukt
Potatis
Tomat, morot, selleri, kryddor

Känner du av det utan att krydda?

Tollesson
2011-03-30, 19:03
Du äter alltså bara kyckling och inget till?

En teori är att stickningarna är ett resultat av ökade halter fenylalanin i blodet och således katekolaminer. Men det är bara jag som spekulerar

Annars har jag ingen aning

Edit: En sak till. Om du är allergisk mot björkpollen finns följande möjliga korsreaktioner:

BJÖRK

Frukt
Potatis
Tomat, morot, selleri, kryddor

Känner du av det utan att krydda?

Okej, nej inga allergier jag känner till över huvud taget.
Jag har ett mål om dagen där jag äter endast kyckling och ett annat där jag äter kyckling, gröna ärtor, majs, paprika, keso samt omega3. Känner samma i båda lägen och känner det om jag bara steker kyckling i vatten med.

Inget jag känner negativa känslor av då jag är van vid stickningar från pwos men började fundera lite på vad det kan vara.

Gober
2011-03-30, 19:05
Har kycklingen ätit beta-alanin?

Tollesson
2011-03-30, 19:07
Har kycklingen ätit beta-alanin?

Brb, ska gå till frysen och fråga;)

hejhopp79
2011-03-30, 19:17
Okej, nej inga allergier jag känner till över huvud taget.
Jag har ett mål om dagen där jag äter endast kyckling och ett annat där jag äter kyckling, gröna ärtor, majs, paprika, keso samt omega3. Känner samma i båda lägen och känner det om jag bara steker kyckling i vatten med.

Inget jag känner negativa känslor av då jag är van vid stickningar från pwos men började fundera lite på vad det kan vara.

Jag kan känna stickningar från omega-3 tillskott i kapselform. Har inga problem med makrill, lax etc.

Tollesson
2011-03-30, 19:23
Jag kan känna stickningar från omega-3 tillskott i kapselform. Har inga problem med makrill, lax etc.

Jasså okej men det får inte jag, omega3n intar jag kl 12 och den andra kycklingmåltiden infaller vid kl 4.

För jag antar att detta är för långt tidsspann emellan?

Crocker
2011-03-30, 19:45
Du äter alltså bara kyckling och inget till?

En teori är att stickningarna är ett resultat av ökade halter fenylalanin i blodet och således katekolaminer. Men det är bara jag som spekulerar

Annars har jag ingen aning

Edit: En sak till. Om du är allergisk mot björkpollen finns följande möjliga korsreaktioner:

BJÖRK

Frukt
Potatis
Tomat, morot, selleri, kryddor

Känner du av det utan att krydda?
Intressant info, hh79. Känner ofta av detta, tackar ödmjukast. *cupid*

hejhopp79
2011-03-30, 19:50
Jasså okej men det får inte jag, omega3n intar jag kl 12 och den andra kycklingmåltiden infaller vid kl 4.

För jag antar att detta är för långt tidsspann emellan?

Testa att inte äta omega-3 några dagar så vet du.

hejhopp79
2011-03-30, 19:51
Intressant info, hh79. Känner ofta av detta, tackar ödmjukast. *cupid*

Är du allergisk mot björkpollen?

Crocker
2011-03-30, 19:52
Är du allergisk mot björkpollen?
Japp, kraftigt.

Tollesson
2011-03-30, 19:57
Testa att inte äta omega-3 några dagar så vet du.

Ska testas, tack så mycket!

hejhopp79
2011-03-30, 20:07
Ska testas, tack så mycket!

Jag har en hunch om att det hänger samman med det.

Skriv gärna om du märker någon skillnad sen

enzodiac
2011-12-01, 17:42
Det har förmodligen inte med omega3 att göra. Jag har nämligen exakt samma problem! Precis den känslan jag fick av rage får jag när jag äter kyckling. Jag märkte det också under diet. Käkade likadan lunch varje dag, kyckling (utan kryddor) med sallad. Varenda dag blev jag lite varm och fick lite klåda random över kroppen.

Nu är detta 2 år sen, men jag har börjat tänka på detta igen efteresom jag nu undersöks för glutenintolerans. Har ringt min läkare idag och väntar på att bli uppringd.

Har du kommit fram till något angående detta?

Ola Wallengren
2011-12-01, 17:59
I någon av de tidigare beta-alaninstudierna använde man kycklingbuljong som en källa till beta-alanin (i form av anserin och karnosin). Inte helt omöjligt att man kan få känningar av det alltså.

Ristretto
2011-12-01, 18:09
Jag brukar också känna av liknande stickningar som de man får av beta alanin när jag äter 1100-1200g kyckling. Jag har trott att det bara varit kombinationen av salt- och cayennepepparbombning med massor av protein som bara gjort att blodtrycket höjs eller nåt.

enzodiac
2011-12-01, 21:09
Intressant, är det möjligt att kroppen lärt sig den reaktionen från beta-alaninet i Rage och sen reagerar liknande på kyckling nu?

Sniggel
2011-12-01, 21:18
Tror inte den "lär sig" eftersom stickningarna från beta-alanin inte är av allergisk natur. Annars kan man ju om man blir allergisk mot något, bli känsligare för det om man utsätts för det regelbundet (eller tvärtom också beroende på allergen och doser man pratar om).

Det kan ju också vara någon form av begynnande kycklingallergi helt enkelt?
Eller brukar man alltid reagera kraftigt om man blir allergisk mot kyckling?

enzodiac
2011-12-01, 21:23
En Allergi brukar visa sig kraftigare än såhär. Jag åt kyckling varje dag i 4 månader under deffen och fick detta varje gång. Blev inte bättre eller sämre under perioden utan samma reaktion varje gång. Och nu 2 år senare har jag samma reaktion när jag äter kyckling.
Det intressanta är att jag inte får det om jag äter kyckling ute, där dom ofta har kryddat mer osv. Då kanske reaktionen göms lite bland alla andra ämnen i maten tänker jag.

Ska testa leta reda på majskyckling och se om det är fodret som kycklingarna får som kan vara orsaken. Ett allergitest är nog på sin plats också.

Minst att det tog ett tag för mig att "känna effekten" av rage. Så nu kanske kroppen reagerar lättare på beta-alaninet i övrig mat också.

jonterock
2012-12-03, 20:02
Jag känner samma sak. Nu när jag tänker efter kände jag det när jag hade ätit kalkon i sommras med.

tjing
2012-12-03, 20:34
Jag har känt av det här fenomenet när jag ätit drygt 1 kg kycklingfilé åt gången någon gång.

Donkey Kong
2012-12-04, 10:10
Fiskallergi tänker jag på? De där kycklingarna är nog uppväxta på fiskmjöl. :)

Ankzan
2015-08-11, 13:02
Hej! Jag har samma problem med stickningar i huden efter cirka 30 min då jag ätit kyckling/kalkon. Är det någon som har fått någon rätsida på detta?? Vad det kan handla om??

capron
2020-05-25, 21:37
Känner också svaga stickningar är det beta-alanin i kyckling ? Kanske kan det ha något med B3 niacin att göra då kyckling innehåller detta. Det påminner om en b3 flush.

Diomedea exulans
2020-05-25, 22:04
Vilket märkligt problem. Har bara känt stickningar av kyckling när en har pickat på mig. Och då äter jag ändå mycket kyckling i olika former.

Tjenatja
2020-06-02, 20:36
Spännande, fick samma idag vid intag av 1kg+ kycklingfilé, kändes precis som betaallin men svagare